بازدید از موزه‌ی هنرهای زیبای گرجستان در تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
بازدید از موزه‌ی هنرهای زیبای گرجستان در تفلیس

یکی از چیزهایی که در اولین سفر با تور گرجستان خواهید فهمید، این است که مردم گرجستان، شدیدا به هنر و فرهنگ احترام گذاشته و شما تاثیرات این مسلئه را در جای جای تفلیس خواهید دید. همین موضوع باعث شده در کنار چندین مکان تاریخی مهم در گرجستان، موزه‌های زیادی نیز وجود داشته باشند که بازدید از یکایک آن‌ها می‌تواند لحظاتی خاص از سفرتان را تشکیل دهند. خوشبختانه به واسطه هزینه‌ی بسیار کم و البته جذابیتی که این موزه‌ها دارند بازدید از آن‌ها ساده و مفرح است. از میان این موزه‌ها ما موزه‌ی هنرهای زیبای گرجستان در تفلیس را برایتان برگزیده‌ایم تا در نوشته‌ای آن را به شما معرفی کنیم.

 

موزه‌ی هنرهای زیبای گرجستان

این مکان در سال ۱۹۲۰ کار خود را با عنوان گالری هنر ملی گرجستان آغاز کرد و سپس در سال ۱۹۳۲ موزه‌ی هنرهای زیبای گرجستان بر مبنای همان گالری افتتاح شد. دسته‌های مختلفی از آثار مختلف بصری در این موزه به نمایش گذاشته شده که بخشی از آن کلکسیون شخصی بنیان گزاران موزه با نام گیا جوهتابردیدزه و مانانا شواردانزه بوده‌اند. مجموعه این آثار به بیش از ۳۵۰۰ اثر از ۸۰ هنرمند مختلف است که البته این‌ها به غیر از نمایشگاه‌های دوره‌ای و آثاری هستند که برای چند سال در اجاره‌ی موزه‌ی هنرهای زیبای گرجستان قرار گرفته‌اند.

موزه ملی گرجستان گنجینه‌ای گرانبها برای مسافران تور تفلیس

 

تفلیس

 

بنای این موزه بسیار زیبا و بزرگ بوده و فضایی عالی در اختیار کارهای هنری قرار می‌دهد تا در سالن‌های بزرگ به نمایش در بیایند. این بنا زمانی یک مدرسه مذهبی بوده که افراد بسیار معروفی همچون استالین در آن درس خوانده بودند، اما بعدها محل مدرسه به موزه تعلق گرفت و به همین خاطر مردم محلی موزه را با نام موزه Metekhi که اسم قبلی مدرسه بود نیز می‌شناسند. از طرفی محلی برای نمایشگاه‌های دوره‌ای در نظر گرفته شده و حتی محلی برای کسانی وجود دارد که می‌توانند با پرداخت مبلغی مشخص، آثار خود را در آن سالن به نمایش بگذارند. این سالن محدودیتی نداشته و حتی افراد خارجی نیز می‌توانند اقدام به اجاره آن کنند.

 

نمایشگاه‌ها و آثاری که در موزه به نمایش در می‌آید

مجموعه فضایی که برای نمایشگاه‌ها در نظر گرفته شده حدود ۷ هزار متر مربع است که ۳۰۰ متر آن به نمایشگاه‌ دوره‌ای سالن اجاره‌ای اختصاص دارد. آثار هنری از همان سر در ساختمان آغاز می‌شود .سر در ساختمان تندیسی از عقابب خاص است که از روی طرحی به همین شکل کشف شده در غارهای وانی در غرب گرجستان ساخته شده است.  اغلب آثار مربوط به آثار مدرن هستند اما آثار قدیمی که به نمایش گذاشته شده، آثار ارزشمندی‌اند که کلکسیون موزه را در سطح بالایی قرار داده‌اند.

گشت و گذار در خیابان توریستی‌ آقماشنبلی تفلیس

 

موزه‌ی هنرهای زیبای گرجستان

 

یکی از بخش‌های مهمی که می‌توانید آثار کلاسیک را در آن مشاهده کنید نمایشگاه "گنجینه موزه هنرهای زیبا" است. آثار موجود در این نمایشگاه از قرن ۱۸ تا قرن ۲۰ را شامل می‌شود. نکته جالب اینکه دو نمایشگاه به ایران اختصاص دارد که یکی مربوط به صنایع دستی و پوشاک است و دیگری مربوط به آثار عکاسی از ایران که عکاس معروف گرجی، ناتلا گریگالاسویلی آن‌ها را گرفته است.

 

دیگر بخش‌های موزه

یکی از نکات بسیار جالب در مورد این بنا، تعداد رستوران‌ها و کافه‌هایی است که دارد که نسبت به دیگر موزه‌ها عجیب است. در مجموع چهار رستوران و کافه در این موزه یافت می‌شود که یکی کاملا سنتی و گرجی بوده، یکی محیطی آمریکایی و غربی دارد و در کنار کافه‌ی جمع وجور زیبای موزه، یک رستوران نیز در کنار استخر آن واقع شده است. در بخش دیگری از این موزه شما می‌توانید یک فروشگاه نیز پیدا کنید که در آن هم آثار هنری نوظهور به نمایش در آمده و به فروش می‌رسند و هم اینکه می‌توانید آثاری با نقش و نگار موزه را از آن جا تهیه کرده و به شکل سوغات با خود همراه ببرید.

از کجا صنایع دستی و سوغاتی مخصوص تفلیس را بخریم؟

 

موزه‌ی هنرهای زیبای گرجستان

 

ورودی و آدرس موزه

بازدید از موزه‌ی هنرهای زیبای گرجستان در تمام طول هفته به جز دوشنبه‌ها ممکن است. ساعات بازدید نیز از ۱۰ صبح تا ۱۹ بوده و برای ورودی باید مبلغ ۱۵ لاری بپردازید. افراد زیر ۱۶ سال از پرداخت ورودی معاف هستند.

آدرس: ۷ Shota Rustaveli Ave

۲۷ شهریور ۱۳۹۸

نظرات کاربران