مهم‌‌ترین میراث جهانی یونسکو در چین

جاذبه‌های گردشگری چین
مهم‌‌ترین میراث جهانی یونسکو در چین

در حال حاضر لیست میراث جهانی یونسکو در چین به ۵۵ عدد می‌رسد که شامل ۳۷ میراث فرهنگی، ۱۴ میراث طبیعی و ۴ میراث فرهنگی و طبیعی می‌شوند. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که توانسته بالاتر از ایتالیا، اولین کشور از نظر تعداد میراث جهانی در جهان است. یکی از ویژگی‌های این کشور، پراکندگی این مکان‌ها در سطح کشور است. به طوری که هر گوشه از این سرزمین پهناور و زیبا را ببینید، یک شگفتی طبیعی یا یک بنای تاریخی مهم را پیدا خواهید کرد. با توجه به این که گفتن از همه‌ی ۴۸ میراث جهانی یونسکو در چین، از حوصله‌ی این نوشته خارج است، بر آن شدیم تا مهم‌ترین‌ِ آن‌ها برای گردشگران تور چین معرفی نماییم.

 

مهم‌ترین میراث فرهنگی چین

دیوار بزرگ چین

نام این مکان کاملا بازگو کننده‌ ماهیت آن است. معروف‌ترین و بزرگ‌ترین دیوار آجری و سنگی جهان که با مسیرهای و کاروان‌سراهایی که در طول مسیرش ساخته شده، در مجموع طولی به بلندی ۲۱ هزار کیلومتر دارد. ساخت این دیوار را نمی‌توان دقیقا به دوره‌ای خاص نسبت داد چون هر بخش آن در زمانی متفاوت اجرا شده است و در نهایت به چیزی عظیم که حالا می‌بینید بدل شده است. بخش‌های مختلفی از دیوار چین هستند که می‌توانید به دیدنشان بروید که محبوب‌ترین آن‌ها، نزدیک به پکن بوده و در روزهای اوج سفر، بسیار شلوغ می‌شوند.

فوجیان تالو

تالو قبل از این که به خاطر معماری و مسائل سیاسی اینقدر معروف شود، برای بیش از ۵۰۰ سال روستا مسکونی به حساب می‌آمد که مردم زیادی در خانه‌های دوار آن زندگی می‌کردند. مهم‌ترین دلیل معروفیت این مکان به خاطر سازه‌های دایره‌ای شکل و چند طبقه‌ای است که هم به خاطر مناسب‌های اجتماعی و هم به سبب مسائل دفاعی به این شکل ساخته شده بودند. در مجموع ۴۶ بنای این چنینی در فوجیان تالو وجود دارد که نهایتا در سال ۲۰۰۸، یونسکو آن‌جا را در لیست میراث جهانی قرار داد.

 

عجایب ۷ گانه طبیعی چین

شهر ممنوعه

سلسه‌های پادشاهی در چین، همه چیز را عظیم می‌ساختند و نمونه‌ی بارز چنین سازه‌هایی، شهر ممنوعه است. این مجموعه‌ی عظیم در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده و گفته می‌شود، اگر تمام روزهای عمر خود را در آن‌جا بگذرانید، باز هم ممکن است خیلی جاهای آن را نبینید چون مجموعه شهر ممنوعه چین از هزاران بنای مختلف درست شده است. بازدید از معماری زیبای چینی در دوره‌های مختلف به خودیِ خود، بسیار جذاب است، اما این را هم مد نظر داشته باشید که وقتی وارد شهر ممنوعه می‌شوید، گاهی بناهایی را خواهید دید که به سبک کشورهای دیگر ساخته شده‌اند و حتی در بعضی بخش‌ها معماری ایرانی را مشاهده خواهید کرد.

مقبره اولین امپراطور سلسه کین و ارتش تراکوتا

کین شی هوانگ موسس سلسه کین در چین به حساب می‌آمد و در اواخر قرن سوم پیش از میلاد، با متحد کردن این کشور پهناور، امپراطوری قدرتمندی را ساخت. اما مقبره او یکی از خاص‌ترین کشفیات باستان شناسی در دنیاست. مقبره‌ای که برای بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ سال مخفی مانده بود و ۶ هزار سرباز سفالی از آن مراقبت می‌کردند. جذابیت‌های این مکان تمامی ندارد و تمامی سربازهای مقبره در همان جا نگهداری شده و فضایی سربسته برایشان در نظر گرفته شده است. ارتش تراکوتا به واقع یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شرق دور است که در سفر به چین، حتما باید از آن‌جا بازدید به عمل آورید.

 

۹ لوکیشین فیلم‌های سینمایی در چین

 

دهکده هونگکان

جای تعجب است که دهکده‌ی هونگکان در چین، بیش از چیزی که در حال معروف است، شناخته شده نیست. جاهایی به مراتب معمولی‌تر از این مکان، انبوهی از عکس‌ها را در اینستاگرام دارند در صورتی که این دهکده‌ی فوق‌العاده زیبا و آرامش بخش، بازدیدکننده‌ی کمی را در طول سال به خود می‌بیند. خانه‌های این دهکده حول محور دو آبگیر ساخته شده که کانال‌های آبی از میانشان می‌گذرد. خانه‌هایی که عموما به رنگ روشن ساخته شده و تزیینات تیره دارند. این مکان به خاطر قدمت تاریخی اکثر بناهایش و البته پل‌های سنگی و کانال‌های آبی باستانی است که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته.

غارهای لانگمن

همچون صندوقچه‌ای زیبا، غارهای پرتعداد لانگمن، مجموعه‌ای بزرگ از بعضی از مهم‌ترین آثار هنری بودایی را در خود نگهداری می‌کنند. این غارها طی صدها سال در صخره‌ها کنده شده‌اند و در آن‌جا می‌توانید، تندیس‌های متعددی از بودا ببینید که به شکل‌های مختلف طراحی شده‌اند. این مکان را با نام دیگری یعنی "دروازه‌ی اژدها" نیز می‌شناسند و تخمین زده می‌شود، بیش از ۱۰۰ هزار مجسمه در ۲۳۴۵ غار آن وجود داشته باشد که از ۲۵ میلیمتر تا ۱۷ متر تنوع دارند. نکات ریز و درشت زیادی درباره غارهای لانگمن وجود دارد و می‌توان ساعت‌ها درباره این مکان مرموز و منحصر به فرد صحبت کرد.

مهم‌ترین میراث طبیعی چین

پناهگاه پانداهای غول پیکر سیچوان

این مکان محافظ شده شامل ۷ منطقه‌ی طبیعی مختلف و ۹ محل خاص در دل طبیعت می‌شود. جای که اولین پاندای غول پیکر درش کشف شد و در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد از این نوع پاندا به صورت آزادانه در حیات وحشش به زندگی مشغول هستند که در نهایت بزرگ‌ترین جمعیت این گونه را در یک محل خاص می‌سازند. این محل طبیعی به خاطر این حیوانات خاص در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است اما زیبایی آن را به هیچ وجه نباید دست کم بگیرید. مضاف بر این که گونه‌های حیوانی خیلی بیشتر از جمله پانداهای قرمز، پلنگ‌های سفید و پلنگ‌های ابری در آن‌جا زندگی می‌کنند. اگر در تور چین به چنگدو رفتید، خیلی راحت می‌توانید از این منطقه‌ی محافظت شده‌ی بزرگ و زیبا دیدن کنید.

 

بهترین مقاصد چین برای سفر تابستانی

دره جیوژایگو

چین دارای مناطق طبیعی بسیار زیبایی است اما دره جیوژایگو ورای تمام این زیبایی‌ها بوده و گویی از دل قصه‌ها آن را بیرون کشیده و در این محل قرار داده‌اند. این مکان فوق‌العاده زیبا یک میراث طبیعی ارزشمند محسوب می‌شود که دارای جنگل‌های مخروطی، دریاچه‌های زمردین و فیروزه‌های، آبشارهای بی‌نهایت زیبا، غارهای متعدد و خیلی جاذبه‌های دیگر است. تنوع گیاهی و حیوانی این محل واقعا زیباست و بیش از ۱۰۸ استخر طبیعی رنگارنگ و چشمه‌های آب گرم در آن‌جا وجود دارد.‌ وسعت جنگل‌های رنگارنگ این دره به بیش از ۲۰۰ هزار هکتار رسیده و مناظر آن آنقدر چشم‌گیر است که تنها عکاسی از این مناظر نیز می‌تواند، هدف سفر شما به این منطقه از چین باشد.

