گشت و گذار در منطقه چوگورتی تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
گشت و گذار در منطقه چوگورتی تفلیس

پایتخت پر جنب و جوش گرجستان گویی دقیقا از یک افسانه گرفته شده است: شهری با معماری دیدنی، آثار و بناهای قدیمی و جدید، خیابان‌های سنگفرش شده، حمام‌های زیرزمینی و محیط طبیعی شگفت انگیز قفقازی با چشم اندازهایی با شکوه.

اینجا نمونه‌ای کامل از شهری است که در آن سنت و مدرنیته در کنار هم به صلح رسیده‌اند و تجربه سفری شگفت انگیز از زندگی را به گردشگران تور تفلیس هدیه می‌دهد. این خطه، محله‌ها و مناطق متعددی را در خود جای داده و مقاله می‌تواند آشنایی با مهم‌ترین محله‌های تفلیس اطلاعات ارزشمندی در این رابطه در اختیارتان قرار دهد.

با اینحال اگر می‌خواهید یک سفر آخر هفته به تفلیس را تجربه کنید توصیه می‌کنیم حتما از منطقه باشکوه چوگورتی دیدن کنید. چوگورتی، مرواریدی توریستی در ساحل چپ رودخانه متکواری به شمار می‌آید که از خیابان ملکه تامار و میدان ایستگاه تا آولاباری امتداد می‌یابد. بیایید با هم سفری مفرح و مجازی را در این حوالی تجربه کنیم.

 

میدان ایستگاه در چوگورتی تفلیس (Station Square)

بهتر است برای شروع، از این میدان معروف در تفلیس شروع کنیم. این محدوده که در گوشه شمالی منطقه چوگورتی قرار دارد، بعنوان مرکز حمل و نقل اصلی شهر عمل می‌کند و ایستگاه اصلی اتوبوس، ایستگاه نیمه اصلی مارشوتکا، ایستگاه مرکزی مترو و ایستگاه قطار را در خود جای داده است. علاوه بر این، در ساختمان اصلی ایستگاه، مغازه‌های کوچک بسیاری از جمله بازار طلا و جواهر را خواهید یافت.

محل خرید لباس‌های دست دوم یعنی " Meoradebi" نیز، در نزدیکی میدان ایستگاه واقع شده و مکانی عالی برای تهیه لباس، کفش، کیف و سایر مایحتاج با قیمت‌هایی مقرون به صرفه محسوب می‌شود. البته گم شدن در آنجا بسیار آسان است و مانند هزارتویی بی پایان به نظر می‌رسد، بنابراین سعی کنید به یاد بیاورید که چگونه به آنجا رسیدید.

 

بهترین محله‌های تفلیس برای پیاده‌روی و عکاسی

خیابان دیوید آقماشنبلی در چوگورتی تفلیس (David Agmashenebeli)

خیابان دیوید آقماشنبلی ، شریان اصلی منطقه چوگورتی بوده و به طول ۲ کیلومتر در جنوبی‌ترین قسمت منطقه گسترده شده و از خیابان ملکه تامار تا میدان زاربروکن (معروف به میدان ورونتسوف) امتداد دارد. اینجا، یک محدوده پیاده روی شگفت انگیز به سبک اروپایی و گرجی محسوب می‌شود و یکی از طولانی‌ترین و مطمئنا بازسازی‌شده‌ترین خیابان‌های شهر است.

با قدم زدن در خیابان، نمی‌توانید چشم از شاهکارهای معماری که به سبک‌های مختلف ساخته شده‌اند بردارید: از بالکن‌های حکاکی شده معروف تفلیس گرفته تا بناهای کلاسیک و مدرن. اکثر بناها، شبیه ساختمان‌های قرن ۱۸ و ۱۹ هستند و هر ساختمان، بسیار هنرمندانه تزئین شده و با رنگ‌های مختلف و شاد رنگ آمیزی شده است.

در دو طرف جاده، تیر چراغ‌هایی وجود دارند که شبیه دوران کلاسیک بوده و حتی سطل‌های زباله و شیرهای آب نصب شده که در خیابان قرار داده شده‌اند، شبیه آثار هنری عتیقه هستند.

منطقه شمال شرقی خیابان نیز، برخی از زیباترین بناهای معماری قرن نوزدهم مربوط به زمانی که اینجا یک شهرک آلمانی بود را در خود پنهان کرده است. در ضمن بازار کشاورزان، یک بازار روباز و ساختمان هاستل فابریکا در این محدوده قرار دارند.

موزه نیکو پیروسمانی در چوگورتی تفلیس (Niko Pirosmani)

اگر رو به میدان ایستگاه بایستید، در سمت چپ خود خیابان باریک نیکو پیروسمانی را خواهید دید که به نام نقاش معروف گرجی نامگذاری شده است. پیروسمانی، به معنای واقعی کلمه تمام دارایی خود را فروخت و تمام خیابان نزدیک پنجره خانه مارگاریتا بازیگر زیبای فرانسوی را با دریایی از گل پر کرد. البته این تلاش ناموفق بود و از آن پس، او بقیه عمر خود را در فقر و در خانه‌ای کوچک در خیابان فعلی نیکو پیروسمانی شماره ۲۹ گذراند و بعد از مرگش این خانه، به موزه بدل گشت. جالب است بدانید این مکان که کوچکترین موزه جهان به شمار می‌آید، تنها ۶ متر مربع وسعت دارد.

 

۱۲ کار جالب در سفر با تور تفلیس

خانه چاوچانیدزه در چوگورتی تفلیس (Chavchanidze)

خانه قدیمی چاوچانیدزه، یکی از زیباترین ساختمان‌های خیابان دیوید آقماشنبلی بوده و به دلیل نمای منحصر به فردش، به خوبی خودنمایی می‌کند. بعلاوه، راهروی خانه چاوچانیدزه بسیار جذابیت دارد. خصوصا به خاطر تابلوهای هنری، طراحی‌های شبه کلاسیک و به سبک روکوکو، صحنه‌هایی از "شوالیه در پوست پلنگ" و نقوش شرقی که گمان می‌رود آثار استادان فلورانس باشد.

باغ جانسوگ کاخیدزه در چوگورتی تفلیس (Jansug Kakhidze)

این باغ که در خیابان آقماشنبلی واقع شده، به افتخار جانسوگ کاخیدزه، مدیر موسیقی ارکستر سمفونیک دولتی گرجستان نامگذاری شده است.

در این باغ و درب ورودی آن، مجسمه‌های زیبایی را خواهید یافت که توسط مجسمه‌ساز، زوراب تسرتلی، به ایلیکو سوخیشویلی و همسرش نینو رامیشویلی، بنیان‌گذاران باله ملی گرجستان تقدیم شده‌اند. به لطف تلاش آنهاست که رقص و موسیقی ملی گرجستان، در بسیاری از نقاط جهان شناخته شده است.

کاخ وان نایت در چوگورتی تفلیس (One Night Palace)

این کاخ، یکی از آن ساختمان‌هایی که توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب می‌کند و درست در چند قدمی خیابان خیابان لا کارگارتلی واقع شده است.  

این ساختمان شگفت انگیز، ۱۰۰ سال پیش ساخته شده و داستان عشقی بسیار گیرا و غیرعادی را پشت سر خود دارد. در واقع طبق شایعات، این برج در گذشته شاهد خاموش بسیاری از دیدارهای عاشقان بود. البته این بنا به خودی خود شبیه یک قلعه است تا یک قصر و دارای یک ساختمان اصلی، یک ورودی و یک برج می‌باشد. امروزه این موزه ۳۰،۰۰۰ اثر منحصر به فرد از جمله آثار لادو گودیاشویلی، النه آخولدیانی، ایراکلی پارجیانی، سرگی پاراجانوف و دیوید کاکابادزه را در خود جای داده و در نهایت اگر می‌خواهید داستان تفلیس قدیم را شاهد باشید، اینجا مکانی است که باید از آن دیدن کنید.

 

راهنمای کامل سفر از تفلیس به کازبگی

فابریکا در چوگورتی تفلیس (Fabrika)

فابریکا که زمانی یک کارخانه خیاطی شوروی بود، احیا شده و به یک فضای شهری چند منظوره بدل گشته است. طراحی به نحوی است که حتی وقتی وارد ساختمان می‌شوید، با تاریخچه آن مواجه خواهید شد. فضای شهری فابریکا، تضاد جالبی از ساختارهای قدیمی و کنش مدرن را ارائه می‌دهد و گفته می‌شود "فابریکا، محیطی فضایی برای ایجاد و اشتراک گذاری ذهن‌های سرکش است". ساختمان فابریکا، مکان مورد علاقه مردم محلی و گردشگرانی است و کافه‌ها و بارها، استودیوها، فروشگاه‌های هنرمندان، موسسات آموزشی، فضای کار مشترک و غیره را یکپارچه کرده است.

استادیوم دینامو آرنا در چوگورتی تفلیس (Dinamo Arena)

چوگورتی برای طرفداران فوتبال نیز چیزی برای ارائه دارد: استادیوم Dinamo Arena. اینجا زمانی یکی از محبوب‌ترین و برجسته‌ترین باشگاه های فوتبال اتحاد جماهیر شوروی سابق و برنده جام یوفا در سال ۱۹۸۱ بود. پس از بازسازی در سال ۲۰۰۶، دینامو آرنا به یک استادیوم با ظرفیت نزدیک به ۵۵،۰۰۰ نفر بدل شد.

بعلاوه باشگاه Bassiani را در این استادیوم خواهید یافت که بزرگ‌ترین باشگاه تکنو در گرجستان است و می‌تواند حدود ۱۲۰۰ نفر را در خود جای دهد. اینجا از یک استخر بدون استفاده، بعنوان پیست رقص اصلی استفاده می‌کند و مکانی مفرح را پس از یک روز خسته کننده گشت و گذار در شهر به مخاطبانش هدیه می‌دهد.

 

گشتی در پارک ریکه تفلیس

بازار دیزرتیرکا در چوگورتی تفلیس (Dezertirka)

یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای خرید در تفلیس، بازار Dezertirka است که به دلیل قیمت‌های پایین و ارائه طیف گسترده‌ای از همه خوراکی‌هایی که برای خرید در گرجستان وجود دارند، مشهور است.

اینجا بزرگ‌ترین بازار مواد غذایی محلی در تفلیس است که در نزدیکی میدان ایستگاه واقع شده و انبوهی از سبزیجات، میوه‌ها، گوشت، ماهی، آجیل، محصولات لبنی و غیره را ارائه می‌دهد.

علاوه بر خوراکی‌ها و مواد غذایی اصلی، توصیه می‌کنیم پنیر سولگونی (که در اینجا در همه نوع و با قیمت‌های متنوع ارائه می‌شود)، چورچخلا، آجیکا گرجی، ادویه‌جات و ترشی‌جات را از اینجا خریداری کنید.

خیابان مرجانیشویلی در چوگورتی تفلیس (Marjanishvili street)

این خیابان قدیمی آلمانی در تفلیس یکی از دوست‌داشتنی‌ترین، شیک‌ترین و سرزنده‌ترین محله‌هایی در این منطقه است که می‌توانید برای قدم زدن انتخاب کنید و از تماشای معماری تاریخی و شخصیت فوق‌العاده بی‌نظیرش لذت ببرید.

بعلاوه می‌توانید تئاتر مرجانیشویلی و همچنین ساختمان باشکوه دفتر اصلی بانک TBC را در اینجا شاهد باشید. پیشنهاد می‌کنیم این پیاده روی را عصرهنگام و زمانی که هوا رو به تاریکی می‌رود انجام دهید. زیرا نور زیبای مهتاب و نورپردازی‌های تیرهای چراغ در این حوالی به زیبایی این گشت و گذار می‌افزایند و محیطی مسحور کننده را برایتان به ارمغان می‌آورند.

در ضمن باید بگوییم ایستگاه مترو مرجانیشویلی که در ساحل چپ تفلیس واقع شده است، در قلب میدان مرجانیشویلی قرار دارد. همچنین جنبه‌هایی متضاد از تفلیس، در سراسر این منطقه مد روز به چشم می‌خورند. مثلا همزمان که به هنر خیابانی مدرن و سیاسی نگاه می‌کنید، می‌توانید موزاییک‌ها و بناهای تاریخی قدیمی شوروی را نیز شاهد باشید. در نهایت اگر علاقمندید راجع به این محدوده اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید سری به مقاله گشت و گذار در خیابان معروف مرجانیشویلی تفلیس بزنید.

گفتنی است این محدوده مملو از کافه‌ها، بارها و رستوران‌های سرگرم کننده است و حال و هوایی بسیار محلی دارد. و البته یکی از گزینه‌های محبوب برای شکم گردی، رستوران Barbarestan است.

و اما اگر حین گردش در منطقه چوگورتی هوس شکم گردی به سرتان زد، لازم است که با برخی از بهترین غذاکده‌های این حوالی آشنایی داشته باشید. بنابراین سفر مجازی و مفرحمان را با گشت و گذار در میان محبوب‌ترین رستوران‌های چوگورتی ادامه خواهیم داد:

 

تور پیاده‌روی شهر قدیم تفلیس

رستوران باربارستان در چوگورتی تفلیس(Barbarestan) 

چوگورتی، یا به قول برخی از تفلیسی‌ها پلخانو، یکی از محله‌های مورد علاقه مردمان شهر و گردشگران خارجی است. قدم زدن در اینجا بسیار لذت بخش است و در هر گوشه و کناری، اثری جذاب برای کشف کردن وجود دارد. با اینحال، این گشت و گذار می‌تواند فرد را به شدت تشنه و گرسنه کند. در چنین مواقعی، هیچ چیز به اندازه دسترسی به یک غذاکده که خوراکی‌های لذیذ و سالم سرو می‌کند، نمی‌تواند مفید باشد.

اگر در چوگورتی مشغول گردش هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای شکم گردی سری به غذاکده‌های این حوالی بزنید که خود به تنهایی، از جاذبه‌های پرطرفدار شهر به شمار می‌آیند. یکی از این گزینه‌ها Barbarestan است که از بهترین رستوران‌های کل شهر بوده و با غذاهای محلی، بهترین تجربه آشپزی در تفلیس را به نمایش می‌گذارد.

این مکان در نزدیکی باغ Djansug Kakhidze واقع شده و گفتنی است خاچاپوری، ماهی قزل آلا و گوشت کبابی‌اش طرفداران بسیاری دارند. همچنین بستنی، مرنگ و کیک‌های شکلاتی همراه با نوشیدنی‌های گوارا و باکیفیتی نظیر موهیتو و قهوه به شدت توصیه می‌شوند.

بعلاوه اینجا از دکوراسیونی جذاب و رمانتیک و نورپردازی خلاقانه‌ای برخوردار است. در صورت تمایل می‌توانید غذایتان را در فضای زیبای داخلی میل کنید و یا از میز و صندلی‌های چیده شده در فضای باز بهره مند شوید. جالب است بدانید کل پرسنل، به زبان انگلیسی مسلط هستند. بعلاوه خدماتی حرفه‌ای و سطح بالا ارائه می‌دهند. این غذاکده، یکی از بهترین مکان‌ها برای برگزاری جشن‌هایی نظیر سالگردها و تولد است و فضایی عالی برای دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی ارائه می‌دهد. در نهایت باید گفت وای فای رایگان، خدمات تحویل غذا و پارکینگ اختصاصی رایگان نیز برای مشتریان فراهمند.

رستوران شاوی لومی در چوگورتی تفلیس (Shavi Lomi)

این رستوران دارای شعبات متعددی در سراسر تور تفلیس است، اما شعبه‌ای که نزدیک فابریکاست گل سرسبد همه آنها به شمار می‌آید. این ساختمان پنهان، در خیابانی آرام در چوگورتی واقع شده و فضای داخلی آن به زیبایی با رنگ‌های روشن و ملیله‌های گرجی تزئین شده است. همچنین یک پاسیو و حیاطی سرسبز را در اینجا خواهید یافت که فضای باز صمیمی و راحت را در تابستان فراهم می‌کند.

منوی گرجی این غذاکده از تنوعی بالا برخوردار بوده و خصوصا سالادهای خوش طعم خیار، گوشت گاو تند و گوشت خوک در کنار دسرهایی نظیر پای سیب، کمپوت، پنکیک و نوشیدنی‌هایی همچون لیموناد، لاته یا چای عالی، یک شکم گردی بی نظیر را رقم می‌زنند. گفتنی است پرسنل این غذاکده، بسیار مهمان نواز بوده و خدماتی عالی ارائه می‌دهند. قیمت‌ها نیز منصفانه هستند و وای فای رایگان و خدمات تحویل غذا برای مشتریان مهیا می‌باشند.

 

۵ مکان در تفلیس که نباید به آنجا بروید

رستوران گبی در چوگورتی تفلیس (Ghebi)

پس از گشت و گذار در خیابان آقماشنبلی، شاید بد نباشد سری به این رستوران بزنید و از فضای آرامش بخش و نورگیر و غذاهای لذیذش بهره مند شوید. این مکان نیز یک جواهر واقعی در چوگورتی به شمار می‌آید. البته پرسنل علی رغم مهمان نوازی و مهربانی، چندان تسلطی به زبان انگلیسی ندارند و تعامل با آنها کمی سخت است. با اینحال، منو به زبان انگلیسی بوده و غذاهای سنتی گرجستان را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهد. در این میان، نان لوبیانی و خینکالی بسیار پرطرفدارند.

کافه دیسکاوری در چوگورتی تفلیس (Café Discovery)

این کافه رستوران ۲۴ ساعته در مرجانیشویلی، با منوی بزرگی از غذاهای گرجی و همچنین سیب زمینی‌هایی که به روش‌های مختلف تهیه و سرو می‌شوند به استقبال مشتریانش می‌آید. بعلاوه این مکان، در ارائه صبحانه‌های انگلیسی در شهر پیشگام بوده است.

گفتنی است شب‌های چهارشنبه، این غذاکده بسیار مفرح و مملو از مشتری می‌شود زیرا وانو، بهترین آکاردئون نواز تفلیس، در اینجا حضور می‌یابد تا اجرای زنده موسیقی را به مخاطبان هدیه دهد. بعلاوه با وجود فضای دنج و راحت و ارائه وای فای رایگان، این مکان برای انجام امور شخصی و کار با لپ تاپ در حین خوردن یک فنجان قهوه بسیار ایده آل است.

 

غذا خوردن در ۷ رستوران معروف تفلیس

رستوران پایپز برگر جوینت در چوگورتی تفلیس (Pipes Burger Joint)

البته افراد محدودی با ایده خوردن برگر به تفلیس می‌آیند. اما اگر هوس همبرگر کرده‌اید، بهتر است به این فست فود بیایید که در حیاط فابریکا و در نزدیکی پارک ورا واقع شده است. در اینجا همبرگرهایی لذیذ با قیمت‌هایی مناسب و پیچیده در نان‌هایی تازه سرو می‌شوند. پرسنل نیز به سختی تلاش می‌کنند تا اثری مثبت روی مشتریان بگذارند و خدماتی عالی ارائه دهند. این فضای بسیار زیبا، در عین حال وای فای رایگان نیز در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد.

منابع:

https://medium.com/iamtbilisi-portfolio/chugureti-2b251f477b99

https://picnichotels.com/top-10-reasons-to-visit-the-pearl-of-tbilisi-chugureti/

۰۸ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران