پل صلح تفلیس، سازه‌ای منحصر به فرد در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
پل صلح تفلیس، سازه‌ای منحصر به فرد در گرجستان

تفلیس، پایتخت باستانی گرجستان، مکانی است که در طول هزاران سال شاهد تغییرات زیادی بوده است. همین موضوع سبب شده تا در کنار سازه‌های مدرن و امروزی گردشگران شاهد بناهای تاریخی متعددی نیز در این شهر توریستی باشند. یکی از جاذبه‌های گردشگری تفلیس که این روزها توانسته توجه بسیاری از افراد را به سمت خود جلب کند، پل صلح است. این پل با سبک معماری خاص و متفاوت خود به نقطه عطفی از این شهر تبدیل شده و در دنیای مدرن به عنوان نمادی از تفلیس شناخته می‌شود. اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر با تور گرجستان به مقصد پایتخت این کشور هستید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا شما را با پل صلح تفلیس به عنوان یکی از خاص‌ترین سازه‌های گرجستان آشنا کنیم.

 

آشنایی با پل صلح تفلیس

پل صلح با نمایی زیبا و چشم‌گیر بر روی رودخانه متکواری در تفلیس قرار داشته و از زمان آغاز پروژه ساخت با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری روبرو شده است! آنچه که بیش از هر چیزی پل صلح تفلیس را متمایز از دیگر سازه‌های تفلیس و حتی کشور گرجستان کرده، سبک معماری مدرن و متفاوت آن است. این پل توسط معمار ایتالیایی به نام Michele de Lucchi طراحی گردیده و به طور رسمی در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد. از همان سال پل صلح توانست به یک جاذبه گردشگری پرطرفدار در تفلیس تبدیل شود. هدف اصلی این پل متصل کردن شهر تاریخی تفلیس در غرب و پارک ریکه (Rike Park) در شرق به هم بود.

پل صلح تفلیس بیش از ۱۵۰ متر طول داشته و با قرار گرفتن بر روی رودخانه متکواری مناظر زیبایی را به تصویر می‌کشد. همچنین گردشگران می‌توانند حین پیاده‌روی بر روی این پل زیبای گرجی شاهد مناظر عالی مانند کلیسای متخی، مجسمه نمادین پادشاه واختانگ گورگسالی و تماشای رود کورا از روی پل صلح تفلیس باشند. این پل از تیرهای بزرگ منحنی فولادی و صفحات شیشه‌ای متعدد ساخته شده و قرار گرفتن پانل‌های چراغ LED در اطراف جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده است. به گفته بسیاری از گردشگران بهترین زمان برای بازدید از پل صلح تفلیس موقع غروب خورشید است. این پل در سال ۲۰۱۲ توانست در لیست ۱۳ پل غیر معمول جهان از نظر معماری قرار بگیرد.

 

بهترین سفرهای یک روزه از تفلیس

تاریخچه پل صلح تفلیس

پل صلح تفلیس با طول ۱۵۰ متر، یک پروژه دولتی بوده و توسط شهرداری تفلیس سفارش داده شد تا یک حس و حال طراحی معاصر را در این شهر تاریخی ایجاد کند. این پل که بر روی رودخانه کورا قرار گرفته تفلیس قدیم را به منطقه جدید متصل می‌کند. ساخت این پل فولادی با ترکیبی از شیشه به سبکی کاملا مدرن در منطقه تاریخی تفلیس در سال‌های اولیه بحث برانگیز بود. به طوری که با انتقادهای گسترده چند تن از سیاستمداران، معماران و شهرسازان گرجستان روبرو شد. علت اصلی این انتقادها سبک طراحی بسیار مدرن پل است که به گفته منتقدین بافت سنتی و تاریخی تفلیس را از بین برده و دارای ظاهری بسیار غیر معمول است. البته که چنین سرمایه‌گذاری بیهوده نبوده و امروزه به یک نقطه عطف جذاب و دیدنی در تفلیس تبدیل شده است.

سبک معماری و طراحی پل صلح تفلیس

همان طور که گفته شد پل صلح تفلیس توسط یک معمار ایتالیایی طراحی شده و سبکی کاملا متفاوت و خاص دارد. این پل دارای یک سایبان منحنی بوده که از ترکیب فولاد و شیشه ساخته شده و با هزاران چراغ LED تزیین گردیده است. به طوری که تنها در سقف آن از ۱۲۰۸ چراغ LED سفارشی کمک گرفته‌اند. نورپردازی این پل منحصر به فرد از ۹۰ دقیقه قبل از غروب آفتاب روشن شده و تا ۹۰ دقیقه پس از طلوع خورشید روشن می‌مانند.

 

گردش در سه منطقه متاتسمیندا، سولولاکی و وِرا در تفلیس

نکته قابل توجه اینکه برای پل صلح تفلیس چهار برنامه مختلف نورپردازی در نظر گرفته‌اند که هر ساعت یکی از آن‌ها به اجرا در می‌آیند. گاهی اوقات، پل به صورت امواج از یک طرف رودخانه به طرف دیگر روشن می‌شود. در زمان‌های دیگر، الگویی با یک نوار نور در هر دو انتها شروع می‌شود و از هر جهت ادامه می‌یابد تا زمانی که نور در وسط به هم می‌رسد. برنامه سوم با روشن کردن چراغ‌های سقف شروع می‌شود و سپس به آرامی خاموش می‌شود. در نهایت نیز برنامه چهارم به اجرا در می‌آید. به این صورت که چراغ‌های سقف به صورت ستاره‌های چشمک زن روشن و خاموش شده و جلوه‌ای بسیار زیبا به پل می‌بخشند.

برای طراحی و اجرای پروژه پل صلح هزینه کلانی پرداخت شده است. به طوری که گفته می‌شود سازه پل در ایتالیا ساخته شد و توسط ۲۰۰ کامیون به تفلیس منتقل گردید. از دیگر جذابیت‌های نورپردازی پل می‌توان به سنسورهای حرکتی آن اشاره کرد. به این صورت که ۲۴۰ سنسور حرکتی بر روی مسیر پل قرار گرفته که با حرکت بازدیدکنندگان روشن می‌شوند و این حس را به گردشگران القا می‌کنند که گویی چراغ‌ها مخصوص آن‌ها بوده و برای آن‌ها روشن می‌شوند.

 

بهترین هتل‌های تفلیس برای اقامتی عاشقانه

دانستنی‌های جالب در مورد پل صلح تفلیس

پل صلح موفق شده تا در میان بافت تاریخی تفلیس به عنوان یک سازه کاملا مدرن قد علم کرده و بر خلاف انتقادهای تند و تیز در بین گردشگران تور گرجستان شهرت پیدا کند. البته که پشت چنین پروژه عظیمی یک سری حقایق جالبی نیز پنهان شده که دانستن آن‌ها می‌تواند توجه گردشگران را پیش از بازدید به خود جلب کند. از جمله این موارد عبارتند از:

 

  • پل صلح تفلیس به طور رسمی در ۶ می ۲۰۱۰ افتتاح شد و امروزه حدود ۱۲ سال از تاریخ ساخت آن می‌گذرد.
  • سازه اصلی این پل در ایتالیا تولید شده و با ۲۰۰ کامیون به تفلیس منتقل شده است. تنها کاری که در تفلیس انجام شده مونتاژ قطعات ساخته شده در ایتالیا به یکدیگر بود.
  • پل صلح بر روی رودخانه تفلیس قرار گرفته و دارای مسیر مخصوص عابرین پیاده است که توسط یک سایبان منحنی از جنس فولادی و شیشه پوشانده شده است.
  • طبق گفته معمار این پل، طراحی آن از یک حیوان دریایی الهام گرفته شده است. با این وجود بسیاری از افراد آن را به یک برگ تشبیه می‌کنند.
  • پل صلح تفلیس دو منطقه قدیمی و مدرن شهر را به یکدیگر متصل می‌کنند. بنابراین با عبور از آن می‌توان نظاره‌گر چشم‌اندازهای زیبایی از تفلیس جدید و قدیم در یک نگاه بود. قلعه ناریکالا در تفلیس، مجسمه واختانگ گورسلاگی (بنیانگذار شهر) و کلیسای متخی در یک طرف با پارک رایک و سالن کنسرت خیره‌کننده ریکه در طرف دیگر از جمله جاذبه‌های گردشگری تفلیس هستند که با بالا رفتن از این پل امکان مشاهده آن را خواهید داشت.
  • پل صلح تفلیس دارای طولی در حدود ۱۵۰ متر بوده و عرض آن در پهن‌ترین قسمت حدود ۴.۸ متر است. همچنین ارتفاع این پل بی‌نظیر از سطح رودخانه حدود ۵ متر است.
  • این سازه در رتبه سیزدهم در بین "غیرعادی‌ترین پل‌های جهان" قرار دارد.
  • در کل ساختار پل صلح از چراغ‌ها و LEDهای بسیاری بهره برده‌اند که در شمارش چیزی در حدود ۳۰ هزار چراغ خواهد بود. در این میان از ۲۴۰ حسگر حرکتی نیز کمک گفته‌اند تا وقتی هر عابری بر روی پل پیاده‌روی می‌کند، پل روشن شود.
  • گفته می‌شود برخی از نورپردازی‌هایی که در پل صلح به اجرا در می‌آیند هر ساعت پیامی را با کد مورس ارسال می‌کنند. طراح این نورپردازی‌ها قصد داشت تا این پیامی برای صلح باشد. طبق گفته او این پیام سرود زندگی و صلح در میان مردم و ملت‌ها است.

 

هزینه و زمان بازدید از پل صلح تفلیس

پل صلح گرجستان در پایتخت این کشور یعنی تفلیس قرار گرفته و سالانه مورد بازدید هزاران گردشگر واقع می‌شود. این یک پل عمومی بوده و هدف از ساخت آن ایجاد ارتباط بین دو قسمت رودخانه متکواری که تفلیس قدیم و تفلیس جدید نام دارند به یکدیگر است. بنابراین تمامی افراد و علاقه‌مندان می‌توانند از این پل بازدید کنند. برای پیاده‌روی و بازدید از این پل نیازی به پرداخت هزینه نبوده و در تمامی ساعات شبانه‌روز امکان‌پذیر است. رفتن بر فراز این پل منظره بسیار زیبایی از شهر تفلیس را که شامل بناهای تاریخی آن است به نمایش می‌گذارد. پس توصیه می‌کنیم حتما در سفر به تفلیس به پیاده‌روی در این پل رفته و به همراه داشتن دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید.

 

معرفی برترین موزه‌های تفلیس

نحوه دسترسی به پل صلح تفلیس

گردشگران علاقه‌مند به بازدید از پل صلح تفلیس می‌توانند به روش‌های مختلفی از مرکز شهر خود را به این سازه مدرن گرجی برسانند. ارزان‌تری و ساده‌ترین راه پیاده‌روی است! اگر اهل پیاده‌روی هستید، می‌توانید تنها در عرض ۴۵ دقیقه راه رفتن خود را به این پل بی‌نظیر برسانید. اما اگر دوست ندارید انرژی خود را صرف پیاده‌روی در طول سفر کنید بهتر است از وسایل حمل و نقل عمومی در تفلیس نظیر تاکسی، اتوبوس و مترو برای این منظور استفاده کنید. مدت زمان دسترسی به پل صلح تفلیس با هر کدام از این وسیله‌ها به ترتیب ۵، ۱۲ و ۱۹ دقیقه خواهد بود. اتوبوس و مترو ارزان‌ترین گزینه بوده و تنها به ۱ دلار بابت تهیه بلیط نیاز دارد. برای این منظور باید به ایستگاه میدان لیبرتی (Liberty Square station) بروید و در ایستگاه میدان یک (Station Square 1) پیاده شوید. در حالی که اگر قصد سوار شدن به تاکسی را به مقصد پل صلح از مرکز شهر داشته باشید حدود ۲ الی ۳ دلار باید پرداخت کنید.

  • آدرس: MRV5+58G, Tbilisi, Georgia

 

منبع ۱ 

منبع ۲

منبع ۳

۰۶ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران