معرفی پربازدیدترین نقاط گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
معرفی پربازدیدترین نقاط گرجستان

اگرچه تور گرجستان هنوز تا حد زیادی برای گردشگران خارج از اروپای شرقی و آسیای غربی ناشناخته است، اما زمانی که به آن توجه بین المللی که شایستگی‌اش را دارد برسد به عنوان یکی از کانون‌های مسافرتی ماجراجویی و گشت و گذار در فضای باز تبدیل خواهد شد. از قله‌های کوه‌های قفقاز گرفته تا نیمه بیابان‌های کاختی، خط ساحلی سنگلاخی دریای سیاه تا جنگل‌های سرسبز داخلی ایمرتی، منظره‌ای و مجموعه‌ای از فعالیت‌ها وجود دارد که تقریباً با هر سلیقه‌ای مطابقت دارد. تاریخ پادشاهی‌ها و فتح‌ها، گذشته بی‌رحمانه شوروی و هنرهای مترقی و صحنه غذا را به این‌ها اضافه کنید، با متقاعد شوید که مقصد بعدی شما باید یکی از نقاط زیر در تور گرجستان باشد. ما در ادامه پربازدیدترین نقاط این کشور را بررسی خواهیم کرد.

 

تفلیس

در تور تفلیس به خاطر جو مختلف و پیچیده‌ای که بر آن حاکم است احتمال دارد کمی گیچ و متحیر شوید و نتوانید دقیق بگویید در اروپا، آسیا یا خاورمیانه هستید در حالی که تفلیس تلفیقی از همه اینجاهاست. ممکن است بنظر برسد این شهر بر سر یک دوراهی هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر نمادین باشد اما این بدان معنا نیست که تفلیس با هویت خود دست و پنجه نرم می کند. فرهنگ، غذا، معماری بومی و شیوه زندگی در اینجا اساسا گرجی است. اگر نمی‌دانید این به چه معناست، زمان فوق العاده‌ای برای پیدا کردن آن خواهید داشت. حیاط‌های کوچک و بالکن‌های زیبای شهر قدیمی، حمام‌های گنبدی به سبک ترکی آبانوتوبانی و درست در مجاورت، خیابان بتلمی، محله یهودیان تفلیس، کافه‌های دوران شوروی، نانوایی‌های زیرزمینی، کارخانه‌های تغییر کاربری داده شده و رستوران‌های درجه یک، هنر خیابانی تحریک‌آمیز، و صحنه مد و موسیقی الکترونیکی که در حال ظهور است و در نهایت از بازارهای غذایی به سبک بانکوک گرفته تا بلوارهای سبک پاریسی، بزرگ‌ترین شهر گرجستان ترکیبی جذاب از شرق و غرب را ارائه می‌دهد. حداقل چند روز را صرف آشنایی با تفلیس کنید، پایتختی رو به رشد که انتظار می‌رود آینده درخشانی داشته باشد.

 

بازدید از قلعه‌های تاریخی گرجستان

کازبگی

تنها در فاصله سه ساعتی از شمال تفلیس از طریق بزرگراه نظامی گرجستان، کازبگی که همچنین با نام جدید خود، Stepantsminda شناخته می‌شود، مدت‌هاست که یک خلوتگاه محبوب در ارتفاعات بوده است. اگر یک جدول زمانی فشرده دارید ، این مکان عالی برای چشیدن مناظر چشمگیر کوهستانی گرجستان بدون دور شدن بیش از حد از شهر انتخابی عالی است. شهر کوچک کازبیگی توسط کوه‌های سورئال و همیشه پوشیده از برف قفقاز بزرگ احاطه شده است. کلیسای تثلیث گرگتی نیز بر فراز کازبگی در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا یکی از مواردی است که باید در این سفر ببینید. در خارج از زمستان، می‌توانید با یک کوهنوردی دو ساعته از میان چمن‌زارهای آلپ به کلیسا برسید. برای افراد بی‌تردید، پیاده‌روی‌های یک‌روزه و چند روزه زیادی وجود دارد که به عمق کوه‌ها و یخچال‌های طبیعی در امتداد مرز روسیه می‌روند.

مناطق حفاظت شده لاگودخی

منطقه حفاظت شده لاگودخی که در سه نقطه منطقه کاختی گرجستان، آذربایجان و داغستان (روسیه) واقع شده است، ۲۴۰۰۰ هکتار از جنگل‌های بکر و منطقه‌ای عالی برای پیاده روی را پوشش می‌دهد. این قدیمی‌ترین ذخیره‌گاه طبیعی گرجستان شامل جنگل‌های راش و مناطق کوهستانی است و خرس‌های قهوه‌ای و تور قفقاز شرقی را در خود جای داده است. از چهار مسیر پیاده‌روی (آبشار بلک گروس، آبشار نینوسخوی، قلعه ماچی و دریاچه صخره سیاه)، می‌توان به این منطقه حفاظت شده رسید. این مسیر ۵۰ کیلومتری را می‌توان در سه روز تکمیل کرد و در سرپناهی در طول مسیر خوابید. خود دریاچه بین گرجستان و روسیه مشترک است. شما نیازی به ویزا ندارید، اما در صورتی که گشت مرزی به شما نزدیک شود، باید پاسپورت خود را همراه داشته باشید. همه مسیرها به آب و هوا بستگی دارند، بنابراین مطمئن شوید که تحقیقات خود را انجام داده و قبل از حرکت با مرکز بازدیدکنندگان در لاگودخی بررسی کنید.

 

اینستاگرامی‌ترین نقاط در تور تفلیس

واردزیا

موقعیت گرجستان در چهارراه آسیا و اروپا به معنای زندگی در زیر تهدید دائمی تهاجم است. در قرن‌های گذشته، گرجی‌ها برای حفاظت به صومعه‌ها و سکونتگاه‌های مخفی تکیه می‌کردند اما هیچ‌کدام از آن‌ها تأثیرگذارتر از Vardzia، یک «دهکده غار» خودکفا در جنوب کشور نبود. واردزیا که در دامنه کوه اروشتی قرار دارد، در قرن دوازدهم توسط مردم محلی که به دنبال پناهگاهی از مهاجمان مغول بودند، ساخته شد. واردزیا در دوران اوج خود ۵۰۰ متر امتداد داشت و ۱۳ طبقه ارتفاع داشت و دارای بیش از ۶۰۰۰ غار آپارتمان مجزا، سیستم آبیاری، کلیسا و اتاق تاج و تخت ملکه تامار، پادشاهی بود که فرمان این شاهکار مهندسی باورنکردنی را صادر کرد، بود. بیشتر این مجموعه کمتر از یک قرن پس از اتمام آن در اثر زلزله ویران شد، اما بسیاری از معماری سنگی هنوز هم امروزه قابل مشاهده و قدردانی است.

گوری

اگر اهل دوری از گردشگری دوره تاریک ناحیه شوروی نیستید، پس از زادگاه یکی از بدنام ترین‌های تاریخ گرجستان، یعنی جوزف استالین دیدن کنید. رهبر بدنام اتحاد جماهیر شوروی در گوری در کمتر از ۱۰۰ کیلومتری شرق تفلیس به دنیا آمد و بزرگ شد. برخلاف تقریبا هر جای دیگر در گرجستان، در گوری، این دیکتاتور سابق به طور کامل منفور نیست. یکی از اولین چیزهایی که پس از رسیدن به گوری می‌بینید، پوستر عظیم استالین است که در تبلیغات فروشگاه مواد غذایی محلی است. خیابان اصلی همنام همچنان نام استالین را دارد، پارک شهر و تعدادی ساختمان مدنی نیز به همین صورت هستند. نقطه اوج خرده فرهنگ استالین گوری، موزه جوزف استالین است، موسسه‌ای که تماما وقف حفظ خاطرات او از طریق عکس‌ها، اسناد و یادگاری‌ها شده است. در محوطه موزه خانه چوبی محل تولد استالین و واگن قطار زرهی شخصی است که او بعدا از آن استفاده کرد. راهنمایان تور به طرز مشکوکی به خوبی جنبه‌های غم انگیز سلطنت استالین را پنهان می‌کنند و او را به عنوان یک رهبر خیرخواه به تصویر می‌کشند.

 

نگاهی به شگفتی‌های طبیعی گرجستان

چیاتورا

چیاتورا یکی دیگر از یادگارهای زمان شوروری در گرجستان است که زمانی شهری صنعتی و پررونق بود که ۶۰ درصد منگنز جهان در آن استخراج می‌شد. اما اکنون فقط سایه‌ای از شهرت سابق آن باقی مانده چیاتورا یک مقصد فوق‌العاده بی‌نظیر است که نمی‌توانید آن را در مدت زمانی که در گرجستان هستید از دست بدهید. جاذبه اصلی این شهر شبکه تله کابین‌های باستانی است که از دره عمیق عبور می‌کنند. این مسیر هوایی به دستور رهبر در سال ۱۹۵۴ برای بهبود بهره‌وری در معادن ساخته شد. هفده تله کابین مجزا، ساختمان‌های آپارتمانی رنگارنگ و بازار چیاتورا را با معادنی که در بالای شهر قرار داشتند به هم پیوند می‌دادند. به طور باورنکردنی، تعداد انگشت شماری از خودروهای اصلی هنوز در حال کار هستند. کابل‌های زنگ‌زده ممکن است باعث ترس در با تجربه‌ترین مسافران شود، اما اگر بتوانید شجاعت داشته باشید، گردش با این تله کابین‌ها تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما خواهد بود. بهتر است از چیاتورا به عنوان یک سفر یک روزه از کوتایسی بازدید کنید. اگر با اتوبوس عمومی معروف یعنی مارشروتکا سفر می‌کنید، از راننده بخواهید در مسیر در ستون کاتسخی توقف کند تا بتوانید به این غیر معمول‌ترین صومعه نیز نگاهی بیندازید.

دره مارتویلی

مناظر سرسبز و جنگلی مناطق غربی ایمرتی، آجارا و سوانتی گرجستان تضاد شدیدی با شرق کشور دارد. این در هیچ کجا به اندازه آبشارها، غارها و دره‌های اطراف کوتایسی مشهود نیست. دره اوکاتسه به خاطر راهپیمایی مسیر طناب کشی که ۱۴۰ متر از کف دره بالا می‌رود مشهور است. اگرچه دره نزدیک مارتویلی کم‌تر شناخته شده است اما به همان اندازه چشمگیر است. این منظره خزه‌دار با سایه‌های بی‌شمار سبز، زمانی به‌عنوان مکان عبادت بت پرستان مورد احترام قرار می‌گرفت که بعدها به‌عنوان حمام خصوصی برای خانواده نجیب دادیانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروز می‌توانید با پای پیاده در مسیرها و پل‌های زیبایی که بر روی دره به هم می‌پیوندند، در مارتویلی بگردید یا بهتر است با قایق رانی بپرید و در آبراه پارو بزنید تا صخره‌ها و آبشارهای پر آب را ببینید.

 

لذت تجربه تفریحات آبی در باتومی

باتومی

باتومی، شهر تفریحی دریای سیاه گرجستان و پایتخت منطقه خودمختار آجارا، معمولا به عنوان مقصد محبوب برای عاشقان ساحل و تفریحات ساحلی در نظر گرفته می‌شود. اگرچه بسیار پر زرق و برق‌تر از مابقی نقاط گرجستان به نظر می‌رسد و تفریحات منحصر به فرد خودش را دارد. با این همه تور باتومی جذابیت خاص خود را دارد. از برج الفبا، که برای احترام به زبان مادری گرجی ساخته شده، تا مک‌دونالد معروف و میدان اروپای دیزنی‌لند با نماهای زیبای آن، باتومی دارای مسجد خیره کننده اورتا جام (حدود ۳۰ درصد آجاری‌ها مسلمان هستند)، یک رستوران بین المللی عالی، دو بازار محلی پر جنب و جوش و دومین باغ گیاه شناسی بزرگ جهان چیزهای زیادی در این شهر وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. در سفر با تور باتومی یکی از بهترین کارها این است که دوچرخه کرایه کنید و در امتداد تفرجگاه دوچرخه سواری کنید.

سوانتی

سوانتی جایی است که با برخی از خیره کننده‌ترین مناظر و تجربیات فرهنگی منحصر به فرد کشور روبرو خواهید شد. دهکده‌های دورافتاده سوانتی که در دره‌های دنج قرار گرفته‌اند با برج‌های سنگی خود مشخص می‌شوند. این‌ها قلعه نیستند، بلکه در واقع خانه‌های خانوادگی هستند، که تعدادی از آن‌ها امروزه نیز اشغال شده‌اند. مستیا، مرکز اصلی سوانتی، دارای زیرساخت های گردشگری عالی و موزه قوم نگاری لذت بخش است. از اینجا می‌توانید پیاده‌گردی در اطراف منطقه انجام دهید، از جمله یک سفر سه تا چهار روزه محبوب به اوشگولی که طبق برخی معیارها، مرتفع‌ترین روستای اروپا شناخته می‌شود. اشاره کنیم که جاده صخره‌ای خطرناکی که مستیا و اوشگل را به هم وصل می‌کند برای افراد ضعیف و بدون آمادگی جسمانی مناسب نیست، اما زمانی که راه باز باشد، امکان بازدید از اوشگولی را به عنوان یک سفر یک روزه فراهم می‌کند.

 

سفر به سیقناقی، شهر عشق گرجستان

۲۱ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران