کلیسای جامع سیونی تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
کلیسای جامع سیونی تفلیس

تفلیس با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی متعدد خود توانسته به یکی از پرمخاطب‌ترین شهرهای توریستی دنیا به خصوص در بین گردشگران ایرانی تبدیل شود. تفلیس به عنوان پایتخت کشور گرجستان از شهرهای قدیمی دنیا به شمار می‌آید که با دین رسمی مسیحیت کلیساهای دیدنی و باشکوه بسیاری را به رخ می‌کشد. از جمله دیدین‌ترین کلیساهایی که در سفر به شهر تفلیس هرگز نباید فرصت بازدید از آن را از دست داد، کلیسای جامع سیونی نام دارد. این کلیسای جذاب که یکی از مقدس ترین مکان های پایتخت گرجستان است مورد بحث این مقاله قرار گرفته و علاقه‌مندان به بازدید از این بنای زیبای مذهبی را در سفر خود به تفلیس با آن آشنا می‌کند. چنانچه شما نیز قصد دارید در سفر به این شهر زیبای گرجی سری به کلیساهای جذاب و مهم آن بزنید، حتما تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

 

آشنایی با کلیسای جامع سیونی

کلیسای جامع سیونی در شهر تفلیس، پایتخت گرجستان، در نزدیکی رودخانه متکواری در منطقه‌ای معروف به تفلیس قدیم قرار دارد. به طوری که مسافران تور تفلیس فرصت دسترسی آسانی به آن داشته و توصیه می‌شود حتما از آن دیدن کنند. جالب است بدانید که نام آن این کلیسای پرآوازه گرجی از صهیون، کوه مقدس در اورشلیم، گرفته شده که در زبان عبری به معنای "آفتابی" است. از جمله دلایل محبوبیت این کلیسا در جامعه مسیحیت می‌توان به نگهداری صلیب سنت نینو، که اولین بار مسیحیت را به منطقه آورد، در آن اشاره کرد. البته صلیبی که در دید عموم قرار گرفته تنها یک ماکت از این صلیب است. علاوه بر آن سنگ مقدسی نیز در این کلیسا قرار دارد که حس معنویت بیشتری به آن می‌بخشد.

این کلیسا از قدیم‌الایام نقش بسیار مهمی را در تفلیس بر عهده داشت. به طوری که حتی در دوران حکومت شوروی که نمایش‌های مذهبی در کشورهای تحت حکومت ممنوع شده بود، تنها کلیسای فعال در کل تفلیس، کلیسای جامع سیونی بود. این جایی بود که مردم بدون توجه به قوانین سفت و سخت شوروی در آن به صورت مخفیانه جمع شده و دعا می‌کردند. امروزه نیز این بنای مذهبی هم به دلیل اهمیت تاریخی و هم به دلیل ارزش معنوی که دارد توانسته مورد توجه اغلب مسافران تور گرجستان به مقصد تفلیس قرار بگیرد.

عکس: en.wikipedia.org

 

تاریخچه کلیسای جامع سیونی

ساخت کلیسای جامع سیونی در قرن ششم سلطنت گوارام کوراپالات در منطقه آغاز شد و چند دهه بعد در اواسط قرن هفتم به پایان رسید. با گذشت زمان، تهاجمات و زمین لرزه‌های متعدد کلیسا را به شدت آسیب دید. به طوری که نمای کنونی کلیسا نتیجه بازسازی‌ها و مرمت‌های اساسی بوده است. کتیبه‌های حک شده بر روی دیوارهای آن بینش‌هایی را در مورد مراحل مختلف مرمت این کلیسا به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. طرح فعلی کلیسای جامع به قرن ۱۲ الی ۱۳ برمی‌گردد. در حالی که گنبد آن مربوط به سال ۱۷۱۰ و نمای بیرونی بازسازی شده مربوط به قرن ۱۹ است. نقاشی‌هایی که امروزه بر روی دیوارها و مجراب سیونی دیده می‌شوند، حاصل دست رنج نقاشان ماهر قرن ۱۹ و ۲۰ هستند که تصاویری فوق العاده از قدیسان، فرشته‌ها و خود مسیح در آن به چشم می‌خورند.

 

معرفی کلیسای اسمیندا سامبای تفلیس

عکس: georgiantravelguide.com

 

سبک معماری کلیسای جامع سیونی

همان طور که گفته شد در کنار ارزش معنوی و مذهبی، کلیسای سیونی از اهمیت تاریخی و معماری زیبایی نیز برخوردار است. به طوری که اغلب توریست‌ها در نگاه اول شیفته زیبایی‌ها و طراحی جذاب‌ آن می‌شوند. کلیسای جامع سیونی نمونه‌ای از معماری کلیساهای قرون وسطایی گرجستان اسن که با طرح صلیبی کتیبه‌ای با برجستگی‌های چند ضلعی در نمای شرقی آن به وضوح دیده می‌شود. گنبد این کلیسا با تولوبات توسط دیوار محراب و دو ستون آزادانه نگه داشته شده و طراحی‌هایی زیبا از قرن یازدهم در آن دیده می‌شوند. انتقال از ستون‌ها به تولوبات از طریق قوس‌های نوک تیز انجام می‌شود.

عکس: itinari.com

 

علاوه بر این، ستون‌ها با طاق‌هایی به شکل سکان که حدس زده می‌شود یادگارهایی از قرن شانزدهم هستند، به دیوارهای شمالی و جنوبی متصل می‌شوند. از جذابیت‌های این بنای مذهبی می‌توان به نماهای ساده و با تزیینات اندک اشاره کرد، البته در این میان نمی‌توان نقش کنده کاری‌های ظریف را در جذابیت‌ بیشتر آن نادیده گرفت. در کنار همه این موارد دو مورد از مهم‌ترین نکته‌های قابل توجه در معماری کلیسای جامع سیونی مربوطه به برج ناقوس و نمای سقف است که در ادامه به بررسی دقیق‌تر آن‌ها می‌پردازیم:

برج ناقوس کلیسای سیونی

در شمال کلیسای سیونی، در داخل حیاط، یک برج ناقوس سه طبقه مستقل وجود دارد که مربوط به بازسازی سال ۱۴۲۵ توسط پادشاه اسکندر اول است. این برج تا حد زیادی توسط شاه ایرانی آقا محمد خان قاجار در سال ۱۷۹۵ ویران شد و در سال ۱۹۳۹ به وضعیت کنونی خود بازسازی شد. در آن سوی کلیسا برج ناقوس سه طبقه دیگری قرار دارد که یکی از اولین نمونه‌های معماری نئوکلاسیک روسی در منطقه است. این برج ناقوس در سال ۱۸۱۲ ساخته شده و راه اندازی شد.

 

بازدید از کلیسای ترینیتی گِرگِتی تفلیس

عکس: itinari.com

 

نمای سقف کلیسای سیونی

نقاشی‌های دیواری که توسط فردی به نام جی. گاگارین کشیده شده از جمله نقاط عطف این کلیسای زیبا به شمار می‌آیند. البته گفته می‌شود در دهه‌های ۱۹۵۰ – ۱۹۶۰ بخش‌های متعددی به آن‌ها افزوده شده و از همین رو با سنت‌های قدیمی گرجستان اندکی تفاوت دارند.

عکس: en.wikipedia.org

 

هزینه و زمان بازدید از کلیسای جامع سیونی

معمولا در تفلیس اغلب کلیساها در طول روز برای بازدید عموم مردم باز هستند و گردشگران می‌توانند از آنها دیدن کنند. اینجا نیز یکی از جاهای دیدنی تفلیس است و طبق این گفته ساعت بازدید از این عبادتگاه نیز از ۹ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر بوده و علاقه‌مندان می‌توانند در هر ساعتی در این زمان به دیدن آن بروند. گشت و گذار در تمامی قسمت‌های کلیسای جامع سیونی تنها به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. نکته مهم دیگر این که در هنگام بازدید از فضای داخلی کلیسا رعایت پوشش مناسب و پوشیده الزامی بوده و ورود با لباس‌های یقه باز، دامن‌های کوتاه و ... جلوه چندان خوش‌آیندی نداشته و نوعی بی‌احترامی به کلیسا تلقی می‌شود.

همچنین توصیه می‌شود از صحبت کردن با صدای بلند در داخل کلیسا خودداری کنید. در صورتی که مناسبت خاص مذهبی وجود داشته باشد، شنبه‌ها ساعت ۴ بعد از ظهر و یکشنبه‌ها ساعت ۹ صبح برگزار می‌شوند. بازدید از این کلیسا رایگان بوده و علاقه‌مندان به بازدید بدون نیاز به خرید بلیط ورودی می‌توانند وارد آن شوند.

 

کلیسای باگراتی کوتایسی، گرجستان

عکس: en.m.wikipedia.org

 

نحوه دسترسی به کلیسای جامع سیونی

کلیسای جامع سیونی در تفلیس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در بین توریست‌ها با دیگر کلیساهای دیدنی گرجستان از قبیل کلیسای جامع تثلیث تفلیس، کلیسای آنچیسخاتی و ... رقابت می‌کند. این کلیسا با در خیابانی با همین نام قرار گرفته و در همسایگی خیابان معروف ژان شاردن واقع شده است. بنابراین توریست‌ها می‌توانند به راحتی به کمک وسایل نقلیه عمومی از هر نقطه شهر به آن دسترسی داشته باشند. چنانچه در حال گشت و گذار در محله تفلیس قدیم باشید می‌توانید در عرض ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پیاده روی خود را به این کلیسای زیبا برسانید.

آدرس: No 3 Sioni St, Tbilisi, Georgia

عکس: georgiantravelguide.com

 

منبع ۱ 

منبع ۲ 

۰۵ بهمن ۱۴۰۲

نظرات کاربران