راهنمای جامع موزه گردی در تفلیس: بخش دوم

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
راهنمای جامع موزه گردی در تفلیس: بخش دوم

جدا از مکان‌های توریستی مهم، بازدید از برخی از جالب‌ترین، عجیب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین موزه‌ها باید همیشه در فهرست برنامه سفر با تور تفلیس باشد. گردش در میان برخی از بهترین موزه‌های این شهر، به شما درک متفاوتی از تاریخ، فرهنگ و سنت‌های گرجستان را می‌دهد. بعلاوه موزه گردی، یک راه عالی برای گذراندن یک روز سرد یا بارانی در تفلیس است. زیرا در چنین آب و هوایی، بهتر است از جاذبه‌های سرپوشیده شهر دیدن کنید. بیایید در ادامه مقاله قبل، با برخی دیگر از مهمترین موزه‌های تفلیس آشنا شویم.

 

موزه دولتی موسیقی محلی و ادوات موسیقی گرجستان

این موزه دولتی در مرکز شهر تفلیس، در نزدیکی قلعه ناریکالا واقع شده است. این موزه، مجموعه‌ای از آلات موسیقی اصیل گرجستانی و قفقاز جنوبی و همچنین سازهای کلاسیک اروپایی، نت‌های دست‌نویس موسیقی محلی گرجستان، صفحه‌های گرامافون آهنگ‌های محلی گرجستان و به اصطلاح آوازهای شرقی اوایل قرن بیستم را در خود جای داده است.

آدرس: 6Samghebro St, T'bilisi, Georgia

 

موزه نیکو پیروسمانی شویلی

این موزه، مجموعه‌ای از آثار نقاش معروف گرجستانی، نیکو پیروسماناشویلی (۱۸۶۲-۱۹۱۸) را شامل می‌شود و در خانه‌ای واقع شده که وی سال‌های گذشته در آن زندگی می‌کرده است. در موزه، چندین نسخه از آثار  اصل این هنرمند و همچنین اشیای شخصی وی نگهداری می‌شوند.

 

معرفی موزه هنرهای زیبای آجارا باتومی

آدرس: 29Niko Pirosmani Street, Didube-Chugureti T'bilisi, Tbilisi, Georgia

 

موزه دولتی ابریشم

از آنجایی که گرجستان بخشی از مسیر تجاری جاده بزرگ ابریشم بود، جای تعجب نیست که موزه ابریشم در تفلیس شکل گرفته است. این مکان که یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ابریشم در جهان است، در سال ۱۸۸۷ تاسیس شد و بطور ایده‌آل همه چیز را در مورد محصولات کشاورزی، بیولوژی کرم ابریشم، نخ و تولید پارچه به نمایش می‌گذارد. می‌توانید برگ‌های درخت توت، پیله‌ها، پروانه‌ها و کرم‌های ابریشم را در نمایشگاه ببینید. جالب است بدانید برخی از آنها از روسیه آورده شدند، در حالی که برخی دیگر از اروپا و گرجستان جمع آوری شده‌اند.

شما همچنین می‌توانید در مورد تاریخ تولید ابریشم سراسر جهان بیاموزید و نمایشگاه‌های چند ملیتی از حدود ۵۰ کشور را تحسین کنید. اقلام شامل ماشین آلات، منسوجات ساخته شده از تکنیک‌های مختلف، جعبه‌های بسته بندی نخ قدیمی و چشمگیرترین پیله ‌ای ابریشم با نمونه هایی از بیش از ۲۰ کشور از جمله قفقاز، اروپا، آسیای شرقی و مرکزی می‌باشند. این بدان معناست که موزه بیش از ۱۸۰۰۰ پیله از ۵۰۰۰ گونه مختلف را در خود جای داده است.

بعلاوه این موزه، دارای یک کتابخانه منحصر به فرد با کتاب‌های کمیاب است که به ۱۷ زبان مختلف از جمله چینی، ژاپنی، عربی، فارسی، مجارستانی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی منتشر شده و مربوط به قرون ۱۸ و ۱۹ هستند.

آدرس: 6Giorgi Tsabadze St, Tbilisi, Georgia

 

موزه دندرولوژی باغ گیاهشناسی

موزه دندرولوژی که در ابتدای قرن نوزدهم به عنوان یک باغ سلطنتی ساخته شد و در باغ گیاه شناسی تفلیس واقع شده است، مجموعه‌های غیرمعمول و ارزشمندی از گیاهان را از مناطق مختلف گرجستان و سایر نقاط جهان به نمایش می‌گذارد و همچنین فضایی مناسب برای ثبت عکس‌هایی عالی و به یادماندنی به شمار می‌آید. در این موزه علاوه بر گیاهان، می‌توانید شاهد اسناد و عکس‌هایی باشید که تاریخچه باغ گیاه شناسی تفلیس را نشان می‌دهند. گفتنی است در این باغ، چندین پل روی رودخانه Tsavkisistskali وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به پلی با طاق اشاره کرد که در سال ۱۹۱۴ ساخته شد.

 

بازدید از موزه استالین گوری در گرجستان

آدرس: 12Bambis Rigi Street, Dzveli Tbilisi T'bilisi, Tbilisi, Georgia

 

خانه – موزه موس تویدزه

این موزه در خانه-استودیوی نقاش معروف گرجی، موس تویدزه (۱۸۷۱-۱۹۵۳) تاسیس شده است. در این موزه، آثار نقاشی و گرافیک این هنرمند و بیش  از ۲۰۰۰ عکس و مستندات و همچنین آثار پسرش ایراکلی تویدزه که وی نیز نقاش بود قرار داده شده‌اند. بعلاوه این موزه، دارای مرکز فرهنگی-آموزشی توانبخشی روانی است و پروژه‌های خیریه برگزار می‌کند.

آدرس: 1,M. Lagidze str., Tbilisi, Georgia

 

موزه توهمات

این موزه ۲ طبقه، تنها یک سال پیش در خیابان Betlemi در شهر قدیمی افتتاح شد و مکانی ایده آل برای کسانی است که دوست دارند دنیای توهمات را کشف کنند. هر اثر در اینجا شرحی به زبان‌های گرجی، روسی و انگلیسی دارد تا به شما کمک کند بفهمید چگونه با آنها تعامل داشته باشید. اینجا مکانی عالی برای گردش با بچه‌ها، عزیزان یا دوستانتان است.

کافی است پشت میز شبیه سازی بنشینید و کارهای دیوانه‌وار انجام دهید، یا وانمود کنید که در اتاق ایمز مورد حمله یک فرد غول پیکر قرار گرفته‌اید، در یک اتاق ضد جاذبه بازی کنید، یا یک توهم واقعی هیپنوتیزمی را با میزهای گردان تجربه نمایید. علاوه بر این، پازل‌ها و بازی‌هایی برای حل کردن در این مکان وجود دارند. خلاصه اینکه حداقل یک ساعت زمان، برای گردش در این موزه احتیاج خواهید داشت.

آدرس: Betlemi St 10, 2 Ovanes Tumaniani St, Tbilisi 0105, Georgia

 

موزه هنر مدرن زوراب تسرتلی

اینجا یک موزه ۳ طبقه خصوصی مدرن و بزرگ است که با نام MoMA نیز شهرت دارد و به ارائه آثار زوراب تسرتلی، مجسمه ساز، نقاش و معمار مشهور گرجی اختصاص یافته است. این موزه جذاب مملو از مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و میناکاری‌های عجیب و غریب و سرگرم‌کننده این هنرمند است که تخیل بی‌کران انسان و هنر عمیق یک مرد را به ‌گونه‌ای جذاب بیان می‌کنند. طبقه همکف به نمایش طرح‌های او می‌پردازد، طبقه اول نقاشی‌های بزرگ و رنگارنگش را در خود جای داده و طبقه آخر نمایشگاهی است که زندگی خصوصی او را به تصویر می‌کشد. جالب است بدانید زوراب تسرتلی، در حال حاضر ساکن مسکو است.

 

۷ موزه معروف باتومی که باید از آنها دیدن کرد

آدرس: 27Shota Rustaveli Ave, Tbilisi, Georgia

 

موزه باستان شناسی تفلیس

موزه باستان شناسی تفلیس، یک فضای عالی برای دوستداران تاریخ و کسانی است که مشتاق دیدن مکان‌های باستان شناسی و یادگیری در مورد اعصار گذشته هستند. این موزه، در شهر قدیمی واقع شده و دسترسی به آن بسیار آسان است، به خصوص اگر در حال گشت و گذار در شهر قدیمی هستید.

سایت باستان شناسی، اقلام و اشیای مختلف کشف شده از گرجستان را در عصر آهن، عصر حجر، عصر برنز و غیره به معرض نمایش می‌گذارد. شخص راهنمایی در این موزه نیز به طور مختصر، در مورد المان‌های یافت شده و طبقه بندی شده در اعصار مختلف ماقبل تاریخ توضیحاتی ارائه می‌کند.

آدرس: 1,Abano St, Tbilisi, Georgia

 

موزه چای

این خانه و موزه کوچک در مرکز تفلیس، تنها جایی در گرجستان است که می‌توانید چای ارگانیک گرجستانی با کیفیت بالا را از کشاورزان محلی بخرید و در عین حال تاریخ چای گرجستان را مطالعه نمایید. این موزه از سال ۲۰۱۴ به ابتکار شوتا بیتادزه، رئیس انجمن تولیدکنندگان چای ارگانیک گرجستان به فعالیت مشغول شده است. در اینجا می‌توانید از بسته بندی‌های قدیمی، کتاب، سوغاتی، پوستر و داستان‌های چای در این کشور بهره‌مند شوید. استاد چای به شما در انتخاب چای کمک می‌کند و در عین حال به گردش در گوشه و کنار این موزه می‌برد و مراسم چای را شاهد خواهید بود.

آدرس: 15,Galaktion Tabidze St, Tbilisi, Georgia

 

موزه کتاب

بازدید از موزه کتاب، باید در لیست برنامه ریزی هر دوستدار کتاب و ادبیات در سفر با تور تفلیس قرار گیرد. این موزه که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های قفقاز از نظر تعداد اقلام به نمایش درآمده شهرت دارد، نمایشگاهی دائمی با بیش از ۱۹۰۰۰ کتاب کمیاب منتشر شده در گرجستان قرن هفدهم را به نمایش می‌گذارد. گفتنی است این موزه یک اتاقه، در کتابخانه ملی پارلمان گرجستان واقع شده است. بعلاوه،   نقاشی‌های دیواری این فضا نیز شما را شیفته خود خواهند کرد.

مجموعه به چهار فضا تقسیم شده است. اولین مورد به شعر شاهکار قرون وسطایی گرجی، شوالیه در پوست پلنگ اختصاص دارد و حدود ۵۰۰ نسخه منتشر شده از سراسر جهان را در این رابطه به نمایش می‌گذارد.

فضای بعدی نشان دهنده کتاب‌های کمیاب مانند فرهنگ لغت گرجی-ایتالیایی است. فضای سوم به ایلیا چاوچاوادزه، نویسنده گرجی اختصاص داده شده و کتابخانه شخصی و فضای کاری‌اش را به نمایش می‌گذارد و در آخرین بخش، مجموعه کتاب‌های ماری پروست، خاورشناس فرانسوی که در قرن نوزدهم در مطالعات ارمنی و گرجی تخصص داشت، نگهداری می‌شوند.

 

بازدید از موزه‌ی هنرهای زیبای گرجستان در تفلیس

آدرس: 5,fLado Gudiashvili St, Tbilisi, Georgia

 

موزه فضای دیجیتال

این مکان که اولین موزه هنر دیجیتال در تفلیس است، در طبقه سوم مرکز خرید تفلیس مال با مساحتی بالغ بر ۵۰۰ متر مربع واقع شده است. اگر علاقمند به هنر، جلوه‌های بصری و فضای سورئالیستی هستید، حتما در سفر با تور تفلیس از این مکان رویایی دیدن کنید. سازندگان این موزه فوق مدرن و عجیب، با اینستالیشن‌های دیجیتال و مجازی، دنیایی متناقض و یا لحظه‌ای خلق می‌کنند.

آدرس: Agmashenebeli Alley 16 Km., Shopping centre Tbilisi Mall, Fl. 3, Tbilisi, Georgia

 

مرکز ملی نسخ خطی گرجستان

اینجا مخزن نسخ خطی باستانی، اسناد تاریخی و کتاب‌های چاپ قدیمی، نشریات نادر و آرشیو خصوصی شخصیت‌های برجسته است. این مرکز، در ۳۰ ژوئن ۱۹۵۸ بر اساس مجموعه موجود در بخش نسخه‌های خطی موزه ملی گرجستان تاسیس شد و موسس و اولین مدیر موسسه پروفسور ایلیا ابولادزه، عضو مسئول آکادمی علوم گرجستان بود.

بعلاوه باید گفت این مرکز، پروژه‌های مختلفی را در زمینه تحقیقات علمی، نمایشگاه‌ها و مرمت انجام می‌دهد. متخصصانی که با این مرکز همکاری می‌کنند، در تشریح، نظام مندسازی، مطالعه و انتشار مطالب موجود در مرکز و همچنین در تولید پایگاه‌های داده‌ای مرتبط با این مطالب مشارکت دارند. این مرکز همچنین دارای یک کتابخانه آکادمیک غنی بوده و بعلاوه شامل اتاق‌هایی است که به یادبودهایی از کورنلی ککلیدزه، ایوان جاواخیشویلی، ایلیا ابولادزه، نیکو بردزنیشویلی، النه مترولی و شالوا امیراناشویلی اختصاص یافته‌اند.

آدرس: 1093,3/1Merab Aleksidze St, Tbilisi, Georgia

 

موزه علوم تجربی اکسپریمنتاریوم

این موزه بطور کلی، تفکر خسته کننده بودن علم را از بین می‌برد و یک گردش سرگرم کننده را برای کل اعضای خانواده و آشنا کردن کودکان با علم ارائه می‌دهد. این موزه، حدود ۸۰ نمایشگاه را در خود جای داده که به ارائه قوانین فیزیک، زیست شناسی، ریاضیات و آناتومی می‌پردازند. گفتنی است تمام این نمایشگاه‌ها تعاملی هستند تا فیزیکدانان آینده بتوانند قطعات را لمس، آزمایش و رها کنند و بشکنند و سرهم کنند و خلاصه از این رهگذر به درکی اساسی در زمینه علم دست یابند. و البته پس از انجام آزمایش‌های مختلف، بازدید از کافه روشنفکران این مرکز را به شما توصیه می‌کنیم تا کودکان برداشت‌های خود را با دانشمندان مشتاق به اشتراک بگذارند.

جالب است بدانید در این موزه، یک فروشگاه هدیه نیز وجود دارد که مملو از بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های تعاملی شامل شن جنبشی، پازل، میکروسکوپ، کالیدوسکوپ، بازی‌های روی تخته و کیت‌هایی برای رشد گیاهان و کریستال‌ها است.

 

معرفی برترین موزه‌های باتومی

آدرس: 17Pavle Ingorokva Str., Tbilisi

 

موزه سلفی‌های تفلیس

اگر به دنبال موزه‌های هیجان‌انگیز، لذت‌بخش و شگفت‌انگیز در تفلیس می‌گردید، موزه سلفی‌ها یکی از آنهاست! اینجا یک مکان عالی برای لذت بردن از یک روز سرگرم کننده با دوستان و خانواده محسوب می‌شود. این موزه ۶۰۰ متر مربع وسعت دارد و حدود ۳۰ بخش با موضوعات مختلف برای ایجاد سلفی‌های زیبا، منحصربه‌فرد و سرگرم‌کننده را در خود جای داده است. این مکان برای رفاه حال بازدید کنندگان، یک اتاق مجزا با کمدهایی درنظر گرفته است که می‌توانید وسایل خود را داخل آن قرار دهید و آنها را با خود به هر طرف نکشید.

آدرس: 19Kote Marjanishvili St, T'bilisi, Georgia

 

موزه عروسک و اسباب بازی تفلیس

و در آخر باید بگوییم موزه عروسک و اسباب بازی در تفلیس در سال ۱۹۳۷ بر اساس ایده نویسنده و معلم کودکان، تینتین تومانیشویلی (۱۸۹۲-۱۹۶۶) تاسیس شد. این مجموعه در حال حاضر، حدود ۳۰۰۰ اثر از آثار محلی و هنری گرجستان، اسباب بازی‌های متحرک و موزیکال و عروسک‌هایی که بر اساس شخصیت‌های مطرح ساخته شده‌اند را در خود نگهداری می‌کند. برخی از این آثار، سوغاتی‌ها یا موارد اهدایی هستند که از ۴۰ کشور جهان در این مکان جمع آوری شده‌اند. این عروسک‌ها و اسباب بازی‌ها درباره دستاوردهای فرهنگی گرجستان از جمله زندگی روزمره و آداب و رسوم، گذشته و حال حکایت می‌کنند. گفتنی است موزه عروسک‌ها، از نظر محتوا و شکل بعنوان یکی از موزه های منحصر به فرد جهان شناخته می‌شود.

آدرس: 103,D. Agmashenebeli ave., Tbilisi

۰۶ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران