آشنایی با معبد سفید تایلند

جاذبه‌های گردشگری تایلند
آشنایی با معبد سفید تایلند

به هر کجای دنیا که بروید، جذابیت خاص همان جا را خواهید یافت. سفر با تور تایلند شما را به یکی از کشورهایی می‌برد که جالب‌ترین و زیباترین معابد دنیا در آنجا قرار دارد. در میان همه این معبدها، یکی از آنها چنان منحصر به فرد است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. امکان ندارد در رو به روی این معبد بایستید و از تماشای آن متحیر نشوید. در این متن، معبد وات رونگ خون یا وات رانگ کان را که به معبد سفید شهرت دارد به شما معرفی می‌کنیم.

 

معبد سفید تایلند

تایلند پر از معابد باشکوهی است که سالانه بازدیدکنندگان بسیاری دارد و در این حین اوج هنر و خلاقیت معماران آنها را به نمایش می‌گذارد. در این میان معبد وات رونگ خون Wat Rong Khun که وات رانگ کان هم تلفظ می‌شود و به خاطر رنگش به معبد سفید مشهور شده است، از عبادتگاه‌هایی به شمار می‌رود که در پانزده کیلومتری مرکز شهر چیانگ رای واقع شده است. بازدید از این معبد محدود به راهبان بودایی نبوده و برای عموم آزاد است.

 

آشنایی با معبد وات چالونگ در پوکت

 

بخش‌های مختلف معبد سفید

جالب است بدانید که در معبد سفید به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین معبدهای تایلند، هر بخش دارای معنی متفاوتی است و بازدیدکنندگان را تشویق می‌کند تا به درک بیشتری از آموزه‌های بودا برسند و از وسوسه‌ها، خواسته‌های دنیوی و هر چیزی که با حرص و طمع همراه است دوری کنند. در این مکان، هر مجسمه معنای خاص خود را دارد. به طور مثال، پل چرخه تولد دوباره The bridge of the cycle of rebirth، پل بسیار جالبی است که به هنگام گذر از یک دریاچه‌ کوچک برای رسیدن به ساختمان اصلی، با تعداد زیادی دست روبه‌رو می‌شوید که نمادی از میل و آرزوی انسان‌هاست. مکانی که این مجسمه‌ها ساخته شده‌اند، نماد جهنم و بخشی از رنج انسان است و گذشتن از این پل و رسیدن به ساختمان اصلی Ubosot نشان‌دهنده عبور از چرخه مرگ و تولدی دوباره به دور از رنج و غم است. در واقع شما برای رسیدن به سعادت می‌بایست از حرص و هر گونه تمایلات دنیوی بگذرید. در اطراف این معبد برکه‌ها و آبگیرهایی پر از ماهی‌های رنگارنگ وجود دارد که زیبایی آنجا را دوچندان می‌کند. همچنین در کنار دریاچه مجسمه‌ای کیناره خواهید دید که نشان دهنده موجوداتی اساطیری و بودایی است که نیمی انسان و نیمی پرنده است.

پس از عبور از پل، به دروازه بهشت Gate of Heaven خواهید رسید که مجسمه‌ای به نام Rahu به نمایندگی از فرشته مرگ در آنجا حضور دارد. در نهایت پس از دیدن چند تصویر از بودا می‌توانید به ساختمان اصلی وات رانگ کان که با نام The ubosot شناخته می‌شود، می‌رسید که ساختمانی سفید است. این بنا با قطعاتی شیشه‌ای، نور خورشید را باز می‌تاباند و آن را باشکوه‌تر جلوه می‌دهد. در ساخت این معبد، از عناصر طراحی معابد کلاسیک شمالی تایلندی مانند سقف‌های سه لایه و مارهای نگا Naga استفاده شده است. نقاشی‌های مختلفی از داستان‌های بودایی هم بر دیوارهای معبد وجود دارند که به توصیف خوبی و بدی می‌پردازند و بازدیدکنندگان علاقه‌مند را به خود جذب می‌کند.

ساختمان طلایی The golden building به علت رنگی که داراست بسیار مجلل و پر طرفدار است و در نوع خود شیک و دیدنی است. اگر به هنگام بازدید به این بخش از ساختمان بروید، خواهید دید که چگونه این معبد رمزآلود با فکر ساخته شده است. از آنجایی که طلا نمایانگر علاقه و تمایل انسان‌ها بر روی مادیات و رویدادهای دنیوی است، ساختمان طلایی نشان می‌دهد که چگونه شایستگی و تمرکز ذهن هر انسان، به مادی‌گرایی ارجح‌تر است. در واقع این بخش طلایی رنگ از معبد را می‌توان نمادی از بدن انسان و بخش‌های سفید رنگ را نمادی از ذهن انسان دانست. در آیین بودایی رنگ سفید نشان دهنده خلوص بودا و شیشه نمادی از حکمت بودا و دواما است.

تماشای مجسمه برج ابلیس همراه با شمشیری که در دست دارد، برای هر گردشگری حیرت‌انگیز است. همچنین می‌توان از محراب این معبد به عنوان یک شاهکار نام برد. چرا که با مجسمه‌ها و کنده‌کاری‌های زیبایی از فرشتگان و موجودات افسانه‌ای تایلندی که در دنیای جادویی وات رونگ خون سرگردانند تزیین شده است.

 

تاریخچه معبد سفید تایلند

معبد سفید تایلند بر اساس طرح یک هنرمند معروف تایلندی به نام کوسیتی پیپات، ساخته شده و همچنان تمام نشده است. در طرح اصلی این معمار، نه ساختمان در معبد وجود خواهد داشت که شامل یک سالن برای نمایش آثار بودایی، یک سالن مدیتیشن، یک محل برای زندگی راهبان و یک گالری هنری می‌شود. اما امروز فقط بخشی از این معبد ساخته و برای عبادت و بازدید در دسترس عموم قرار دارد. ساخت بخش‌های فعلی این معبد در سال ۱۹۹۷ تکمیل شد. معبد سفید به دلیل رنگ خالص سفیدش، گچ و قطعات شیشه‌ای تزیین شده به کار رفته در این سازه بسیار منخصر به فرد بوده و در تمام جهان شهرت یافته است. این معبد به علت ساختار و مصالح متفاوتی که در آن به کار رفته، با تابش نور خورشید در هوای آفتابی نمایه‌ای زیبا را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

هر چند وقتی در سال ۲۰۱۴ زلزله‌ای شهر چیانگ رای را لرزاند، آسیب شدیدی به معبد سفید تایلند رساند. سازندگان معبد سفید وعده دادند که معبد وات رونگ خون را مانند روزهای اول خود بازسازی خواهد کردند و این معبد پس از مدتی بازسازی و به روی عموم مردم باز شد.

 

معبد و موزه باشکوه آنک کوشون سالا، پاتایا

 

راهنمای بازدید از معبد سفید تایلند

معبد وات رونگ خون یک معبد مدرن بودایی در شمال تایلند است که به رنگ سفید بوده و در نور آفتاب برق می‌زند. سفیدی که نشان پاکی و خلوص بوداست، هر انسانی را ترغیب می‌کند تا از این معبد زیبا بازدید کند. این معبد مدرن با طراحی منحصر به فرد و مجسمه‌های خاصش که هر یک نماد و معنای ویژه‌ای دارند، برای هر گردشگری جالب و دیدنی است. به یاد داشته باشید که از آنجایی که معبد سفید در پانزده کیلومتری جنوب غربی شهر چیانگ رای قرار دارد، بهترین زمان دیدن آن وقتی است که آفتاب در زاویه مناسبی به آن می‌تابد. در صورتی که بتوانید صبح زود به بازدید از این معبد بروید، علاوه بر این که خلوت‌تر خواهد بود و راحت‌تر می‌توانید در اطراف آنجا گردش کنید، هوا مطلوب‌تر است و معبد را زیباتر خواهید یافت. معبد سفید معمولا در آخر هفته‌ها و تعطیلات رسمی بیشترین بازدیدکننده را دارد و هر روز از ساعت هشت صبح تا شش عصر برای بازدید عموم باز و هزینه ورودی آن پنجاه بات تایلند است. راحت‌ترین راه برای رفتن به این معبد استفاده از تاکسی‌هایی است که به سوی معبد سفید می‌روند. مسیر تاکسی حدود بیست دقیقه و مسیر اتوبوس‌ها با مقصد معبد سفید حدود سی دقیقه تا رسیدن به آنجا زمان می‌برد. توجه داشته باشید که لازم است تا قبل از وارد شدن به معبد کفش‌های خود را در بیاورید و همچنین عکس گرفتن از داخل معبد ممنوع است. پس حواستان به آیین آنها باشد و به آن احترام بگذارید.

 

دسترسی به معبد سفید تایلند

با توجه به این که معبد وات رونگ خون در پانزده کیلومتری جنوب غربی شهر چیانگ رای واقع شده است. بهترین و راحت‌ترین راه دسترسی به معبد سفید، تاکسی‌هایی است که در این مسیر در رفت و آمد هستند و مجهز به دستگاه تهویه هوا می‌باشند. این روزها که به خاطر شیوع ویروس و آلودگی گردشگران کمتری در گرما راهی سفر می‌شوند، شاید بهتر باشد از تاکسی یا ماشین اجاره‌ای برای گردش در شهر استفاده کنید. کرایه این تاکسی‌ها چیزی مابین ۲۵۰ تا ۳۰۰ بات تایلندی است. اتوبوس‌ها هم به این معبد می‌روند که از نظر زمانی حدود ده دقیقه بیشتر از تاکسی طول می‌کشد. در عوض کرایه ارزان‌تری دارد. برای ورود به اتوبوس باید بیست بات پرداخت کنید. محل حرکت این اتوبوس‌ها از ایستگاه اتوبوس قدیمی در نزدیکی بازار شبانه واقع در مرکز شهر چیانگ رای است. اگر قصد دارید بعد از ظهر از این معبد دیدن کنید، می‌توانید وسیله نقلیه مسیر برگشتتان را اتوبوس انتخاب کنید تا بعد از آن بتوانید در بازار شبانه هم گشت و گذاری داشته باشید.

 

معماری خارق‌العاده‌ معبد حقیقت پاتایا

 

آدرس معبد وات رونگ خون تایلند

دو راه برای رفتن به معبد وات رونگ خون دارید. اینکه بلیط یک تور بازدید از معبد سفید را به صورت آماده از گیشه بخرید و به کمک لیدری کار بلد و وسیله نقلیه مناسب از محل اقامت خود به معبد بروید. بدون آنکه زحمتی بکشید، برنامه‌ریزی کنید و به دنبال آدرس بگردید. این آسان‌ترین و بی‌دردسرترین راه رفتن به معبد وات رونگ خون است. اما در صورتی که بخواهید خودتان مسیر را پیدا کنید و هر طور که دلتان می‌خواهد به این معبد بروید و هر چند ساعت که دلتان می‌خواهد آنجا بمانید می‌توانید برای زمان رفت و آمدتان برنامه‌ریزی کرده، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های راهتان را بخرید و سفری یک روزه آغاز کنید.

آدرس معبد سفید تایلند: استان چیانگ رای، شهر چیانگ رای Mueang Chiang Rai ، خیابان فاهونیوتین Phahonyothin، معبد سفید تایلند Wat Rong Khun

 

همان طور که می‌دانید همواره افرادی هستند که دوست دارند خودشان برای بازدید از مکان‌های دیدنی، مذهبی یا تاریخی مورد نظرشان اقدام کنند. این دسته از افراد به کمک وسیله نقلیه عمومی مانند اتوبوس‌ها و توک‌توک‌ها به گشت و گذار در گوشه‌گوشه این کشور دیدنی می‌پردازند و سفر خود را هیجان‌انگیزتر می‌کنند تا مورد پسندشان شود. اگر شما هم بدون تور به گردش می‌روید، دیدن معبد سفید تایلند را از دست ندهید.

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران