معرفی موزه‌های آلانیا

جاذبه‌های گردشگری آلانیا
معرفی موزه‌های آلانیا

تور آلانیا در طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و از زیر سایه آنتالیا در منطقه بیرون آمده و به توریستی‌ترین منطقه استان آنتالیا تبدیل شده است. این شهر با آب و هوایی دوست داشتنی و دلپذیر سواحل ماسه سفید و امکانات لوکس و برجسته به شدت محبوب شده اما همه آلانیا در این چیزها خلاصه نمی‌شود بلکه این شهر ساحلی دارای نواحی تاریخی چشمگیر و دیدنی هم هست که بر تاریخ طولانی و تمدن‌هایی که به خود دیده دلالت دارند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در این شهر ساحلی توریستی انجام بدهید بازدید از موزه‌هایی است که تمامی روایات مهم را همچون فیلمی زنده در مقابل چشمان شما می‌گستراند و به نمایش می‌گذارد.

موزه‌های آلانیا از مهم‌ترین و پربازدیدترین جاذبه‌های شهر هستند که توریست‌ها را به سمت خود جذب می‌کنند. برای درک بهتر مردم یک منطقه و آداب و رسوم آن‌ها هیچ راهی بهتر از شناخت آن‌ها وجود ندارد. از آنجای هم که ترکیه تاریخی طولانی و داستانی به خود دیده چه بهتر که از هر گوشه آن دیدن می‌کنید حتما سری به موزه‌های آن بزنید.

 

موزه باستان شناسی آلانیا (Alanya Archaeological Museum)

این موزه که شامل دو بخش قوم نگاری و باستان شناسی می‌شود یک بار در سال ۱۹۶۷ تاسیس شده و در سال ۲۰۱۲ مورد بازسازی قرار گرفته است. در کنار تمام ظروف مسی و برنزی، شیشه‌ای و سنگی در گوشه و کنار موزه چیده شده‌اند یکی از مهم‌ترین موارد دیدنی آن مجسمه برنزی ۲۵ متری از هرکول است که هر بیننده‌ای را به خود خیره کرده است. قدمت این مجسمه فوق‌العاده دیدنی به قرن دوم بازمی‌گردد. مجموعه‌های باستان شناسی و قوم شناسی این موزه از سال به معرض دید در آمده و چندین مورد آنتیک نیز از شهرهای قدیمی منطقه جمع آوری شده و در موزه باستان شناسی آلانیا نگهداری می‌شوند. در زمان افتتاح این موزه، آثاری مربوط به دوره‌های برنز اورارتی، فریقیه‌ای و لیدیایی آناتولی از موزه تمدن آناتولی آنکارا به این موزه انتقال داده شده بودند. یکی از قدیمی‌ترین آثار این موزه مربوط به یک نوشته قدیمی زبان فینیقی است که به زمان قبل از تولد مسیح مربوط می‌شود. به علاوه کتیبه‌ای به زبان کارامانی و سکه‌هایی مربوط به دوران کلاسیک، رومی، بیزانسی، سلجوقی، عثمانی و دوره جمهوریت در بخش باستان شناسی این موزه در معرض نمایش قرار دارند. اما این همه جاذبه‌های موزه نیست زیرا در بخش قوم شناسی نیز آثار اسلامی ترکی و آثاری مانند گلیم‌های محلی، جوال ها، هیبه ها، بافت‌های دستی، اسلحه، دست نوشته، زینت آلات در یک اتاق جداگانه نگهداری می‌شوند. همچنین در حیاط موزه نیز آثار سنگی و کارهای موزائیکی مربوط به دوره های روم، بیزانس و عصر اسلامی وجود دارند.

 

بهترین زمان برای سفر با تور آلانیا

آدرس: Saray, İsmet Hilmi Balcı Cd. No:2, 07400, 07400 Alanya/Antalya, Turkey

 

موزه کیزیلکوله در آلانیا (kizil kule alanya)

موزه کیزیلکولی یکی از دیدنی‌های برجسته شهر آلانیا است که به شکل برج در مرکز شهر آلانیا قرار دارد و اثر تاریخی به جای مانده از دوران سلجوقی و قرن سیزدهم است. این عمارت مربوط به موزه مردم شناسی با نام برج قرمز نیز شناخته می‌شود. ساختمان موزه به سبک قلعه‌ای زیبا از شاهکار‌های بی‌نظیر معماری دوره سلجوقیان ساخته شده و به قدری چشمگیر و مهم است که تا حدی که امروزه این بنا به عنوان نماد شهر آلانیا شناخته می‌شود. این بنا که در ساخت آن از معماری سنتی ترکان بهره برده شده در سال ۱۲۲۶ به دستور سلطان علا الدین کی قباد یکی از سلطانان ترک سلجوقی ساخته شده در بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۹ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این برج شامل پنج طبقه و به صورت هشت ضلعی است که طبقه همکف و اول آن به عنوان موزه ائتنوگرافی در اختیار بازدید کنندگان قرار گرفته است. این موزه دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری است که هر کدامشان به حسب ارزش تاریخی نوعی مایه غرور مجموعه ازرشمند آن محسوب می‌شود به طور کلی شما در بازدید از این موزه می‌توانید به انواع فرش، لوازم خانگی، اسلحه و اشیا و آثاری از عصر پالئولیتیک تا دوره عثمانی دسترسی داشته باشید. همچنین در این موزه تاریخی می توانید تصاویری از سلطانان سلجوقی را مشاهده کنید و در طی سال چندین بار میزبان آثار هنرمندان مختلفی از صنف‌های موسیقی، نقاشی، فرهنگ، هنر و صنعت قرار می‌گیرد و همواره مورد توجه و استقبال توریست‌ها و گردشگران ترکیه بوده است.

آدرس: Çarşı, İskele Cd. No:102, 07400 Alanya/Antalya, Turkey

 

موزه مردم شناسی آلانیا (Alanya Anthropology Museum)

یکی از جالب‌ترین انواع موزه، موزه‌های مردم شناسی هستند که اطلاعات جالبی درباره زندگی مردم بومی منطقه و سیر تحول آن اطلاعات کاملی می‌دهند. در آلانیا هم این موضوع صادق است. این موزه یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر آلانیا به شمار می رود که قدمت آن حدودا به قرن هشتم بازمی‌گردد. این موزه در سال ۱۲۲۶ میلادی برای جلوگیری از حمله دشمنان به این منطقه و نظارت و دفاع از اسکله آلانیا ساخته شده و برای مدتی برای فعالیت‌های نظامی نیز کاربرد داشته است. شخصی از کشور سوریه به نام ابو علی معماری این بنا را بر عهده داشته که در نهایت بنایی با ارتفاع ۳۳ متر و عرض ۲۹ متری از آجر و سنگ مقاوم ساخته شده است. اگرچه بنای اولیه موزه در سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۳ میلادی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و از آن موقع به مکانی برای نمایش لباس، فرش، اسلحه، بشقاب تبدیل شده است. این موزه شامل ۴ طبقه بوده و یکی از این طبقات به نگهداری و نمایش آثار باستانی و تاریخی اختصاص داده شده است. با بازدید از این موزه متوجه فضای کاملا متفاوت آن از موزه‌های تاریخی دیگر خواهید شد. موزه مردم شناسی آلانیا یکی از آن جاهایی است که جدا از ارزش تاریخی به خاطر رنگ و لعاب جذابی که با لباس‌ها و جواهرات دارد بین تمام قشرهای مردم محبوب است.

 

بهترین نقاط آلانیا که باید از آن دیدن کنید

آدرس: Saray, İsmet Hilmi Balcı Cd. No:2, 07400, 07400 Alanya/Antalya, Turkey

 

موزه آتا ترک (Atatürk Museum Alanya)

ساختمان این موزه داستان جالبی دارد. صاحب اصلی ساختمان این موزه که در محله شکرخانه آلانیا قرار دارد فردی از خانواده آزاک اوغلو به نام حسین آزاک اوغلو بوده است که در سال ۱۹۳۵ خانه‌شان را به سازمان توریستی و فرهنگی ترکیه اهدا کرد، که در نهایت در سال ۱۹۸۰ پس از تعمیرات و بخش‌بندی و چیدمان لوازم تاریخی به عنوان موزه افتتاح گردید. هر بخش این موزه جاذبه‌های خودش را دارد در طبقه اول این موزه، عکس‌هایی از کمال آتاتورک به ترتیب چیده شده که به عنوان یادگاری از جنگ کورتولوش و نیمه اول دوره جمهوریت توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در طبقه دوم نیز اتاق‌های کار، استراحت و خواب وجود دارند.

از آنجای که این خانه جزو خانه‌های قدیمی و سنتی آلانیا محسوب می‌شود از جنس چوب و سنگ ساخته شده به این ترتیب همه اتاق‌ها در این خانه به یک منطقه نشیمن مرکزی باز می‌شوند. سازنده اصلی این خانه فردی به نام Beyri Usta بوده است ولی بعدها ساختمان مجددا مورد بازسازی قرار گرفت. در نهایت این ساختمان از سال ۱۹۸۷ به عنوان خانه و موزه آتاتورک شناخته شده و گفته می‌شود آتاتورک وقتی در سال ۱۹۳۵ به آلانیا آمده بود در این خانه به استراحت مشغول شده است. وسایل شخصی آتا تورک نگهداری شده در این موزه عبارتند از یک پیراهن، یک یقه، یک جفت جوراب، یک ژاکت نظامی، یک جفت لباس خواب و یک شال گردن و یک لباس صبحگاهی، یک برس کفش، یک چنگال و یک مجموعه چاقو که همگی به خوبی در محافظت قرار دارند. همچنین وسایل نگهداری شده در اتاق‌های طبقه دوم نیز شامل مبلمان و اشیای قومی شامل تختخواب، اتاق بچه، اتاق نشیمن، اتاق مهمان و اتاق مطالعه هستند.

 

بهترین تفریحات آلانیا برای گردشگران

آدرس: Şekerhane Mah., Anzaklar Sok., 07400 Alanya/Antalya, Turkey

موزه‌های آنتالیا

در حالی که آلانیا دارای تاریخی کهن و متنوع است و همچون همسایه خود آنتالیا ویرانه‌های تاریخی و وقایعی را به چشم دیده اما برای درک بهتر منطقه بهتر است در سفرهای روزانه به آنتالیا سری هم به موزه‌های آن بزنید اگر وقت کافی داشتید. یکی از بهترین موزه‌های این شهر مینی سیتی است که نسخه کوچکی از ماکت‌های برجسته سازه‌های ارزشمند ترکی را نمایش گذاشته است. در سفری خانوادگی این موزه را به شدت پیشنهاد می‌کنیم. در حالی که موزه دریایی نگاهی ویژه به زندگی جانواری دریایی و آبزی و سیر تحولات و یافته‌های اعماق دریا دارد، در موزه قوم نگاری کالجی همانند موزه قوم نگاری آلانیا چیزهای جالبی درباره سبک زندگی مردم بومی ارائه شده که با مقایسه هر دو موزه می‌توانید به شباهت‌های عمیق و تفاوت‌های ریزی که دیده می‌شود پی ببرید.

در مورد آنتالیا یکی دیگر از موزه‌هایی که باید از آن دیدن کنید موزه اسباب بازی آنتالیا است که برای خانواده‌های دارای فرزند به شدت توصیه شده است. در این موزه طیف گسترده‌ای از اسباب بازی‌های نوستالژی از داخل فرهنگ ترکیه تا جمع‌آوری شده از سراسر دنیا به نمایش درآمده که به شدت جذاب و دیدنی است. اگرچه موزه‌های دیگری همچون موزه کاشی، موزه زیر آب آنتالیا، و موزه آتاتورک هم وجود دارد که هر کدام بر حسب موضوع‌شان چیزی برای ارائه دارند. در سفر به این شهر می‌توانید از هر کدام که به سلیقه‌تان نزدیک بود دیدن کرده و اطلاعات کامل‌تری کسب نمایید.

۲۵ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران