بهترین سفرهای یک روزه از تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
بهترین سفرهای یک روزه از تفلیس

اگر دوست دارید یکی از روزهای خود در تور تفلیس را به جاذبه‌های اطراف این شهر اختصاص دهید و یک سفر داخلی یک روزه در گرجستان را تجربه کنید، انتخاب‌های متنوعی خواهید داشت که در نوشته‌ای که امروز برایتان آماده کرده‌ایم، به آن‌ها خواهیم پرداخت. این انتخاب‌ها از دوچرخه سواری در مسیرهای زیبا، صومعه‌هایی که در دل غار درست شده‌اند تا بازدید از باغ‌های انگور، قلعه‌های تاریخی و بسیاری چیزهای دیگر را شامل می‌شود، پس همراه ما باشید.

 

برنامه ریزی برای سفرهای یک روزه در گرجستان

این چنین سفرها می‌تواند هم به صورت مقرون به صرفه و با هزینه‌ای کم انجام شود و هم این که راحت‌ترین و گران‌ترین روش را برای انجامش پیش بگیرید. برای مثال، با برنامه‌ریزی درست و استفاده از مارشروتکا یا همان مینی‌بوس‌ها، امکان سفر به اطراف تفلیس با کم‌ترین هزینه ممکن در تور گرجستان را خواهید داشت. برای این کار کافی‌ست با توجه به مقصدی که انتخاب می‌کنید، ساعت حرکت این مینی‌بوس‌ها را نیز در نظر بگیرید.

 

بهترین آپارتمان‌های اجاره‌ای در تفلیس

برای بعضی مسیرها، تورهای گروهی برگزار می‌شود که در سایت‌های مختلف همچون Get Your Guide می‌توانید نمونه‌هایش را پیدا کنید. این گونه تورها کمی‌ گران‌تر هستند اما در نهایت بسیاری از دردسرهای مسیریابی، گرفتن ماشین و چیزهایی از این دست را از سر شما کم خواهند کرد. در نهایت، راحت‌ترین راه این است که برای خود ماشین اجاره کرده یا از تاکسی‌ برای رفتن به مقاصد مختلف استفاده کنید که در این روش، هزینه‌ی بسیار بیشتری نسبت به دو گزینه قبل پرداخت خواهید کرد. البته تنها راه افتادن به بعضی مسیرهای کوهستانی مثل آن‌هایی که تنها با ماشین‌های چهار محوره می‌توان به مقصد رسید را اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم. شما هر چقدر هم که راننده ماهری باشید، با مسیرهای این کوهستان‌ها آشنایی ندارید، پس همان تورهای گروهی را انتخاب کنید!

محبوب‌ترین مسیرها برای سفرهای یک روزه از تفلیس (فاصله زیر ۳ ساعت)

 

متسختا | پایتخت تاریخی گرجستان

متسختا با توجه به فاصله‌ی بسیار کمی که از تفلیس دارد، به راحتی با مارشروتکا و با قیمتی پایین در دسترس شما خواهد بود. این شهر از محبوب‌ترین مقاصد برای سفرهای یک روزه از تفلیس به حساب می‌آید که زمانی پایتخت این کشور نیز به حساب آمده و مجموعه‌ای از نمادهای آن به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود. کلیسای جامع اسوتیتیشهولی Svetitiskhoveli و صومعه جواری متسختا از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا به حساب می‌آیند که رودخانه‌ای از مرکزش گذشته و چندین صومعه و قلعه تاریخی کوچک در خود دارد.

 

گشت و گذاری بهاری در تفلیس

فاصله از تفلیس: ۲۴ کیلومتر  |  بهترین زمان برای بازدید: تمام طول سال

 

کازبگی از طریق بزرگراه ارتش گرجستان | قفقاز در زیباترین شکل خود

ندیدن زیبایی قفقاز در سفر به گرجستان، باعث می‌شود تا شما بدون دیدن زیبایی‌های واقعی این کشور، آن‌جا را ترک کنید و بهترین راه برای بازدید از قفقاز در نزدیکی تفلیس، پا گذاشتن به این بزرگراه محبوب و بازدید از جاهای مهمی در کازبگی گرجستان مثل کلیسای سه گانه گرگتی بوده که از مهم‌ترین نمادهای کشور به حساب می‌آید و هر ساله تعداد بسیار زیادی توریست از آن‌جا بازدید به عمل می‌آورند. این جاده در نهایت تفلیس را به روسیه وصل کرده و دارای مناظر بسیار زیبا و چشم‌اندازهای دلنشین است و در بعضی بخش‌ها دارای چشمه‌های آب گرم و دهکده‌های کوچک و خاص بوده که این سفر را برای شما جذاب‌تر خواهند کرد.

فاصله از تفلیس: تا ۱۵۰ کیلومتر  |  بهترین زمان برای بازدید: بهار، تابستان و پاییز (زمستان بخشی از جاده بسته می‌شود)

 

سیقناقی | دشت‌های سبز و باغ‌های انگور

اگر چه امکان بازدید از این مناطق را در تمام طول سال دارید، اما برای بهترین تجربه گردش در میان باغ‌های انگور سیقناقی و بخش‌هایی از کاختی، بهتر است اوایل پاییز به آن‌جا رفته تا زمین‌های سبز و چشم‌انداز‌های زیبای این منطقه را ببینید. سیقناقی گرجستان که به "شهر عشق" معروف است دارای زیبایی‌های مختلفی از جمله چندین صومعه تاریخی بوده و البته در شمال آن‌جا، می‌توانید به دیدن دره‌ی زیبای آلازانی بروید. کافه‌های روباز، سرسبزی و مملو از درخت بوده و خیابان‌های سنگ فرشی که خانه‌های قدیمی را در خود دارند، به زیبایی‌های این منطقه اضافه می‌کنند.

 

معرفی برترین مراکز خرید تفلیس

فاصله از تفلیس: ۱۱۰ کیلومتر  |  بهترین زمان برای بازدید: اواخر تابستان و پاییز

 

تلاوی |  مناظر زیبای طبیعی و جاذبه‌های تاریخی

تلاوی نیز به داشتن باغ‌های انگور معروف است اما این منطقه دارای جاذبه‌های تاریخی مهمی بوده و کوچه‌ها و خیابان سنگ فرش و خاصش، زیبایی منحصر به فردی دارند که آن‌جا را به محلی معرکه برای گرفتن عکس‌های جذاب بدل کرده است. تلاوی بزرگ‌ترین شهر کاختی بوده و اگر چه به اندازه سیقناقی محبوب نیست با این حال هیچ چیز کم از آن‌جا ندارد. خیلی‌ها سعی می‌کنند که هر دو این مقاصد را در یک سفر ببینند اما پیشنهاد می‌کنیم این کار را نکنید، چون به این ترتیب خیلی از زیبایی‌های هیچ یک از شهرها را ندیده و تنها در راه خواهید بود.

فاصله از تفلیس: ۹۴ کیلومتر  |  بهترین زمان برای بازدید: آخر تابستان و پاییز

 

داوید گارجا  |  بازدید از صومعه‌های غاری

این گزینه‌ی لیست ما شباهت به هیچ کدام از دیگر جاهایی که به شما معرفی کردیم ندارد. داوید گارجا نام منطقه‌ای خاص در نزدیکی مرز آذربایجان است که مجموعه‌ای بزرگ از صومعه‌های غاری اورتودوکس بوده که در قرن ششم میلادی ساخته شده بودند. بخش‌هایی از این مجموعه به روی عموم بسته هستند اما برای دیدن باقی قسمت‌ها هم باید وقت بگذارید، کفش‌های راحتی بپوشید و در مسیرهای مختلف پیاده روی کنید. این منطقه نیمه صحرایی بوده و در ترکیب با این صومعه‌های غاری شگفت‌انگیز، تصویری سورئال و خاص را شکل می‌دهند.

 

لوکس‌ترین هتل‌های تفلیس: قسمت اول

فاصله از تفلیس: ۱۰۰ کیلومتر  |  بهترین زمان برای بازدید: بهار و پاییز

 

گوری و آپلیستسیخه  |  گشت و گذار در یک شهر غاری باستانی

دو دلیل برای بازدید از گوری وجود دارد. اول این که به شهر غاری باستانی آپلیستسیخه بروید و از آن‌جا بازدید کنید و هم این که از خانه‌ای که از رهبر معروف حزب کمونیست، ژوسف استالین در آن‌جا به دنیا آمده و موزه‌ای که برایش درست شده، دیدن کنید. برای بازدید از آپلیستسیخه هم می‌توانید به صورت اختصاصی در تورهای این منطقه از خود تفلیس شرکت کنید، در تورهایی که در گوری برپا می‌شوند مشارکت داشته یا این که خودتان با مارشروتکا به آن‌جا بروید. جدا از شهر غاری بزرگ و زیبای آپلیستسیخه و همچنین موزه استالین در گرجستان، بازدید از قلعه و شهر قدیم گوری را از یاد نبرید.

 فاصله از تفلیس: ۸۷ کیلومتر  |  بهترین زمان برای بازدید: تمام طول سال

 

بورجومی | چشمه‌های آب گرم شفابخش

بورجومی شهر سرسبز و دیدنی است که از بهترین مقاصد گردشگری در گرجستان به حساب می‌آید. شهری که به چشمه‌های آب گرم خود معروف بوده و در دورانی که گرجستان بخشی از شوروی به حساب می‌آمد، از جای جای آن فدراسیون، مردم برای آبتنی در چشمه‌های یاد شده به این شهر سفر می‌کردند. البته بورجومی در گرجستان دیدنی‌های دیگری همچون پارک مرکزی و منطقه طبیعی محفاظت‌ شده نیز دارد که مناطقی فوق‌العاده دیدنی به حساب می‌آیند.

 

بهترین کلاس‌های آشپزی در تفلیس

فاصله از تفلیس: ۱۸۰ کیلومتر  |  بهترین زمان برای بازدید: پاییز و زمستان

 

دریاچه پاراوانی  |  تماشای یکی از زیباترین دریاچه‌های گرجستان

اگر به دنبال یک منطقه طبیعی زیبا هستید تا سفری یک روزه از تفلیس به آن‌جا را تجربه کنید، دریاچه پاراوانی، انتخابی عالی برای شما خواهد بود. به این منطقه لقب "قطب گرجستان" را داده‌اند و دلیل آن نیز ارتفاع بالای آن‌جا و سرمای شدیدی است که در زمستان تجربه می‌کند. در واقع پاراوانی یک دریاچه کوهستانی بوده که تعداد بسیار زیادی پرندگان مختلف در آن‌جا زندگی می‌کنند و شما می‌توانید به تماشای آن‌ها پرداخته و از زیبایی‌های این مکان و چشم‌اندازهای جذابش دیدن کنید. زیباتر از هر پرنده‌ی دیگری، فلامینگو هستند که هر ساله به دریاچه مهاجرت می‌کنند و زیبایی مضاعفی به پاراوانی می‌بخشند. در اطراف دریاچه، چند جای دیدنی دیگر همچون منطقه طبیعی محافظت شده جاواختی نیز وجود دارد که در همان سفر یک روزه در تور تفلیس، امکان بازدید از آن‌جا را نیز خواهید داشت.

فاصله از تفلیس: ۱۸۰ کیلومتر  |  بهترین زمان برای بازدید: تابستان و اوایل پاییز

 

روستاوی  |  شهری زیبا از روزهای شکوه شوروی سابق

حکومت کمونیستی شوروی مشکلات زیادی را برای کشورهای منطقه قفقاز از جمله گرجستان به بار آورد اما بعضی از چیزهایی که از آن دوران سیاه بر جا مانده، در نوع خود جذاب هستند. روستاوی که تنها چند ده کیلومتر از پایتخت دور است، از جمله این یادگارها به حساب می‌آید. شهری که در اوج شکوه شوروی شکل گرفت و می‌توان نشانه‌های ارزشمند معماری و هنرهایی همچون موزاییک‌کاری را در آن‌جا دید. شهری که هنوز هم برخی از کارخانه‌های آن که در آن دوران ساخته شده، به فعالیت مشغولند.

 

مجموعه تفریحی و پارک آبی Gino Paradise در تفلیس

فاصله از تفلیس: ۳۳ کیلومتر  |  بهترین زمان برای بازدید: تمام طول سال

 

پارک ملی تفلیس |  طبیعتی جذاب در نزدیکی تفلیس

در نهایت، اگر به هیچ کدام از این شهرها و مناطق یاد شده نرفتید، در طول سفر خود سری به این پارک ملی که فاصله‌ی خیلی کمی از تفلیس دارد بزنید. مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری بسیار زیبا، طبیعت شگفت‌انگیز، جنگلی فوق‌العاده و محل‌های مختلف برای عکاسی تنها بعضی از جاذبه‌های پارک ملی تفلیس به حساب می‌آیند. این محل هم برای طبیعت گردی مناسب بوده و هم جایی عالی برای پیک نیک است. جز زمستان‌ها که این مکان سرد شده و خیلی از درخت‌ها برگ‌های خود را از دست می‌دهند، در هر فصل دیگری از سال، پارک ملی تفلیس، زیبایی خاص خود را داشته و حتما از رفتن به آن‌جا راضی خواهید بود.

فاصله از تفلیس: ۴۴ کیلومتر  |  بهترین زمان برای بازدید: بهار، تابستان و پاییز

۰۱ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران