۴ مکان جالب و قدیمی در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
۴ مکان جالب و قدیمی در گرجستان

تفلیس پایتخت گرجستان در ۱۲۰ کیلومتری رشته کوه‌های قفقاز و ۲۵۰ کیلومتری دریای سیاه قرار گرفته است. به علت قرار گرفتن در محل تلاقی راه‌های مهم، همیشه دارای اهمیت بوده و همین ویژگی‌ها سبب گسترش و توسعه شهر شده است. جاذبه‌های بسیار زیادی در تفلیس و دیگر شهرها برای افرادی که با تور گرجستان سفر می‌کنند، وجود دارد که ۴ جاذبه گردشگری جالب را برای شما معرفی می‌کنیم.

 

۱- محله حمام‌ها در تفلیس

یکی از قدیمی‌ و تاریخی‌ترین مناطق و جاذبه‌های گردشگری شهر تفلیس در گرجستان محله حمام‌های قدیمی است که در کرانه راست رودخانه کورا واقع شده است و در بین مردم شهر به (Sulphur Baths) معروف است. حمام‌های تاریخی تفلیس به علت وجود چشمه‌های آب گرم طبیعی در این منطقه ساخته شده‌اند. حمام‌ها در قدیم هم به منظور درمان بیماری و هم برای تفریح و برگزاری جشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بر اساس افسانه‌ها پادشاه کارتل نام قدیمی پادشاهی گرجستان یعنی واختانگ گرگاسالی (گرگ سر)، در قرن ۵ میلادی و به واسطه کشف این چشمه‌های معدنی در زمانی که به شکار رفته بود، به این مکان علاقه‌مند شده و باعث شکل گیری شهر تفلیس شد. جهان‌گردان و مورخان مشهوری در آثار به جامانده از خود به وجود این چشمه‌ها اشاره کرده‌اند. این محله در خیابان روستاولی، که یکی از پهن‌ترین خیابان‌های تفلیس است، قرار گرفته است. همچنین جاذبه‌های مهم و دیدنی دیگری از جمله سالن اپرا و باله تفلیس، پارلمان گرجستان و نیز بسیاری از بناهای باشکوه در این خیابان قرار دارند.

 

خیابان پکینی تفلیس، شانزلیزه گرجستان برای گردشگران

محله حمام‌ها در تفلیس

 

۲- کلیسای صخره‌ای گرجستان

یک کلیسای ستون مانند، در غرب گرجستان، در استان ایمرتی و در نزدیکی شهر چیاتورا واقع شده است که در آن بلندی، راهبی گرجی در کلیسای ارتدوکس زندگی می‌کند. این کلیسای بلند صخره‌ای که به ستون کاتسخی شناخته می‌شود، بر فراز صخره‌ای به ارتفاع ۴۰ متر قرار گرفته است. بنای آن حدودا بین قرن ششم و هشتم میلادی ساخته شده و در آن زمان یک راهب گرجی در حدود ۲۰ سال در آن زندگی کرده است. این کلیسای کوچک از سه سلول، یک انبار و دیوارها تشکیل شده است و بر روی یک ستون ناهموار قرار گرفته است. کلیسای صخره‌ای یکی از دیدنی‌ترین و پر بازدیدترین کلیساهای تاریخی تفلیس در بین جاذبه‌های گرجستان به شمار می‌آید.

 

کلیسای صخره‌ای گرجستان

 


دسترسی به کلیسای صخره‌ای: شما می‌توانید با یک وسیله نقلیه عمومی به استان ایمرتی بروید و از شهر چیاترا به اندازه ۵ کیلومتر تا روستای کاتسخی فاصله است. اما برای بالا رفتن از آن قوانین خاصی وجود دارد و به گردشگران محدودی اجازه بازدید داده می‌شود.

 

۳- شهر سنگی اوپلیستیخه (uplistsikhe)

شهر سنگی اوپلیستیخه در ۱۰ کیلومتری شرق شهر گوری قرار گرفته است و بزرگترین شهر سنگی دنیا به شمار می‌رود. در لغت به معنی معبد یا قلعه خدایان است. جالب‌ اینجاست که این مکان در دوران برنز، حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد، بنا شده است و تا قرن سیزدهم میلادی نیز مسکونی بوده است. از قرن ششم قبل از میلاد تا قرن یازدهم میلادی، اوپلیستیخه، یکی از مهمترین مراکز سیاسی و مذهبی قبل از مسیحیت کارتلی گرجستان به شمار می‌رفته است. در تحقیقاتی که از سمت باستان شناسان انجام شده است، تعداد زیادی معبد مربوط به الهه خورشید، که قبل از آمدن مسیحیت، مورد پرستش بوده است، در این منطقه وجود داشته است. اوپلیستیخه به شکل یک غار و به وسعت چهل هزار متر مربع می‌باشد که به سه قسمت زیرین، میانی و زبرین، تقسیم شده است. قسمت میانی آن دربرگیرنده بیشترین ساختار سنگی است و توسط یک تونل باریک به قسمت زیرین، متصل می شود. در بالای آن، یک قصر سلطنتی سنگی مربوط به دوران مسیحیت وجود دارد که متعلق به قرن دهم میلادی است.

 

چرا باید بعد از تفلیس از کوتایسی دیدن کرد

شهر سنگی اوپلیستیخه

 

۴- شهر سیقناقی

شهر سیقناقی در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهر تفلیس و در منطقه کاختی واقع شده است. این شهر بسیار قدیمی است و قدمت آن به عصر حجر بر می‌گردد. پس از فروپاشی شوروی، گرجستان به عنوان یک جمهوری تازه استقلال یافته دچار مشکلاتی شد اما با روی کار آمدن دولت جدید و با حمایت‌های سازمان‌های بین المللی، این شهر چهره زیبایی به خود گرفت و هم اکنون یکی از دیدنی‌ترین شهرهای توریستی و جاذبه‌های گرجستان محسوب می‌شود.

 

شهر سیقناقی

۰۷ مهر ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 31 تیر 1400)

نظرات کاربران