آشنایی با روستاهای دیدنی قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
آشنایی با روستاهای دیدنی قشم

تور قشم به عنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران اگرچه به اندازه کیش مدرن و لاکچری نیست اما جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و همچنین فرصت‌های خرید بدون گمرکی آن بی‌شمارند. شهر قشم به عنوان مرکز این جزیره نه در مرکز آن بلکه در شرقی‌ترین قسمت جزیره قشم واقع شده و حدود ۶۶ روستا در همه جای آن پراکنده شده‌اند. از بین روستاهای زیبا که همگی آن‌ها مثل قشم امکانات خاصی ندارند آن‌هایی که در نزدیکی شهرها واقع شده‌اند و یا دارای جاذبه‌های طبیعی دیدنی و اصلی هستند از بقیه معروف‌تر و پربازدیدترند. ما در ادامه روستاهای دیدنی تور قشم را معرفی خواهیم کرد.

 

روستای توریان

روستای توریان که در فاصله حدودا ۳۳ کیلومتری از شهر قشم واقع شده دارای مردمی عمدتا کشاورز است. توریان از هر چهار طرف با روستاهای دیگری احاطه شده که اگر علقه‌مند به فرهنگ و سنت باشید می‌توانید در توری یک روزه از آن‌ها نیز بازدید کنید که بهتر است برای این کار خودتان ماشین داشته باشید. اگرچه این روستا مناظر دیدنی متنوعی را در خود جای داده اما یکی از پر بازدیدترین نقاط آن گورستانی قدیمی است که گفته می‌شود قدمت گورها به ۱۰۰ سال پیش بازمی‌گردند.

 

آشنایی با روستای سهیلی قشم

روستای طبل

روستای طبل که روستایی ساحلی است مردمانی صیاد و دریانورد دارد که حرفه اجدادی آن‌ها محسوب می‌شود. روستای طبل به خاطر قرار گرفتن در ژئوپارک قشم و اسکله گردشگری جنگل‌های حرا در قشم از اهمیت دوچندانی برخوردار است. این روستا دارای مناطق مرتفع و پستی است که مناظر مختلف دیدنی را ارائه داده است. به علاوه این روستا در نزدیکی دره تندیس‌ها یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی قشم قرار گرفته است. به همین دلیل و خیلی موارد ریز و درشت دیگر روستای طبل از آن نقاط بومی معروفی در تور قشم است که بازدیدکنندگان زیادی را به خود می‌بیند.

روستای کوشه

از دیگر روستاهای دیدنی قشم که در فاصله ۳۷ کیلومتری این شهر واقع شده روستای دیدنی کوشه است. کوشه دارای بافتی غالبا تاریخی بوده و وجود مسجد شیخ برخ، سازه‌های تاریخی پا برجا، و آثار و بقایای دیگر مسافران را به این گوشه بومی جزیره جذب می‌کند. یکی از قسمت‌های تاریخی این روستا گورستانی با قدمت بیش از ۱۰۰ تا ۴۰۰ سال است که اجداد مردم اینجا را در خود جای داده است. همچنین برکه بی‌بی بر محبوبیت و شهرت روستای کوشه افزوده است.

 

بازدید از روستای کاسه سلخ قشم

روستای گیاهدان

اگر به دنبال خرید لوازم برقی هستید روستای گیاهدان جایی است که به شما آدرس می‌دهند. این روستا که به واسطه تجارت لوازم برقی شهرت زیادی پیدا کرده دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی هم هست که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. یکی از اصیل‌ترین، قدیمی‌ترین و غیرقابل انکارترین جاذبه این قسمت از قشم وجود سد درهاش است که قدمت آن به دوره مادها برمی‌گردد. این خود گویای قدمت تاریخی و سکونتگاهی بشر در این قسمت از ایران است.

روستای لافت

احتمالا روستای لافت را بتوان معروف‌ترین روستای قشم معرفی کرد که هر کسی که به این جزیره سفر نکرده هم آن را می‌شناسد. این روستا که دارای جاذبه‌های متعددی است به خاطر دسترسی راحت و مسیرهای ارتباطی مختلف به یکی از نقاط گردشگری پر رونق جزیره تبدیل شده است. همچنین وجود آب شیرین و بادهای موسمی به رونق هرچه بیشتر آن افزوده است. ین بندر به خاطر وجود سبک معماری و بادگیرهای زرد شما را به یاد یزد خواهد انداخت اگرچه از هیچ لحاظ دیگری این دو به هم شبیه نیستند. مردم لافت عموما دریانورد و صیاد هستند و به خاطر بندر تجاری مهم تجارت نیز در این قسمت قشم رونق بسیاری دارد. به جز دریانوردی و تجارت لافت در نزدیکی برخی از بهترین جاذبه‌های قشم همچون قلعه نادری، چاه‌های تلا، قلعه پرتغالی‌ها، گورستان‌های تاریخی، اکوموزه لافت، زیارتگاه شیخ انور آبی، آب‌انبار و مساجد و خیلی چیزهای دیگر از لحاظ توریستی نیز حایز اهمیت است.

 

معرفی ۷ شهر و روستای معروف قشم

روستای رمچاه

این روستا که در فاصله ۴ کیلومتری ساحل جنوبی قشم و در فاصله‌ای بسیار نزدیک به مرکز شهر قشم واقع شده جامعه‌ای کاملا سنی را در خود جای داده است. جاذبه اصی گردشگری در این مسجد جامعی زیبا با کاشی کاری آبی و ایوانی از طاقی‌ها است با این همه در بازدید از اینجا می‌توان از غارهای خربس که در فاصله ۵ کیلومتری از این روستا واقع شده هم دیدن کرد.

روستای شیب دراز

روستای شیب دراز یکی از مهم‌ترین نقاط قشم است که به خاطر زیستگاه لاک‌پشت‌های پوزه عقابی مورد توجه و اهمیت واقع شده است. همچنین یکی از بهترین زمان‌ها و بهترین فعالیت‌ها بازدید در فصل نخم گذاری و رصد بیرون آمدن لاک پشت‌ها از تخم و مهاجرت‌شان به دریا است.

 

بازدید از جزیره لارک در سفر به قشم

۱۶ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران