گشت و گذار در حوالی نهر دبی

جاذبه‌های گردشگری دبی
گشت و گذار در حوالی نهر دبی

نهر دبی، در قلب این شهر واقع شده و بعنوان یکی از بهترین مکا‌ن‌ها برای بازدید، روزانه پذیرای هزاران تماشاگر است تا به کشف فرهنگ سنتی و مدرن دبی نایل شوند. این نهر علاوه بر تصویر جاذبه‌های مهمی مانند برج خلیفه، فواره دبی و غیره، منظره‌های خیره‌کننده‌ای از افق باشکوه دبی را نیز برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد. قدم زدن در امتداد این نهر، یکی از لذت بخش‌ترین پیاده روی‌ها را به هزاران بازدیدکننده هدیه داده و البته بسیاری از بازارهای محبوب در دبی، در این مسیر به چشم می‌خورند.

 

درباره نهر دبی

نهر دبی، یک نهر آب شور است و ۳.۲ کیلومتر امتداد دارد. این نهر، از جاده خوش منظره شیخ زاید و پارک صفا به سمت منطقه جمیرا می‌رود و سپس به خلیج عربی راه پیدا می‌کند. در نهایت این نهر، به پناهگاه حیات وحش راس ‌الخور ختم می‌شود که ۶۲۰ هکتار وسعت دارد و گنجینه‌ای از تالاب‌ها، استخرها و صدها گونه از پرندگان را ارائه می‌دهد. 

این نهر بزرگ، شهر نمادین دبی را به دو قسمت تقسیم می‌کند:

  • بور دبی: که در بخش جنوب غربی قرار دارد و مرکز سنتی شهر است. سبک معماری خاورمیانه‌ای مرسوم را در این محدوده شاهد خواهید بود. مقاله
  • دیره دبی: همانطور که از نهر دبی به سمت شمال شرقی می‌روید، منطقه دیره دبی را خواهید دید. این منطقه از ظاهر و  المان‌های مدرن برخوردار بوده و یک خط افق پر زرق و برق، به جلوه لوکس این قسمت می‌افزاید. بعلاوه، اینجا مرکز تفریحات شبانه در دبی است.

در گذشته این نهر، امکان تجارت با هند و آفریقا را آسان می‌کرد. امروزه گشت و گذار در این نهر، از طریق کروز، ابرا و تاکسی آبی تسهیل شده که مسافران تور دبی را با قیمتی مقرون به صرفه، از یک سر نهر به طرف دیگر جابجا می‌کنند. اینجا خصوصا در دل نورپردازی شبانه، تصویری اینستاگرامی را به مخاطبان هدیه می‌دهد و همگان را به قدم زدنی آرامش بخش دعوت می‌کند.

چگونه به نهر دبی برویم؟

هیچ ارتباط مستقیمی بین نهر دبی و فرودگاه پیدا نخواهید کرد. برای سفر به این نهر، باید از فرودگاه سوار مترو شوید که شما را به مرکز منطقه دیره می‌رساند. هنگامی که به مرکز دیره رسیدید، به سمت ایستگاه اتوبوس مترو سیتی سنتر A پیاده روی کنید. از اینجا، سوار اتوبوس خط ۵۳ شده و در جاده مکتوم پیاده شوید. نهر، در فاصله‌ای قابل پیاده روی از جاده مکتوم قرار دارد. از طرف دیگر، می‌توانید یک تاکسی یا اوبر کرایه کنید تا شما را به نهر برساند. در ادامه، به برخی از مهمترین جاذبه‌ها در حوالی این منطقه اشاره خواهیم کرد.

 

تفریح‌های خاص که شما را در گرمای تابستان دبی، خنک می‌کنند

کروز سواری در نهر دبی (Cruise)

اگر صدای آهسته امواج نهر به شما آرامش می‌بخشد، سوار کشتی کروز شوید و در عین حال در این سفر دریایی، ذائقه‌تان را به یک شام بین‌المللی به سبک بوفه چند آشپزی در کلاس جهانی و برنامه‌های غذایی باکیفیت مهمان کنید. اجراهای زنده نظیر رقص شکم، نمایش جادویی و نمایش عروسکی از بهترین هنرمندان محلی در طول زمان شام، شما را به وجد می‌آورند. همچنین با شروع سفر دریایی بر فراز آب‌های نهر، از  بازار سنتی ادویه دبی و بازار طلا، نهر شرایتون دبی، قلعه قایق‌های قدیمی، دهکده هریتیج، بانک ملی دبی، مسجد بزرگ، برج‌های دوقلوی رولکس و بسیاری جاذبه‌های دیگر خواهید گذشت.

و البته در صورتی که وقت کافی دارید، پیشنهاد می‌کنیم سواری در این نهر را با تاکسی آبی یا یک قایق چوبی ابرا تجربه کنید که احساس بهتر و ناب‌تری را از این سفر دریایی به شما می‌بخشند. کافی است با پرداخت تنها ۱ درهم، در دیره یا بر دبی سوار ابرا شوید و چشم اندازی بی نظیر از تاریخی‌ترین محله دبی را تماشا کنید. بعلاوه می‌توانید خرچنگ‌هایی را که در امتداد نهر شنا می‌کنند، مشاهده نمایید.

قاب دبی (Dubai Frame)

سازه قاب دبی، یک قاب غول پیکر است که پل ارتباطی بین دبی قدیمی و دبی جدید بوده و اتصالی بین گذشته و حال ایجاد می‌کند. این سازه در پارک زعبیل واقع شده و مواد اصلی مورد استفاده برای ساخت آن بتن، آلومینیوم، فولاد و شیشه است.

همچنین این قاب، دارای دو برج غول پیکر به ارتفاع خیره کننده ۱۵۰ متری است که از طریق یک پل به طول ۹۳ متر به هم متصل شده‌اند و از این رو، شبیه قاب عکس به نظر می‌رسد. از این پل، منظره ۳۶۰ درجه‌ای از دبی را شاهد خواهید بود. از یک طرف، دبی قدیمی و جاذبه‌های آن را می‌بینید و از طرف دیگر، تصاویری از دبی جدید را دارید. همچنین یک سکوی تماشای کامل با کف شیشه‌ای وجود دارد و این احساس را القا می‌کند که در حال راه رفتن روی هوا هستید.

 

بهترین مکان‌های سرپوشیده تفریحی در دبی

باشگاه گلف و قایق بادبانی نهر دبی (Dubai Creek Golf & Yacht Club)

هیچ چیز مانند گشت و گذار در میان نهر و استنشاق هوای تازه دریا نمی‌چسبد و برای همین است که باشگاه گلف و قایق بادبانی این نهر، به مکانی محبوب برای گلف بازان بدل شده است. این زمین برنده جوایز، یکی از خوش منظره‌ترین زمین‌های گلف قهرمانی در دبی است و موقعیت مکانی‌اش در وسط شهر، دسترسی به آنرا بسیار راحت کرده است.  بعلاوه، اینجا دارای یک آکادمی پیشرفته و حفره‌های گلف عالی است. پس از بازی نیز می‌توانید استراحت کنید و با نوشیدنی‌های گوارا پذیرایی شوید. در ضمن باید گفت این مکان، همه روزه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۲۰ باز است.

پارک نهر دبی (Dubai Creek Park)

پارک نهر، دومین پارک بزرگ دبی است و به لطف مناظر و چشم اندازهای سرسبز، دوستداران طبیعت را به سوی خود دعوت می‌کند. علاقمندان، می‌توانند از پیک نیک روی چمن تازه این پارک دنج و آرامش بخش لذت ببرند و یا به انواع فعالیت‌ها نظیر دوچرخه سواری بپردازند. ورودی پارک ۵ درهم بوده و یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ و  پنجشنبه تا شنبه، از ۸ صبح تا ۲۳ باز است.

 

تفریح و گردش در پارک الوصل دبی

شهر کودکان دبی (Children’s City)

اجازه دهید فرزندان دلبندتان، در این مکان مفرح رها شوند و به تفریح و یادگیری بپردازند. شهر کودکان، پذیرای بچه‌ها در هر رده سنی بوده و تمام جذابیت‌ها، از یک سیاره ‌نما و گالری علوم زمین گرفته تا یک مرکز طبیعت، موزه بدن انسان و فضای نگهداری کودکان نوپا را شامل می‌شود. و دسترسی به همه اینها، تنها با ۱۰ درهم امکان‌پذیر است. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از گالری اکتشافات فضایی را نیز از دست ندهید، زیرا امارات در راه رسیدن به خط مقدم فضانوردی است. در ضمن این جاذبه دوشنبه تا جمعه، از ۹ صبح تا ۲۰ و شنبه و یکشنبه، از ساعت ۱۴ تا ۲۰ پذیرای علاقمندان است.

آتش بازی و سرگرمی در دبی (Fireworks and entertainment)

اگر به اندازه کافی در دبی اقامت داشته‌اید، می‌دانید که در این شهر فستیوال‌ها و جشن‌های بسیاری برگزار می‌شوند و این به معنای آتش بازی، سرگرمی‌های زنده در خیابان‌ها و اجرای کنسرت‌های فراوان است. امیدواریم متوجه شده باشید که نهر دبی، مکانی فوق‌العاده برای تماشای همه این جذابیت‌هاست، زیرا در این حوالی جمعیتی برای جشن گرفتن تعطیلات ملی، فستیوال‌های خرید، هالووین و کریسمس گرد هم می‌آیند.

 

مرکز خرید امارات، جذابیت خرید و تفریح در دبی

موزه توهمات در دبی (Museum of Illusions)

موزه توهمات در شهر السیف، نزدیک نهر دبی واقع شده و از دیره، دبی قدیم و بر دبی قابل دسترسی است. اینجا یکی از جدیدترین جاذبه‌های دبی، خصوصا برای گشت و گذارهای خانوادگی به شمار می‌آید. وقتی وارد موزه توهمات شدید، خود را آماده کنید تا پدیده باورنکردنی توهمات نوری را کشف نمایید.

این موزه، دارای ۸۰ نمایشگاه مختلف برای درهم ریختن ذهن است که هر کدام از آنها، به خودی خود چشمگیر و ارزشمند هستند. چندین توهم نوری و هولوگرافی در موزه وجود دارند و بخش‌های مختلفی نظیر استوانه ابهام، گردونه، صندلی توهم و اتاق ایمز را در اینجا خواهید یافت.

به لطف آینه‌های بسیار، همزمان صدها تصویر از خود خواهید داشت و به نظر می‌رسد که در وسط یک خلاء ابدی هستید و با حرکت به جلو و عقب، سایز تصویرتان کاهش و یا افزایش می‌یابد. این موزه همه روزه، از ساعت ۱۰ تا ۲۲ به روی علاقمندان باز است. هزینه ورودی برای بزرگسالان ۸۰ درهم و برای کودکان ۵-۱۵ سال نیز ۶۰ درهم است. در ضمن اگر به صورت خانوادگی از این مکان بازدید می‌کنید، هزینه ورودی برای دو بزرگسال و دو کودک مجموعا ۲۲۵ درهم است.

مرکز ارتباط فرهنگی شیخ محمد دبی (Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding)

این مکان در سال ۱۹۹۸ به خواست شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی و معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات بنا نهاده شد. هدف از برپایی این مرکز، آموزش مهاجران و گردشگران در مورد فرهنگ غنی و متنوع مردم امارات و آداب و رسوم آنها بود. در اینجا در بدو امر، از مهمانان با چای و شیرینی پذیرایی می‌شود و می‌توانید غذاهای سنتی اماراتی، قهوه و تنقلات را امتحان کنید و از میزبان خود هر سوالی راجع به امارات و فرهنگ آن بپرسید. در ضمن، می توانید ناهار را با یک گشت میراثی در اطراف منطقه ترکیب کنید. گفتنی است این مرکز در محله تاریخی الفهیدی، یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تاریخی در دبی واقع شده است.

 

بهترین مکان‌های تفریحی دبی برای کودکان

دبی فستیوال سیتی مال دبی (Dubai Festival City Mall)

این مرکز خرید جدید، بعنوان یکی از هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین گزینه‌های گشت و گذار در سفر با تور دبی شناخته می‌شود. ارائه مناظر دیدنی از نهر، یک سینمای نوو، هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های متعدد و نمایش آتش بازی در طول جشنواره خرید، تنها گوشه‌ای از دیدنی‌های این مرکز خرید به شمار می‌آیند. در ضمن، اینجا تنها فروشگاه IKEA در دبی را در خود جای داده و علاوه بر این، مجموعه‌ای از کالاهای برندهای معروف نظیر زارا، اچ اند ام و اولد ناوی را ارائه می‌دهد.

دلفیناریوم دبی (Dubai Dolphinarium)

در کنار این نهر دلفیناریومی وجود دارد که به طور کامل، به دلفین‌های بینی بطری اختصاص داده شده است. اینجا اولین دلفیناریوم خاورمیانه است که در پارک کریک دبی، با مساحتی بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع واقع شده و ساعاتی مفرح را به خانواده‌ها و فرزندان خردسال ارائه می‌دهد.

دور این استخر آب شور، یک سالن نمایش ۱۸۰ درجه‌ای را شاهد خواهید بود و می‌توانید در اینجا از نمایش زنده ۴۵ دقیقه‌ای دلفین‌ها و فوک‌ها نهایت لذت را ببرید. این موجودات دوست داشتنی، به نحوی جذاب با مخاطبان و مربیانشان تعامل دارند و شعبده بازی با توپ‌های رنگارنگ، آواز خواندن، نقاشی کردن و حتی پریدن از میان حلقه‌ها، از شگفت انگیزترین نمایش‌های آنها به شمار می‌آیند.

 

۳ تفریح زمستانی در نزدیکی سال نو در دبی

قدم زدن و شکم گردی در امتداد نهر دبی

نهر دبی، برای پیاده روی بسیار مناسب است. این مسیر ۱۴ کیلومتری طولانی و نسبتا ساده، مملو از فرصت‌های خرید، رستوران‌ها، بستنی‌فروشی‌ها و کافی ‌شاپ‌هایی است که از معماری سنتی عربی، یا فضاهای مدرن به سبک کانتینری برخوردارند.

در دو طرف نهر دبی، می‌توانید برخی از بازارهای کلاسیک دبی را که در زمان خود یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی شهر بودند، کشف کنید. در سمت دیره، بازار طلای دبی قرار دارد، در حالی که در سمت بر دبی، مغازه‌های نساجی و پوشاک بیشتری پیدا خواهید کرد.

و اما برخی از مهمترین گزینه‌های شکم گردی عبارتند از:

  • Bikanervala

این برند در دهلی راه اندازی شده، اما در سفر با تور دبی و در نزدیکی نهر دبی نیز، می‌توانید شعبه ای از آن را بیابید. گفتنی است این مکان غذاهای خوش طعم و متنوع هندی از جمله کولفی، چات، کاری، نان، پیتزا و ساندویچ را سرو می‌کند.

  • Boardwalk

این غذاخوری در کلوپ گلف و قایق بادبانی نهر، سابقا جایزه بهترین رستوران فضای باز را از آن خود کرده و مکانی ایده آل برای صرف یک وعده غذایی خانوادگی به شمار می‌آید. در اینجا می‌توانید از خوردن غذاهای خوشمزه مدیترانه‌ای، از پیتزاهای تازه کالزون گرفته تا مجموعه وسیعی از غذاهای دریایی باکیفیت لذت ببرید.

  • Baskin-Robbins

این برند بستنی فروشی زنجیره‌ای محبوب در ایالات متحده، شعبه‌ای نیز در محله قدیمی السیف دبی راه‌ اندازی کرده و خوراکی‌های جذابش را در کنار نهر ارائه می‌دهد.

 

  • Hello Fruits

این کافه، غذاهایی سالم را به صورت شیک‌های بزرگ پروتئینی و میوه‌ای، کوکتل‌های میوه‌ای و اسموتی‌های قدرتمند از جمله توت‌فرنگی ماکا و بادام ‌زمینی برای مهمانانش به ارمغان می‌آورد.

  • NOÉPE

اگر دنبال ماهی تازه و غذاخوری در کنار آب هستید، این فضای جذاب را از دست ندهید. در اینجا، منظره‌ای پانوراما از نهر و ظروف بزرگ و سخاوتمندانه غذا به استقبالتان می‌آیند که می‌توانید آنها را با همراهانتان به اشتراک بگذارید.

  • Shawerme

اینجا مکانی عالی در کنار نهر، برای صرف شاورمای مرغ یا بره عالی است که همراه نان تازه پخته شده سرو می‌شوند و در عین حال منظره‌ای باشکوه از منطقه السیف را ارائه می‌دهد.

 

بهترین رستوران‌های دبی مارینا

  • Skafos

این رستوران در ساحل نهر و در اسکله، مکانی ایده آل برای صرف یک غذای مدیترانه‌ای جذاب است. در این میان، خوردن باس دریایی را قویا توصیه می‌کنیم.  

  • QD’s

این بار رستوران، در یک تراس وسیع ساحلی با مناظر خیره کننده از افق، درست در امتداد نهر دبی کریک قرار دارد و با اجراهای زنده ، دی جی و طیف وسیعی از خوراکی‌های عربی، مدیترانه‌ای، دریایی و مزه‌ها از مهمانانش پذیرایی می‌کند.

  • ILA

در نهایت این غذاخوری محبوب، در ارائه طعم‌های سنتی مصر، شمال آفریقا و خاورمیانه تخصص دارد. گریل‌های مخلوط، سالاد، مزه، آبمیوه‌های تازه و موارد جذاب دیگری را می‌توانید در منوی این رستوران بیابید و در حین خورد و خوراک نیز، از تماشای چشم اندازی قابل توجه از تفرجگاه السیف و نهر برخوردار شوید.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۲۰ تیر ۱۴۰۲

نظرات کاربران