کارهای مفرح و سرگرم کننده در کاپادوکیا

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
کارهای مفرح و سرگرم کننده در کاپادوکیا

تور کاپادوکیا با ماجراجویی‌های بی‌پایان در فضای باز و میراث فرهنگی غنی، مکانی است که مسافران در تمام طول سال آرزوی بازدید از آن را دارند. این شهر تاریخی که در سال ۱۹۸۵ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده در اثر فعالیت‌های آتشفشانی و سپس فرسایش سالیان دراز به وجود آمده است. کاپادوکیا که در زبان ترکی به معنی اسب‌های زیبا است دنیایی از فعالیت‌های مختلف را ارائه می‌دهد. تور کاپادوکیا برای تمامی گروه‌های خانوادگی و دوستانه و حتی برای سفرهای عاشقانه و ماه عسل نیز به شدت مورد توجه و اسقبال قرار دارد. در ادامه ما به بررسی چند فعالیت مفرح و سرگرم کننده در این شهر افسانه‌ای می‌پردازیم.

 

اقامت در هتل غار

مردم از سراسر ترکیه و سایر نقاط جهان به کاپادوکیا می‌آیند تا جادوی بالون سواری و اقامت در یک هتل غار واقعی را تجربه کنند. البته ما واقعا به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که در یک غار تاریک و مرطوب بخوابید، هتل‌های غار در کاپادوکیا به‌طور قابل‌توجهی مجلل‌تر و شبیه چیزی فراتر از افسانه هستند. هتل‌های غار زیبا و تاریخی برای همه محدوده‌های اقتصادی پراکنده در سراسر منطقه وجود دارد. در واقع ویژگی‌های باورنکردنی بسیار زیادی وجود دارد که تصمیم گرفتن در مورد این که کدام یک از آن‌ها را انتخاب کنید می‌تواند بسیار سخت باشد. البته نگران نباشید چون ما بهترین هتل‌های کاپادوکیا را در مقاله‌ای جداگانه آورده‌ایم.

طلوع خورشید را مشرف به شهر گورمه تجربه کنید

البته حتی طلوع خورشید در کاپادوکیا از روی زمین هم منظره‌ای است که باید به خاطر تماشای آن به خودتان زحمت بدهید و صبح زود از خواب بیدار شوید. با صدها بادکنک که در نور درخشان صبح بر روی دودکش های پری شناور هستند، حتما دوربین‌تان را همراه داشته باشید تا از منطقه‌ای مرتفع بتوانید عکس‌های خیره کننده و حماسی بیندازید. تجربه تماشای طلوع و غروب خورشید در بالای تپه‌ای در گورمه و ایستگاهی محبوب انجام می‌شود. با این حال، حتی با وجود جمعیت، مناظر شگفت انگیزی از شهر و مناظر اطراف با بالن‌های رنگارنگی که بالای سرتان شناور هستند، خواهید دید بنابراین تنها کاری که باید بکنید این است که زاویه خوبی پیدا کرده  دکمه شاتر را بزنید. همچنین در بالا، فروشندگانی را خواهید دید که نوشیدنی‌ها از چای و قهوه داغ برای هوای خنک صبحگاهی تا تنقلات و سوغاتی می‌فروشند. هزینه ورودی برای هر نفر ۳ لیر برای صعود به نقطه دید که در بالای جاده‌های سنگفرش شیب دار است، یا ۱۰ لیر برای پارک خودرو وجود دارد.

 

کاوش در دره‌ها و تپه‌های کاپادوکیا

به پرواز بالن طلوع آفتاب بروید

تقریبا می‌توان گفت بالن سواری محبوب‌ترین فعالیت در سفر به کاپادوکیا است. سعی کنید همیشه پرواز با بالون را از قبل به صورت آنلاین رزرو کنید زیرا پروازها به فروش می‌رسند و هزینه سفر لحظه آخری دچار تغییراتی می‌شود. از طرفی دیگر توصیه می‌کنیم در ابتدا سفر خود رزرو کنید تا در صورتی که پروازتان به دلیل آب‌وهوا لغو شود، چند روز انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید تا بتوانید در شرایط مناسب پرواز کنید زیرا لغو سفر به خاطر شرایط آب و هوا اصلا چیز عجیبی نیست.

دودکش‌های پری را از نزدیک در دره پاشاباغی ببینید

دره پاشاباغی که به دره راهبان نیز معروف است، یکی از بهترین مکان‌های کاپادوکیا برای دیدن دودکش‌های پری از نزدیک است. فقط با یک ماشین سواری کوتاه از مرکز شهر در دسترس قرار می‌گیرد، همچنین بازدید از پاشاباغی نیاز به پیاده‌روی زیادی دارد، بنابراین توصیه می‌کنیم کفش‌های راحت به پا داشته باشید. این سایت ۲۴ ساعته باز است و هزینه پذیرش ۲۵ لیر پس از ساعت ۹ صبح است. اگر بتوانید قبل از ساعت ۹ صبح و رسیدن ماشین‌های بزرگ تر به اینجا برسی مدتی را برای خودتان در منطقه خواهید بود و می‌توانید فضای بازی برای تماشا و کاوش در دسترس داشته باشید.

 

راهنمای خرید در کاپادوکیا

به پیاده روی بروید

یکی از جالب‌ترین چیزهای کاپادوکیا، چشم‌انداز بی‌نظیر آن است، و چه راهی بهتر از گشت و گدار در آن و کشف زیبایی‌های پنهان آن. هزاران مسیر پیاده‌روی عالی در این منطقه وجود دارد، اگرچه شاید خیلی هم پیدا کردن مسیرها و این که چه مسیرهایی کجا قرار دارند خیلی آسان نباشد بنابراین می‌توانید از افراد محلی درباره مسیرها بپرسید. هزاران دره برای کاوش و مناطقی برای پیاده روی در کاپادوکیا وجود دارد، بنابراین فقط به فهرست‌هایی که سایت‌های گردشی در سرچ گ.گل نمایش می‌دهند اکتفا نکنید و خودتان برای ماجراجویی پیش قدم شوید.

از غروب خورشید در نمای نقطه پانورامیک لذت ببرید

تماشای غروب آفتاب در منظره پانوراما در واقع تماشای تغییر رنگ آسمان و جادوی رنگ صورتی و بنفش در آسمان این شهر است. کافی است آن نقطه را به GPS خود وصل کنید و با تاکسی یا ماشین کرایه‌ای به آنجا بروید. این نقطه تماشا تنها ۱۵ دقیقه با ماشین از مرکز گورمه فاصله داشته و دارای در کافه با انواع نوشیدنی مانند قهوه، چای و آبمیوه است. همچنین یک غرفه بستنی و یک بازار کوچک برای فروش تنقلات فراوان وجود دارد. می‌توانید در کافه یک میز تهیه کنید یا در مسیرهای پیاده‌روی قدم بزنید تا منطقه پیک نیک خود را پیدا کنید. فقط مطمئن شوید که زودتر به آنجا بروید. زیرا حدود یک ساعت قبل از غروب خورشید، مکان شروع به پر شدن می‌کند و در تمام طول این تجربه، اطراف شما را افرادی پر می‌کنند که تلاش می‌کنند عکس اینستاگرامی عالی داشته باشند.

 

بهترین رستوران‌های کاپادوکیا

صبحانه را در روف تاپ با آسمان پر از بالن میل کنید

در عصری که اینستاگرام پلتفرمی برای نمایش تجارب هر چه لاکچری‌تر شده صبحانه در یکی از پشت بام‌های گورمه با نمای آسمانی پر از بالن به یکی از فعالیت‌های محبوب بازدیدکنندگان تبدیل شده است. پس اگر نتوانستید صبحانه‌ای در تور بالن در افق طلوع خورشید آسمان میل کنید در عوض می‌توانید هنگام طلوع آفتاب از خوردن صبحانه‌ای بر روی روف تاپ یکی از کافه‌ها و هتل‌ها لذت ببرید و عکس‌های بی‌نظیری از آسمان زیبای شهر بیاندازید.

به تور ماشین باگی بروید

شاید خیلی از طبیعت دوستان بگویند کوبش ماشین‌های باگی در طبیعت به مرور باعث تخریب زیبایی‌های آن شود اما یکی از کارهای محبوبی که مسافران در تور کاپادوکیا انجام می‌دهند گردش با تورهای باگی است. برای خیلی افراد پیاده روی و صعود به مناطق بالا دست برای دیدن مناظر عالی آنچنان هیجان انگیز نیست در عوض با رفتن به تورها می‌توانید خودشان به کاوش و تماشای زیبایی‌های منطقه بروند و تجربه نزدیکی با جاذبه‌های دیدنی شهر و اطراف آن داشته باشند.

قلعه اوچیسار را کاوش کنید

اگر افق شهر کاپادوکیا را از زاویه‌های مختلفی تماشا کنید احتمالا می‌توانید شکل استوانه‌ای غیرقابل انکار قلعه اوچیسار را ببینید که بر فراز شهر خودنمایی می‌کند. قدمت این قلعه به دوران بیزانس برمی‌گردد، زمانی که حدود هزار نفر ساکن آن در ساختارهای کنده‌کاری شده و گذرگاه‌های زیرزمینی که آن‌ها را به هم متصل می‌کردند، زندگی می‌کردند. ساعاتی قبل از غروب آفتاب به سمت قلعه بروید و با پای پیاده در مسیرهای پیاده روی روبروی قلعه به گشت و گذار بپردازید. حتی می‌توانید راه خود را به برخی از خانه‌های غار در قسمت پایین پیدا کنید. درست قبل از غروب خورشید، هزینه ورودی ۲۰ لیر را بپردازید و برای لذت بردن از منظره به سمت قله حرکت کنید. چند پله وجود دارد، اما هیچ چیز خیلی پیچیده نیست. بنابراین به با خیال راحت به بالا بروید.

 

۱۰ فعالیت برتری که باید در کاپادوکیا تجربه کنید

 

خرید فرش‌های جادویی

فروشگاه‌های سوغاتی کاپادوکیا زیادی در شهر گورمه وجود دارد که همه چیز را از فرش‌های سنتی ترکیه گرفته تا کیف‌های دستی طراحان عرضه می‌کنند. شاید یکی از قابل توجه‌ترین آن‌ها Galerie İkman باشد، فروشگاهی که نمایش چشمگیر فرش آن نامی شناخته شده در بین اینستاگرامرها به خود اختصاص داده است. این مکان به قدری محبوب شده است که پسر مالک فعلی که به تنهایی یک عکاس است، استودیوی عکس درست در مرکز مغازه راه اندازی کرده و مشتریان بیرون صف می‌کشند تا چند عکس با پس زمینه معروف در اینستا بگیرند. آن‌ها تابلوهایی با اطلاعات قیمت در بیرون نصب کرده‌اند که می‌توانید برای گرفتن قرار قبلی تماس بگیرید. به علاوه خود مغازه بسیار چشمگیر است، و قطعا ارزش دیدن دارد.

حمام سنتی ترکی را تجربه کنید

حمام محلی برای کردن در عموم است که معمولا با جهان اسلام مرتبط بوده و در فرهنگ ترکیه رایج است. این تجربه با هر چیزی که بتوانیم آن را در فرهنگ‌های دیگر مقایسه کنیم، متفاوت است. این حمام‌های سنتی شبیه به سونا است که با ماساژ و تعداد زیادی حباب کف ترکیب شده است. امروزه حمام ترکی تبدیل به تجربه‌ای لوکس شده که در امکانات اسپا در سراسر کشور ارائه می‌شود. این یک تجربه منحصر به فرد است که قطعا ارزش یک بار امتحان کردن را دارد تا بتوانید نظرات خود را در مورد آن شکل دهید. روی یک تخته سنگ مرمر داغ در وسط یک اتاق بخار گرفته، اما آراسته شده دراز می‌کشید، و با پدهای لایه بردار و صابون ماساژ می‌گیرید تا جایی که از سر تا پا در کف خستگی چند روز سفر از تن‌تان در می‌رود. البته نگران نباشید ماساژورها تفکیک جنسیتی می‌شوند و حتی اگز بخواهید می‌توانید در پوشش هم لباس شخصی خودتان را داشته باشید. حمام ترکی تجربه‌ای جدید و موثر است که بعد از آن احساس می‌کنید به کل تبدیل به آدم دیگری شده‌اید.

در موزه فضای باز زلو قدم بزنید

اگر وقت کافی ندارید تا جاذبه‌های مختلف کاپادوکیا را کاوش کنید پس توصیه می‌کنیم از زلو دیدن کنید. درست پایین جاده از پاشاباغی در فاصله 5 دقیقه با ماشین، می‌توانید این دو فعالیت را به راحتی در عرض چند ساعت ترکیب کنید. بلیط نیز به همین صورت است، بنابراین برای ورود می‌توانید بلیط پاشاباغی خود را در زلو اسکن کنید. موزه زلو فضای باز بزرگی است که خانه‌های غار زیادی را در خود جای داده که می‌توانید کاوش کنید. این موزه بسیار از موزه فضای باز گورمه کم‌تر توریستی است، بنابراین شما این شانس را خواهید داشت که بدون شلوغی عکس‌های زیادی بگیرید. توجه کنید که برای دیدن همه چیزهایی که در اینجا وجود دارد باید پیاده روی کنید بنابراین حتما کفش راحت به پا کنید. این موزه از ساعت ۸:۰۰ صبح تا ۱۹:۰۰ باز  بوده و بلیط  آن فقط ۲۵ لیر برای ورودی است.

 

دانستنی‌هایی در مورد بالن‌سواری در کاپادوکیا

۰۹ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران