بزرگ‌ترین شهرهای ایران را بشناسید

جاذبه‌های گردشگری داخلی
بزرگ‌ترین شهرهای ایران را بشناسید

ایران کشوری در غرب آسیا است که جمعیتی بالغ بر ۷۴ میلیون نفر دارد. بیشتر ایران روستانشین هستند اما در دهه‌های اخیر مهاجرت به شهرهای بزرگ و با امکانات یکی از پدیده‌های منفی اجتماعی و اقتصادی بوده است. تهران به عنوان پایتخت ایران همیشه از جمعیتی بیش از سایز شهرهای ایران برخوردار بود اما رشد شهرهایی همچون اصفهان و مشهد این بی‌توازنی را تاحدودی کم کرد. حالا ایران دارای چندین کلان‌شهر مهم است که هر کدام‌شان خصیصه و شرایط خاص خودشان را دارند. در هر کدام از این شهرها چیزی برجسته و منحصر به فرد است که در دیگری یافت نمی‌شود. ما در این مقاله بزرگ‌ترین شهرهای ایران را معرفی خواهیم کرد.

 

تهران

تهران به عنوان پایتخت ایران بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور است. در این کلان شهر سیاسی و برجسته بیش از ۱۵ میلیون نفر زندگی می‌کنند. از همین رو تهران دومین شهر بزرگ غرب آسیا، سومین شهر بزرگ خاورمیانه و ۲۹مین شهر بزرگ دنیا شناخته می‌شود. در حالی که در طول تاریخ چندباری پایتخت ایران عوض شد اما تهران همیشه گزینه‌ای مهم بوده است. حالا بعد از گذشت قرن‌ها اقوام گوناگونی در تهران زندگی می‌کنند که به نوعی از این شهر ایرانی کوچک ساخته شده است. در حالی که بومی‌های سایر نقاط ایران با زندگی در تهران همچنان زبان خودشان را حفظ کرده‌اند اما زبان رایج تهران فارسی است. به علاوه تهران از نظر اقتصادی نیز قطب اصلی کشور محسوب می‌شود زیرا ۳۰٪ از نیروی کار و نیز ۴۵٪ از شرکت‌ها و صنایع کشور در این کلان‌شهر فعالیت می‌کنند. حتی اگر این‌ها را نادیده بگیریم وجود کاخ‌های پادشاهان قبلی، موزه‌های تاریخی و گالری‌های هنری از این شهر مقصدی گردشی هم ساخته است.

 

بازدید از کوهسنگی در شهر مشهد

مشهد

مشهد مرکز استان خراسان رضوی بوده و با بیش از ۲.۷۹۰ هزار نفر جمعیت، دومین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. همانطور که همگی می‌دانیم اسم مشهد به دلیل شهادت امام رضا در این شهر به این نام در آمده است. در سفر به مشهد می‌توان از اولین مسجد حرم امام رضا که با تلاش شاهرخ میرزا که حدود سال ۷۹۷ هجری شمسی ساخته شد دیدن کنید. شاید ندانید اما جدا از وجود حرم مطهر که مردم را از سراسر ایران به این شهر می‌کشاند، مشهد دومین قطب تولیدکننده خودرو در کشور هم هست. با این همه اقتصاد مشهد با وجود زائران حرم، کشت میوه، شیرینی‌جات، و همچنین سنگ‌های قیمتی می‌چرخد. به علاوه با وجود مراکز تفریحی فراوان، مراکز خرید لوکس، هتل‌های آنچنانی و پاساژها تور مشهد از مقاصد مهم گردشی نیز محسوب می‌شود.

اصفهان

بی‌شک اصفهان که به عنوان نصف جهان شناخته می‌شد روزگاری بزرگ‌ترین شهر منطقه بود که در دوره صفوی به اوج خود رسیده بود. اکنون اصفهان با زیباترین بناهای تاریخی، مساجد و محلات قدیمی و همچنین جاهای دیدنی‌اش گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. جدا از این که اصفهان از بزرگ‌ترین و توریستی‌ شهرهای ایران است و با نقاط دیدنی زیادی پوشیده شده از لحظ فرهنگ غذایی و موسیقی نیز برجسته است. اصفهان به هنر فرش‌بافی و نقش و نگارهای منحصر به فرد نیز شهرت یافته است.

 

۵ شهر زیبای نزدیک به مشهد

کرج

کرج که قبلا به عنوان مهم‌ترین شهرستان استان تهران محسوب می‌شد حالا خودش مرکز استان است. در حالی که کرج همیشه پا برجا بوده اما صفویان و قاجاریه در توسعه و رونق آن نقش بسیار مهمی داشتند. این شهر همیشه برای تهرانی‌ها به عنوان مقصدی برای تعطیلات در نظر گرفته می‌شد در حالی که امروزه خودش به تنهایی از شهرهای مهم و صنعتی ایران شناخته می‌شود. زمانی کرج به عنوان خوابگاه تهرانی‌ها در نظر گرفته می‌شد اما با بالا رفتن اجاره مسکن و گرانی دیگر مانند گذشته رفت و آمد از کرج به تهران برای رفتن به محل کار توجیه اقتصادی چندانی ندارد. با وجود این آب و هوای کرج بسیار مطلوب‌تر از تهران بوده و ترافیک آن به جز اوج ساعات تردد خیلی کم‌تر از تهران است. به طور کلی بهترین محله‎‌های کرج برای زندگی عظیمیه و مهرشهر هستند که اعیان‌نشین و گران قیمت هستند.

شیراز

شیراز از شهرهای بزرگ ایران است که به خاطر ادبیات غنی و نامدارترین شعرای ایران حافظ و سعدی در تمام دنیا شناخته شده است. غنای فرهنگی در این شهر به حدی عمیق است که به عنوان بخشی از زندگی روزمره مرم به تمام محلات و بافت‌های سطح شهر نفوذ کرده است. محلات شیراز هر کدام ویژگی خاص خودشان را دارند مثلا بسته به این که دنبال چه چیزی هستید مقصد شما نیز متفاوت خواهد بود. مثلا برخی محله‌های خوب شیراز برای سرمایه‌گذاری شامل شهرک بهشتی، گلدشت حافظ، گلدشت معالی‌آباد، خیابان فردوسی، شهرک ولیعصر و شهرک پرواز می‌شود.

 

دلفیناریوم‌های ایران در کیش و تهران

۲۸ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران