دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ماله

جاذبه‌های گردشگری مالدیو
دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ماله

ماله به عنوان پایتخت مالدیو یکی از پرتوریست‌ترین جزیره‌ی این کشور زیبا و دیدنی است. سالانه گردشگران بسیاری از جای جای دنیا مسیر ماله را برای تفریح و گشت و گذار در پیش می‌گیرند. اغلب افراد ماله را به عنوان بخشی از مالدیو تنها با سواحل زیبا و تفریحات دریایی آن می‌شناسند. در حالی که در ماله می‌توان تفریحات متنوع و جاذبه‌های گردشگری گوناگونی را برای بازدید پیدا کرد. چنانچه قصد سفر با تور مالدیو را در سر دارید در این مقاله ما را دنبال کنید تا شما را با دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ماله آشنا کنیم.

 

مسجد قدیمی جمعه (Old Friday Mosque)

این مسجد قدیمی‌ترین مسجد کشور است که قدمت آن به سال سال ۱۶۵۶ می‌رسد. این بنای زیبا از سنگ مرجان ساخته شده است و در طراحی آن از تزئینات پیچیده و خط قرآنی استفاده کرده‌اند. غیر مسلمانانی که مایل به دیدن داخل مسجد هستند، باید از یکی از مقامات وزارت امور اسلامی ماله اجازه بگیرند. اما مسلمانان می‌توانند برای بازدید و اقامه نماز وارد آن شوند. بنابراین اگر مناسب مسجد بر تن داشته باشید اجازه ورود به آن را پیدا خواهید کرد.

فضای داخلی مسجد جمعه ماله فوق العاده زیبا است و به خاطر لاک‌های ظریف و کنده‌کاری‌های چوبی استادانه در بین گردشگران به شهرت رسیده است. در این مسجد می‌توانید از یک تابلوی بلند که در قرن سیزدهم حکاکی شده را بازدید کنید. این تابلو نشان دهنده تاریخ ورود اسلام به مالدیو است. این مسجد در آن دوران با الهام گرفتن از معبدی قدیمی ساخته شده است. به همین دلیل بنای آن رو به غرب یعنی سمت غروب خورشید است نه شمال غربی یعنی سمت مکه! در نتیجه، نمازگزاران هنگام نماز باید رو به گوشه مسجد بایستند و این آن را از دیگر مسجدهای دنیا متمایز کرده است. بر روی کف مسجد فرش راه راهی پهن کرده‌اند تا جهت صحیح نماز را نشان دهد.

 

اقامت در مالدیو برای تمامی بودجه‌ها

Old Friday Mosque

در یک طرف مسجد قبرستانی با سنگ قبرهای دیدنی که اغلب حکاکی شده‌اند، قرار دارد. سنگ‌هایی که رویه‌های آنها گرد است، مخصوص خانم‌ها بوده و سنگ‌هایی که رویه‌های نوک تیز دارند مخصوص مردان هستند. همچنین سنگ‌هایی را مشاهده خواهید کرد که دارای حروف طلایی هستند. این سنگ‌ها متعلق به قبرهای سلاطین سابق می‌باشند. علاوه بر آن ساختمان‌های کوچکی را خواهید دید که آرامگاه‌های خانوادگی هستند و دیوارهای سنگی آن‌ها به شکلی پیچیده تراشیده شده است. بازدید از این قبرستان برای عموم مردم آزاد است.

Old Friday Mosque

پل دوستی چین و مالدیو (China-Maldives Friendship Bridge)

این قطعه مهندسی فوق‌العاده چشمگیر ماله را به جزیره فرودگاهی هول هول (Hulhule) متصل می‌کند. اما بر خلاف بسیاری از مسیرهای عبوری که جزایر را در سایر نقاط کشور به هم وصل می‌کنند، این پروژه ۲۵۰ میلیون دلاری بر فراز دریای آزاد انجام شده است. به این معنی که برای بر پا نگه داشتن آن از تکیه‌های بتنی وسیعی در بستر دریا کمک گرفته‌اند. با افتتاح این پل دیگر نیازی به استفاده از کشتی برای حمل و نقل نخواهد بود.

 

تفریحات هیجان‌انگیز در تور مالدیو

China-Maldives Friendship Bridge

بازار ماهی فروشی (Fish Market)

اگرچه ممکن است بازار ماهی در نگاه اول کمی نامرتب و کثیف به نظر برسد اما توصیه می‌کنیم هر گردشگری در تور مالدیو خود و سفر به ماله حتما از این بازار محلی دیدن کند. چرا که بدون اغراق بازار ماهی فروشی را می‌توان روح ماله دانست. با رفتن به این بازار می‌توانید به تماشای صید روزانه که از بندر ماهیگیری مجاور آورده می شود بپردازید و از آن لذت برده و سرگرم شوید. همچنین در این بازار هر چیزی که از دریا بیرون می‌آید را نظیر ماهی تن، اختاپوس، هامور و ... را خواهید یافت. زنان مالدیوی معمولاً کمتر برای خرید به این بازار می‌آیند اما زنان خارجی بسیاری را در این محل خواهید دید.

Fish Market

موزه ملی (National Museum)

موزه ملی مالدیو از دیگر جاذبه‌های گردشگری ماله است که رفتن به آن را به هر گردشگری توصیه می‌کنیم. هر چند که در نگاه اول ساختمان موزه کمی پیش و پا افتاده به نظر می‌رسد اما در بازدید از درون آن چنین نظری را نخواهید داشت. درون موزه ملی با مجموعه‌ای از مصنوعات تاریخی که شما را با پیشینه این جزیره توریستی بیشتر آشنا می‌کنند روبرو خواهید شد. متأسفانه این موزه توسط گروهی از افراط گرایان مذهبی در جریان اعتراضات علیه رئیس جمهور سابق مالدیو در سال ۲۰۱۲ کمی تخریب شد و گرانبهاترین اشیاء آن، از جمله حدود ۳۰ حکاکی سنگ مرجانی بودایی باستانی مربوط به دوره پیش از اسلام این کشور، به دلیل «بت» بودن تخریب شدند.

 

بهترین مکان‌های مالدیو برای بازدید

National Museum

طبقه پایین موزه به گالری‌هایی اختصاص دارد که به دوره‌های باستانی و قرون وسطایی تاریخ مالدیو می‌پردازند. اقلام به نمایش گذاشته شده شامل سلاح، لوازم مذهبی، لوازم خانگی و همچنین بسیاری از قطعات چوبی حکاکی شده با حکاکی عربی و ثانا به یادگار مسلمان شدن مالدیو در سال ۱۱۵۳ است. در طبقه بالا نمایشگاهی بر پا است که نمایانگر دوره مدرن مالدیو و مابه می‌باشد. در این بخش می‌توانید از نمونه‌های باارزشی مثل جعبه‌های لاک‌کاری قدیمی مختص مالدیو و قطعات عتیقه مختلف مربوط به فناوری از جمله اولین گرامافون، تلفن و یک کامپیوتر عظیم دیدن کرد. علاوه بر همه این‌ها در این موزه شاهد آثار عجیب‌ شامل صورتجلسه‌های کابینه معروف زیر آب که در سال ۲۰۰۹، در زمان رئیس‌جمهور نشید، برگزار شد و مجموعه‌ای دریایی چشمگیر که برجسته‌ترین آن اسکلت ۶ متری نهنگ منقاری بسیار کمیاب لانگمن خواهید بود.

National Museum

ساحل مصنوعی (Artificial Beach)

در ماله یک ساحل مصنوعی ایجاد کرده‌اند که بازدید از آن یکی از الویت‌های اصلی هر گردشگری می‌باشد. این یک ساحل شنی هلالی کوچک بوده و محلی‌ها برای شنا و تفریح به آنجا می‌آیند. شما نیز می‌توانید برای گذراندن یک روز در ساحل به این مکان متفاوت بروید. در ساحل مصنوعی ماله طیف وسیعی از کافه‌ها و رستوران‌های فست‌فود وجود دارند.

 

معرفی محبوب‌ترین غذاهای مالدیو

Artificial Beach

مسجد جامع ماله (Grand Friday Mosque Male)

مورد بعدی از جاذبه‌های گردشگری ماله، مسجد جامع آن است که به آن مسجد جمعه جامع نیز گفته می‌شود. گنبد طلایی این مسجد مدرن چشمگیر بر خط افق ماله تسلط دارد و در سال‌های اخیر نمادی برای شهر شده است. مسجد جامع بزرگ که در سال ۱۹۸۴ افتتاح شد، با کمک کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان، برونئی و مالزی ساخته شده است. آنچه این مسجد را خاص و دیدنی کرده طراحی بسیار ساده آن است. به طوری که کلا از سنگ مرمر سفید ساخته شده و عملا فاقد تزئینات است. این بزرگترین مسجد کشور محسوب می‌شود و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

Grand Friday Mosque Male

گردشگرانی که قصد ورود به مسجد را دارند فقط می‌توانند بین ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر و خارج از اوقات نماز مراجعه کنند. مسجد ۱۵ دقیقه قبل از نماز تا یک ساعت بعد آن به روی همه غیر مسلمانان بسته می‌شود. بهترین زمان برای بازدید از این مسجد قبل از ظهر و بین ساعت ۲ تا ۳ بعد از ظهر است. مردان برای ورود به این مسجد  باید شلوار بلند و زنان دامن یا لباس بلند بپوشند. جالب است بدانید که نمازخانه اصلی داخل مسجد گنجایش ۵۰۰۰ نمازگزار را دارد و دارای صفحات جانبی چوبی و درهای زیبا تراشیده شده، فرش مخصوص دستباف و لوسترهای چشمگیر است.

 

شهرهای توریستی مالدیو را بشناسیم

Grand Friday Mosque Male

مولیگ و مدهو زیارت (Muleeaage & Medhu Ziyaarath)

این بنا به عنوان یک قصر برای سلطان در اوایل قرن بیستم ساخته شده است. البته سلطان قبل از اینکه بتواند به اینجا نقل مکان کند، از سلطنت خلع شد و ساختمان حدود ۴۰ سال برای ادارات دولتی مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۵۳ زمانی که اولین جمهوری در مالدیو اعلام شد، این مکان اقامتگاه رئیس جمهور شد. در انتهای شرقی محوطه ساختمان، در پشت یک دروازه آبی و سفید زیبا، متن زیارات مقبره ابوالبرکات یوسف آل بربری وجود دارد که گفته می‌شود وی در سال ۱۱۵۳ اسلام را به ماله آورد.

Medhu Ziyaarath

بازار محلی پرودیوس (Produce Market)

یکی از کارهای جذابی که توصیه می‌شود هر گردشگری در سفر با تور مالدیو انجام دهد، بازدید از بازار محلی پرودیوس در ماله است. این بازار شلوغ محصولات متعددی را در حوزه خوراک عرضه می‌کند. اغلب مردم منطقه در اینجا جمع می‌شوند تا سبزیجات داخلی و وارداتی را بفروشند. نارگیل و موز فراوان‌ترین محصولاتی هستند که در این بازار مشاهده خواهید کرد. پس اگر به دنبال مکانی برای کشف فرهنگ مردم مالدیو از نزدیک هستید بازدید از این بازار را حتما در لیست بایدهای خود قرار دهید.

 

بهترین هتل‌های مالدیو (قسمت اول)

Produce Market

گالری هنر ملی (National Art Gallery)

گالری هنر ملی مجموعه‌ای گسترده است که در یک ساختمان کتابخانه ملی، مراکز فرهنگی مختلف از کشورهای سرتاسر جهان و نمایشگاه‌های متعددی را فراهم کرده است. نمایشگاه‌های برگزار شده در گالری هنر ملی ماله به صورت موقتی در انتظار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند. در این مکان هیچ نمایشگاه دائمی وجود ندارد.

National Art Gallery

آرامگاه محمد تاکوروفاانو (Tomb of Mohammed Thakurufaanu)

در کوچه پس کوچه‌ها و در وسط شهر ماله، در محوطه یک مسجد کوچک، مقبره محمد تاکوروفاانو، قهرمان ملی مالدیو قرار دارد. وی کسی بود که کشور را از سلطه پرتغالی‌ها آزاد کرد و سپس از سال ۱۵۷۳ تا ۱۵۸۵ به عنوان سلطان، کشور را در دست گرفت. امروزه نیز آرامگاه این قهرمان ملی به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری پربازدید در ماله شناخته می‌شود.

 

۷ مورد از بایدها و نبایدهای سفر به مالدیو

Tomb of Mohammed Thakurufaanu

راسرانی باگیچه (Rasrani Bageecha)

آخرین مورد از جاذبه‌های گردشگری ماله که در این مقاله معرفی می‌کنیم، راسرانی باگیچه نام دارد. این منطقه سرسبز و آباد قبلا به عنوان پارک سلطان شناخته می‌شد و بخشی از محوطه کاخ سلطان بود. البته امروزه برخی از قسمت‌های آن ویران شده که در سال ۲۰۱۷ بخش اعظم آن تحت بازسازی قرار گرفت. منطقه تفریحی این مکان پوشیده از چراغ‌های نئون بوده و دارای زمین‌های بازی مختلف برای کودکان و بزرگسالان است.

Rasrani Bageecha

۰۵ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران