۷ مکان منحصر به فرد گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
۷ مکان منحصر به فرد گرجستان

هر چند کشور گرجستان از مساحتی کم برخوردار است، اما به اندازه یک قاره بزرگ می‌توان در آن مناظر و طبیعت زیبایی را پیدا کرد. چرا که در سفر با تور گرجستان می‌توانید به تماشای کوه‌های پوشیده از برف، جنگل‌ها، دریاچه‌ها، غارهای باستانی و دریای فیروزه‌ای و با ساحل پوشیده از نخل بروید. از طرفی دیگر کشور گرجستان در تمامی فصل های سال زیبایی طبیعی خود را دارد. به طوری که در هر زمانی که قصد سفر به این سرزمین زیبا را داشته باشید از زیبایی‌های آن بی‌بهره نخواهید ماند. چنانچه شما نیز از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی هستید و برنامه سفر به گرجستان را در سر دارید در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با برترین مکان‌های گرجستان برای لذت بردن از طبیعت آن آشنا کنیم.

 

سوانتی (Svaneti)

سوانتی همان مقصدی است که عکاسان طبیعت آرزوی آن را دارند. شاید مکان‌های زیادی وجود نداشته باشند که با رفتن به آن‌ها بتوانید در یک قاب به تماشای کوه‌های برفی در کنار چمن‌زارهای رنگارنگ گل‌های وحشی، غرق در غروب آفتاب بپردازید. اما سوانتی یکی از این مکان‌ها است که با انتخاب آن می‌توانید بهترین تجربه خود را از طبیعت‌گردی در گرجستان داشته باشید. همچنین این مکان زیبا جذاب‌ترین سکونتگاه‌های اروپا را در خود جای داده است به طوری که بخش‌هایی از آن‌ها موفق شده‌اند تا در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار بگیرند.

سوانتی در گذشته منطقه‌ای دورافتاده بود که امروزه توانسته شهرت بالایی را در بین بومیان و همچنین گردشگران داخلی و خارجی پیدا کند. علاقه‌مندان به بازدید از این منطقه می‌توانند به به صورت هوایی از پایتخت گرجستان دسترسی آسانی به آن داشته باشند. هر چند امروزه افراد بسیاری مکررا از این منطقه زیبای طبیعی دیدن می‌کنند اما توانسته همچنان بافت طبیعی و بکر خود را حفظ کند. در کنار رشته کوه‌ها و چمن‌زارهای پوشیده شده از گل‌های وحشی در سوانتی می‌توانید از دهکده‌های قرون وسطایی و خانه‌های روستایی آن نیز دیدن کنیداگرچه قصد بازدید از سوانتی را در تور گرجستان داشتید توصیه می‌کنیم رفتن به روستای چزاشی در دامنه جنوبی کوه‌های قفقاز را که در همین حوالی قرار دارند از دست ندهید. این روستا دارای بیش از ۲۰۰ بنای معروف به برج سوان است که به عنوان خانه و دفاع در برابر مهاجمان مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

 

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان در تفلیس

 

صومعه غار دیوید گارجا (David Gareja Cave Monastery)

مورد بعدی از مکان‌های زیبای گرجستان برای لذت بردن از طبیعت آن صومعه غار دیوید گارجا است. آنچه این مکان زیبا را در بین توریست‌ها محبوب‌تر کرده دسترسی آسان و سریع به آن از تفلیس، پایتخت گرجستان است. غارهای قدیمی مجموعه صومعه دیوید گارجا، تنها با چند ساعت رانندگی در سمت جنوب شرقی تفلیس فاصله دارند. از جمله جذابیت‌های این مکان می‌توان به منظره‌ای وحشی و هیجان‌انگیز از ماسه‌سنگ‌های رنگارنگ در کنار غروب خورشید و پرندگان شکاری در حال پرواز بر فراز آسمان آن اشاره کرد.

یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از این مکان ماه‌های آوریل تا ژوئن است. چرا که در این ماه‌ها فرشی از گل‌های وحشی، مریم گلی صورتی و علف‌زارهای فوق‌العاده زیبا قابل مشاهده هستند. در این مکان می‌توانید از گونه‌های حیوانی متعددی نیز نظیر مارمولک‌ها، خرگوش‌ها و حتی عقاب‌ها نیز دیدن کنید. طبق گفته‌ها سنت دیوید این صومعه را در قرن ششم تأسیس کرد. این صومعه تاریخی از آن زمان تا کنون تا حد زیادی گسترش یافته و در حال حاضر در فهرست آثار یونسکو قرار دارد. همچنان برخی از راهبان در این صومعه زندگی می‌کنند. برای کشف این مکان می‌توانید از یک مسیر کوهستانی شیب‌دار توسط یک راه آهن حرکت کنید تا غارهای تاریخی و جذاب آن را دیدن کنید. این غارها با تصاویر دیواری بسیار جذابی که قدمت آن‌ها به قرن هشتم بازمی‌گردد، نقاشی شده‌اند.

 

باخمارو (Bakhmaro)

این مقصد کوهستانی و چهار فصل در منطقه گوریا در غرب گرجستان قرار دارد. باخمارو عموما به عنوان یک پناهگاه آرام برای ورزش‌های زمستانی در هوای فوق‌العاده تمیز شناخته می‌شود. اغلب بومیان گرجی برای فرار از مشغله کاری و دغدغه فکری باخمارو را ترجیح می‌دهند. این مکان زیبا طیف وسیعی از انواع تفریحات و سرگرمی‌ها را در طبیعتی زیبا به گردشگران ارائه می‌دهد. از جمله این تفریحات می‌توان به پیاده روی، اسب سواری، اسکی و اسنوبورد اشاره کرد. مسیرهای کوهستانی از دیگر جنبه‌های دوست داشتنی باخمارو هستند که علاقه‌مندان به کوهنوردی می‌توانند لحظات بسیار خوبی را در آن‌ها سپری کنند. مسیرهای کوهنوردی باخمارو از میان جنگل‌های سرسبز عبور کرده و برخی از آن‌ها به روستاهای جذاب و دوست داشتنی ختم می‌شوند. در برخی از روزهای سال این روستاها در مه فرو می‌روند و تصویری بسیار رویایی و منحصر به فردی را خلق می‌کنند. از دیگر جنبه‌های جذاب این روستا تماشای غروب خورشید است. چنانچه به بازدید از باخمارو رفتید بدون دیدن غروب خورشید که در زیر افق دریای سیاه از گادرکیلی (تپه غروب آفتاب) هنر نمایی می‌کند، آنجا را ترک نکنید.

 

برترین جاذبه‌های گردشگری باتومی

 

استخرهای گوگرد در برجومی (Sulphur pools in Borjomi)

هر موقع که صحبت از طبیعت زیبای گرجستان می‌شود نام استخرهای گوگرد در برجومی به ذهن می‌رسد. آب معدنی بورجومی گازدار از چشمه‌های قلب گرجستان سرآزیر می‌شود. در طول مسیر این آب‌ها با گذر از یخچال‌های طبیعی کوهستانی فیلتر می‌شوند. هوای تازه کوهستانی در کنار این آب توانسته توجه اغلب گردشگران را از سرتاسر دنیا به سمت خود جذب کند. به خصوص اگر از طرفداران آب گرم هستید استخرهای گوگرد برجومی گزینه‌ای بسیار ایده‌آل برای شما خواهند بود. در صورتی که قصد سفر به برجومی و لذت بردن از چشمه‌های اب گرم آن را داشتید توصیه می‌کنیم حتما از شهر خارج شده و از دره‌های سرسبز مسیر و همچنین پل‌های زیبا لذت ببرید. در این منطقه جنگل‌های سرسبز وسیعی نیز وجود دارند که گشت و گذار در آن‌ها نیز می‌توانند برای شما جذاب باشند. پس با یک تیر دونشان زده و در برجومی در عین حال که از استخرهای آب گرم استفاده می‌کنید از طبیعت و فضای سر سبز درختان کاج و راش نیز نهایت لذت را ببرید. استخر گرم گوگرد برجومی که از چشمه‌های آب گرم زیرزمینی تغذیه می‌شود تنها با پای پیاده قابل دسترسی خواهد بود.

 

غار پرومتئوس (Prometheus Cave)

مورد بعدی از مکان‌هایی که در تور گرجستان می‌توانید برای بهره بردن از طبیعت انتخاب کنید، غارهای دیدنی گرجستان است. آنچه غار پرومتئوس را برای گردشگران جذاب‌تر می‌کند نحوه گشت و گذار در آن است. به این معنا که برای کاوش این غار باید مسیری را در حدود ۱.۴ کیلومتر با پای پیاده یا قایق سواری طی کنید. همچنین می‌توانید به منظور دسترسی به غار پرومتئوس رانندگی در حدود نیم ساعت را از کوتایسی، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای گرجستان انتخاب کنید.

غارهای پرومتئوس اولین بار در دهه ۱۹۸۰ کشف شدند. این غارها در نتیجه جاری شدن آب‌ها در گذر زمان شکلی بسیار عجیب و دیدنی پیدا کرده‌اند. به طوری که سنگ‌های استالاگمیت، استالاکتیت و آبشارهای سنگی به صورتی بسیار زیبا در آن دیده می‌شوند. درون این غار یک رودخانه زیرزمینی دو قسمت مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند که گذر از این مسیر برای گردشگران بسیار جذاب‌تر می‌باشد. در طول بازدید از غار پرومتئوس می‌توانید از موسیقی کلاسیک و رنگین کمان‌های طراحی شده توسط چراغ‌های نئون نیز لذت ببرید. غار پرومتئوس ارتفاعی در حدود بیش از ۴۰ متر زیر سطح دریا بوده و از آب و هوایی خنک و مطبوع حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان برخوردار است.

 

آتومنال راچا (Autumnal Racha)

آتومنال راچا مکانی است که هنوز توسط بسیاری از گردشگران ناشناخته است. بنابراین در کنار طبیعت فوق‌العاده زیبایی که دارد از محیطی دنج و آرام نیز برخوردار است. در صورتی که تصمیم گرفتید تا در تور گرجستان به بازدید از این منطقه بروید خود را برای تماشای کوه‌های سر به فلک کشیده‌، جنگل‌های بکر، چشمه‌های معدنی، تاکستان‌ها و دریاچه‌های مه آلود آماده کنید.

به خصوص در فصل پاییز طبیعت آتومنال راچا منظره بسیار زیبایی را از رنگ‌های پاییزی به نمایش می‌گذارد. زیبایی این منطقه در فصل پاییز به قدری ستودنی است که نام خود را از آن گرفته است. در این مکان می‌توانید عکس‌های منحصر به فردی را با منظره‌ای از برگ‌های طلایی صنوبر، راش‌های مسی، درخت‌های کریسمس همیشه سبز کلاسیک ثبت کنید.  مردم محلی این منطقه بسیار دوست داشتنی و صمیمی بوده و با مهمان نوازی گرمی که دارند شما را از این سفر خود هرگز پشیمان نخواهند کرد.

 

بازدید از قلعه‌های تاریخی گرجستان 

 

باغ گیاه شناسی باتومی (Batumi Botanical Gardens)

بدون شک یکی از مهم‌ترین مکان‌های گرجستان برای لذت بردن از طبیعت زیبای ان باغ گیاه شناسی باتومی است. این مکان زیبا در منطقه ساحلی آجارا، در گوشه نیمه گرمسیری جنوب غربی گرجستان قرار دارد. این منطقه جایی است که در آن کوه‌ها به دریا ختم شده و چشم‌اندازی وصف نشدنی را پدید می‌آورند. باغ گیاه شناسی باتومی از آب و هوایی بسیار معتدل و دوست داشتنی برخوردار بوده و با رفتن به آنجا و استشمام هوای پاک این منطقه می‌توانید کل استرس یک ساله را از خود دور کنید.

علاوه بر گردشگران خارجی بسیاری از بومیان باتومی نیز این مکان را برای تفریح و استراحت خود ترجیح می‌دهند. پس اگر شهر باتومی را در تور گرجستان برای سفر انتخاب کردید نیازی به پیمودن مسیرهای طولانی برای رسیدن به مکانی جهت لذت بردن از طبیعت نخواهد بود. چرا که تنها با ۲۰ دقیقه رانندگی از مرکز شهر می‌توانید به باغ گیاه شناسی باتومی دسترسی پیدا کنید.  این باغ مساحتی در حدود ۱۰۰ هکتار داشته و دارای کندوهای زنبور، گل‌هایی نادر از سراسر جهان و مناظر فوق‌العاده از سواحل دریای سیاه است.

۱۱ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران