بازدید از کلیسای ترینیتی گِرگِتی تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
بازدید از کلیسای ترینیتی گِرگِتی تفلیس

گرجستان یک کشور افسانه‌ای است که طبیعت بکر و چشم‌اندازهای غیر قابل وصف آن سبب ایجاد محبوبیت بالا بین گردشگران کشورهای مختلف شده است. علاوه بر طبیعت زیبا تاریخ غنی این کشور و سازه‌های قدیمی آن محبوبیت این کلیسا را دوچندان کرده است. حال تصور کنید بر فراز یک قله رویایی و در لابه لای ابرها یکی از جادویی‌ترین کلیساهای دنیا با چشم اندازی منحصر به فرد محصور شده است. کلیسای ترینیتی گرگتی به دلیل موقعیت فوق‌العاده آن از شهرتی جهانی برخوردار است که توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.

توصیه می‌کنیم بازدید از این اثر هنری که تلفیقی از طبیعت زیبا و تاریخ غنی کشور گرجستان در شهر تفلیس است را در سفر خود با تور گرجستان از دست ندهید.

 

تاریخچه کلیسای ترینیتی گرگتی

کلیسای ترینیتی گرگتی در قرن ۱۴ میلادی در ارتفاع ۲۱۷۰ متری بنا شده است. ساخت این کلیسا بر روی تپه‌ای از کوه کازبکی و همچنین در نزدیکی روستای گرگتی و رودخانه چخری بر محبوبیت و جذابیت آن افزوده است. افسانه‌های زیادی درباره‌ی ساخت این کلیسا بیان شده که از نسلی به نسل دیگر رسیده است. طبق یکی از این داستان‌‌ها شخصی به نام پرومتیوس، آتش خدایان را ربوده و در فراز این کوه به سنگی زنجیر کرده است. البته گفته می شود این داستان را از افسانه یکی از خدایان یونان باستان به نام پرومته به عاریت گرفته‌اند.

 

اقامتی متفاوت در ۸ کلبه جذاب در گرجستان

معماری کلیسای ترینیتی گرگتی

کلیسای ترینیتی گرگتی با سبک و سیاق معماری قرون وسطی طراحی و ساخته شده است. که هنوز هم بعد از گذر سال‌های طولانی به همان شکل گذشته حفظ شده و همین امر بر جذابیت‌های آن افزوده است. این کلیسا یک برج ناقوس زیبای کوچک دارد که بر روی آن طرح‌ها و نقوش چشم‌نوازی به زیبایی هرچه تمام‌تر کشیده شده‌اند. دیوارهای سنگی به رنگ خاکستری مایل به صورتی نمایی شگفت‌انگیز را به این کلیسا که قلب تپنده‌ کوه‌های قفقاز است، هدیه داده‌اند.

در این کلیسا پنجره‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که حتی در روزهای آفتابی درون کلیسا حالتی جذاب و نیمه تاریک دارد. تاریکی داخل کلیسا فضایی عرفانی و رازآلود را خلق کرده است که نمایانگر ذهن خلاق و هنرمند طراحان آن می‌باشد. از طرفی دیگر معماری داخلی ساده و آراسته‌ با نقاشی‌های دیدنی به شکل اعجاب‌انگیزی همه را مبهوت زیبایی خود می‌کند.

ناگفته نماند که اجازه‌ی عکاسی و فیلم‌‌برداری در این کلیسا داده نمی‌شود. در بسیاری از فرهنگ‌ها معتقدند که با عکس برداری از یک مکان و یا یک شی بخشی از روح آن را به تاراج می‌برند شاید به همین دلیل است که اجازه‌ی ثبت تصویر در این مکان مقدس را به بازدیدکنندگان نمی‌دهند.

جاذبه‌های اطراف کلیسای ترینیتی گرگتی

آنچه که این کلیسا را متفاوت کرده چشم‌انداز زیبای آن است که شما را شیفته خود می‌کند. از دیگر جذابیت‌های کلیسای ترینیتی گرگتی دور افتاده بودن آن است که به همین علت بسیار افسانه‌ای، مرموز و رویایی به نظر می‌رسد. وقتی بر فراز کوه‌های سر به فلک کشیده‌ی قفقاز می‌روید، روستای زیبای ترینیتی و دشت‌های دیدنی و سرسبز را مشاهده خواهید کرد. این کلیسا در نزدیکی مرز گرجستان و روسیه قرار دارد که دو آبشار خارق‌العاده واقع در این مکان که در بین کوه‌های آن قرار دارد از این مکان قابل رویت هستند.

همچنین در سمت راست این مکان می‌توانید رودخانه‌ی زیبای چخری را ببینید که در حال جلوه‌گری است. هرچند که نشستن در قله این کوه و دیدن یکی از زیباترین بناهای تاریخی دنیا بر بلندای طبیعتی کم‌نظیر و دلنشین می‌تواند شما را عاشق خود کند اما جاذبه‌های فراوان دیگری جهت سرگرمی و رفاه بازدیدکنندگان در اطراف آن تعبیه شده است. از این جاذبه‌ها می‌توان به قلعه آنانوری، کلیسای آنانوری، سد ژینوالی و اسب سواری اشاره کرد. اگر اسب سواری بلد نیستید اصلا نگران نباشید، زیرا در این مکان مربیان بسیار حرفه‌ای و مجربی جهت آموزش به گردشگران حضور دارند که با خوشرویی و صمیمیت از علاقه‌مندان استقبال می‌کنند.

 

معرفی ۱۰ رودخانه زیبا در گرجستان

دسترسی به کلیسای ترینیتی گرگتی

همانگونه که گفته شد کلیسای ترینیتی گرگتی در قله‌ی کوهستان قرار دارد و رفت و آمد به این مکان چالش برانگیز است. به همین دلیل علاقه‌مندان در تور گرجستان باید مسیری را کوهپیمایی کنند و در مدت سه ساعت خود را به این مکان زیبا برسانند. البته امروزه مسیر ماشین رو نیز تعبیه شده که تاکسی‌ها ظرف نیم ساعت شما را به آن خواهند رساند.

علاوه بر تمامی این مسیرها، یک راه جذاب دیگر هم برای رسیدن به کلیسا وجود دارد، آن هم اسب‌سواری در راه پرپیچ و تاب کلیسا است که همچون دیگر تفریحات تور گرجستان، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و خاطره‌ای فراموش نشدنی را برایتان رقم می‌زند. دیدن این مناظر و طبیعت که در مسیر صعود وجود دارد بسیار دلچسب و جذاب خواهد بود.

۰۸ مرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران