۷ سنت شگفت انگیز در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
۷ سنت شگفت انگیز در گرجستان

کشور گرجستان با قرار گرفتن در بین دو قاره آسیا و اروپا آن را به یک مقصد مسافرتی جذاب از سنت، فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری متنوع تبدیل کرده است. این کشور غنی امروزه توانسته توجه بسیاری از مسافران را از اکثر نقاط دنیا به خود جلب کند. یکی از شروط لازم برای لذت بردن از یک سفر و استفاده از لحظه به لحظه زمان خود در طول مسافرت اشنایی با فرهنگ و سنت‌های گرجستان است. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا شما کاندیدهای تور گرجستان را با ۱۰ سنت شگفت‌انگیز این کشور آشنا کنیم. برای داشتن سفری خاطره‌انگیز و به یادماندنی در خاک این کشور شما را به همراهی ما تا انتهای این مقاله دعوت می‌کنیم.

 

گرجستان کشوری با دو سال نو

یکی از جالب‌ترین سنت‌های گرجستان داشتن دو دو کریسمس و دو سال نو است. همانند تمامی کشورها جشن سال نو یکی از مهم‌ترین جشن ها در گرجستان است. با این تفاوت که در این کشور سال نو دو بار جشن گرفته می‌شود. جشن اول در اول ژانویه و جشن دوم در چهاردهم ژانویه برگزار می‌شود. ، طبق تقویم جولیان چهاردهم ژانویه به عنوان سال نو قدیمی شناخته می‌شود. دوم ژانویه در فرهنگ گرجی‌ها Bedoba به معنای روز شانس نام دارد. اعتقاد بر این است که در این روز هر اتفاقی بیافتد بقیه سال به همان نحو سپری خواهد شد. بنابراین همه کار کردن را کنار گذاشته و طبق علاقه و خواسته خود رفتار می‌کنند تا ما بقیه روزهای سال به همان روال سپری شود.

 

برگزاری رژه آلیلو در کریسمس

مانند بسیاری از کشورهای ارتدوکس دیگر، گرجی‌ها کریسمس را در ۷ ژانویه که برابر با ۲۵ دسامبر در تقویم میلادی است، جشن می‌گیرند. در این روز، اغلب مردم به خیابان‌ها آمده و رژه‌ای به نام آلیلو "Alilo" برگزار می‌کنند. آنها در این مراسم لباس‌های محلی پوشیده و پرچم کشور را حمل می‌کنند. اگر در این تاریخ به گرجستان سفر کردید تماشای مراسم رژه در کریسمس را هرگز فراموش نکنید.

 

اقامتی راحت در بهترین هتل‌های برجومی

 

جشنواره شراب‌های تازه

جشنواره شراب‌های تازه از جمله مراسم جدید در گرجستان محسوب می‌شود. به طوری که تقریبا ۸ سال از برگزاری اولین مراسم شراب‌های تازه در این کشور می‌گذرد. از آنجایی که گرجستان یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده شراب دنیا است وجود چنین جشنواره‌ای در آن طبیعی خواهد بود. جشنواره شراب جدید در پایتخت تفلیس برگزار شده و این فرصت را فراهم می‌کند تا از شراب‌های تازه تولید شده خود رونمایی کنند. در این مراسم بازدیدکنندگان می‌توانند شراب‌ها را مزه و تست کنند.

 

اعتقاد بر شفابخش بودن آب معدنی برجومی

گرجی‌ها معتقدند نوشیدن آب معدنی برجومی (برجومی در مرکز کشور گرجستان)، می‌تواند به طور شگفت‌انگیزی همه بیماری‌ها را درمان کند. به خصوص مردم این منطقه برای درمان مسمومیت‌های غذایی نوشیدن آب این منطقه را تجویز می‌کنند. برجومی منطقه‌ای آتشفشانی است و آب معدنی آن به طور طبیعی گازدار است.

 

تولید و مصرف شراب به فرهنگ و سنت این کشور تبدیل شده است

جالب است بدانید که در این کشور تولید شراب به نوعی سنت قدیمی تبدیل شده است. به طوری که بسیاری از گرجستان به عنوان زادگاه اصلی شراب یاد می‌کنند. این نوشیدنی به قدری در این کشور اهمیت دارد که اکثریت مردم در حیاط خانه‌های خود چند تاک انگور کاشته‌ و در خانه شراب تولید می‌کنند! شیشه‌های شراب یک هدیه ارزشمند در این کشور بوده و مردم شراب‌های خود را حین مهمانی به میزبان هدیه می‌دهند.

 

فستیوال‌های سنتی و فرهنگی گرجستان را بشناسید

 

گرجی‌ها در عید پاک غذا به گورستان‌ها می‌برند!

از دیگر سنت‌های شگفت‌انگیز در کشور گرجستان می‌توان به بردن غذا به گورستان‌ها در عید پاک اشاره کرد. در عید پاک، مردم محلی برای احترام به بستگان مرده خود به مزار مردگان می‌روند. این رسم برای بسیاری از گرجی‌ها ارزش معنوی و مذهبی بسیار زیادی دارد. در دوران حکومت شوروی، کلیساها بسته بودند. بنابراین تنها جایی که مردم می‌توانستند برای عزیزان خود شمع روشن کنند، قبرستان‌ها بود. در نتیجه امروزه نیز مردم این سنت را پابرجا نگه داشته‌اند. از آنجا که عید پاک نماد زندگی ابدی است، گرجی‌ها آن را با تمام خانواده‌های خود اعم از مرده یا زنده جشن می‌گیرند. آن‌ها این کار را با بردن غذا و نوشیدنی بر سر مزار عزیزان خود انجام می‌دهند.

 

در فرهنگ مردم گرجستان انعام دادن جایی ندارد

معمولا در اغلب رستوران‌ها و کافه‌های گرجستان هزینه خدمات نیز علاوه بر هزینه غذا در قبض نهایی نوشته می‌شود. این هزینه بسته به رستوران یا کافه انتخاب شده می‌توان بین ۱۰ تا ۱۸ درصد متفاوت باشد. به همین دلیل دیگر نیازی به انعام دادن به گارسون‌ها نخواهد بود. البته اگر فکر می‌کنید خدماتی که دریافت کرده‌اید ارزش بیشتری دارد، می‌توانید انعام جداگانه‌ای به کارکنان رستوران یا کافه بدهید. اما برای انجام چنین کاری ضرورتی وجود ندارد.

 

تفلیس، مکانی برای رویارویی فرهنگ‌های مختلف جهان

۱۶ مرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران