معرفی کلیسای متخی و کلیسای جامع تثلیث تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
معرفی کلیسای متخی و کلیسای جامع تثلیث تفلیس

قدمت شهر تفلیس برمی‌گردد به دو هزار سال پیش با سرچشمه‌های مشهور آب گرم کوه‌های قفقاز. هر گاه به تور گرجستان به این شهر تاریخی سفر کنید، آثار باستانی زیادی را برای بازدید خواهید یافت. اگر علاقه‌مند به دیدن کلیساهای قدیمی باشید، در اینجا دو کلیسای زیبا و محبوب مسیحیان ارتدکس در تفلیس را به شما معرفی می‌کنیم.

 

معماری و تاریخچه Metekhi Church


ساخت این کلیسای تاریخی به قرن دوازدهم برمی‌گردد و یک کلیسای مسیحی در شاخه ی ارتدکس است. این مکان مقدس در کنار رود کر و در بالای یک صخره بزرگ ساخته شده و در زمان‌های دور اقامتگاه تزارهای گرجی به حساب می‌آمده است. در طول زمان بارها خسارت دیده و تخریب شده و مجددا بازسازی شده است. همچنین در زمانی که گرجستان جزوی از شوروی محسوب می‌شده، از ساختمان این کلیسا به جای کاربری مذهبی به عنوان یک پادگان نظامی استفاده می‌شده است. علاوه بر آن سیاه چاله‌ای در نزدیکی آن وجود داشت که به عنوان یک زندان از آن استفاده می‌شد و در سال ۱۹۳۳ میلادی کاملا تخریب شد. در ادامه حکمرانی شوروی، کلیسای متخی با کاربری سالن تئاتر نیز مورد استفاده قرار گرفته است. اما از دوره ای که گرجستان استقلال پیدا کرد، مجددا کاربری اصلی خود را به دست آورد و تبدیل به یک کلیسا شد.

 

۵ کلیسای دیدنی و تاریخی تفلیس

 

Metekhi Church

 


نوع معماری و قرارگیری کلیسای متخی در بین دیگر کلیساها بسیار متفاوت است. سقف این سازه مربعی شکل به شکل گنبد است و در مرکزش مناره گردی با سقفی مرتفع وجود دارد. در ابتدا از سنگ ساخته شده بود اما در حال حاضر آجری است.در مقابل صومعه متخی نیز یک بنای یادبود از شاه واختانگ سازنده شهر تفلیس را خواهید دید. پادشاه واختانگ برای یک اقامت راحت دستور داد تا برایش یک اقامتگاه در کنار کلیسا بسازند.

 

بازدید از کلیسای متخی


کلیسای متخی از لحاظ موقعیت تاریخی در قدیمی‌ترین منطقه مسکونی در تفلیس واقع شده و به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه و بالای صخره‌ای زیبا، از منظره‌ای خاص و منحصر به فرد برخوردار شده است و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. همچنین به خاطر تله کابینی که از کنار آن رد می‌شود شهرت یافته است. عکاسان بسیاری به آنجا می‌روند تا عکس‌های زیبا و به یاد ماندنی از این منظره ثبت کنند.

 

۱۱ مکان فوق‌العاده در تفلیس که شب‌ها تا دیرهنگام می‌توانید در آنها بمانید و تفریح کنید

 

 Metekhi Church

 


آدرس: گرجستان، تفلیس، خیابان متخی اول
Address: Metekhi St, T’bilisi, Georgia

 

 

کلیسای جامع تثلیث Holy Trinity Cathedral of Tbilisi


یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تفلیس، کلیسای جامع تثلیث است که به سبب زیبایی و شکوهش، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این کلیسا مخصوص مسیحیان ارتدکس است اما ورود و بازدیدش برای همه مردم آزاد و رایگان است.کلیسای جامع تثلیث از نمادهای مهم تفلیس است و به نام سامبا هم شناخته می شود و در سمت چپ رود کورا و در منطقه تاریخی Avlabari قرار گرفته است. از نظر تاریخی قدمت چندانی ندارد و از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ ساخته شده اما به دلیل اینکه از نظر مساحت (۵۰۰۰ متر مربع) بزرگ‌ترین کلیسای ارتدکس جهان محسوب می‌شود و با ۱۰۱۱ متر ارتفاع سومین کلیسای بلند دنیاست، یکی از محبوب‌ترین اماکن گردشگری در تفلیس است. این سازه به خاطر اینکه در بالای تپه‌ای به نام سنت ایلیا قرار دارد، می‌توان از همه جای شهر آن را دید. کلیسای جامع تثلیث تفلیس از ۹ کلیسای کوچکتر ساخته شده که ۵ تا از آنها در یک بخش بزرگ‌تر زیرزمینی قرار گرفته است.

 

راهنمای گشت و گذار در محله‌های تفلیس، شهر زیبایی‌های مدرن و تاریخی

 

Holy Trinity Cathedral

 


معماری این کلیسا به سبک سنتی بنا شده و یک صلیب ۷.۵ متری طلایی دارد. کف این کلیسا با کاشی‌های مرمر و موزاییک پوشانده شده و گل‌های آن چشم‌نواز است. همچنین در صورتی که اهل هنر باشید، نقاشی‌های دیواری این بنای پر ابهت چشم شما را خیره خواهد کرد. گردشگران زیادی برای عکاسی از سازه و گرفتن عکس یادگاری با آن به دیدن این کلیسا در شهر زیبای تفلیس می‌روند.

۱۴ مرداد ۱۳۹۸

نظرات کاربران