حمل و نقل عمومی در دبی: بخش دوم

جاذبه‌های گردشگری دبی
حمل و نقل عمومی در دبی: بخش دوم

دبی به دلایل متعددی از جمله سطح بالای زندگی، سبک زندگی شگفت انگیز که با معماری باورنکردنی ترکیب می‌شود، گزینه‌های تفریحی فراوان برای افراد مجرد و خانواده‌ها، مراکز خرید معروف جهانی، آب و هوای عالی و گرم در طول سال و همچنین مناطق بکر و سواحل زیبا در جهان شهرت دارد و هر ساله گردشگران بسیاری را با تور دبی به سوی خود جذب می‌کند.

قیمت سوخت یارانه‌ای و همچنین قیمت و نگهداری نسبتا ارزان خودرو، بدین معناست که افرادی که در دبی زندگی می‌کنند می‌توانند از خودروهای شخصی باکیفیت و سطح بالایی نیز برخوردار باشند. با این حال دولت طی دهه گذشته سیستم حمل و نقل عمومی را بسیار بهبود بخشیده است. بیایید در ادامه مقاله قبل به مطالعه راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی در دبی بپردازیم و با انواع این وسایل به تفصیل آشنا شویم.

 

مترو در دبی

مترو دبی یکی از ساده‌ترین راه‌ها را برای رفت و آمد در شهر ارائه می‌دهد. با وجود دو خط که طول آنها بیش از ۵۰ کیلومتر است و ۴۹ ایستگاه و قطارهایی که هر چند دقیقه یکبار حرکت می‌کنند، استفاده از مترو به گزینه‌ای آسان و کارآمد برای رفت و آمد در دبی تبدیل شده است. برای استفاده از مترو باید کارت NOL خریداری کنید که در سفرهای یک بار مصرف و یک طرفه بهتر است به دنبال کارت قرمز باشید. در غیر اینصورت سراغ کارت نقره‌ای / طلایی / آبی بروید.
مترو دبی دو خط دارد:
خط قرمز: از راشدیه (نزدیک فرودگاه بین المللی دبی) تا جبل علی سابق ادامه دارد و شامل ۲۹ ایستگاه می‌شود.
خط سبز: از ایستگاه مترو  اتصالات تا نهر Al Qusais در Al Jaddaf ادامه دارد و شامل ۲۰ ایستگاه می‌شود.
مسافران می توانند خطوط را تغییر دهند و در ایستگاه Union یا Bur Juman بین آنها جابجا شوند.

اتوبوس

شبکه اتوبوسرانی دبی، متشکل از ۱۵۰۰ اتوبوس پیشرفته است که با کل شهر ارتباط دارد. در واقع این شبکه با ۱۱۹ خط داخلی (۳۵ اتصال به ایستگاه‌های مترو)، ۸۲ درصد از مناطق شهری در دبی را پوشش می‌دهد. اتوبوس‌های مورد استفاده RTA مجهز به تهویه مطبوع و نیز حسگرهای کارت NOL در بخش‌های ورودی و خروجی بوده و برای معلولان و افراد دارای نیازهای ویژه به راحتی در دسترس هستند.

برای سفر با اتوبوس‌ها، باید کارت NOL به همراه داشته باشید و وجه نقد پذیرفته نمی‌شود. مسافران موظفند هنگام سوار و پیاده شدن از اتوبوس، کارت NOL خود را در دستگاه‌های pos نگه دارند تا مبلغ صحیح سفر از آن کسر شود.

 

نوش جان کردن غذا بر فراز آسمان دبی

تراموا

تراموای دبی نیز که از سوی RTA اداره می‌شود، از سال ۲۰۱۴ به بخشی از شبکه حمل و نقل عمومی شهر بدل شده است. خط تراموا در حال حاضر ۱۴.۵ کیلومتر در امتداد جاده  ال سوفوه حرکت می‌کند و دبی مارینا را به نخل جمیرا و ال سوفوه متصل نماید. می‌توانید از تراموا به مترو ایستگاه Towers Jumeirah Lakes Towers و Dubai Marina Station در خط قرمز مترو دبی بروید. تراموا همچنین با مونوریل نخل جمیرا مرتبط است.
جالب است بدانید که تراموای دبی، سومین پروژه تراموا در جهان است که با سیستم تامین برق زمینی کار می‌کند. این سرویس همراه با خدمات اضافی نظیر وای فای، دسترسی معلولین، کابین اختصاصی برای بانوان و پلیس مترو اختصاصی ارائه می‌شود. برای استفاده از تراموا نیز، باید کارت NOL تهیه کنید تا برای هر سفر ۳ درهم از کارتتان دریافت شود.

