گشت و گذار در محله الفهیدی دبی

جاذبه‌های گردشگری دبی
گشت و گذار در محله الفهیدی دبی

در سفر به دبی خواهید دید که این شهر صرفا جایگاه آسمان خراش، مدرنیته و آثار آوانگارد نیست. این خطه در عین حال، تاریخ و سنت را نیز ارائه می‌دهد و بهترین مکان برای تجربه آن، محله‌ای کوچک به نام الفهیدی است که از قصه‌های هزار و یک شب الهام گرفته شده است!

محله الفهیدی دبی یا همان بستکیه، سفری به گذشته شهر را رقم می‌زند. این فضای کوچک که ساختمان‌ها و خیابان‌های تاریخی را شامل می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین محله‌ها در منطقه بر دبی است. فرهنگ و تاریخ، قهرمانان بی چون و چرای خیابان‌های آن هستند. ضمن اینکه اینجا مکانی عالی برای لذت بردن از غذاهای محلی، هنر و نمایشگاه‌های مختلف است.

 

درباره محله الفهیدی دبی

محله تاریخی الفهیدی از نظر استراتژیک در قلب شهر، در جنوب نهر دبی و در مجاورت دیوان اعلیحضرت پادشاه دبی واقع شده است. از طریق ایستگاه مترو الفهیدی و سایر روش‌های حمل و نقل عمومی دبی، می‌توانید به راحتی این محدوده را پیدا کنید.

گفتنی است این محله، در قرن نوزدهم بنا نهاده شد. اینجا در ابتدا محله‌ای مسکونی از چند خانه متعلق به تجار، صنعتگران و ماهیگیران منطقه بود. امروزه با وجود خانه‌های سنتی و خیابان‌های پرپیچ‌وخم، احساس خواهید کرد که ریتم زندگی کندتر می‌شود و به زمان عقب باز می‌گردید.

ساختمان‌های اینجا با سنگ، ساج، گچ، چوب صندل و سایر مصالح رایج در گذشته ساخته شده‌اند. حفاظت عالی از این بناها باعث شده که امروزه بتوانیم آنها را در وضعیتی مشاهده کنیم که تقریبا برابر با حالت اولیه ساخت و سازشان هستند. به همین دلیل این محله، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

عکس: me.mashable.com

 

فرهنگ محلی در محله الفهیدی دبی

الفهیدی، بهترین مکان برای گردشگران تور دبی است که علاقمندند خود را در فرهنگ محلی غرق کنند. در میان بیش از ۵۰ خانه تاریخی که قلب محله را تشکیل می‌دهند، گالری‌های هنری، موزه‌ها و ساختمان‌های تاریخی مختلفی به استقبال بازدیدکنندگان می‌آیند. برخی از بهترین این گزینه‌ها عبارتند از:

  • موزه سکه: جایی که بیش از ۵۰۰ سکه تاریخی اماراتی، قبل از استقلال و پس از استقلال، در آن به نمایش گذاشته شده‌اند.
  • سمپوزیوم هاوس: در اینجا گفتگوهای فرهنگی، عمدتا به زبان انگلیسی برای گردشگران ترتیب داده می‌شوند.
  • ایونت هاوس: اینجا میزبان رویدادها و فعالیت‌هایی مانند نمایش صنایع دستی یا کنسرت‌های موسیقی کوچک است.
  • خانه خوشنویسی: اینجا مربوط به فعالیت‌های نگارش عربی و هنر خلاقانه آن است.
  • هتل XVA Art: این مکان میزبان نمایشگاه‌هایی است که آثار هنری خاورمیانه را به نمایش می‌گذارند.

 

۷ تفریح جذاب در محله قدیمی دبی

عکس: bayut.com

 

شکم گردی در محله الفهیدی دبی

غذاخوری‌ها در این محدوده بسیار متنوع هستند. غذاهای سنتی دبی نظیر مزه، خوراک میان وعده گوشتی و سبزیجات، تبوله، سالاد بلغور و جعفری و کاهو و گیاهان معطر و همچنین هوموس، از پرطرفدارترین گزینه‌ها به شمار می‌آیند. توصیه می‌کنیم برای تجربه این خوراکی‌های لذیذ، به رستوران کوچک Local House در الفهیدی بروید که علاوه بر غذاهای فوق، از معدود رستوران‌هایی است که گوشت شتر سرو می‌کند.

همچنین برای صرف صبحانه، مردم محلی اغلب کافه رستوران Al Khayma Heritage را توصیه می‌کنند که صبحانه اماراتی را در تمام طول روز ارائه می‌دهد. بعلاوه چایخانه the popular Arabian که در سال ۱۹۹۷ افتتاح شد نیز، یکی از گزینه‌های پرطرفدار است که غذاهای اصیل و سالم خاورمیانه را سرو می‌کند. در نهایت، می‌توانید غرفه‌های غذای سنتی بسیاری را در نزدیکی ایستگاه مترو الفهیدی شاهد باشید.

عکس: zomato.com

 

خرید در محله الفهیدی دبی

سوغاتی‌های دبی و اقلام کمیاب را می‌توانید از فروشگاه‌های سنتی داخل و نزدیک محله بخرید. در ضمن توصیه می‌کنیم از بازار قدیمی که بازار طلا، ادویه جات و بازار نساجی دبی را در خود جای داده نیز غافل نشوید. ضمن اینکه سایر فروشگاه‌های سوغاتی انفرادی در این منطقه که جواهرات، منسوجات، مواد غذایی، پوشاک و لوازم الکترونیکی ارائه می‌دهند، نیز بسیار جذابیت دارند.

در ادامه بیایید با هم سفری مجازی را در میان برخی از مهم‌ترین دیدن‌ های این محله تجربه کنیم:

 

برترین رستوران‌های محله‌ی دیره دبی

عکس: expedia.co.uk

 

موزه دبی (Dubai Museum)

اگر گذرتان به محله الفهیدی افتاد، حتما از موزه دبی دیدن کنید. و اگر چندان به موزه گردی علاقه ندارید، نگران نباشید! زیرا این نمایشگاه، بسیار خوب سازماندهی شده و بازدید از آن لذت بخش است.

در نمایشگاه‌های این موزه می‌توانید شاهد داوها، قایق‌های معمولی این منطقه با قدمت بیش از ۱۰۰۰ سال، اتاقی که به معماری باستانی و مدرن اختصاص داده شده و انواع عتیقه‌جات باشید. در واقع این موزه در مورد منشا و ماهیت دبی، چیزهای بسیاری به شما خواهد آموخت.

گفتنی است این موزه در داخل قلعه دبی واقع شده و از شنبه تا پنجشنبه، از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۸:۳۰ شب و جمعه‌ها از از ساعت ۲:۳۰ بعد از ظهر تا ۸:۳۰ شب به روی علاقمندان باز است.

عکس: bayut.com

 

قلعه دبی (Dubai Fort)

همانطور که اشاره کردیم، موزه دبی در محله الفهیدی دبی و در داخل قلعه دبی واقع شده است. و قلعه دبی، قدیم‌ ترین ساختمان در کل شهر به شمار می‌آید که در سال ۱۷۸۷، برای دفاع در برابر دزدان دریایی که ساحل را محاصره کرده بودند ساخته شد.

این بنا با استفاده از سنگ، آجر خشتی و برگ خرما شکل گرفته است. بنابراین جای تعجب است که هنوز هم پابرجاست، زیرا در طول تاریخ چندین آسیب و تعمیر را متحمل شده است. بعلاوه اوایل قرن بیستم، ۳ برج بزرگ به آن اضافه شدند و از آن زمان به بعد قلعه بعنوان یک پادگان، زندان، کاخ و امروزه بعنوان موزه کاربری یافته است. در فضای بیرونی نیز، یک کشتی قدیمی با اندازه قابل توجهی به نمایش گذاشته شده است.

 

گشت و گذار در حوالی نهر دبی

عکس: legit.ng

 

مسجد الفاروق دبی (Al Farooq Mosque)

این مسجد در قلب محله الفهیدی قرار دارد و معماری آن، از مسجد آبی در استانبول الهام گرفته شده است، البته نه از نظر اندازه! این مسجد زیبا، ظرفیت ۲۰۰۰ نمازگزار را داشته و چهار مناره ۶۵ متری، ۲۱ گنبد و ۱۲۴ پنجره شیشه‌ای رنگی زینت بخش آن هستند.

این مسجد در محله الفهیدی دبی، پذیرای عموم حتی افراد غیر مسلمان است و البته باید قبل از مراجعه، حتما رزرو را از طریق وب سایت مربوطه انجام دهید. بعلاوه این مکان روزهای یکشنبه تا پنجشنبه، از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ و از ساعت ۱۶:۱۵ تا ۱۸ به روی علاقمندان باز است. در ضمن فراموش نکنید که برای ورود به این مسجد، باید لباس مناسب به تن داشته باشید.

عکس: commons.wikimedia.org

 

مرکز ارتباط فرهنگی شیخ محمد در دبی (Sheikh Mohammed Center for Cultural Understanding)

مرکز ارتباط فرهنگی شیخ محمد یا به اختصار SMCCU، در سال ۱۹۹۸ افتتاح شد. هدف این مرکز، کمک به بازدیدکنندگان برای درک فرهنگ و آداب و رسوم کشور است. برای این منظور فعالیت‌های متعددی از جمله صبحانه سنتی، ناهار و شام ارائه می‌شوند. در خود مرکز، این وعده‌های غذایی متداول در اطراف فرشی به سبک بادیه نشینان سرو می‌شوند و  در همین حین، راهنما به انواع سوالات در مورد فرهنگ امارات پاسخ می‌دهد.

گفتنی است این مکان روزهای یکشنبه تا پنجشنبه ،از ساعت ۸ تا ۱۵ و شنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳ به روی علاقمندان باز بوده و جمعه‌ها تعطیل نیز تعطیل است.

 

آشنایی با قوانین شنا در سواحل دبی

عکس: en.wikipedia.org

 

نکاتی برای بازدید از محله الفهیدی دبی

  • الفهیدی، یک جاذبه عمومی و منطقه تجاری پر از پیشنهادات گردشگری است. بنابراین پول نقد، تلفن همراه و دوربین‌تان را فراموش نکنید.
  • برخی از موسسات و جاذبه‌های گردشگری در منطقه تاریخی الفهیدی، درخواست کارت شناسایی یا پاسپورت می‌کنند.
  • اکثر جاذبه‌ها از ساعت ۹ صبح، پذیرای بازدیدکنندگان هستند و این در حالی است که میانگین زمان بازگشایی و فعالیت کل منطقه، روزانه بین ۷ صبح تا ۲۰ شب است. به طور کلی، بهترین زمان برای بازدید از محله تاریخی الفهیدی، صبح‌های روزهای هفته است نه آخر هفته‌ها.
  • گشت و گذار در محله، حدود ۱.۵ - ۲ ساعت طول می‌کشد. بازدید از موزه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها نیز ممکن است حضور شما را در اینجا تا ۳ ساعت افزایش دهد.

عکس: franks-travelbox.com

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۰۷ مرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران