نقاط منحصر به فرد و شگفت انگیز گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
نقاط منحصر به فرد و شگفت انگیز گرجستان

گرجستان کشوری بسیار زیبا و دیدنی است که در ناحیه قفقاز قرار گرفته است و این کشور کوچک در طی سال‌های اخیر تلاش کرده تا بتواند صنعت گردشگری و توریسم خود را افزایش دهد اما با این همه هنوز گردشگران زیادی در منطقه هستند که به درستی با تور گرجستان و زیباترین نقاط محصر به فرد آن آشنایی ندارند و می‌دانند دقیقا از سفرشان چه انظاراتی باید داشته باشند. در حالی که گرجستان با وسعت کمش میزبان نقاط منحصر به فرد و زیبایی است که فقط در این کشور می‌توانید پیدا کنید. گرجستان، سرزمین صخره و سنگ، قلعه‌ها و صومعه‌های قرون وسطایی، تپه‌های سبز، کوه‌های باشکوه، غارهای عمیق و سواحل صخره‌ای است کشوری که دوستداران فرهنگ و تاریخ در هنگام قدم زدن در روستاها و شهرها احساس می‌کنند به گذشته منتقل شده‌اند.

 

تفلیس

تفلیس پایتخت گرجستان و اصلی‌ترین مقصد گردشگری آن است. مسافران تور تفلیس بیشترین آمار سالانه کل گردشگران گرجستان را به خود اختصاص می‌دهند. این شهر بسیار زیبا که تاریخ یک ملت را به دوش می‌کشد در سواحل رودخانه متکواری (کورا) قرار دارد و توسط تپه‌ها و کوه‌ها احاطه شده است. این شهر از قرن ششم پایتخت گرجستان بوده که معماری متنوع آن نشان دهنده تاریخ طولانی و پیچیده این شهر است. یکی از بهترین راه‌ها برای قدردانی از این مکان منحصر به فرد، گشتن در خیابان‌های آن، به خصوص در شهر قدیمی رنگارنگ آن است. در طول پیاده‌روی خود در شهر با ساختمان‌های بازسازی‌شده و فوق‌مدرن مواجه می‌شوید، اما همچنین خود را در کوچه‌هایی خواهید دید که با ساختمان‌های به هم ریخته احاطه شده‌اند که به روش منحصر به فرد خود زیبا هستند. حتما با پیاده روی (یا با تله کابین) به سمت قلعه ناریکالا جایی که می‌توانید از چشم انداز خیره کننده شهر لذت ببرید، بروید.

متسختا

متسختا پایتخت مذهبی، قلب معنوی و در نتیجه مهمترین شهر گرجستان است. قبل از اینکه پادشاه گورگاسالی پایگاه خود را به تفلیس تغییر دهد، این شهر پایتخت بود. متسختا همچنین یکی از قدیمی‌ترین شهرهای گرجستان است که آثاری از سکونتگاه‌های انسانی ۴ هزار ساله در آن یافت شده است. به علاوه باید اشاره کنیم که متسختا سه کلیسای مهم گرجستان Svetitskhoveli سعی کنید این جواری و صومعه Samtavro را در خود جای داده است. در کنار این‌ها سنت نینو در این شهر زندگی می‌کرد او که به عنوان روشنگر گرجستان شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین مقدسین این کشور است و دختران زیادی به نام او نامگذاری شده‌اند. او زنی است که مسیحیت را در گرجستان تبلیغ می‌کرد و و به خاطر خدمات اوست که در سال ۳۳۰ مسیحیت دین رسمی حکومت گرجستان انتخاب شد. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید وارد کلیسا شوید، لباس مناسب بپوشید مردان مجاز به پوشیدن شلوارک یا کلاه نیستند در حالی که زنان باید دامن بلند بپوشند و موهای خود را با روسری بپوشانند.

 

بهترین شهرهای گرجستان برای اسکی

نحوه رسیدن به متسختا:

متسختا ۳۰ دقیقه با تفلیس فاصله دارد. شما می‌توانید به راحتی از تفلیس مال به آنجا بروید و برای رسیدن به آنجا از مینی بوس شماره ۵۰ استفاده کنید یا می‌توانید با یک مینی بوس (ماشروتکا) تمام مسیر را به متسختا با تنها ۱ لاری طی کنید.

واردزیا

واردزیا یک صومعه غار تماشایی در نزدیکی آسپیندزا در جنوب گرجستان است که به نظر می رسد بخشی از یکی از مجموعه‌های فیلم ارباب حلقه‌ها باشد، که البته اینجا خبری از کوتوله‌ها نبود بلکه خانه راهبان بسیاری بود. این صومعه زیرزمینی در قرن دوازدهم و در زمان پادشاهی تامار، اولین زنی که در تاریخ گرجستان تاج گذاری کرد (نه به عنوان ملکه!) ساخته شد. این صومعه زیرزمینی کاملا پنهان بود تا این که یک زلزله شدید صومعه غار را آشکار و ویران کرد.

 

بهترین هتل‌های شهر مستیا در گرجستان

چگونه می‌توان به واردزیا رفت؟

شما می‌توانید با ماتروشکا از آخالتسیخه به واردزیا بروید هزینه آن زیاد نخواهد بود به علاوه این ماشین‌ها سه بار در طول روز به سمت واردزیا حرکت می‌کنند. اولین ماشروتکا در ساعت ۱۰:۳۰ صبح حرکت می کند و آخرین مورد از آخالتسیخه به سمت واردزیا در ساعت ۱۴:۲۰ حرکت می کند و در ساعت ۳ بعدازظهر مسیر واردزیا به آخالتسیخه طی می‌شود، بنابراین اگر می‌خواهید در همان روز به تفلیس برگردید باید با ماتروشکای ۳ عصر برگردید. البته با تاکسی هم می‌توانید این سفر را انجام دهید که هزینه آن ۵ یا ۶ برابر ماتروشکا برای شما تمام می‌شود.

اوپلیستسیخه

اوپلیستسیخه در شرق گرجستان و در حدود ۱۰۰ کیلومتری تفلیس واقع شده است. این شهر در لغت به معنای "قلعه پروردگار" است و یک شهر متروکه سنگی است که بیش از ۳ هزار سال قدمت دارد. حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد تأسیس شد و تا قرن سیزدهم پس از میلاد به طور مداوم مسکونی بود. در یک مقطع اوپلیستیخه حتی ۲۰ هزار نفر سکنه داشت. این شهر غاری تقریبا ۴۰ هزار متر مربع مساحت دارد و قبلا دارای داروخانه، نانوایی، آمفی تئاتر و حتی زندان بوده است. تمامی سازه‌ها توسط تونل به هم متصل شده‌اند و در بالای کل مجموعه کلیسایی قرار دارد که در قرن نهم ساخته شده است. این ساختمان رنگارنگ در مقابل غارهای خاکستری قرار گرفته و نوعی پوشش به وجود آورده است.

چگونه می‌توان به اوپلیستسیخه رفت؟

ارزان ترین راه برای رفتن از تفلیس به اوپلیستیخه، استفاده از تاکسی مشترک (۵ لاری) یا ماشروتکا (۳ لاری) از ایستگاه دیدوبه به گوری است. در آنجا می‌توانید با ماتروشکای دیگری با ۱ لاری به روستای کواخورلی بروید. شما همچنین می‌توانید با راننده مذاکره کنید و او شما را با ۱ لاری اضافی به اوپلیستسیخه می‌برد. اگر با گروهی هستید، می‌توانید تاکسی را به اشتراک بگذارید که حدود ۱۰ لاری هزینه دارد.

 

بهترین هتل‌های شهر تاریخی تلاوی

ستون کاتسخی

گرجستان نه تنها مکان‌های منحصربه‌فردی روی زمین یا در کوه‌ها، بلکه در هوا نیز دارد. به عنوان مثال، ستون کاتسخی را در نظر بگیرید، یک سنگ آهکی به ارتفاع ۴۰ متر که به عنوان "ستون زندگی" نیز شناخته می‌شود. در حدود قرن چهارم، این صخره به محل انزوا برای «سبک‌ها» یک گروه مذهبی که وسواسی برای نشستن بر روی ستون‌های باریک برای نزدیک‌تر شدن به خدا داشتند، تبدیل شد. اینکه چگونه بر روی ستون کاتسخی ایستادند و توانستند کلیسایی در بالای آن بسازند هنوز یک راز بزرگ است! تنها در سال ۱۹۴۵ بود که اولین محققان توانستند از آن بالا بروند و عجیب‌ترین چیز این که یک راهب ۲۰ سال است که بالای آن ستون دور افتاده زندگی می‌کند!

چگونه می‌توان به کاتسخی رفت؟

برای رفتن به کاتسخی از تفلیس، می‌توانید با ماتروشکا از ایستگاه دیدوبه به چیاتورا بروید. اولین ماتروشکا ساعت ۸ صبح حرکت می‌کند و بعد از آن تقریبا ساعتی یک بار ماشین در این مسیر حرکت می‌کند. این سفر حدود ۳ ساعت طول می‌کشد و هزینه آن ۶ لاری است. در چیاتورا با تاکسی به سمت ستون کاتسخی بروید، که نباید هزینه زیادی داشته باشد زیرا تنها ۲۰ کیلومتر با آن فاصله دارد یا می‌توانید کنار خیابان بایستید و سوار ماشین‌های گذری شوید. همچنین از کوتایسی به ستون کاتسخی را می‌توانید با ماتروشکا از ایستگاه اتوبوس کوتایسی به چیاتورا بروید. هزینه آن ۶ لاری است و سفر یک ساعت و نیم طول می‌کشد. در چیاتورا می‌توانید تاکسی بگیرید و یا با ماشین‌های گذری به ستون کاتسخی بروید.

چیاتورا

یکی دیگر از نقاط دیدنی گرجستان، چیاتورا، شهر کوچکی است که بین دره‌های شیب دار ملایم و عمیق قرار گرفته است. چیاتورا در اواخر دهه ۱۸۰۰ به عنوان یک شهر حاشیه معدن تاسیس شد. در سال ۱۹۵۴، دولت استالینیستی سیستمی از تله‌کابین‌ها را نصب کرد که به آن «جاده طناب» نیز می‌گویند تا کارگران را سریع‌تر به معادن برساند، به‌جای اینکه کارگران به سمت مکان‌های روی صخره‌های شیب‌دار بروند. هر گوشه شهر از طریق این تله‌کابین‌ها به معادن متصل می‌شد که باعث شد تا چیاتورا به شهر تله‌کابین معروف شود. بیشتر این تله‌کابین‌ها زنگ زده‌اند، اما هنوز هم برخی از این «ترامواهای هوایی» به‌عنوان نوعی حمل‌ونقل عمومی (رایگان) کار می‌کنند. قدم گذاشتن در این کابین‌های پرنده زنگ‌زده که به «تابوت‌های فلزی ضد مرگ» معروف هستند، واقعاً یک تجربه شگفت‌انگیز و کمی ترسناک است. چیاتورا شهری عجیب و جذاب است که هنوز هم می‌توانید روح امپراتوری شوروی را در آن احساس کنید.

 

راهنمای رفتن از فرودگاه تفلیس به شهر

چگونه به چیاتورا بروید؟

از تفلیس، می‌توانید با ماتروشکا از ایستگاه دیدوبه به چیاتورا بروید. اولین ماتروشکا ساعت ۸ صبح حرکت می‌کند و بعد از آن تقریبا ساعتی یک بار ماشین در این مسیر حرکت می‌کند. این سفر حدود ۳ ساعت طول می‌کشد و هزینه آن ۶ لاری است اما از کوتایسی باید با ماتروشکا از ایستگاه اتوبوس کوتایسی (نزدیک مک‌دونالدز) به چیاتورا بروید که هزینه این نیز  ۶ لاری است و سفر ۱.۵ ساعت طول می‌کشد.

باتومی

باتومی شهری مدرن در ساحل دریای سیاه و دومین شهر بزرگ گرجستان است که اگر بخواهیم درباره آن صادق باشیم اصلا شبیه دیگر نقاط گرجستان ولو تفلیس نیست. باتومی که درست در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد یک لحظه صدای زنگ‌های کلیسا را در آن می‌شنوید، لحظه‌ای دیگر صدای اذان مؤذن را از مساجد می‌شنوید. این معماری ترکیبی از سبک‌های اروپایی و آسیایی است که اغلب با برج‌ها، مجسمه‌ها و ساختمان‌های افسانه‌ای که توسط معماران خلاقا ایجاد شده‌اند، ترکیب می‌شود. باتومی در شب و درست هنگامی که اکثر ساختمان روشن بوده و در رنگ‌های رنگین کمانی غوطه ور می‌شود به شدت دیدنی است. اینجا یک شهر پر زرق و برق است که برای جذب گردشگران و ماجراجویان تور باتومی تفریح در مراکز تفریحی و کازینوها طراحی و برنامه ریزی شده است.

چگونه به باتومی بروید؟

می‌توانید با ماتروشکا از تفلیس به باتومی بروید که در کوتایسی نیز توقف دارد. این سفر حدود ۴.۵ ساعت طول می‌کشد و ۱۵ لاری هزینه دارد. تاکسی یا اتوبوس اشتراکی نیز امکان‌پذیر است اما حداقل دو برابر قیمت برای شما هزینه خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم با قطار تفلیس به باتومی بروید که بسیار راحت و ارزان (۱۸ لاری) است. این سفر حدود ۵ ساعت طول می‌کشد و شما را در معرض مناظر زیبایی قرار می‌دهد.

 

معرفی دو بازار سنتی جذاب شهر تفلیس

سیقناقی

گرجستان سهم خود از شهرهای بزرگ و جاذبه‌های گردشگری را دارد، اما آنچه واقعا در مورد این کشور خاص است، شهرهای کوچک هستند که سیقناقی یکی از آن‌هاست در اینجا می‌توانید بهترین‌هایی را که منطقه کاختی ارائه می‌کند تجربه کنید. برخی از بهترین غذاها و نوشیدنی‌ها، خیابان‌ها و خانه‌های کوچک زیبا با بالکن‌های چوبی رنگارنگ، مناظر خیره‌کننده از دره آلازانی، بویی که از نانوایی‌ها می‌آید، انواع غذاها و خیلی چیزهای دیگر را تجربه کنید.

چگونه به سیقناقی بروید؟

از تفلیس به راحتی می‌توانید به سیقناقی بروید. شما می‌توانید کنار خیابان ماشین بگیرید و به راحتی مسیری حدودا ۲ ساعته را سفر جاده‌ای کنید. با این همه اگر دوست ندارید گذری سوار ماشین شوید از ایستگاه متروی سامگوری تفلیس با مینی بوس سفر کنید. این سفر حدود ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و هزینه آن 6 لاری است.

۰۱ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران