بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین جزایر ایران کدامند

جاذبه‌های گردشگری داخلی
بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین جزایر ایران کدامند

ایران کشوری است که سرشار از منابع طبیعی، تمدن و تاریخ چند هزارساله، فصول کامل و زیبا و جاذبه‌های گردشگری فراوان است. در میان این جاذبه‌ها، می‌توان به وجود جزیره‌های متعدد حدود ۳۰ مورد در جنوب کشور اشاره کرد، هر چند که تنها یک جزیره در شمال ایران وجود دارد. برخی از این جزایر مسکونی هستند و برخی دیگر غیرمسکونی.

شماری از این جزایر قدمتی معادل شهرهای ایران باستان دارند، برخی به دلیل موقعیت استراتژیک‌شان اهمیت یافته‌اند، برخی سرشار از حیات دریایی و ویژگی‌های بکر و کشف نشده بوده و در نهایت بعضی دیگر با طبیعت سرسبز و چشم نواز خود هوش از سر بازدیدکنندگان می‌برند. بنابراین مقایسه این جزایر کاری بس دشوار است، بیایید با هم سری بزنیم به بزرگترین جزایر ایران.

 

قشم

قشم، جزیره‌ای آفتاب سوخته و نزدیک به آبهای شفاف خلیج فارس است که به طرز جالب توجهی در میان مسافران جاده‌ای ایران بسیار محبوب است. قشم با مساحتی بالغ بر ۱۴۹۱ کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین جزیره ایران به شمار می‌آید و بین دهانه خلیج فارس و تنگه هرمز واقع شده و در طول تاریخ ایران توجه بسیاری را به خود جلب نموده است. در واقع این محدوده از دیرباز، یکی از بهترین قطب‌های تجاری کشور برای خرید کالاهایی با قیمت مناسب و معاملات پرسود بوده و همچنین امکانات تبادل فرهنگ با سرزمین‌های خارج را نیز فراهم کرده است.

 

معرفی برترین مراکز خرید در ایران

این جزیره دوست داشتنی علاوه بر دستاوردهای اقتصادی، به لحاظ تاریخی و اجتماعی نیز اهمیت دارد. بسیاری از مسافران جاده‌ای ایرانی، حداقل یک بار یا بیشتر برای سفرهای خود به خارج از کشور، به قشم رفته‌اند و دلیل آن بسیار واضح است. حمل و نقل دریایی آسان و راحت! در واقع قشم می‌تواند آخرین یا اولین ایستگاه در یک مسیر جاده‌ای بسیار خیره کننده در سراسر ایران باشد که از سواحل شمالی دریای خزر شروع می‌شود و تا سواحل بنادر جنوبی امتداد می‌یابد. همچنین باید گفت که مردم و اتومبیل‌هایشان با یک قایق کوچک، از سواحل خلیج فارس به این جزیره قابل انتقال هستند.

در سفر با تور قشم خواهید دید که جاذبه‌های گردشگری طبیعی و یا ساخته دست بشر به وفور در این منطقه یافت می‌شوند. ۸۰۰۰ هکتار ذخایر طبیعی جنگل حرا در قشم، بندر تاریخی لافت در مجاورت جنگل، غارهای متعددی مانند غار نمکی قشم که طولانی ترین غار در جهان است، قلعه متروک پرتغالی‌ها و جذابیت دره ستارگان در قشم با ریشه‌ای عمیق در باورها و داستان‌های محلی‌ها در این جزیره به استقبالتان می‌آیند. این محدوده، حتی مورد توجه گروه‌های نجوم جامعه ایران است که این مکان را برای تورهای آموزشی سالانه خود انتخاب می‌کنند. اگر تمایل دارید به قشم سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از آن مقاله ۱۰ نکته مهم قبل از سفر به قشم را مطالعه کنید.

 

محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران

کیش

این جزیره رویایی با گذشته‌ای دراماتیک و مساحتی بالغ بر ۹۱٫۵ کیلومتر مربع، در منطقه آزاد تجاری نزدیک به تنگه استراتژیک هرمز واقع شده و از محبوبیت بالایی در میان گردشگران ایرانی و خارج از ایران برخوردار است. اینجا مکانی برای آزادی‌های اجتماعی بیشتر، نمایش‌های عمومی و برنامه‌های سرگرم کننده بوده و از نظر اقتصادی تقریبا برای همه طبقات جامعه ایران قابل دسترسی است.

شنا در آب‌های شفاف و سایر تفریحات آبی، مراکز خرید بزرگ غربی چند منظوره با کالاهایی مقرون به صرفه، مناظر طبیعی و مکان‌های دیدنی، کشتی یونانی کیش در خط ساحلی کم عمق شمال این جزیره که بهترین مکان برای گذراندن یک شب عاشقانه برای مسافران تور کیش است، اقامتگاه‌های باشکوه و بی‌نظیر، ساحل مرجانی کیش و پارک دلفین‌ها در جزیره کیش از جاذبه‌های پرطرفدار این منطقه به شمار می‌آیند.

 

معرفی ‌‌لوکس‌ترین هتل‌های ایران

 

لاوان

این جزیره با مساحتی در حدود ۸۷ کیلومتر مربع، از بزرگ‌ترین جزایر مسکونی در جنوب ایران بوده و به لحاظ استراتژیکی و ذخایر نفتی از اهمیت بالایی برخوردار است. جزیره لاوان از نظر موقعیت جغرافیایی بین بندر مقام، جزیره‌ شیدور (مارو) و ساحل نخیلوه واقع شده و سرشار از  گونه‌های مختلف و متنوع گیاهی و جانوری نظیر آهو، لاکپشت، کوسه و دلفین است.

بیشتر ساکنان این منطقه به صید ماهی و مروارید و یا کار در مجموعه‌های نفتی مشغولند. جالب است بدانید که این جزیره آرام و دنج، سرشار از مراکز خرید مدرن و بزرگ و اقامتگاه‌هایی عالی در حومه جزیره با هر سطح از بودجه است. در نهایت باید گفت که سوغات لاوان را انواع صنایع دستی حصیری و دریایی، ظروف سفالی لباس‌های سنتی جنوب تشکیل می‌دهند.

هرمز

جزیره هرمز یا جزیره رنگین کمان ایران، همیشه مورد علاقه گردشگران محلی و بین المللی بوده است. این جزیره زیبا، در ضلع غربی جزیره قشم واقع شده و به دلیل کوه‌های شنی قابل توجه و برجسته خود، جایش را در لیست جزایر برتر ایران باز کرده است. این جزیره، دارای مناظر طبیعی ساحلی و کوهستانی فراوان و آثار ساخته شده بسیار توسط بشر است به نحوی که یک سفر یکروزه برای گشت و گذار در آن کافی نیست.

 

پارک کروکودیل قشم یکی از جذاب‌ترین پارک‌های ایران

عمق دریا در جزیره هرمز برای خروج سریع تانکرهای عظیم نفتی از خلیج فارس کافی است. این جزیره مانند جواهری در آبهای آبی خلیج فارس خودنمایی می‌کند و یک جاده ساحلی زیبا آنرا احاطه کرده است. بنابراین هنگام پیاده روی یا دوچرخه سواری در این جاده، جاذبه‌های طبیعی بسیاری نظیر جاده‌های شنی رنگارنگ را خواهید دید. علاوه بر مناظر طبیعی، بسیاری از مکان‌های تاریخی مانند قلعه پرتغالی‌ها، زیارتگاه خضر نبی، بازار، دشت زعفران، مکتب خانه و بقایای کاخ بی بی گل و بی بی صورت را در اینجا خواهید یافت.

 نقطه قوت دیگر این جزیره به وجود حیات وحش دریایی آن باز می‌گردد، به نحوی که موقع قدم زدن و یا استراحت در سواحل جزیره هرمز می‌توانید خرچنگ‌ها، ​​کوسه‌ها، پرندگان بومی و مهاجر و لاک پشت‌هایی را مشاهده کنید که هیجان وصف ناپذیری را به شما هدیه می‌دهند. همچنین می توانید شب را در ساحل سپری کنید و از منظره فیتوپلانکتون‌ها که ساحل را روشن می‌کنند لذت ببرید.

 

بازدید از دو آرامگاه مهم بزرگان ایران در مشهد

جزیره هرمز یک گزینه عالی برای کسانی است که به فعالیت‌های تفریحی مانند شنا و سایر ورزش‌های آبی علاقه مندند. دره رنگین کمان نیز که در بخش غربی جزیره واقع شده، چشم هر بیننده‌ای را خیره می کند.

جزیره لارک

جزیره لارک یک بهشت دست نخورده در کنار جزیره هرمز، در حاشیه جزیره قشم است. این منطقه، از ساکنان معدودی برخوردار بوده که بیشترشان ماهیگیر و غواص هستند. این امر آنرا به یک مکان رویایی برای گردشگرانی تبدیل می‌کنند که به دنبال آرامش سواحل دنج و خالی از سکنه هستند. تماشای آب‌های مرجانی رنگی و درخشان در طول روز و دیدن فیتوپلانکتون‌ها که رنگ آب را به آبی نورانی بدل می‌کنند در شب، از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر جزیره لارک به شمار می‌آیند.

 

دلفیناریوم‌های ایران در کیش و تهران

۲۱ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران