گشت و گذار با وسایل حمل و نقل عمومی در دبی

جاذبه‌های گردشگری دبی
گشت و گذار با وسایل حمل و نقل عمومی در دبی

با تور دبی بی‌شک به یکی از مدرن‌ترین شهرهای دنیا سفر می‌کنید. جایی که ساختمان‌ها و برج‌های دیدنی زیادی دارد و آسمان‌خراش‌هایش شما را انگشت به دهان می‌گذارد. به طوری که در سال‌های اخیر پیشرفت روز افزونش همه جهان را متعجب کرده است. در چنین شهری که روزانه تاجران و گردشگران بسیاری به خود می‌بیند، سیستم حمل و نقل خوبی برای رفاه آنان ایجاد شده است. زیرساخت همه نوع وسیله نقلیه عمومی در دبی وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی به جای جای شهر دسترسی پیدا کنید.

 

حمل و نقل عمومی در دبی

سیستم حمل و نقل عمومی در داخل شهر دبی بسیار متنوع است و شامل تاکسی، مترو، اتوبوس، تراموا، ابراس، تاکسی آبی، مونوریل و اتوبوس‌های توریستی هاپ آن هاپ آف می‌شود. اداره راه و ترابری دبی با نام اختصاری RTA تمام این وسایل نقلیه را به بهترین نحو مدیریت می‌کنند و برای گشت و گذار در این شهر به عنوان یک گردشگر به هیچ وجه جای نگرانی نیست. کافی است یک کارت بلیط NOL تهیه کنید تا بتوانید از بیشتر خدمات این سیستم استفاده کنید. در واقع کارت بلیط نول NOL و انواع آن برای راحتی تردد مسافران در سطح شهر در سه رنگ قرمز، نقره‌ای و طلایی طراحی شده و برای صرفه‌جویی در هزینه در اختیار افراد قرار می‌گیرد. بلیط نول قرمز به مبلغ دو درهم و نول نقره‌ای یا طلایی مبلغی در حدود بیست و پنج درهم در بلیط فروشی‌ها و دستگاه‌ها به فروش می‌رسد.

 

خرید در بهترین سوپرمارکت‌های دبی

انواع وسیله‌های حمل و نقل عمومی

تاکسی: همانند بسیاری از نقاط دیگر دنیا در دبی نیز تاکسی گران است. هزینه اولیه ورود به تاکسی سه درهم است و با توجه به مقدار مسیر و محاسبه تاکسی‌متر باقی هزینه دریافت می‌شود. معمولا تاکسی‌های کرم‌ رنگ از دیگر تاکسی‌ها ارزان‌ترند. یادتان باشد موقع سوار شدن به تاکسی در دبی درخواست فیش کنید. این فیش‌ها به این درد می‌خورند که اگر وسیله‌ای را در تاکسی جا گذاشتید، بتوانید از این طریق آن را پیدا کنید. به همین خاطر وقتی در صندلی عقب نشستید، خیلی ساده به راننده بگویید: فیش. خودش متوجه می‌شود. همچنین سرویس تاکسی اینترنتی در دبی هم وجود دارد و می‌تواند کمک زیادی در رفت و آمد شما داشته باشد. همانند اسنپ و تپسی در تهران. یکی از معروف‌ترین آنها در سراسر دنیا که در دبی هم فعالیت می‌کند اوبر Uber است. دیگری هم اپلیکیشن کریم Careem است که می‌تواند شما را به هر منطقه‌ای که بخواهید ببرد.

مترو: متروی دبی دو خط دارد. قرمز و سبز. خط قرمز رنگ از نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دبی به سمت منطقه جبل علی می رود و در مناطق مهم مختلفی ایستگاه دارد. خط سبز رنگ هم از منطقه آزاد فرودگاه دبی به سمت شهر سلامتی دبی می‌رود. این دو خط مترو در دو ایستگاه میدان اتحاد Union و ایستگاه خالد بن الولید Khalid bin al Waleed یکدیگر را قطع می‌کنند. برای خرید بلیط‌ مترو می‌توانید به هر کدام از ایستگاه‌ها بروید. یادتان نرود که وقتی از ایستگاه خارج می‌شوید، کارت بکشید. دبی شهر قانونمندی است و هرگز بدون بلیط سوار مترو نشوید. چون اگر مسئولان مترو به سراغتان بیایند و شما بلیط نداشته باشید، جریمه سنگینی خواهید شد. ساعت کار متروی دبی از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ساعت ۲۳ و در روزهای جمعه از ساعت یک ظهر است. متروی دبی چهار واگن با دو قسمت مجزا دارد که یکی از آنها برای خانم‌هاست و دیگری برای کسانی که هزینه‌ای دو برابر پرداخت می‌کنند تا وارد بخش طلایی مترو شوند و بتوانند تمام شهر را از آنجا ببینند. توجه داشته باشید که هر نفر باید یک کارت مترو داشته باشد و دو نفر نمی‌توانند هم زمان از یک کارت استفاده کنند.

اتوبوس: یکی دیگر از پرکاربردترین وسایل حمل و نقل عمومی در دبی اتوبوس است. در سیستم اتوبوس‌رانی دبی هفتاد و نه ایستگاه وجود دارد که مناطق مختلفی راه دارند. شما با خرید یک بلیط نول کارت می‌توانید از یک وسیله نقلیه راحت و ارزان مجهز به تهویه هوا استفاده کنید. هزینه استفاده از این اتوبوس‌ها در هر دفعه فقط دو درهم است.

مونوریل: یکی از متفاوت‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی از نظر ایرانی‌ها، مونوریل است. این وسیله راننده ندارد و به طور خودکار مسیرها را طی می‌کند. دو ایستگاه در برج گیتوی و پارک آکواونچر دارد و پالم جمیرا را به دبی مارینا وصل می‌کند. برای سوار شدن به آن می‌بایست حدود پانزده درهم بپردازید. ساعت کار مونوریل از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب می‌باشد.

ابراس و تاکسی‌ آبی: به قایق‌های چوبی سنتی دبی ابراس می‌گویند که هر روز از ساعت پنج صبح تا دوازده شب کار می‌کنند. ظرفیت این تاکسی‌ها بیست نفر است و پس از اینکه تکمیل شد حرکت می‌کند. این نوع تاکسی مقرون به صرفه بوده و کرایه هر مسافر یک درهم می‌شود. همچنین امکان اجاره ساعتی این تاکسی‌ها نیز وجود دارد که برای به مبلغ صد درهم می‌باشد. این قایق‌ها در دو مسیر ابرا به بازار قدیمی دیره و بازار قدیمی دیره به منطقه السبخه حرکت می‌کنند.

اتوبوس‌های آبی: اتوبوس‌های آبی یکی از جالب‌ترین وسایل نقلیه عمومی دبی در بین گردشگران خارجی محسوب می‌شود. آنها به کولرهای خوب و قوی مجهز هستند و در پنج مسیر مختلف حرکت می‌کنند که مهم‌ترین آنها جاده ساحل جمیرا است. هزینه حمل و نقل با اتوبوس آبی در دبی حدود سه تا پانزده درهم می‌باشد و از ۶ صبح تا ۱۱ شب کار می‌کند.

 

عکاسی در ۱۴ مکان اینستاگرامی در دبی

تراموا و اتوبوس‌های توریستی هاپ آن هاپ آف از دیگر راه‌های حمل و نقل گردشگران تور دبی در سطح شهر است.

بهترین راه‌های رفت و آمد به فرودگاه دبی

مترو، اتوبوس و تاکسی از معمول‌ترین راه‌هایی هستند که مسافران برای جابجا شدن در شهر از آنها استفاده می‌کنند. اما گاهی در سفر هزینه‌ها یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما می‌شوند. در چنین مواقعی می‌توانیم با آگاهی بیشتر در مورد یک شهر، هزینه‌های سفر خود را به حداقل برسانیم. اولین هزینه ما به هنگام رسیدن به یک شهر ترانسفر فرودگاهی است. در صورتی که با تور نرفته باشیم و یا با کسی هماهنگ نشده باشیم، لازم است که خودمان اقدام کنیم. آسان‌ترین و گران‌ترین راه از فرودگاه بین‌‌المللی دبی تا هتل، سوار شدن به تاکسی است. مترو یکی دیگر از گزینه‌هایی است که شما می‌توانید حتی با چمدان و برای ترانسفر خود از فرودگاه به محل اقامتتان از آن استفاده کنید. متروی دبی سیستمی پیشرفته برای تهویه هوا دارد که به خنک‌‌کننده‌های بسیار قوی مجهز شده‌اند و بهترین راه عبور و مرور در شهر دبی به شمار می‌رود. ایستگاه ترمینال یک فرودگاه Airport Terminal1 و ایستگاه ترمینال شماره دو فرودگاه Airport Terminal2 از هم فاصله‌ دارد و در نزدیکی هر کدام از آنها یک ایستگاه مترو تعبیه شده است تا به راحتی بتوانند از خط قرمز سوار شده و به دیگر اماکن شهر دسترسی داشته باشند.

گشت و گذار در اماکن مهم گردشگری با وسیله نقلیه عمومی

مهم‌ترین کاربرد وسایل نقلیه عمومی برای گردشگران، رفت و آمد به مکان‌های دیدنی و مهم شهر است. برخی هم می‌خواهند به راحتی به مراکز خرید دسترسی داشته باشند. در نتیجه می‌توانند از راه‌های زیر به آنها دست پیدا کنند.
یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید دبی با نام سیتی‌سنتر در ایستگاه دیره سیتی‌سنتر Deira City Senter با همین نام مشابه قرار دارد و دقیقا از داخل ایستگاه به این مرکز خرید راه دارد. شما می‌توانید به کمک تابلوهای راهنما آنجا را پیدا کنید. همچنین این ایستگاه به مرکز خرید دیگری به نام دی‌تو‌دی DAY TO DAY نیز نزدیک است. اگر می‌خواهید به سراغ فروشگاه‌های چینی با اجناس ارزان‌تر بروید در ایستگاه الرقه Al Rigga پیاده شوید. بیشتر فروشگاه‌های لباس، کیف و کفش در منطقه‌ کرامه هستند که ایستگاهی با همین نام Al Karama نیز وجود دارد. یکی دیگر از مهم‌ترین ایستگاه‌های متروی دبی، دبی مال Dubai Mall است که به مرکز تجاری دبی‌ مال و برج خلیفه دبی راه دارد. به علاوه برای رسیدن به بازار سنتی ابن‌بطوطه ایستگاهی با همین نام وجود دارد.
با پیاده شدن در ایستگاه الاتحاد Union تقاطع خطوط قرمز و سبز، می‌توانید به مرکز شهر، محلات قدیمی و بازار مرشد دسترسی پیدا کنید. ایستگاه امارات مال Emirate Mall به مرکز خرید امارات مال دبی می‌رسد که یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری دبی با برندهای معروف و پیست اسکی SKY DUBAI است. برای دیدن عمارت زعبیل در ایستگاه الجافلیه Al Jafiliya پیاده شوید. ایستگاه نخیل Nakheel نزدیک به جزیره مصنوعی نخل دبی یا دبی پالم Dubai Palm با ویلاهای اعیانی اعراب و اروپایی‌نشین است که خود به تنهایی منطقه جالب و دیدنی به شمار می‌رود. هتل آتلانتیس هم در همین جا واقع شده است. همچنین ایستگاه مارینای دبی Dubai Marina نزدیک به یک پلاژ عمومی و رایگان است که تفریحی و پر از برج‌های بلند و کافه و رستوران است. البته پس از پیاده شدن در این ایستگاه می‌بایست حدود پانزده دقیقه پیاده‌روی کنید.
در صورتی که برای کار اداری و تجاری به دبی می‌روید، ایستگاه‌ خالدبن ولید Khalid Bin Waleed برای کارهای بانکی و خرید لوازم کامپیوتری، صوتی، تصویری و الکتریکی، ایستگاه مرکز تجارت جهانی World Trade Center برای قرارهای کاری مهم در آسمان‌خراش‌ها، ایستگاه مرکز مالی Financial Center و ایستگاه الخلیج التجاری Business Bay به کارتان می‌آید.
همچنین مسیرهایی که به مرکاتو، باغ وحش، مدینه الجمیرا، پارک آبی وایلدوادی، برج‌العرب، پارک ساحلی جمیرا در دبی ختم می‌شوند، ایستگاه مستقیم ندارند و شاید راحت‌تر باشید که برای چنین مقاصدی تاکسی بگیرید.

 

کارهایی که نباید در دبی انجام دهید

۲۲ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران