بهترین فضاهای سبز تفریحی در تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
بهترین فضاهای سبز تفریحی در تفلیس

تفلیس، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر گرجستان است که در سواحل رودخانه کورا با جمعیتی حدود ۱.۵ میلیون نفر قرار دارد. تفلیس در قرن پنجم میلادی، توسط واختانگ اول ایبریا بنا نهاده شد و از آن زمان این شهر، بعنوان پایتخت پادشاهی‌ها و جمهوری‌های مختلف گرجستان مطرح شده است.

در تور گرجستان و در سفر به تفلیس درخواهید یافت که این شهر، پارک‌های کوچک و بزرگ بسیاری را در خود جای داده که در پناه آنها می‌توانید از گرمای تابستان فرار کنید و یا به گشت و گذاری مفرح و دلپذیر در دامان طبیعت سرسبز آنها بپردازید. این فضاهای مفرح، در سرتاسر شهر پراکنده هستند و دسترسی به برخی از آنها حتی با پای پیاده نیز امکانپذیر است. هرچند که برای رسیدن به بعضی دیگر، باید از حمل و نقل عمومی و یا تاکسی استفاده کنید. در هر حال در ادامه، به زیباترین مناطق تفلیس سفر کرده و این فضاهای سبز تفریحی را معرفی خواهیم کرد.

 

پارک ریکه در تفلیس (Rike Park)

پارک ریکه، در شهر قدیم تفلیس، در نزدیکی ایستگاه مترو آولاباری و در ساحل چپ رودخانه متکواری قرار دارد. اینجا مقصدی محبوب برای خانواده‌های محلی و همچنین گردشگرانی است که به شوق دیدن مناظر زیبا، در این حوالی به گشت و گذار مشغولند.

با عبور از پل عابر پیاده صلح، می‌توانید از تفلیس قدیم خود را به پارک ریکه تفلیس برسانید. فرزندان شما، عاشق دویدن در کوچه‌های باریک و کشف صفحه شطرنجی شبیه صفحه شطرنج آلیس در سرزمین عجایب خواهند شد و همچنین از تماشای پیانویی برای غول‌ها و سرگرمی‌های زمین بازی به وجد خواهند آمد.

در اینجا شاهد هستید که چگونه مناظر رودخانه کورا، فواره‌هایی که با نور و موسیقی بازی می‌کند و دو لوله بزرگ فلزی در زیر نور خورشید، چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند. از طرفی با سوار شدن در تله کابین، می‌توانید به  سمت قلعه ناریکالا و باغ گیاه شناسی تفلیس بروید و در عین حال از چشم اندازهای باشکوه و پانوراما لذت ببرید. اگر فرزند خردسال به همراه دارد، بهتر است در پارک ریکه، کالسکه و کریر نوزاد کرایه کنید.

اگر بتوانید تا غروب در این پارک بمانید، چشمانتان با دیدن هزاران ال ای دی کوچک که پل صلح تفلیس را روشن می‌کنند، شگفت زده خواهند شد. این پارک خصوصا در فصل گرما، با موسیقی و رقص فضایی مفرح و شاد را به مخاطبانش هدیه می‌دهد و مناظر تماشایی آن هیچ‌گاه از خاطرتان نخواهند رفت.

 

معروف‌ترین پارک‌های بازی و آبی گرجستان

پارک ۹ آوریل در تفلیس (9th Of April Park)

پارک الکساندر، مشرف به خیابان روستاولی بوده و نزدیک به میدان آزادی تفلیس قرار دارد. اینجا اولین پارک سبک اروپایی در تفلیس است و امروزه، به دو قسمت بالا و پایین تقسیم می‌شود. خیابانی که پارک را به دو قسمت تقسیم کرده، به نام نویسنده گرجستانی Revaz Tabukashvili نامگذاری شده است. قسمت پایینی پارک نیز، همنام نویسنده گرجی، گیورگی لئونیدزه است.

قسمت بالایی، پارک ۹ آوریل نام دارد. این نام، به رویداد تاریخی و تراژدی رویدادهای تفلیس و جمهوری سوسیالیستی شوروی گرجستان در ۹ آوریل ۱۹۹۸ اشاره دارد. همان زمانی که تظاهرات ضد شوروی (اما طرفدار استالین) رخ داد. تظاهرکنندگان، توسط ارتش شوروی متفرق شدند و ۲۱ کشته و صدها زخمی به جا ماند.

در قسمتی از پارک یک کلیسای کوچک ارتدکس با نام کاشوتی را خواهید یافت و کمی جلوتر، زمین بازی همراه با تاب، سرسره و دیوار صخره نوردی را کشف خواهید کرد. می‌توانید از قدم زدن دلپذیر در این فضای سرسبز و مفرح لذت ببرید و یا روی یکی از نیمکت‌های متعدد پارک بنشینید و زیبایی‌های اطراف را نظاره کنید.  

دو تقاطع جلوتر، باغ اربلیانی را خواهید یافت که بیشتر به خاطر فواره‌های رقصانش شهرت دارد. بعلاوه می‌توانید در کافه Icy، یک قهوه یا خاچاپوری لذیذ را نوش جان کنید. در اینجا عطر گل‌هایی را که فروشندگان در زیر طاق‌ها در معرض دید قرار می‌دهند، هوش از سر مخاطبان می‌برد. روبروی بازار گل نیز، اسپرسو بار Republika، دسرهای خوشمزه‌ای ارائه می‌دهد و کمی جلوتر در سمت راست، بازار روز Carrefour خودنمایی می‌کند.

 

پارک ملی دیدنی خاراگائولی در گرجستان

پارک واکه در تفلیس (Vake Park)

پارک واکه، پارکی در دامنه رشته کوه تریالتی در منطقه مرکزی تفلیس است و یکی از زیباترین پارک‌های گرجستان شناخته می‌شود. ساخت این پارک، در سال ۱۹۴۶ آغاز شد و ۲۰۰ هکتار برای ایجاد این نوار سبز اختصاص یافت. نزدیک پارک واکه نیز تله کابینی وجود دارد که این فضا را به دریاچه لاک پشت متصل می‌کند. این تلکابین، همه روزه از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۲۲:۰۰ (با توجه به شرایط آب و هوایی) پذیرای علاقمندان بوده و هزینه سفر یکطرفه، ۲ لاری به ازای هر شخص است.

ضلع شمالی پارک و خیابان چاوچاوادزه، با راه پله‌های عریض به هم متصل می‌شوند. این راه پله، در محور اصلی پارک قرار دارد و به استخر گرد و فواره‌ها ختم می‌شود. ماسه‌های قرمز رنگی که این مسیر را پوشانده‌اند، به جذابیت خاص پارک واکه افزوده‌اند. در جنوب غربی نیز، ورزشگاه میخیل مسخی قرار دارد.

پارک واکه، تمامی مسافران تور گرجستان را از هر رده سنی شگفت زده خواهد کرد. در اینجا زمین‌های بازی، مسیرهای پر درخت، جاذبه‌های متنوعی مانند قلعه‌های بادی، ترامپولین‌ها، دیواره صخره نوردی، کاترپیلارها، صندلی‌های پرنده، ترن‌های کوچک و انواع سواری به استقبال علاقمندان می‌آیند. بسیاری از فروشندگان اسباب بازی و بادکنک، در مسیرهای پارک صف کشیده‌اند.

در اینجا یک سینمای روباز، کافه بار و رستوران نیز درنظر گرفته شده‌اند. گفتنی است در کافه بار، علاوه بر صرف خوراکی‌های خوشمزه و قهوه عالی، رول‌های بزرگ کاغذ و مداد رنگی برای هنرمندان کوچک شما در دسترس هستند تا در حین نوشیدن قهوه، از نقاشی روی میزهای راحت نیز لذت ببرند.

 

پارک‌های ملی معروف گرجستان

باغ گیاهشناسی ملی در تفلیس (The National Botanical Garden)

باغ گیاه شناسی، مکان مناسبی برای گشت و گذاره یک روزه به شمار می‌آید. بنابراین اگر قصد پیک نیک همراه خانواده و عزیزانتان را دارید، حتما در سفر با تور گرجستان سری به این باغ بزنید و البته با خود غذا و نوشیدنی به همراه داشته باشید.  

باغ گیاه شناسی ملی تفلیس، با مساحتی بالغ بر ۱۶۱ هکتار، مجموعه‌ای از حداقل ۴۵۰۰ گونه گیاهی از گرجستان و سایر نقاط جهان را در خود جای داده و بیش از ۳ قرن قدمت دارد. اولین بار این باغ در نوشته‌های ژان شاردن، جهانگرد فرانسوی در سال ۱۶۷۱ یافت شد. او از این باغ، با عنوان "باغ سلطنتی" یاد کرد. هرچند که در طول تهاجمات ایرانیان در سال ۱۷۹۵، این باغ ویران شد و در اوایل قرن ۱۹ مجدد مورد بازسازی و احیا قرار گرفت.

علاوه بر پیاده‌روی و تماشای خلاقیت‌های زیبای مادر طبیعت، چندین پل دوست‌ داشتنی نیز در اینجا وجود دارند و یکی از قابل توجه‌ترین آنها، پل قوسی شکل است که در سال ۱۹۱۴ در بالای آبشار ساخته شد.

برای قدم زدن می‌توانید جاده‌های این باغ را دنبال کنید و از روی یک پل معلق، یک جنگل کوچک بامبو، یک باغ ژاپنی و یک آبشار کوچک عبور کنید.

گفتنی است ورودی اصلی باغ، در پای قلعه ناریکالا است و برای رسیدن به اینجا کافی است در پارک ریکه سوار تلکابین شوید. با این حال، می‌توانید از طریق خیابان سنگ فرش باریکی به نام بوتانیکوری نیز به آن دسترسی داشته باشید. در ضمن، هزینه ورودی برای هر نفر ۴ لاری و برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است.

پارک متاتسمیندا در تفلیس (Mtatsminda Park)

اینجا، بلندترین نقطه تفلیس است و بیش از ۱۰۰ هکتار وسعت و بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. این پارک در بالای کوه متاتسمیندا، در ارتفاع ۷۷۰ متری و مشرف به تفلیس واقع شده و مناظری پانوراما از پایتخت را ارائه می‌دهد. این محدوده، محبوب‌ترین تم پارک شهر بوده و بهترین انتخاب برای تفریح ​​و کسب آرامش به شمار می‌آید.

این پارک به خاطر وجود کافه‌های مختلف، فروشگاه‌های سوغاتی، مرکز سرگرمی کودکان، مناطق پیک نیک، سرسره‌های آبی، ترن هوایی، سواری‌ها و یک چرخ و فلک بزرگ با مناظر خیره کننده از تفلیس  شهرت دارد و از آنجایی که بر روی کوهی مرتفع واقع شده، هوای تازه همراه با فضای سبز زیبا و دلپذیری را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد.

با این حال، توجه داشته باشید که پارک متاتسمیندا در تفلیس مانند بقیه فضاهای سبز تفلیس، به مدت ۲۴ ساعته باز نیست و در ساعت ۹ شب بسته می‌شود. اما ورودی رایگان بوده و با استفاده از تاکسی، اتوبوس، پیاده و یا سوار شدن بر خط آهن فونیکولار از خیابان چونکادزه، می‌توانید خودتان را به اینجا برسانید.

 

پارک ملی ماچاخلا، طبیعت کوهستانی باتومی

پارک میزوری در تفلیس (Mziuri Park)

پارک میزوری که در منطقه واکه و خیابان چاوچاوادزه قرار دارد، یکی از سرسبزترین، جذاب‌ترین، مثبت‌ترین و آرام‌ترین مکان‌های تفریحی تفلیس است. نودار دومبادزه، نویسنده معروف گرجستانی، ساخت این پارک را در سال ۱۹۸۲ آغاز کرد، زیرا می‌خواست شهری کوچک برای کودکان ایجاد کند. این باغ به نوعی، تبدیل به نماد مهربانی و دنیای افسانه‌ای شده و یکی از خاص‌ترین مکان‌های تفلیس به شمار می‌آید.

در اینجا مسیرهای پیاده روی، مرکز آموزشی، مجموعه ورزشی و سرگرمی‌هایی برای کودکان درنظر گرفته شده‌اند. در ورودی پارک، مجسمه‌هایی از شخصیت‌های معروف نوشته‌های نودار دومبادزه به چشم می‌خورند که هر گرجی آنها را دوست دارد و تحسین می‌کند. با این حال، این پارک سال‌ها متروکه بود تا اینکه پروژه‌ای به نام "میزوری جدید"، شروع به دمیدن روح تازه‌ای در آن کرد و رویدادهای آموزشی و سرگرم کننده را برای عموم ترتیب داد.

کافه قدیمی این پارک نیز اخیرا بازسازی شده و به یک کافه اجتماعی بدل گشته است. جالب است بدانید این کافه، تنها کافه‌ای است که منویی به خط بریل برای افراد دارای اختلال بینایی ارائه می‌دهد.

و در نهایت یک آمفی تئاتر در قسمت مرکزی پارک وجود دارد که در آن اجراهای هنری، نمایش فیلم، کنسرت و رویدادهای مختلف برگزار می‌شوند.

 

طبیعت وحشی پارک ملی کاختی در گرجستان

پارک کاس تبا در تفلیس (Kus Tba)

Kus Tba یا دریاچه لاک پشت تفلیس، دریاچه کوچکی است که در حومه تفلیس واقع شده است. اینجا یکی از معروف‌ترین مناطقی است که مردم محلی در ماه‌های تابستان، برای فرار از گرمای هوا از آن بازدید می‌کنند و مسافران تور گرجستان نیز در فصل تابستان به آنجا خواهند رفت.

می‌توانید در طبیعت سرسبز این حوالی، از قدم زدن دور دریاچه به مسافت ۱ کیلومتر لذت ببرید و یا در یکی از چندین کافه با منظره دریاچه بنشینید و از نوشیدنی یا وعده غذایی مورد علاقه‌تان همراه با چشم اندازهایی جذاب از زیبایی‌های اطراف لذت ببرید. هرچند که قیمت‌ها کمی گران هستند، اما ارزش یکبار امتحان کردن و برخورداری از دورهمی با دوستان و عزیزان را دارند.

برای رسیدن به این منطقه، می‌توانید از خیابان خیابان چاوچاوادزه تاکسی بگیرید و یا سوار تلکابین شوید. هرچند اگر از علاقمندان به پیاده روی هستید، با پای پیاده هم می‌توانید به این مکان دلپذیر و رویایی بیایید.

موزه فضای باز قوم شناسی در تفلیس (Open Air Museum of Ethnography)

اگر می‌خواهید آرامش را با آموزش فرهنگ و سنت‌های مناطق گرجستان ترکیب کنید، موزه مردم‌نگاری در فضای باز مکانی عالی برای انجام این کار است.

این موزه در غرب دریاچه لاک پشت، بر روی تپه‌ای مشرف به منطقه واکه تفلیس، با مساحتی بالغ بر ۵۲ هکتار واقع شده است. اینجا شامل ۱۴ منطقه قوم شناسی و ۷۰ ساختمان است که  هر کدام نمایشی از یک ایالت تاریخی و مردم شناسی خاص را از این کشور به نمایش می‌گذارند. در کل، ۸۰۰۰ اثر تاریخی را می‌توانید در این موزه جذاب شاهد باشید. این ساختمان‌ها عبارتند از خانه‌های سنگی سنتی از شرق گرجستان، خانه‌های چوبی با سقف‌های شیروانی از کاه یا تخته‌ مربوطه به غرب گرجستان، آسیاب‌های آبی کارتلی، یک کلیسای مسیحی، برج‌های دیده‌بانی مربطه به مناطق کوهستانی گرجستان خوسورتی، پشاوی، سوانتی و ایمرتی.

و همچنین مجموعه‌ای از اقلام سنتی خانگی مانند دارهای قالی، چمدان، لباس، فرش، سفال و مبلمان را نیز می‌توانید در این موزه شاهد باشید.

جالب است بدانید از سال ۲۰۰۴، این موزه هر ساله، میزبان جشنواره تابستانی فرهنگ بومی Art-Gene است که توسط موسیقیدان راک گرجستانی، زازا کورینتلی ("Zumba") مدیریت می‌شود.

 

پارک ملی متیرالا در ۲۵ کیلومتری باتومی

دریاچه لیسی در تفلیس (Lisi Lake)

دریاچه لیسی تفلیس مانند کاس تبا، یکی دیگر از مقاصد تفریحی محبوب تفلیسی‌هاست. این منطقه که در حومه تفلیس و در شمال غربی شهر واقع شده، با تاکسی قابل دسترسی است. می‌توانید  در مسیر ۳ کیلومتری مخصوصی دوچرخه سواری کنید و یا پیاده روی نمایید. در ضمن، امکان کرایه دوچرخه نیز در این محدوده درنظر گرفته شده است.

بعلاوه می‌توانید در ساحل آفتاب بگیرید، پیک نیک داشته باشید یا در یکی از کافه بارهای متعدد بنشینید و از اوقات فراغت خود لذت ببرید. همچنین فضاهای تفریحی و ورزشی، از جمله یک دیوار صخره نوردی برای کودکان را خواهید یافت. گفتنی است این دریاچه، یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای دوستداران ورزش‌های آبی و ماهیگیری به شمار می‌آید. و البته حمام گوگردی نیز، در نزدیکی دریاچه قرار دارد.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۱۸ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران