محبوب‌ترین میراث جهانی یونسکو در ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
محبوب‌ترین میراث جهانی یونسکو در ایران

میراث جهانی یونسکو مجموعه‌ای از مکان‌های فرهنگی و طبیعی هستند که در سازمان جهانی یونسکو ثبت شده و بر اساس کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی، متعلق به تمامی مردم زمین فارغ نژاد، مذهب و یا حتی ملیت می‌شود و دولت‌ها موظف هستند که در حفظ و نگهداری آن‌ها کوشا باشند.

هر ساله تعدادی از مراکز طبیعی یا تاریخی در جهان به این فهرست اضافه می‌شوند و در ایران نیز چندین مکان متفاوت در جاهای مختلف کشورمان هستند که پیش‌تر به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. اما محبوب‌ترین میراث جهانی یونسکو در ایران کدام‌ها هستند؟ این سوالی است که امروز قصد جواب آن را داریم.

 

تخت جمشید (فارس)

تخت جمشید یا پارسه، یکی از مهم‌ترین و البته پربازدیدترین مکان‌های تاریخی در ایران به حساب می‌آید که زمانی مهم‌ترین شهر باستانی امپراطوری پارسی بود. در این مکان ویرانه‌هایی از چندین کاخ وجود دارد و شما می‌توانید سر ستون‌های زیبا، نقوش برجسته‌ بی‌بدیل و چندین و چند چیز دیگر را در این محل ببینید که از دوره‌ی داریوش، خشایار شاه و اردشیر اول به جا مانده‌اند.

 

برترین پیست‌های اسکی در ایران

میدان نقش جهان (اصفهان)

میدان نقش جهان یا میدان امام، میدانی مستطیلی در قلب اصفهان است که بناهایی از دوره‌ی صفویه، دور تا دور آن را گرفته‌اند. از جمله این بناها می‌توان به مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله، کاخ عالی قاپو و بازار بزرگ اصفهان اشاره کرد که هر کدام یک جاذبه‌ی گردشگری برای اصفهان نیز به حساب می‌آیند.

چغازنبیل (خوزستان)

 چغازنبیل یکی از ارزشمندترین ابنیه باستانی در ایران است که پیشینه‌ی آن به حدود ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد مسیح است. چغازنبیل اولین مکانی در ایران بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شد. جایی که زمان باستان نیایشگاه به حساب می‌آمد و از بسیاری جهات، از جمله پیشروترین سازه‌های زمان خود مسحوب می‌شد.

 

بهترین مقاصد گردشگری زمستانی در ایران

تخت سلیمان (آذربایجان غربی)

یکی از زیباترین جاهایی که شما می‌توانید در سفرهای خود به آذربایجان غربی از آن‌ دیدن کنید، تخت سلیمان در نزدیکی شهر تکاب است. این مکان در واقع مجموعه‌ای از بناهای تاریخی هستند که در کنار یک دریاچه طبیعی زیبا ساخته شده و مربوط به دوره‌های مختلف از جمله اشکانیان، ساسانی‌ها و ایلخانیان به حساب می‌آیند. از مهم‌ترین آثار به جا مانده در تخت سلیمان می‌توان به آتشکده و تالارهای دوره ساسانی اشاره کرد.

ارگ بم (کرمان)

ارگ تاریخی بم که در شهری به همین واقع شده، در مجاورت جاده‌ی ابریشم قرار داشت و به همین دلیل، در دوره اشکانیان و هخامنشی، به شدت اهمیت داشت. بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان اما در زلزله‌ی شدیدی که در سال ۸۲ به وقتوع پیوست، آسیب زیادی دید، اما طی سال‌های گذشته، مرمت‌های صورت گرفته بر روی ارگ بم، آن را به شکوه سابق خود نزدیک کرده است.

 

رمانتیک‌ترین مقاصد ایران را بشناسید

پاسارگاد (فارس)

پاسارگاد یکی دیگر از مجموعه سازه‌های باستانی از دوران هخامنشی است که در اطراف فارس واقع شده و از جمله مهم‌ترین و پرطرفدارترین اماکن تاریخی در ایران محسوب می‌شود که البته جزو میراث جهانی یونسکو نیز هست. آرامگاه کوروش، باغ پادشاهی، کاخ دروازه، کاخ بارعام، آبنماهای باغ شاهی و آرامگاه کمبوجیه تنها چند نمونه از جاهای مهمی است که در پاسارگاد باید از آن‌ها دیدن کنید.

گنبد سلطانیه (زنجان)

گنبد سلطانیه از جمله بناهای منحصر به فرد است که بعد از کلیسای سنتا ماریا و مسجد ایاصوفیه، سومین گنبد مرتفع دنیا به حساب می‌آید. این بنای آجری بسیار مهم در ایران که در واقع آرامگاه محمد خدابنده یا همان الجایتو حاکم مغول است، بین سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی ساخته شده و الهام بخش هنرمندان زیادی در دنیا بوده است و گفته می‌شود طراح تاج محل نیز از آن مکان الهام گرفته تا آن بنای ویژه را بسازد.

بیستون (کرمانشاه)

بزرگ‌ترین سنگ نوشته‌ی دنیا، بخشی مهم از هویت تاریخی ایرانیان نیز محسوب می‌شود. این نقش برجسته‌ی بزرگ در محوطه‌ی بیستون در اطراف کرمانشاه واقع شده و ساخت آن به دوره‌ی هخامنشیان بر می‌گردد و داستان پیروزی داریوش را روایت می‌کند. اهمیت این سنگ نوشته از آن‌جاست که هم به زمان میخی، هم به زبان ایلامی و هم زبان اکدی نوشته شده و یکی از دلایل رمزگشایی از این خط، همین تندیس بزرگ و ارزشمند است.

 

راهنمای سفر از جزیره کیش به قشم

سازه‌های آبی شوشتر (خوزستان)

در سال‌های اخیر، با آشنایی بیشتر گردشگران نسبت به سازه‌های آبی شوشتر، بازدید از منطقه‌ی بی‌بدیل در ایران نیز بیشتر شده است. این مکان یکی از شاهکارهای مهندسی در دوره باستان آن است که قدمت آن به دوره‌ی ساسانیان بر می‌گردد. مکانی که در نهایت به مدیریت آب به وسیله‌ی چند سازه‌ی مختلف و استفاده‌ی بهینه از آب رودخانه‌ی کارون منجر می‌شد. این مکان یکی از جاهایی است که حتما در سفر به جنوب کشور، باید از آن بازدید کنید.

ژئو پارک قشم

قبل از هر چیز باید گفت که ژئوپارک قشم، یکی از مکان‌های مهم طبیعی در ایران است که متاسفانه به خاطر اشتباهات مکرر در استفاده از منابع طبیعی، این امکان وجود دارد که از لیست میراث جهانی یونسکو خارج شود. در تور قشم، شما حتما از زیبایی‌های این ژئوپارک مهم در کشورمان دیدن خواهید کرد که شامل بسیاری از جاذبه‌های طبیعی مهم جزیره می‌شود.

۱۰ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران