حمل و نقل عمومی در دبی: بخش اول

جاذبه‌های گردشگری دبی
حمل و نقل عمومی در دبی: بخش اول

دبی شهری بود که مدت زمانی طولانی، تنها وسایل نقلیه‌اش را ماشین‌های شخصی شهروندان تشکیل می‌داد. سیستم‌های حمل و نقل عمومی که امروزه شاهد آن هستید، صرفا در یک دهه اخیر شکل گرفته‌اند. اما این سیستم‌ها در عین حال بسیار کامل و بی‌رقیب هستند به  نحوی که اتوبوس‌ها کارآمد، مترو مدرن با فضایی کافی و تاکسی‌ها نیز به وفور با قیمتی مناسب در اختیار شهروندان هستند. ما در این مقاله قصد داریم راهنمای استفاده از حمل و نقل در دبی را در اختیارتان قرار دهیم تا در سفر با تور دبی با انواع وسایل رفت و آمد و هزینه‌ها و شرایط استفاده‌شان آشنا باشید.

 

حمل و نقل عمومی دبی

سیستم حمل و نقل عمومی در دبی شامل هواپیما، مترو، اتوبوس، تراموا، ابرا، کشتی و تاکسی آبی، تاکسی، مونوریل و اتوبوس‌های توریستی هاپ آن هاپ آف است. تمام این وسایط نقلیه، توسط RTA یا همان اداره راه و ترابری مدیریت می‌شوند. جالب است بدانید که پرداخت برای استفاده از خدمات اکثر این موارد توسط کارت بلیط NOL امکانپذیر است. بنابراین لازم نیست به دنبال خرید بلیط‌هایی متفاوت برای هر سرویس باشید. با این وجود تاکسی‌های جاده‌ای هنوز پول نقد قبول می‌کنند.

 

۸ توصیه ضروری که در سفر به دبی باید رعایت کنید

کارت NOL چیست؟

کارت NOL، یک کارت هوشمند است که از ویژگی"touch and go" برخوردار بوده بدین نحو که شما به سادگی باید کارت خود را بر روی کارت خوان ورودی و خروجی ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی بگذارید. کارت‌های NOL به شما امکان دسترسی به خدمات زیر را در دبی می‌دهند:

  • مترو
  • اتوبوس
  • اتوبوس های آبی
  • تراموا
  • پارکینگ پولی RTA
  • ابرا

انواع کارت‌های NOL

کارت های NOL در ۴ نوع ارائه می‌شوند:

قرمز: کارت Red NOL که بسیار محبوب گردشگران است، یک کارت کاغذی است که فقط با ۲ درهم می‌توان آن را خریداری کرد تا حداکثر برای ۱۰ سفر اعتبار داشته باشد. این کارت‌ها را می‌توان از هر دستگاه فروش بلیط خرید. لازم است بدانید که کارت Red NOL، فقط برای یک نوع حمل و نقل (به عنوان مثال فقط در مترو، فقط در اتوبوس) قابل استفاده هستند.
نقره‌ای: کارت نقره‌ای، یک کارت الکترونیکی است که به شما امکان می‌دهد با تمام روش‌های حمل و نقل سفر کنید (برخلاف بلیط قرمز) و می‌توانید تا ۵۰۰۰ درهم آن‌را شارژ کنید. هزینه کارت ۲۵ درهم بوده و شامل کیف پول الکترونیکی ۱۹ درهمی نیز می‌شود. این کارت به مدت ۵ سال اعتبار دارد و برای گردشگران و افراد محلی بسیار ایده آل است.

طلایی: کارت طلایی از هر لحاظ مشابه کارت نقره‌ای است، با این تفاوت که به شما امکان دسترسی به کابین‌های کلاس طلایی ممتاز و تراموا را نیز می‌دهد. این کارت نیز بسیار محبوب گردشگران و افراد محلی است.
آبی: کارت آبی یا همان کارت شخصی Nol، مشابه کارت نقره‌ای است. مزایای اضافه شده شامل تخفیف برای دانشجویان و شهروندان سالمند در مترو و مسافرت رایگان برای معلولان است. این کارت، صرفا قابل استفاده برای افراد محلی است.

 

شبی دو نفره اما متفاوت را در دبی تجربه کنید

رفت و آمد به فرودگاه شهر دبی

دبی دارای دو فرودگاه است که یکی فرودگاه بین‌المللی دبی (DXB) و دیگری فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم (DWC) هستند. اطلاعات بیشتر در این رابطه را می‌توانید در مقاله معرفی هتل فرودگاه بین‌المللی دبی بیابید. DXB، یک فرودگاه مدرن است که به انبوهی از مسافران بین‌المللی سرویس می‌دهد و به امکانات کلاس جهانی مجهز است. این فرودگاه که در شمال شهر واقع شده، سه ترمینال دارد که ترمینال سوم بزرگ‌ترین ترمینال فرودگاه در جهان به شمار می‌آید. از طرف دیگر DWC از پس مسافران زیادی بر نمی‌آید و بیشتر به حمل بار اختصاص دارد.

در بدو امر و در سفر با تور دبی، لازم است بدانید که با فرود آمدن هواپیما در این کشور چگونه خود را به مناطق موردنظرتان برسانید. لازم به ذکر است که انواع وسایل حمل و نقل عمومی در فرودگاه در دسترس هستند تا شما را به نقاط مختلف شهر برسانند. این وسایل حمل و نقل شامل مترو، اتوبوس، تاکسی و لیموزین‌های مخصوص هتل‌ها برای بردن مسافران هستند. در ادامه به شرح توضیحاتی در این زمینه خواهیم پرداخت:

دستسی به مترو از فرودگاه

هر دو ترمینال ۱ و ۳ فرودگاه، از طریق یک شبکه بزرگ مترو به شهر متصل می‌شوند. خط قرمز مترو دبی در پایانه‌های ۱ و ۳ متوقف می‌شود. یکی از خطوط اصلی مترو دبی، این فرودگاه را به مرکز شهر دبی، JLT / DMCC ، دبی مارینا /  DAMAC  و منطقه جبل علی متصل می‌کند. اگر در ترمینال ۲ فرودگاه فرود بیایید و بخواهید از مترو شهر استفاده کنید، می‌توانید از طریق اتوبوس به ترمینال‌های ۱ و ۳ بروید. لازم به ذکر است که هزینه بلیط یک طرفه مترو از فرودگاه ۱.۶۰ - ۲.۰۰ دلار ( معادل ۵.۸۰ - ۷.۰۰ درهم) است.

اتوبوس‌های فرودگاه

همانطور که اشاره شد، اداره راه و ترابری دبی شبکه کارآمد اتوبوسرانی را نیز مدیریت می‌کند. این اتوبوس‌ها، سفر به مرکز شهر را از فرودگاه با ۲ دلار امکانپذیر می‌کنند. اتوبوس‌ها از ایستگاه‌های مقابل ترمینال ۱ ، ۲ و ۳ حرکت می‌کنند. اتوبوس شماره ۴۰۱ و ۴۰۲ شما را به شهر می رسانند.  لازم به ذکر است که کودکان زیر ۵ سال و زیر ۹۰ سانتی متر، به صورت رایگان سفر می‌کنند.

 

هتل‌های ارزان دبی به انتخاب کاربران تریپ‌ ادوایزر

تاکسی‌های فرودگاه

اگر تمایل دارید که با تاکسی رفت و آمد کنید باید بدانید که تعداد زیادی تاکسی به راحتی در فرودگاه در دسترستان هستند. البته کرایه آنها گران‌تر از سایر وسایل حمل و نقل عمومی است، اما این کرایه به ندرت دچار افزایش و نوسان می‌شود زیرا تمام شرکت‌های تاکسیرانی به طور کلی توسط دولت امارات متحده مدیریت می‌شوند. پینشهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله راهنمای گرفتن تاکسی در دبی را مطالعه فرمایید. تاکسی‌های موجود در خارج از فرودگاه، از کیلومترشمار استفاده می‌کنند و کرایه شان از ۲۵ درهم شروع می‌شود.

نکاتی برای استفاده از حمل و نقل عمومی در دبی

در این مقاله یک راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی در دبی را برای زمانی که به فرودگاه این کشور می‌رسید ارائه دادیم. در مقاله بعدی نیز به تفصیل راجع به انواع این وسایل نقلیه صحبت خواهیم کرد. اما برای استفاده از این وسایل همواره نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  1. متروی دبی یک سیستم ریلی پیشرفته، بدون راننده و کاملا خودکار بوده که تمیز، سریع و کارآمد است.
  2. خوردن و آشامیدن در مترو مجاز نیست و متخلفان باید جریمه‌های سنگینی را متحمل شوند.
  3. اطلاعات دقیق در مورد ایستگاه‌ها، قیمت‌ها و زمان بندی‌ها و همچنین آخرین به روزرسانی‌ها در سیستم مترو، در وب سایت مترو دبی موجود است.
  4. در مقایسه با سایر کلانشهرهای مشابه، کرایه تاکسی‌ها در دبی نسبتا ارزان است. اکثر رانندگان خوش برخورد هستند و انگلیسی صحبت می‌کنند.
  5. همچنین RTA، یک برنامه تاکسی هوشمند را معرفی کرده است که استفاده از آن بسیار راحت است و به فرد اجازه می‌دهد نزدیک‌ترین تاکسی را از طریق تلفن‌های هوشمند خود رزرو کند. این سیستم، مکان شخص را سریعا ردیابی کرده و تاکسی مناسب و نزدیک به این مکان را ارسال می‌کند. این برنامه برای دستگاه‌های Android و iOS در دسترس است.

۰۴ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران