راهنمای تجارب منحصر به فرد در تفلیس

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای تجارب منحصر به فرد در تفلیس

تور گرجستان یکی از مقاصد مقرون به صرفه برای آسیایی‌ها و کشورهای اروپای شرقی محسوب می‌شود که نسبت به جاهای دیگر قیمت‌ها به طور قابل توجهی پایین‌تر است. شاید به همین خاطر است که این کشور حالا به مسیر گردشگری واقعا خوبی رسیده و پله‌های پیشرفت را با سرعت طی می‌کند. تور تفلیس به عنوان پایتخت در میان دیگر رقبا سهم بیشتری از گردشتری را به خود اختصاص داده است. این شهر دارای جاذبه‌های جذاب زیادی از دوران گذشته، دوره اشغال شوروی و زمان حاضر در دل خود دارد که هر کدامشان داستانی جالب برای توجه دارند. البته برخی از این جاذبه‌ها که در صدر لیست گردشگری هستند مورد توجه افراطی قرار گرفته‌اند و بسیاری تجارب ناب و منحصر به فرد نادیده گرفته شده‌اند. ما در این مقاله شما را با تجارب جالبی آشنا می‌کنیم که باید در تفلیس آن‌ها را دنبال کنید.

 

داخل کارخانه خیاطی شوروی سابق قهوه بخورید

تفلیسی‌ها در گرفتن ساختمان‌های رها شده و به هم ریخته و راه اندازی مجدد آن‌ها به عنوان فضاهای عمومی پر جنب و جوش مهارت خاصی دارند. در این شهر چاپخانه‌ای تبدیل به هتل، یک استخر عمومی به گالری هنری و از همه مهم‌تر و معروف‌تر کارخانه نساخی دوره شوروی است که تبدیل به هاستل و فضای خالقانه شده است. درباره فابریکا نظرات زیادی داده می‌شود اما فارق از تمام این‌ها فابریکا جایی است که می‌توانید برای رفع خستگی به محیط جذاب و دل‌انگیزش پناه ببرید و چیزی بخورید و استراحت کنید در واقع این مکان یکی از بهترین جاهای تفلیس برای نوشیدن، غذا خوردن، خرید، کار و معاشرت است. در حالی که نمای بیرونی ساختمان تبدیل به بوم نقاشی خیابانی شده در داخل، طبقه همکف شبیه یک اتاق استراحت بزرگ و پر نور است که با یک کافه/رستوران، مبل‌های ناهماهنگ، و ده‌ها فرش قفقازی رنگارنگ کامل شده است. حیاط فابریکا شامل نیم دوجین کافه، رستوران، بار و بوتیک از جمله Flying Painter Store است که مجموعه کوچکی از محصولات را به فروش می‌رساند.

 

راهنمای کامل استفاده از مترو در تفلیس

برای اسکراب در حمام های گوگرد آبانوتوبانی بروید

تا قبل از قرن پنجم متسختا پایتخت گرجستان بود اما قرن پنجم به بعد پایتخت این کشور به خاطر وجود چشمه‌های آب گرم حاوی گوگرد به تفلیس منتقل شد. حمام‌های سولفور تفلیس به سبک ایرانی-عثمانی در این شهر ساخته شدند که بیشتر آن‌ها در آبانوتوبانی، محله نمادین شهر قدیمی قرار گرفته‌اند. هر یک از حمام‌های گنبدی معروف تفلیس به چشمه آب‌ گرم متصل هستند تا طیف وسیعی از درمان‌های بهداشتی و زیبایی را ارائه دهند. اهمیت حمام‌ها جایی مشخص می‌شود که اشاره کنیم در طول دهه ۱۹۹۰ که آب جاری کمیاب بود، بسیاری از خانواده‌ها برای استفاده روزانه به حمام‌ها متکی بودند.

تفلیس و سولولاکی قدیمی را با پای پیاده کاوش کنید

تفلیس از زمان جاده ابریشم قدیم همواره محل ملاقات فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف بوده است. شما در کاوش در این شهر می‌توانید این تنوع را بو کنید، بچشید و بشنوید اما واضح‌تر از همه، می‌توانید آن را به وضوح در معماری التقاطی شهر ببینید. برای تجربه «تفلیس واقعی»، باید پیاده روی کنید و به کاوش بپردازید، تا جایی که پایتان می‌تواند پیاده روی بی‌هدف داشته باشید چرا که تفلیس قدیم و سولولاکی هر دو بهشتی برای تماشاگران، نگاه کردن به معماری و عکاسی خیابانی هستند. تفلیس قدیم منطقه عظیمی است که شامل آبانوتوبانی، خیابان بتلمی، و منطقه اطراف میدان قدیم به اضافه نواحی آولاباری و چغورتی در سراسر رودخانه می‌شود.

 

گردش در بازارهای محلی جذاب گرجستان

فرهنگ «حیاط ایتالیایی» را در تفلیس جستجو کنید

یکی از ویژگی‌های آناتومی شهر که در سرتاسر تفلیس (به ویژه در سولولاکی و چوگورتی) خواهید دید، به اصطلاح «حیاط‌های ایتالیایی» است. در پشت نماهای سنگی به ظاهر یکنواخت و مرتب ساختمان‌ها مجموعه‌ای از باغ‌ها، چاه‌های آب، بالکن‌ها، راهروهای سرپوشیده، گالری‌ها و راه پله‌های مارپیچ قرار دارد. توسعه این سبک زندگی جمعی تحت تأثیر کاروانسراهای قدیمی جاده ابریشم بود، جایی که همیشه یک منطقه مرکزی برای معاشرت و مذاکره وجود داشت. بعدا، در زمان جمهوری شوروی بسیاری از خانه‌های شخصی تقسیم شدند تا جایی برای هزاران خانواده‌ای که وارد شهر شده بودند، باز شود. الحاقات با عجله انجام شد و راه پله‌های خارجی برای ایجاد ورودی‌های جدید نصب شد. این ظاهر درهم برخی از ساختمان‌ها را توضیح می‌دهد. تقریبا در همین زمان بود که تفلیسی‌ها به فضاهای بیرونی خود و تراس خانه‌ها با عنوان «حیاط‌های ایتالیایی» نگاه کردند که نشانه‌هایی از سبک زندگی مدیترانه‌ای را تداعی می‌کنند. هر حیاط مملو از زندگی است و تقریباً مانند یک اکوسیستم کوچک با قوانین و ریتم‌های روزانه خاص خود است.

از بازار دست فروشی پل خشک (Dry Bridge) دیدن کنید

بازار پل خشک یک بازار بزرگ در فضای باز است که هر روز هفته برگزار می‌شود. صدها فروشنده گرد هم می‌آیند تا مقادیر بی حد از عتیقه جات، لوازم قدیمی و دوره شوروی را به فروش برسانند، از جمله مدال‌های جنگ، وینیل، کتاب‌های قدیمی، لوازم مسی و برنجی، لوسترها، نقشه‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق، دوربین‌های نگاتیوی مربوط به شوروی، تزئینات کریسمس و هر چیز دیگری. در زیر پل و در پارک دداینا، نقاشان سه پایه های خود را میگذارند و آثار هنری‌شان را می‌فروشند. همچنین می‌توانید فرش و اقلام دستباف مختلف را پیدا کنید.

 

گشت و گذاری بهاری در تفلیس

غذاهای گرجستانی به غیر از خینکالی و خاچاپوری امتحان کنید

اولین وعده غذایی شما در تفلیس باید شامل یک بشقاب خینکالی، کوفته‌های خمیری پر از گوشت چرخ کرده و سبزیجات، پوره سیب زمینی یا پنیر باشد. دنیای خاچاپوری، «نان پنیری» معروف گرجستان، بسیار فراتر از خاچاپوری قایق‌شکل است که بر رسانه‌های اجتماعی تسلط دارد. بیش از دوازده گونه منطقه‌ای با مواد شکم‌پر، شکل‌ها و تاپینگ‌های مختلف وجود دارد. بعد از امتحان کردن این دو غذای لذیذ، بهترین رستوران‌های تفلیس را جستجو کنید و در آشپزی محلی گرجستان غرق شوید. بسیاری از خورش‌ها، سوپ‌ها و غذاهای تازه سبزیجات برای امتحان کردن وجود دارند که پشت نام خاچاپوری و خینکالی ناشناخته مانده‌اند.

در قدیمی‌ترین کلیسای ارتدکس تفلیس به آوازهای چندصدایی گوش دهید

درست بیرون یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس، میدان تئاتر با «برج ساعت کج»، کلیسای کوچک آنچیسخاتی پنهان شده که نباید بازدید از آن را از دست بدهید، به خصوص در صبح یکشنبه که کلیسای کوچک با شعارهای چند صدایی مهیج به صدا در می‌آید. اگر با پلی‌فونی گرجی آشنایی ندارید، این یک سبک آوازی منحصربه‌فرد است که شامل خواندن چند خط ملودی به صورت هماهنگ است. این یک سنت سکولار است که به قبل از مسیحیت می‌رسد، اما نسخه‌ای از آن در طول مراسم مذهبی ارتدکس اجرا می‌شود. گوش دادن به یک گروه حرفه‌ای و هماهنگ تقریبا تجربه‌ای ماورایی است، به خصوص در کلیساهایی با آکوستیک‌های سفارشی. کلیسای آنچیسخاتی، خانه گروه کر شهرت جهانی آنچیسخاتی، دارای مراسم عشای ربانی روزانه و یک مراسم صبحگاهی یکشنبه با چند صدایی است که حدود ساعت ۹ صبح شروع می‌شود.

از کلیسای جامع تثلیث مقدس (سامبا) دیدن کنید

یکی از برترین مناظر تفلیس، بزرگ‌ترین کلیسای گرجستان و نماد این شهر است که با داشتن گنبد طلاکاری شده می‌توان تقریبا از هر نقطه تفلیس آن را مشاهده کرد، به خصوص در شب که با نورهای نارنجی روشن می‌شود. اما تنها زمانی که از نزدیک می‌شوید، مقیاس واقعی این ساختمان باشکوه، یکی از بلندترین کلیساهای ارتدکس شرقی در جهان را احساس می‌کنید. ساخت تثلیث مقدس تقریبا یک دهه به طول انجامید و تنها در سال ۲۰۰۴ با کمک کمک‌های مالی تفلیسیان سخاوتمند تکمیل شد.

 

معرفی پربازدیدترین نقاط گرجستان

از معماری فوق مدرن پارک ریک شگفت‌زده شوید

معماری مدرن تفلیس که در کنار خانه‌های تاریخی زیبا و قدیمی‌اش قرار دارد، که جنبه‌های عجیب و غریبی به شهر اضافه کرده است. سه تا از برجسته‌ترین سازه‌ها، تالار خدمات عمومی (AKA )، سالن کنسرت پارک ریک و پل صلح تفلیس، همگی در اطراف پارک ریک در کرانه چپ رودخانه کورا قرار دارند. می‌توانید این مسیر را از میان پارک و کنار رودخانه طی کنید تا همه آن‌ها را از نزدیک ببینید. دیدن معماری تفلیس به معنای درسی در سیاست مدرن است.

از صنایع دستی گرجی بخرید

گرجستان دارای تاریخچه‌ای غنی از صنایع دستی میراث فرهنگی و صحنه هنری پر جنب و جوش است که همه چیز را از کارهای چوبی گرفته تا میناکاری و نمد دوزی در بر می‌گیرد. اگر به دنبال چیز خاصی هستید که از گرجستان به خانه بیاورید، چند فروشگاه صنایع دستی در تفلیس وجود دارد که سوغاتی‌های دست ساز را می‌فروشند که از سازندگان سراسر کشور تهیه شده‌اند. اما در بین تمام چیزهایی که می‌بینید اصلی‌ترین چیزی که باید بخرید لورجی سوپرا، سفره آبی و سفید گرجستانی است. اگرچه نسخه‌های سنتی روی پنبه چاپ می‌شوند، اما می‌توانید نمونه‌های معاصر را در مجموعه‌ای از رنگ‌ها و پارچه‌ها، از جمله پلی استر، پیدا کنید.

از پله‌های آکادمی هنر بالا بروید

سفال یکی دیگر از سنت‌های قدیمی صنایع دستی در گرجستان است. همانطور که در شهر قدیمی پرسه می‌زنید، تابلوهای سرامیکی زیبایی را در برخی از خیابان‌ها مشاهده خواهید کرد، به دنبال پلاک‌های کاشی در خیابان روستاولی باشید که حاوی نکاتی از شعر حماسی گرجی «شوالیه در پوست پلنگ» هستند. همچنین در ضلع غربی روستاولی یک پله طولانی وجود دارد که به آکادمی دولتی هنر تفلیس در خیابان گریبودوف منتهی می‌شود. هر راس با کاشی‌های نقاشی شده با دست تزئین شده است، این کاشی‌ها که با نقش‌ها و نمادها پرشده‌اند ظاهری بسیار زیبا و دیدنی دارند. شما بر روی این پله‌ها می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید.

 

به داخل سیب عشق بروید

روستاولی به خاطر موزه‌ها و گالری‌هایش معروف است. «سیب عشق» مجسمه‌ای با ارتفاع ۹ متر است که توسط مجسمه‌ساز گرجستانی زوراب تسرتلی ساخته شده است. از بیرون، مجسمه بیش از کمی مرموز به نظر می‌رسد سپس متوجه درگاه کوچک می‌شوید که حس کنجکاوی ما را دوچندان می‌کند. اما شک نکنید که بازدید از سیب عشق یکی از بهترین کارا در تفلیس برای هنر دوستان است.

 

۷ مکان منحصر به فرد گرجستان

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران