راهنمای کامل استفاده از مترو در تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
راهنمای کامل استفاده از مترو در تفلیس

تفلیس به نسبت بسیاری از مقاصد گردشگری معروف، شهر کوچکی به حساب می‌آید. پایتختی زیبا که مملو از جاذبه‌های گردشگری متنوع بوده و برای دیدنشان باید از این سر شهر تاکسی گرفته و به آن سر شهر بروید. مترو، انتخاب ارزان‌تر شما در تور تفلیس خواهد بود اما نکاتی در مورد خطوط مترو در تفلیس وجود دارد که قبل از استفاده از آن‌ها، حتما باید این نکات را در نظر بگیرید. برای مثال، مترو تفلیس تنها دو خط و مجموعا ۲۳ ایستگاه دارد. همراه ما باشید تا در ادامه‌ی این نوشته، شما را برای استفاده از مترو تفلیس، راهنمایی کنیم.

 

مترو یا تاکسی؟

با توجه به خصوصیات کلی شهر تفلیس، برای خیلی‌ها این سوال پیش می‌آید که آیا واقعا نیازی به استفاده از مترو در تفلیس است؟ واقعیت امر این است که هزینه‌ی تاکسی در تفلیس به نسبت دیگر شهرهای اروپایی یا حتی جاهایی مثل استانبول یا دبی، بسیار پایین‌تر بوده و به همین دلیل خیلی از محلی‌ها، با توجه به بلد نبودن زبان محلی و همچنین همین هزینه‌ی پایین، به گردشگران تور تفلیس پیشنهاد می‌کنند تا از تاکسی برای رفت و آمد در شهر استفاده کنند که البته گفته‌ی آن‌ها، پر بیراه نیست.

با این حال باید در نظر گرفت که هزینه‌ی هر سفر با مترو تنها نیم لاری است و مخصوصا برای کوله گردهایی که تنها به این شهر می‌روند، هزینه‌ی رفت و آمد در شهر با مترو خیلی ارزان خواهد بود. همچنین در بعضی از ساعات روز که ترافیک در مرکز شهر بالا می‌گیرد، مترو می‌تواند نجات بخش شما باشد. اما نکات منفی دیگری نیز درباره مترو در تفلیس وجود دارد. تعداد پایین ایستگاه‌ها باعث می‌شود تا خیلی از جاهای شهر توسط مترو پوشش داده نشود. البته اکثر مناطق گردشگر پذیر ایستگاه‌های خاص خود را دارند و در برخی موارد باید بعد از پیاده شدن، کمی پیاده‌روی کنید تا به آن‌جا برسید.

 

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان در تفلیس

هزینه‌ی استفاده از مترو در تفلیس

همانطور که گفتیم، هر سفر با مترو تفلیس، نیم لاری هزینه در پی خواهد داشت اما برای استفاده از مترو، حتما باید کارت مترو تهیه کنید. این کارت‌ها در تمامی ایستگاه‌ها به فروش می‌رسند و قیمت آن‌ها ۲.۵ لاری است. بعد از خرید کارت می‌توانید هر چقدر که خواستید آن را پر کرده و در سفرهای خود با مترو، هر بار نیم لاری از آن کم کنید. البته با توجه به این که مسئولان مترو عموما انگلیسی بلد نیستند، خرید کارت و شارژ آن نیز خود چالش نسبتا سختی محسوب می‌شود.

خطوط و ایستگاه‌های مترو

برای کسی که سال‌ها در تهران زندگی کرده‌ و خطوط متعدد مترو، ایستگاه‌های زیادی که نقطه تلاقی خطوط متفاوت هستند و شلوغی بسیار زیاد را در این مسیرهای زیرزمینی تجربه کرده‌، سیستم مترو تفلیس کمی عجیب است. بهره برداری از مترو تفلیس در دهه ۷۰ میلادی آغاز شد و بعد از کار روی خط اول، یک دهه بعد خط دوم به آن اضافه شد. همان طور که گفتیم، سعی شده تا بیشتر مراکز گردشگری مهم برای گردشگران تور گرجستان دارای ایستگاه باشند یا حداقل در نزدیکی آن‌ها ایستگاهی واقع شده باشد. قبل از این که به نقشه و ایستگاه‌ها مترو اشاره کنیم، بهتر است بدانید که نقشه و راهنماهای داخل ایستگاه‌ها خیلی قابل فهم نیستند و بهتر است، تصویر نقشه مترو تفلیس را روی گوشی خود داشته باشید تا بتوانید به درستی در ایستگاه مورد نظر خود پیاده شوید.

 

تور تفلیس در طول ماه مبارک رمضان

خط ۱

خط یک با رنگ آبی مشخص شده و به خط آخمتیتی به وارکِتیلی معروف است. اگر چه ساخت این خط مترو از سال‌های بسیار قبل آغاز شد اما به صورت مستمر کار بر روی آن ادامه پیدا کرد، ایستگاه‌های بیشتری به آن اضافه شد و البته ایستگاه‌های موجود نیز نوسازی شدند و همانطور که در سفر به تفلیس مشاهده خواهید کرد، با ایستگاه‌های مدرن و جذاب مواجه خواهید بود. مسیر ۱۹.۶ کیلومتری این خط از مترو، محله‌ی گلادنی در شمالی‌ترین نقطه تفلیس را به منطقه ساموگری متصل می‌کند و هنوز هم برنامه برای اضافه کردن ایستگاه‌های بیشتر به آن نیز وجود دارد.

ایستگاه آخمتلیس تِتاری را با توجه به این که در محله‌‌ی گلادنی واقع شده، به نام این محله نیز می‌شناسند. از مهم‌ترین ایستگاه‌های این خط می‌توان به ایستگاه روستاولی اشاره کرد که نزدیک به بسیاری از جاذبه‌های گردشگری تفلیس بوده و ایستگاه تاویسوپلِبیس موئدانی نیز شما را به میدان آزادی در تفلیس خواهد برد.

خط ۲

خط سبز مترو تفلیس به خط سابورتالو معروف است و تنها ۶.۸ کیلومتر طول دارد. در حال حاضر این خط ۷ ایستگاه دارد و برای آن نیز برنامه‌ی تاسیس ایستگاه‌های بیشتر موجود است. خط ۲ عموما بیشتر به درد مردم محلی می‌خورد، مخصوصا این که به چد مورد از دانشگاه‌های مهم شهر مثل دانشگاه دولتی، دانشگاه مهندسی و دانشگاه پزشکی راه داشته و ایستگاه‌هایی برای این محل‌ها دارد. با این حال برای دیدن برخی از جاذبه‌های شهر، ممکن است مسیر شما به این خط مترو نیز برسد.

 

غذا خوردن در ۷ رستوران معروف تفلیس

ایستگاه‌هایی در عمق زمین

جالب است بدانید با این که خیلی از ایستگاه‌های خط یک تقریبا بر روی سطح زمین واقع شده‌اند اما از طرفی بعضی از ایستگاه‌ها نیز عمق بسیار زیادی داشته و زمان نسبتا طولانی لازم است تا به ریل برسید. برای مثال ایستگاه دیدوبه که برای گردشگران تور تفلیس نیز مهم بوده و شما از آن‌جا با مینی بوس می‌توانید به دیدن مراکز تاریخی همچون کلیسای جامع بروید، آن قدر عمیق است که احساس می‌کنید به مرکز زمین خواهید رفت! آن‌هایی که قبلا از ایستگاه تجریش مترو تهران استفاده کرده‌اند احتمالا می‌دانند که دقیقا در مورد چطور ایستگاهی صحبت می‌کنیم. پس این مهم را هم در نظر بگیرید که اگر در بعضی ایستگاه‌ها، مجبور به سوار شدن به چند پله برقی شدید، زمانی طولانی برای رسیدن به قطار صرف نمودید و احساس کردید هر لحظه ممکن است از سمت دیگر زمین سر در بیاورید، اصلا نگران نباشید!

 پله برقی‌ها

از جمله موهبت‌های متروی تفلیس، وجود پله برقی‌های بسیار خوب است بوده که بعید خواهد بود مورد خرابی را در این پله‌های برقی تجربه کنید. همچنین با این که بعضا چند دقیقه‌ای باید به پایین بروید تا به قطار برسید، کم‌تر کسی را می‌بینید که بر روی پله برق راه برود و مردم تفلیس با آرامش قوانین این چنینی را به خوبی رعایت می‌کنند.

 

۶ کافه‌ دنج و آرامش‌بخش در تفلیس

کارت‌های مترو

بر خلاف خیلی دیگر از سیستم‌های مترو در جهان، هزینه‌ی سفرها در متروی تفلیس بر حسب مسافت محاسبه نشده و شما چه یک ایستگاه بروید و چه تمامی مسیر یک خط را در قطار باشید، باید همان نیم لاری را پرداخت کنید. به همین دلیل، تنها برای ورود به ایستگاه باید کارت خود را وارد کنید و برای خروج نیازی به وارد کردن کارت نیست. در خروجی دستگاه‌های کارت خوان را می‌بینید، اما نیازی به ورود کارت نیست و تنها با وارد شدن به گیت درهای آن باز خواهد شد. همچنین شما می‌توانید از یک کارت برای چند نفر استفاده کنید، پس نیازی نیست برای همه‌ی افراد خانواده به تعداد کارت مترو تهیه کنید. همچنین اگر نمی‌دانید، چقدر درون کارت خود پول دارید، می‌توانید از دستگاه‌های مخصوص که در تمامی ایستگاه‌ها وجود دارد استفاده کنید و موجودی حساب خود را ببینید. در صورت تمام شدن موجودی، در همان محل بلیط فروشی می‌توانید، حساب کارت را شارژ نمایید.

اطلاعات کلی درباره مترو تفلیس

به صورت کلی، روزانه حدود ۴۰۰ هزار سفر از طریق مترو تفلیس انجام می‌شود که با توجه به جمعیت این شهر رقم قابل توجهی به حساب می‌آید. این سیستم از ۱۱ ژانویه سال ۱۹۶۶ شروع به کار کرده و در حال حاضر همه روزه بین ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب به فعالیت می‌پردازد. البته برنامه‌ی سفر خود را برای بعد از ۱۱:۳۰ شب نگذارید، چون ساعت ۱۲ زمان بسته شدن درها بوده و آخرین سفرها از ایستگاه‌های مختلف، قبل از این ساعت انجام می‌شود. در حال حاضر بیش از ۱۷۰ قطار در آن‌جا فعال هستند که با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت (به طور متوسط ۳۸ کیلومتر در ساعت) در حرکتند.

 

راهنمای اجاره آپارتمان در تفلیس در سفر

قوانین عمومی مترو تفلیس

  • هر گونه وسیله‌ی خطرناک از جمله وسایل قابل اشتعال، ابزارهای بزرگ، چاقوهای بزرگ یا چاقویی که بسته بندی نشده و ... را نمی‌توانید به داخل قطار ببرید.
  • ورود به کابین راننده ممنوع بوده و پیگرد قانونی در پی خواهد داشت.
  • با توجه به این که درهای قطار اگر کسی مانع بسته شدنش شود، دوباره باز خواهد شد و قطار نیز حرکت نمی‌کند، از این کار خودداری کنید.
  • هر گونه اعتراضات مدنی یا اجتماعات در مترو ممنوع است.
  • بعد از شیوع بیماری کرونا، در حال حاضر زدن ماسک اجباری بوده و ممکن است، کد QR واکسن شما در ورودی چک شود.
  • سیگار کشیدن در تمامی مکان‌های مترو تفلیس ممنوع است.
  • همچنین نمی‌توانید هیچ گونه حیوان خانگی یا پرنده را با خود به قطار ببرید.

در پایان

متاسفانه مترو تفلیس به فرودگاه راهی ندارد و شما نمی‌توانید از مترو برای رفتن به آن‌جا استفاده کنید. اگر هم هنوز این سوال برایتان پا برجاست که آیا برای سفرهای درون شهری در تفلیس، بهتر است از تاکسی استفاده کنید یا مترو، جواب این سوال حقیقتا به خودتان برمی‌گردد. اگر همراه خانواده به تفلیس رفته‌اید و تعدادتان ۳ یا ۴ نفر است، مسلما تاکسی راحت‌تر خواهد بود و از نظر هزینه نیز تفاوت زیادی برایتان ایجاد نمی‌کند. اما اگر تنها به تور تفلیس رفته‌اید، استفاده از مترو می‌توانید تا حد زیادی برایتان صرفه‌جویی در پی خواهد داشته باشد. تنها دلیل دیگر برای استفاده از مترو، در ساعات شلوغی و برای خلاصی از ترافیک مرکز شهر است.

 

خاص‌ترین و متفاوت‌ترین هتل‌های تفلیس

۳۱ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران