۱۰ نکته مهم برای بازدید از کلیسای جامع تثلیث تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
۱۰ نکته مهم برای بازدید از کلیسای جامع تثلیث تفلیس

کلیسای جامع تثلیث که در خود تفلیس با نام کلیسای جامع سامِبا آن را می‌شناسند، مهم‌تین کلیسای ارتدکس در گرجستان است و یکی از مهم‌ترین مراکز مذهبی این کشور به حساب می‌آید. این مجموعه، بزرگ‌ترین کلیسای کشور به حساب می‌آید که در تور گرجستان، به راحتی امکان بازدید از آن‌جا را خواهید داشت. با این حال، نکاتی در ورد این بنا و شرایط آن وجود دارد، که بد نیست درباره آن‌ها بدانید. در این نوشته، ما به ۱۰ مورد از این نکات می‌پردازیم.

 

درباره کلیسای جامع تثلیس تفلیس (Holy Trinity Cathedral)

کلیسای جامع سامِبا (Sameba Cathedral) بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ ساخته شده بود و آن را به پاس دو هزارمین سال میلاد مسیح ساخته بودند. ظرفیت این مجموعه ۱۵ هزار نفر است و ارتفاع آن تا ۹۷ متر نیز می‌رسد که باعث شده، این مجموعه، به عنوان بزرگ‌ترین کلیسای ارتدکس در تمام جهان شناخته شود. این بنا در واقع به عنوان برگی نو در تاریخ گرجستانِ بعد از جماهیر شوروی بنا شده بود و یک سمبل برای این کشور به نیز به حساب می‌آمد. حتی بسیاری از جشن‌های مذهبی نیز در این محل برگزار می‌شوند.

کلیسای جامع تثلیس نه تنها از نظر مذهبی از اهمیت بالایی برخوردار بوده، بلکه یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در شهر نیز محسوب می‌شود و بسیاری از گردشگرانی که به تفلیس می‌روند، از این بنای بزرگ و زیبا در مرکز شهر نیز بازدید می‌کنند. پس اگر قصد بازدید این کلیسای بزرگ را دارید، بهتر است نکات زیر را بخوانید:

۱- مکان قرار گیری و ورودی‌های کلیسای تثلیس تفلیس

کلیسای سامِبا مجموعه‌ای بسیار بزرگ است که چندین ورودی دارد. به همین دلیل، بهتر است مسیر ورودی و خروجی خود را درست انتخاب کنید تا مجبور نباشید، مسیری را دوباره پیاده طی کنید و زمان ارزشمند سفر خود را هدر دهید. ورودی اصلی کلیسا در سمت غربی مجموعه و در خیابان سامرکلو (Samreklo Street) واقع شده است که در این لینک نقشه گوگل به خوبی پیداست و اطراف آن، سرویس بهداشتی عمومی، گیفت شاپ و کافه قرار گرفته است. در زمان ورود از این درب، پلکان‌های بزرگ مجموعه را در روبروی خود مشاهده خواهید کرد.

این ورودی برای گردشگران مناسب‌تر بوده و در نهایت، اغلب از همین جا نیز خارج می‌شوند. از دیگر ورودی‌های مهم و مورد استفاده گردشگران می‌توان به ورودی شمال غربی منتهی به خیابان گومبری اشاره کرد که از این لینک نقشه گوگل محل آن را به راحتی پیدا می‌کنید.

 

آشنایی با کلیسای کاشوتی در تفلیس

۲- چطور به کلیسای تثلیس تفلیس برویم

اگر اهل پیاده روی باشید، می‌توانید از شهر قدیم تفلیس تا آن‌جا را حدودا نیم ساعته طی کنید. مسیر پیاده روی هم عمومی شیبی ندارد و با توجه به فروشگاه‌های متعدد، رسیدن به آن‌جا سرگرم کننده نیز به حساب می‌آید. همچنین شما می‌توانید از میدان آزادی تفلیس مسیر پیاده روی خود را آغاز کرده و با ورود به خیابان پوشکین (Pushkin Street)، گذر از پل باراتشویلی (Baratashvili Bridge) و در نهایت ورود به خیابان آخولدیانی (Akhvlediani Street) به ورودی اصلی برسید. برای مسیریابی، بهتر است از لینک نقشه گوگل که در بالا دادیم، استفاده نمایید.

همچنین، غیر از تاکسی که شما را مستقیما به ورودی مورد نظر می‌رساند، با مترو و اتوبوس و قیمتی بسیار پایین، می‌توانید به این محل بروید. اگر از مترو در تفلیس استفاده می‌کنید، در مسیر قرمز، در ایستگاه آولابری (Avlabari) پیاده شوید. چندین مسیر اتوبوس و مینی‌بوس نیز، جلوی ورودی اصلی، ایستگاه دارند و از میدان آزادی به راحتی در دسترس هستند.

۳- ساعات بازدید، ساعات عبادت و بهترین زمان برای بازدید از کلیسای تثلیس تفلیس

ساعات رسمی بازگشایی این محل بین ۸ صبح تا ۱۰ شب است که البته اگر نمی‌خواهید درگیری مراسم مذهبی هر هفته شوید، بهتر است یکشنبه‌ها بعد از ظهر به آن‌جا بروید. همچنین زمان‌هایی مثل جشن عید پاک یا چیزهایی از این دست نیز، به خاطر برگزاری مراسمات مذهبی، بازدید از آن‌جا برای گردشگران تور گرجستان سخت خواهد بود.

با توجه به محل قرار گیری این کلیسا، برای عکاسی، بهتر است ساعات اولیه روز برای مراجعه اقدام کنید. اگر چه منظره‌ غروب آفتاب در آن‌جا بسیار زیباست، اما از طرفی، در این ساعات، کلیسا بسیار شلوغ می‌شود.

 

معرفی کلیسای صخره‌ای گرجستان

۴- زمان بازدید از کلیسای جامع تثلیس تفلیس، چه چیزی بپوشیم؟

به طور کلی برای بازدید از کلیساهای ارتودوکس، باید یک پوشش خاص را رعایت کنید. بانوانی که برای بازدید از کلیسا اقدام می‌کنند، باید لباسی بپوشند که حداقل تا زیر زانو بوده، شانه‌هایشان را بپوشاند و روسری هم سر کنند.

مردان نیز باید شلوار بلند و پیراهنی تن کنند که شانه‌هایشان را بپوشاند. در ورودی‌ها، روسری‌های زیادی گذاشته شده است و بانوانی که روسری همراه ندارند، می‌توانند از آن‌ها برای ورود استفاده کنند.

۵- عکاسی در کلیسای تثلیس تفلیس

این کلیسا اگر چه یک جاذبه‌ی توریستی است، اما نباید فراموش کنید که محلی مذهبی نیز به حساب آمده و خیلی از مردم گرجستان برا عبادت به آن‌جا می‌روند، پس بهتر است که یک سری نکات عمومی مثل سر و صدا کردن، سیگار کشیدن یا چیزهایی از این دست را انجام ندهید چون در نهایت به بیرون از کلیسا هدایت خواهید شد.

اما در مورد عکاسی، اول باید بگوییم که محدودیتی برای عکاسی از بیرون بنا وجود ندارد اما در داخل، نباید از فلش استفاده کنید و این که عکاسی شما نباید مزاحمتی برای مردمی که در حال عبادت هستند ایجاد کند.

 

بازدید از ۲ کلیسای معروف در تفلیس

 

۶- از طبقات پایینی کلیسای تثلیس تفلیس بازدید کنید

بسیاری از آن‌ها که به این کلیسا می‌روند، تنها از سالن اصلی و مناطق بیرونی بازدید به عمل می‌آورند، در صورتی که طبقات پایین کلیسا نیز بسیار زیباست و یک پلکان سنگی شما را به آن‌جا می‌برد. محلی که درختان زیتون واقع شده‌اند و می‌توانید، عکس‌های بسیار خوبی را در این محل بگیرید.

در این فضای نسبتا بزرگ، حتی یک برکه کوچک با چندین پرنده مختلف مثل قو، اردک و ... قرار گرفته‌اند و با فاصله‌ی کم از آن‌جا، یک باغ انگور نیز وجود دارد. به طور کلی این بخش از مجموعه که شبیه به باغی بزرگ است، محلی عالی و متفاوت از دیگر فضاهای کلیسا بوده که پیشنهاد می‌کنیم، بازدید از آن‌جا را به هیچ وجه فراموش نکنید.

۷- منظره‌ی تفلیس از میدان بالایی کلیسا

میدان بزرگ بالادست مجموعه کلیسای سامِبا دارای فضایی عالی بوده که از آن‌جا، منظره‌ی تفلیس به بهترین شکل معلوم است و حتی می‌توانید، شهر قدیم تفلیس، متسمیندا یا برج تلوزیونی را نیز مشاهده کنید.‌اگر از تجهیزات عکاسی خوب بهره می‌برید، حتما برای ثبت این چشم‌انداز، دوربین خود و لنز مناسب همراه داشته باشید.

همچنین برای کسب آرامش و کمی خروج از فضای شلوغ بخش‌های اصلی کلیسا نیز این محل مناسب بوده و مدتی را می‌توانید در آن‌جا قدم بزنید و بنشینید.

۸- نمادهایی که درون بنای کلیسای تثلیس تفلیس قرار گرفته‌اند

البته در نهایت این زیبایی‌های چشم نواز داخل کلیسا هستند که شما را به این محل می‌کشاند. ستون‌های سنگی بزرگ، کف پوش مرمری و بسیاری نمادهای مهم که در جاهای مختلف این کلیسا کار گذاشته‌اند، زیبایی‌های این مکان را دو چندان می‌کند. نقاشی‌های دیواری که در داخل می‌بینید، همه از داستان‌های مهم انجیل برداشت شده‌اند و منظره‌ای فوق‌العاده را می‌سازند.

همچنین نقش‌نگاری‌هایی که روی درب اصلی قرار گرفته، آثار تاریخی که در محفظه‌هایی نگهداری می‌شوند و طلاکاری‌هایی که در بخش‌های مختلف فضای داخلی به نمایش گذاشته ‌شده‌اند، همگی از جاذبه‌های کلیسا به حساب می‌آیند که باید با دقت از آن‌ها بازدید به عمل آورید و هر گوشه‌ای سرک بکشید.

 

زیباترین کلیساهای باتومی

۹- فروشگاه پارچه‌های گلدوزی شده‌ی کلیسای جامع تثلیس تفلیس

یکی از چیزهایی که همیشه از دید گردشگران عادی دور می‌ماند، این فروشگاه بسیار جذاب است که پشت صومعه سنگی در جنوبی‌ترین نقطه مجموعه قرار گرفته است. در این محل پارچه‌ها و لباس‌های گلدوزی شده به فروش می‌رسند که البته بعضی از آن‌ها خیلی جنبه مذهبی دارند و بعضی نیز، تنها با گلدوزی‌های زیبایی طلایی رنگ، به عنوان یک سوغات متفاوت، خریدی عالی به حساب می‌آیند.

البته باید در نظر گرفته که پارچه‌های گران قیمتی در این کارگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور کلی، اقلامی که در این فروشگاه به فروش می‌رسند، هیچ کدام ارزان نیستند.

۱۰- زیارتگاه ارامنه در کلیسای جامع تثلیس تفلیس

بخشی از این کلیسا، به زیارتگاه ارامنه اختصاص دارد. جایی در شمال شرقی مجموعه که یک ورودی جداگانه دارد و اگر بخواهید به آن‌جا بروید، باید از این لینک نقشه گوگل استفاده کنید تا به ورودی آن‌جا برسید.  این مکان اصلا بزرگ نیست، اما بازدید از آن‌جا نیز در نوع خود جالب است.

این مکان در اصل یک قبرستان ارامنه بوده که زمانی در این محل زندگی می‌کردند و حتی یکی از شاعران مخالف شوروی نیز در این محل دفن شده است. زیارتگاه ارامنه یک مکان نمادین محسوب شده و درخت اناری در آن‌جا دیده می‌شود، که از ایروان به این محل آورده و کاشته شده است و این درخت نیز هنوز در این محل دیده می شود.

 

جاذبه‌های گردشگری اطراف باتومی

دانستی‌های‌جالب درباره کلیسای جامع تثلیس تفلیس

در نهایت بد نیست نکات جالب و جزییاتی را درباره این بنا بدانید:

  • مرتفع‌ترین نقطه از کلیسا که برج ناقوس آن به حساب می‌آید، ۷۸ متر بوده که باعث می‌شود، چهارمین کلیسای مرتفع ارتدوکس به حساب بیاید.
  • زیربنای این کلیسا مستقیما بر یک تپه‌ی بلند در تفلیس ساخته شده است.
  • فضای داخلی این کلیسا، وسعتی به اندازه ۳ هزار متر مربع دارد
  • ۹ ناقوس در برج این مجموعه قرار داده شده که همگی در آلمان ساخته شده‌اند. ناقوس اصلی کلیسا ۸ هزار کیلوگرم وزن دارد

منبع

 

۱۶ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران