راهنمای سفر ۲ روزه به تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
راهنمای سفر ۲ روزه به تفلیس

پایتخت پر جنب و جوش گرجستان، علیرغم کوچکی‌اش، راه‌های زیادی را برای خوشگذرانی در اختیار مسافران تور گرجستان قرار می‌دهد از جمله امتحان کردن غذاهای محلی شگفت‌انگیز، فضاهایی برای یادگیری در مورد فرهنگ مردم گرجستان، معماری‌های باشکوه، سفرهای دریایی در رودخانه و طبیعت گردی.

بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند قبل از رفتن به حومه شهر، دو یا سه روز در اینجا توقف کنند. ما نیز در ادامه، یک برنامه ۲ روزه را برای کسانی که محدودیت زمانی دارند و نمی‌توانند مدت زیادی در تفلیس بمانند ارائه داده‌ایم.

 

خیابان روستاولی در تفلیس (Rustaveli)

بعنوان یک مسافر که برای گشت وگذار و گذراندن تعطیلات به کشوری دیگر قدم می‌گذارد، شروع روز شامل انجام حداقل‌ها است. بیدار شدن و صرف یک صبحانه مقوی، قدم زدن در شهر و بازدید از جاذبه‌های پرطرفدار تفلیس. در این میان، پیشنهاد می‌کنیم برای صرف صبحانه، به کافه بیکری زنجیره‌ای Entrée بروید.

و اما اولین روز از سفر را با گشت و گذار در میدان روستاولی، در قلب مرکز شهر آغاز می‌کنیم. می‌توانید در امتداد خیابان روستاولی قدم بزنید و شاهد انبوهی از رستوران‌ها، بارهای گرجستانی و فروشگاه‌های لوکس باشید. به زودی سالن تئاتر اپرا و باله تفلیس را در سمت چپ خود خواهید دید و در بلوک بعدی، می‌توانید از کلیسای کاشوتی دیدن کنید.

این کلیسا در آغاز قرن نوزدهم تاسیس شد و نام آن از زبان گرجی، به معنای "سنگ" و "تولد" گرفته شده است. افسانه‌ها می‌گویند که یک راهب قرن ششمی به نام داویت گارجا، توسط زنی متهم شد که او را حامله کرده است. او بی گناهی خود را ثابت کرد و پیشگویی نمود که زن، سنگی به دنیا خواهد آورد و چنین شد!

جدا از افسانه‌ها، این بنا نمونه‌ای کلاسیک از یک کلیسای ارتدوکس گرجستان است و دارای نقاشی‌های دیواری زیبایی از نقاش گرجی، لادو گودیاشویلی است. درست آن طرف خیابان، چند متر دورتر، ساختمان پارلمان را می‌بینید. در این نقطه کانونی، بسیاری از جشن‌ها یا تظاهرات ملی برگزار می‌شوند.

همچنین در خیابان روستاولی، می‌توانید از موزه تاریخ گرجستان و موزه اشغال شوروی دیدن کنید. دفتر گردشگری محلی نیز در این خیابان قرار دارد و می‌توانید نقشه‌های شهر و سایر اطلاعات را از اینجا دریافت کنید.

کمی جلوتر در امتداد روستاولی، گالری ملی قرار دارد که آثاری جذاب از جمله بوم‌های نقاشی معروف‌ترین هنرمند گرجستان، نیکو پیروسمانی (۱۸۶۲-۱۹۱۸) را در خود جای داده است.

در ادامه، می‌توانید از کنار پل زاربروکن و رودخانه خشک عبور کنید و به هاستل فابریکا بروید. اینجا در گذشته یک کارخانه خیاطی شوروی بوده و در حال حاضر، به یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی تفلیس و مکانی خلاقانه از سبک زندگی مردمان تفلیس بدل شده است. این هاستل شیک علاوه بر اقامتگاه، استودیوهای هنرمندان، کافه‌ها، بارها، فضای کار مشترک و مغازه‌های شگفت انگیز را در خود جای داده و همچنین جایگاهی برای برگزاری رویدادهای مختلف، از جمله نمایشگاه‌ها و کنسرت‌های موسیقی به شمار می‌آید.

 

آشنایی با بهترین سواحل گرجستان

میدان آزادی در تفلیس (Freedom Square)

اگر نمی‌خواهید به سمت هاستل فابریکا بروید، پس از کسب اطلاعات در مورد تاریخ گرجستان در خیابان روستاولی، بهتر است گشت و گذارتان را به سمت میدان آزادی تفلیس ادامه دهید، جایی که مجسمه سنت جورج، قدیس حامی این کشور را خواهید دید. در کنار ضلع شمالی میدان آزادی، فضای باز کوچکی با فواره و مجسمه نیم تنه الکساندر پوشکین قرار دارد.

گفتنی است میدان آزادی، همچنین محل تظاهرات‌ متعدد توده‌ای، از جمله تظاهرات برای استقلال گرجستان (از اتحاد جماهیر شوروی)، انقلاب گل سرخ و غیره بوده است. مجمع شهر تفلیس، در میدان واقع شده و ساختمان‌های مهم دیگر نیز عبارتند از دفتر مرکزی سابق بانک گرجستان و هتل ماریوت تفلیس.

پس از عبور از میدان، می‌توانید در خیابان سنگفرش شده کوته افخازی به سمت چپ بپیچید. این مسیر، شما را به تفلیس قدیم می‌رساند.

شهر قدیمی تفلیس (Old Town)

توصیه می‌کنیم حتما به هر یک از خیابان‌های فرعی بپیچید و به خود اجازه دهید از جای جای شهر قدیمی سردرآورید. در اینجا، از تماشای زیبایی طبیعت سرسبز و خانه‌های قدیمی دو و سه طبقه با بالکن رنگ شده با رنگ‌های متنوع، از صورتی تا سایه‌های روشن سبز، لذت خواهید برد.

برخی از این ساختمان‌ها در اثر گذشت زمان ویران شده‌اند، اما همچنان از جذابیت و شخصیت بالایی برخوردارند. در ضمن از سال۲۰۱۷، بسیاری از این ساختمان‌ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته‌اند. پس از تماشای این زیبایی‌ها، راه بازگشت به خیابان کوته افخازی را پیدا کنید و در این خیابان، از کلیسای ژواریس ماما و کنیسه بزرگ تفلیس دیدن نمایید که تنها چند متر از یکدیگر فاصله دارند. پیشنهاد می‌کنیم در یکی از بهترین رستوران‌های شهر قدیمی تفلیس ناهار را حضور داشته باشید.

 

اقامت در گران‌ترین هتل‌های تفلیس

در ضمن پس از این گردش طولانی، وقت آن است که برای صرف قهوه یا ناهار در منطقه شلوغ میدان آزادی توقف کرده و در یکی از انبوه کافه‌ها و رستوران‌هایی که غذاهای سنتی محلی گرجستان سرو می‌کنند و اکثرشان وای فای رایگان دارند، به استراحت و شکم گردی بپردازید. پیشنهاد ما کافه لیلا است که غذاهای گیاهی، دسرها، قهوه، چای و لیموناد خوشمزه‌ای را در فضایی با دکوراسیون جذاب، گچ بری‌های باشکوه و نقاشی‌هایی به سبک ایرانی سرو می‌کند.

قلعه ناریکالا در تفلیس (Narikala Fortress)

از میدان آزادی، به سمت تپه شیب‌دار رفته و سفری جذاب را به قلعه ناریکالا و کلیسای سنت نیکلاس آغاز کنید. این بنا در قرن چهارم ساخته شد و در حال حاضر، تا حدی آسیب دیده است. این پیاده روی شیب‌دار، کمی نیز زمانبر بوده و باید صبور باشید. اما از آن بالا، می‌توانید از تماشای مناظر شگفت انگیز سراسر تفلیس شگفت زده شوید. همچنین می‌توانید قبل از پیاده روی در سربالایی، از کلیسای ارمنی در سمت راست خود نیز دیدن کنید.

گفتنی است در کنار این قلعه ناریکالا، مجسمه ۲۰ متری کارتلیس ددا (مادر گرجستان)، مشرف به تفلیس قدیم قرار دارد که در یک دستش کاسه شراب گرفته و این امر نشان از مهمان نوازی مردمان گرجستان است و در دست دیگرش، شمشیر به معنای حمایت از مردمان این خطه به چشم می‌خورد!

باغ گیاهشناسی در تفلیس (Botanical Garden)

ممکن است وسوسه شوید که سوار بر تلکابین، این مسیر قلعه ناریکالا را به سمت تفلیس برگردید. اما پیشنهاد می‌کنیم این مورد را نادیده بگیرید و به پیاده روی ادامه دهید و به سمت پایین رفته و از قدم زدن در باغ گیاه شناسی تفلیس لذت ببرید. این باغ درست در تنگه Tsavkisis-Tskali، با مجموعه بزرگی از گیاهان متنوع به استقبال مسافران تور گرجستان می‌آید. این محدوده، به خصوص در پاییز که گیاهان به رنگ‌های مختلف زرد، نارنجی و قرمز درآمده‌اند بسیار اعجاب آور است و مخاطبانش را غافلگیر می‌کند.

 

بازدید از نقاط منحصر به فرد گرجستان

آبانوتوبانی در تفلیس (Abanotubani)

به گشت و گذار در خیابان باغ گیاه شناسی ادامه داده و سپس به سمت راست بپیچید و وارد محله‌ای به نام آبانوتوبانی شوید. این محدوده، قدیمی‌ترین محله‌های شهر و بدون شک یکی از بهترین مکان‌های تفلیس برای بازدید است. در اینجا می‌توانید در میدان حمام‌های گوگردی نیمه زیرزمینی که با گنبدهای جالب توجه از زمین بیرون آمده‌اند، به گشت و گذار بپردازید. وارد یکی از آنها شوید و از یک حمام گرم و دلپذیر و خدمات اسکراب بدن لذت ببرید. برخی از حمام‌ها خصوصی بوده، اما حمام‌های عمومی سرگرم‌کننده‌تر هستند.

در نهایت هیچ راه آرامش‌بخش‌تری برای پایان دادن به یک روز گشت و گذار مفرح و البته خسته کننده وجود ندارد، جز صرف یک شام لذیذ در یکی از رستوران‌های سنتی گرجستان. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله ۱۰ رستوران‌ محبوب مردم محلی تفلیس را در این رابطه مطالعه کنید و در نهایت استراحت کرده و برای روز دوم سفرتان انرژی کافی کسب نمایید.

بازار محلی در تفلیس (Bazaar)

بسیار خب! بیایید ببینیم روز دوم سفر به تفلیس، چه جذابیت‌هایی برایمان در چنته دارد. برخلاف روز قبل، در روز دوم از نقاط مختلف شهر دیدن خواهید کرد. بنابراین برای حرکت در شهر، باید از تاکسی یا وسایل نقلیه عمومی تفلیس استفاده کنید. می‌توانید گردش روز دوم را، از سمت شرقی رودخانه شروع کرده و از بازار محلی دیدن کنید که مکانی جالب برای دیدن مردمان محلی در حال خرید روزمره و خرید میوه‌های تازه به شمار می‌آید. البته یک بخش بزرگ برای فروش پوشاک نیز در این بازار وجود دارد، اما  بازار مواد غذایی قطعا جالب‌ترین قسمت این جاذبه توریستی محسوب می‌شود.

 

بهترین رستوران‌های فضای باز تفلیس

خیابان مرجانیشویلی در تفلیس (Marjanishvili Street)

بعد از این گشت و گذار در بازار محلی، پیشنهاد می‌کنیم به منطقه مرجانیشویلی تفلیس بروید که یک کیلومتر پیاده روی از بازار و ۳ دقیقه از مترو فاصله دارد. اگر می‌خواهید پیاده روی کنید، کافی است به گیورگی چوبیناشویلی بروید. همچنین می توانید در خیابان مرجانشویلی، پنج بلوک جلوتر، به راست بپیچید و به سمت ایستگاه مترو تفلیس رفته و خود را به میدان مرجانیشویلی برسانید.

اگر این قسمت را با قسمت قبلی مقایسه کنید، متوجه تضاد بسیار زیادی را خواهید شد. در اینجا، ساختمان‌ها بسیار خوب نگهداری شده‌اند و رستوران‌ها و کافه‌های دنج زیادی در اطراف میدان به چشم می‌خورند. اینجا مکانی عالی، برای صرف یک صبحانه خوب و دریافت انرژی مورد نیاز برای بقیه روز است. یکی از کافه‌های پرطرفدار در این محدوده، Cafe Inn  است که درست در کنار میدان واقع شده و با فضای بی نظیر، میز و صندلی‌های محیط باز، وای فای رایگان و مهمتر از همه، قهوه و کیک لذیذ از مهمانانش پذیرایی می‌کند.

در ضمن یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه، تئاتر مرجانیشویلی است که به همراه تئاتر روستاولی، دو تئاتر مهم پایتخت به شمار می‌آیند. البته باید گفت در اینجا، تمامی نمایش‌ها به زبان گرجی اجرا می‌شوند.

 

بهترین کافه‌ها و رستوران‌های تفلیس با طراحی خاص

کلیسای جامع سامبا در تفلیس (Sameba Church)

بعد از گشت و گذار در حوالی مرجانیشویلی، وقت آن است که با تاکسی سری بزنید به کلیسای جامع سامبا (تثلیث مقدس) که تقریبا ۱۰ دقیقه رانندگی از مرجانیشویلی فاصله دارد. این مجتمع که در سال ۲۰۰۳ ساخته شده، بزرگ‌ترین کلیسای گرجستان و یکی از برجسته‌ترین کلیساهای گرجستان است که تا به حال دیده‌اید. ارتفاع آن به ۱۰۱ متر می‌رسد و فضای داخلی آن، شامل ۱۰ کلیسا است. برج ناقوس و دروازه‌های این بنا نیز در نوع خود، جزو قطعات برجسته معماری به شمار می‌آیند.

کاخ ریاست جمهوری در تفلیس (Presidential Palace)

کاخ ریاست جمهوری که در نزدیکی کلیسای جامع سامبا قرار دارد، توسط معمار ایتالیایی، میشل د لوچی طراحی شده و ساخت آن در سال ۲۰۰۴ به پایان رسیده است. ویژگی اصلی این بنا، گنبد شیشه‌ای عظیمی است که تقریبا از هر نقطه شهر قابل مشاهده است. در این حوالی می‌توانید به قدم زدن در امتداد خیابانی ادامه دهید که مناظر خیره کننده‌ای از شهر را به مخاطبانش ارائه می‌دهد.

 

سفر زمینی به گرجستان بهتر است یا هوایی؟

منطقه آولاباری در تفلیس (Avlabari)

در نهایت به میدان آولاباری خواهید رسید، جایی که کلیسای ارامنه اچمیادزین قرار دارد. همچنین در این محدوده، می‌توانید به تماشای خانه‌های قدیمی بازسازی ‌شده‌ بسیار جذاب بنشینید و سپس به سمت ارتفاعات متخی بروید و از کلیسای تاریخی متخی دیدن کنید.

این بنا که بر بالای صخره‌ای در کنار رودخانه متکواری قرار دارد، یکی از محبوب‌ترین مکان‌های برگزاری جشن عروسی در گرجستان به شمار می‌آید. اگر شنبه یا یکشنبه گذرتان به اینجا افتاد، عروس و دامادها و لیموزین‌های جذاب را خواهید دید.

حقایق تاریخی بسیاری در مورد این مکان وجود دارد از جمله اینکه این کلیسا، چندین بار تخریب و بازسازی شد و حتی توسط شاه نواز پادشاه سابق مسلمان، مورد مرمت قرار گرفت و تا سال ۱۶۹۰، برای نگهداری باروت اسلحه استفاده می‌شد.

همانطور که از ارتفاعات متخی پایین می‌آیید، رستوران‌های باکیفیت و پرطرفداری را خواهید یافت که برای شکم گردی و صرف ناهار ایده آل هستند. پس از استراحت و صرف غذا، می‌توانید به میدان اروپای مدرن و محبوب بروید.

میدان اروپا در تفلیس (Europe Square)

این مکان، دارای جاذبه‌های عجیب و غریب فراوانی است: از یک پیانوی غول پیکر و یک صفحه شطرنج بزرگ گرفته تا پل صلح که زاییده ذهن معمار میشل دی لوچی بوده و یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس به شمار می‌آید. این اثر، از معماری خیره کننده کمانی شکل از جنس استیل و شیشه برخوردار بوده و به ویژه شب هنگام، زمانی که تمام LED های آن با ریتمی رقصان چشمک می‌زنند، هیپنوتیزم کننده است. و در این زمان، بسیاری از گردشگران تور گرجستان و مردمان محلی را می‌بینید که در این حوالی جمع شده‌اند و مشغول تماشای این پل جذاب هستند.

اینجا همچنین مکانی است که می‌توانید سوار تله کابین شده و در صورت تمایل، دوباره به سمت ناریکالا بروید. تماشای شب بر فراز تفلیس و چراغ‌هایی که به مرور روشن می‌شوند، از آن بالا واقعا دیدنی است. در ضمن می‌توانید برای صرف نوشیدنی و شام، به یکی از رستوران‌های متعدد در خیابان شاردن در شهر قدیمی بروید. یکی از بهترین انتخاب‌ها کافه همینگوی است که بهترین سوشی‌های شهر را سرو می‌کند.

 

فانتزی‌ترین رستوران‌های شهر تفلیس

سالن تاتر گابریادزه در تفلیس (Gabriadze Teather)

پس از صرف شام و در نهایت برای پایان دادن به شب این سفر ۲ روزه، پیشنهاد می‌کنیم تماشای نمایشی جذاب را در تئاتر گابریادزه ماریونت از دست ندهید. گفتنی است این ساختمان با برج کج و کافه‌ای به سبک فرانسوی، یکی از زیباترین ساختمان‌های تفلیس قدیم به شمار می‌آید.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۲۴ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران