آشنایی با باغ وحش تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
آشنایی با باغ وحش تفلیس

ارتباط با حیوانات و دنیای عجیب و غریب آن‌ها از جمله تفریحاتی است که افراد بسیاری به آن علاقه دارند. از همین رو اغلب توریست‌ها دوست دارند تا بازدید از باغ وحش‌ها را در لیست برنامه‌های گردشگری خود در هر سفری قرار دهند. یکی از مقاصد توریستی پرطرفداری که به خصوص مورد توجه گردشگران ایرانی قرار گرفته و فرصت بازدید از یک باغ وحش دوست داشتنی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند، شهر تفلیس پایتخت گرجستان است. باغ وحش تفلیس بزرگترین و البته محبوب‌ترین باغ وحشی است که فرصت بازدید از حیوانات گوناگون را در محیطی سرسبز و دوست داشتنی برای افراد فراهم می‌کند. بنابراین اگر شما نیز قصد سفر با تور گرجستان را به مقصد تفلیس در سر داشته و از طرفی دیگر عاشق حیوانات هستید، توصیه می‌کنیم در خواندن مطالب این مقاله تا انتها ما را همراهی کنید.

 

باغ وحش تفلیس (Tbilisi Zoo)

این باغ وحش در وسط این شهر قرار گرفته و به دلیل موقعیت مکانی و البته جذابیت‌هایی که در خود جای داده توانسته به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری تفلیس توجه بسیاری از توریست‌ها را در این مقصد گردشگری به خود جلب کند. همان طور که گفته شد این مجموعه به عنوان قدیمی‌ترین باغ وحش کشور شناخته شده و در علاوه بر حیواناتی که درون خود نگه‌داری می‌کند، دارای چشم ‌نوازی فوق‌العاده زیبا از طبیعت اطراف است. شما می‌توانید در این مکان از حیوانات محلی و البته حیواناتی دیگر از نقاط مختلف دنیا از قبیل شیرهای سفید، فیل‌های آسیایی، پنگوئن‌های آفریقایی، گونه‌های مختلف قرقاول، طاووس‌های زیبا و ... دیدن کنید. به طوری که گفته می‌شود امروزه بیش از ۲۰۰ گونه جانوری در این باغ وحش وجود دارد که شامل گونه‌های کمیاب و در معرض خطر هستند که یافتن آنها در طبیعت بسیار دشوار است.

 

محبوب‌ترین رستوران‌های تفلیس ۲۰۲۱

 

تاریخچه باغ وحش تفلیس

منظور از قدیمی بودن این باغ وحش، برخورداری آن از قدمتی در حدود ۱۰۰ سال است. به طوری که سال تاسیس آن به ۱۹۲۷ میلادی برمی‌گردد. اوج پیشرفت و جذابیت این باغ وحش در دهه‌ ۷۰ میلادی بود. به طوری که در آن سال‌ها بیش از ۱۰۰۰ حیوان در این مجموعه نگه‌داری شده و روزانه صدها نفر از آن بازدید می‌کردند. در صورتی که پس از فروپاشی شوروی همانند هر مکان دیگری، این مجموعه نیز دچار آسیب‌های اقتصادی شده و حتی گفته می‌شود که بیش از نصف حیوانات در دهه ۹۰ میلادی در نتیجه گرسنگی و شرایط نامناسب نگه‌داری، از بین رفتند.

البته که این پایان داستان نبوده و مسئولین با بهتر شدن شرایط کشور دوباره تصمیم به احیای این باغ وحش گرفتند. همه چیز بسیار خوب پیش می‌رفت تا اینکه در سال ۲۰۱۵ شهر تفلیس طوفانی بسیار سنگین را تجربه کرده و دوباره بسیاری از حیوانات در اثر این طوفان سهمگین تلف شده و بخش‌های زیادی از آن نیز تخریب گردید. تا قبل از این اتفاق‌ها بیش از ۳۰۰ گونه حیوانی در این باغ وحش نگه‌داری شده و مساحتی در حدود ۱۲۰ هکتار داشت. اما امروزه وسعت آن و همچنین تعداد گونه‌های حیوانی تا حد زیادی کاهش یافته است. البته که این موضوع چیزی از جذابیت‌ها‌ آن کم نکرده و همچنان این مکان به عنوان جذاب‌ترین باغ وحش در کشور گرجستان شناخته می‌شود.

 

تفریحات باغ وحش تفلیس

در حال حاضر حدود ۳۰ نوع جاذبه و واحد تفریحی مختلف در باغ وحش تفلیس وجود دارد. به این معنا که تنها جذابیت آن محدود به بازدید از حیوانات نبوده و علاقه‌مندان می‌توانند از تفریحات دیگری مثل تماشای مناظر زیبای اطراف، تفریح در اتاق خنده، تیراندازی و غیره لذت ببرند. این پارک برای افراد در همه سنین مناسب بوده و انتخابی ایده‌آل برای سرگرم شدن به همراه کل اعضای خانواده است. به عنوان مثال اگر عاشق برقراری ارتباط با حیوانات هستید، این فرصت را خواهید داشت که نگاهی دقیق‌تر به برخی از حیوانات بیندازید. به عنوان مثال  می‌توانید به حیوانات غذا دهید، با مسواک زدن از آنها مراقبت کنید و عکس‌های به یاد ماندنی بگیرید.

علاوه بر موارد فوق برای کسانی که دوست دارند شجاعت خود را به چالش بکشند، این باغ وحش این امکان را می‌دهد تا با مارها از نزدیک تعامل داشته آن‌ها را دور گردن خود قرار داده و عکس‌های یادگاری بگیرند. ناگفته نماند که این باغ وحش مجهز به کلیه خدمات و امکانات مورد نیاز برای بازدیدکنندگان مانند زمین‌های بازی، پارکینگ، فروشگاه خرید سوغاتی، کیوسک‌های فروش غذا و نوشیدنی و توالت عمومی نیز است.

 

گشتی در پارک ریکه تفلیس

 

هزینه و زمان بازدید از باغ وحش تفلیس

کسانی که قصد بازدید از باغ وحش زیبای تفلیس را در لیست برنامه‌های خود در تور گرجستان دارند، بهتر است تا زمانی در حدود ۲ الی ۳ ساعت را به آن اختصاص دهند. توجه داشته باشید که ساعات کاری این مجموعه در ماه های مختلف سال متفاوت بوده و برنامه ارائه شده به صورت زیر است:

  • ماه‌های اسفند تا خرداد و شهریور تا آذر از ۱۰ صبح تا ۸ شب
  • ماه‌های خرداد تا شهریور از ۱۰ صبح تا ۹ شب
  • ماه‌های آذر تا اسفند از ۱۰ صبح تا ۷ عصر

هر چند که این باغ وحش در تمامی روزهای سال باز است اما بهترین زمان برای بازدید از آن روزهای خوش آب و هوای سال مثل بهار و تابستان است. توجه داشته باشید که فروش بلیت‌ها یک ساعت قبل از تعطیل شدن باغ وحش، بسته می‌شود. هزینه ورود به آن برای کودکان زیر ۳ سال رایگان بوده و برای افراد زیر ۱۲ سال ۲ لاری (واحد پول گرجستان) و برای افراد بالای ۱۲ سال ۴ لاری است.

 

نحوه دسترسی به باغ وحش تفلیس

در کنار جذابیت‌های که درون این مجموعه وجود دارد، موقعیت مکانی آن نیز سبب شده تا مورد توجه گردشگران قرار بگیرد. چرا که علاقه‌مندان به بازدید از این مکان می‌توانند به راحتی توسط وسیله‌های حمل و نقل عمومی تفلیس، نظیر تاکسی، اتوبوس‌ها و ون‌های درون شهری به آن دسترسی پیدا کنند. تنها کاری که برای این منظور باید انجام دهید رفتن به میدان قهرمانان تفلیس (Tbilisi Heroes Square) و سوار شدن به یکی از وسیله‌های حمل و نقل عمومی است. چرا که تمامی وسیله‌هایی که از این میدان عبور می‌کنند در مقابل باغ وحش نیز توقف خواهند کرد. در نهایت نیز توصیه می‌شود برنامه خود را طوری تنظیم کنید تا بتوانید قبل یا بعد از بازدید این باغ وحش از دیگر جاذبه‌های نزدیک به آن نیز دیدن کنید. از جمله پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس که در نزدیکی باغ وحش شهر قرار گرفته‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاخ هنر (Art Palace) در فاصله ۳ دقیقه رانندگی
  • پارک ورا (Vera Park) در فاصله ۴ دقیقه رانندگی
  • پارک مزیوری (Mziuri Park) در فاصله ۶ دقیقه رانندگی
  • پارک واکه (Vake Park) در فاصله ۸ دقیقه رانندگی

 

بهترین هتل‌های نزدیک به میدان آزادی تفلیس

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

منبع ۵

منبع ۶

۰۵ تیر ۱۴۰۲

نظرات کاربران