 

بازدید از مراکز جدید در سفر دوباره به دبی

تاکسی گرفتن در دبی

مانند هر شهر دیگری در جهان، تاکسی‌ها در سراسر دبی در رفت و آمدند و به راحتی در دسترس هستند. تاکسی‌ها گرانترین وسیله حمل و نقل عمومی به شمار می‌آیند و به ازای ۱.۷۵ کیلومتر، ۱۲ درهم دریافت می‌کنند و البته می‌توان آنها را به آسانی در ورودی مراکز خرید و تمام جاذبه‌های اصلی گردشگری یافت.

مونوریل در دبی

مونوریل دبی که در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد، اولین مونوریل در خاورمیانه به شمار می‌آید. این مونوریل در جزایر نخل ارائه می‌شود و از طریق ارتباط با خط قرمز مترو، آن را به سرزمین اصلی متصل می‌کند. برای استفاده از این خدمات، باید پول نقد پرداخت کنید و نمی‌توانید از NOL استفاده کنید. هزینه بلیط یک طرفه ۲۰ درهم و بلیط برگشت ۳۰ درهم است.

 

سفری فراموش نشدنی با کشتی به دبی

آبرا در دبی

آبراها سنتی‌ترین روش حمل و نقل شهر هستند و رایج‌ترین نوع قایق‌هایی به شمار می‌آیند که مسافران را در مسیر بزرگ و زیبای ۱۴ کیلومتری نهر دبی جابجا می‌کنند. هزینه برای هر مسافر در سفر یک طرفه ۲ درهم است. آبراها بهترین گزینه برای جلوگیری از ایجاد ترافیک هستند و از ارزانترین نوع حمل و نقل عمومی به شمار می‌آیند، ضمن اینکه بسیار سریع بوده و ظرف ۵-۱۰ دقیقه مسافران را به طرف دیگر نهر می‌رسانند.

مشخصه‌های ایستگاه‌های آبرا به شرح زیر است:
ایستگاه Bur Dubai به ایستگاه Deira Old Souk و بالعکس از ۶.۰۰ صبح تا ۱۲.۰۰ صبح.
 ایستگاه Old Souk به ایستگاه Al Sabhkha و بالعکس با خدمات ۲۴ ساعته.

تاکسی آبی

تاکسی آبی، یکی از جدیدترین وسایل حمل و نقل عمومی در دبی است که توسط RTA اداره می‌شود. این کشتی‌های بادبانی مدرن با تهویه مطبوع، در کانال دبی و مارینا فعالیت می‌کنند. اکثر پایانه‌های تاکسی آبی دبی فقط ۱ ایستگاه و فقط ۱ کیوسک فروش بلیط دارند. این امر منجر به ایجاد صف‌های طولانی بلیط می‌شود و در ساعات اوج مصرف حداکثر ۳۰ دقیقه معطلی برای مسافران رقم می‌زند. بنابراین، توصیه می‌کنیم که بلیط را به صورت آنلاین تهیه کنید تا انتظار کمتری شامل حالتان شود. بلیط‌ها در دو کلاس نقره‌ای و طلایی در دسترس هستند. کلاس نقره‌ای ۵۰ درهم و کلاس طلایی ۷۵ درهم قیمت دارد.

 

تماشای ۶ ورزش متفاوت و جذاب در دبی

اتوبوس‌های توریستی هاپ آن هاپ آف

این اتوبوس‌ها برای گردشگران بسیار مناسبند، زیرا نه تنها امکانات حمل و نقل را برایشان فراهم می‌کنند بلکه اطلاعات و راهنمایی‌هایی راجع به جاذبه‌های اصلی شهر ارائه می‌دهند. این اتوبوس‌ها در مجموع مسیری مشتمل بر ۴۰ ایستگاه را طی می‌کنند می‌توانید در ایستگاه موردنظرتان پیاده شوید.

۱۰ آبان ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 29 خرداد 1400)

نظرات کاربران