هوانگ لونگ

یکی از شگفتی‌های طبیعی چین، چشمه‌های آب گرم هوانگ لونگ به شمار می‌آید که بر اثر رسوب مواد معدنی، حوضچه‌های رنگارنگ و زیبایی را به صورت پلکانی پدید آورده‌اند. شاید در نگاه اول این مکان شبیه به پاموکاله ترکیه به نظر بیاید، اما هوانگ لونگ بسیار بزرگ‌تر بوده و از لا به لای درختان به پایین می‌آید که تصویری فوق‌العاده زیبا را می‌سازد. مخصوصا اگر بهار و پاییز به این مکان بروید، منظره‌ی شگرف را مشاهده خواهید کرد که مثالش را در هیچ کجای دنیا نمی‌بینید. هوانگ لونگ نیز در نزدیکی چنگدو واقع شده است.

سه رودخانه موازی مناطق حفاظت شده یونان

این سه رودخانه بزرگ که در استان یونان واقع شده‌اند شامل رودخانه‌های مکونگ، یانگ تسه و سالوین می‌شوند که هر کدام به تنهایی از مهم‌ترین رودخانه‌های آسیا هستند. مکونگ ۳۱۰ کیلومتر طول داشته و از کشورهای لائوس، کامبوج و ویتنام می‌گذرد و منبعی مهم برای تغذیه زمین‌های زراعی این سه کشور است. رودخانه یانگ تسه بلندترین رودخانه چین و سومین رودخانه بلند دنیا به حساب می‌آید و محبوب‌ترین جا برای چینی‌هایی است که می‌خواهند گردش با کشتی‌های کروز را تجربه کرده و در نهایت به شانگهای برسند. سالوین نیز که از برمه و تایلند می‌گذرد، بعد ازمسیری طولانی در نهایت به اقیانوس هند می‌ریزد. این سه رودخانه در کنار هم، یک پهنه‌ی آبی بسیار مهم را برای منطقه می‌سازنده که هم از نظر زیستی و هم از نظر منابع آبی، اهمیت ویژه‌ای دارند. هر گوشه از مسیر آن‌ها نیز، منطقه‌ای جذاب برای گردشگران به حساب می‌آیند.

 

راهنمای گردش ۲۴ ساعته در گوانجو

مهم‌ترین میراث طبیعی و فرهنگ چین

کوه تایشان

تایشان در لغت به معنی طلوع خورشید است و این مکان یکی از ۵ کوه مقدس مکتب تائوئیسم به حساب می‌آید. این که چرا این مکان به عنوان یک میراث طبیعی بر شمرده می‌شود که کاملا پیداست اما وجود معابد متعدد و مهم در این مکان است که آن‌‌جا را به میراثی فرهنگی نیز بدل کرده. کوه تایشان یا همان کوه تای، حداقل برای ۳ هزار سال محلی مهم برای عبادت در میان مردم چین بوده و برای رسیدن به یکی از معباد در مسیر شرقی، مردم باید ۶ هزار پله سنگی را طی می‌کردند که این کار با سرعت متوسط، چیزی حدود ۴ ساعت زمان می‌برد. البته در حال حاضر برای گردشگران مسیرهای راحت‌تری ترتیب داده شده است اما هنوز می‌توانید در همان راه قدم بگذارید و شکوه این پلکان را ببینید. جاهای دیدنی بسیار زیادی در این مکان وجود دارد که شامل استخر اژدهای سیاه، مقبره ژنرال فنگ یوشیانگ، پل طول عمر، دروازه‌های متعدد و ... می‌شوند.

کوهستان امی

این کوهستان بسیار زیبا که در ارتفاع ۳۰۹۹ در استان سیچوان واقع شده، به خاطر طبیعت شگفت انگیز، داشتن گونه‌های متنوع گیاهی و البته معابد بودایی متعدد و خاص، یکی از میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید. این مکان یکی از مقاصد گردشگری تابستانی مهم در چین به حساب می‌آید که از نظر فرهنگی نیز برای مردم منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته بهترین زمان برای بازدید از کوهستان امی بهار و پاییز است، زمانی که همه چیز به زیباترین شکل ممکن در آمده و هوای نیز شرایط خوبی دارد.

 

پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری چین

۲۱ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران