معرفی ۳ میراث جهانی مهم یونسکو در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
معرفی ۳ میراث جهانی مهم یونسکو در گرجستان

گرجستان تاریخی غنی را تجربه کرده که پیشینه‌ی آن به هزاران سال پیش بر می‌گردد. کشوری که بارها توسط امپراطوری‌های مختلف مورد تاخت و تاز قرار گرفته و برای مدت‌های مدید بین‌آن‌ها دست به دست می‌شد. به همین دلیل است که شما نشانه‌های بارزی از امپراطوری‌های بزرگ پارسی، رومی و مغول را در فرهنگ و تاریخ این کشور مشاهده خواهید کرد.

با این حال خلوص فرهنگی مردم این کشور در تمام این دوران‌ها پابرجا ماند تا این که با ورود دین مسیحیت به آن کشور، دوران متفاوتی را گرجستان تجربه کرد و در قرن‌های ۱۱ و ۱۲ میلادی دورانی طلایی را طی نمود. بسیاری از مراکز تاریخی گرجستان مربوط به این دوران است و معماری و هنری که در ابنیه مهم کشور نیز ثبت شده، کاملا آن شمایل خاص مربوط به منطقه قفقاز را در خود دارد.

در میان مراکز تاریخی مختلف، سه مکان به عنوان میراث جهانی یونسکو در گرجستان به ثبت رسیده که امروز قصد داریم با هم، نگاهی به آن‌ها بندازیم.

 

کلیسای جامع باگراتی و صومعه گلاتی

این مجموعه مهم تاریخی و مذهبی در نزدیکی شهر کوتایسی واقع شده و شما در سفر به این شهر زیبا، می‌توانید از آن‌جا نیز بازدید به عمل بیاورید. کلیسای جامع باگراتی در قرن ۱۱ میلادی ساخته شده بود تا این که مجموعه در قرن ۱۲ میلادی با ساخت صومعه گلاتی گسترش پیدا کرد و این ساخت و ساز‌ها تا قرن ۱۷ میلادی ادامه پیدا کرد تا به چیزی تبدیل شد که حالا شما مشاهده می‌کنید.

این بنای زیبا با موزاییک کاری فوق‌العاده هنرمندانه تزیین شده است و یکی از نمونه‌های درخشان از معماری قرون وسطایی در گرجستان به شمار می‌رود. مکانی که در گذشته یک مرکز فرهنگی و آموزشی در گرجستان به حساب می‌آمد و آن را دیوارهای سنگی که دور تا دورش را گرفته بود، محافظت می‌کرد. در سفر با تور گرجستان زمان بازدید از این مکان دیدنی، شما یک نمای ۳۶۰ درجه جذاب از کوتایسی و طبیعت اطراف آن را نیز مشاهده می‌کنید و از یاد نبرید که بازدید از این مجموعه، کاملا رایگان خواهد بود.

 

بازدید از بنای یادبود تاریخ گرجستان

نمادهای تاریخی متسختا

متسختا زمانی پایتخت گرجستان به حساب می‌آمد و با توجه به زیبایی و فاصله‌ی تقریبا نیم ساعته‌ از پایتخت کنونی، گردشگران زیادی در طول سال از آن‌جا بازدید می‌کنند. این شهر زیبا که در گذشته یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های راه ابریشم در میان دریای سیاه و دریای خزر بود، حالا به یک نماد گردشگری در گرجستان تبدیل شده است.

چندین مکان تاریخی مهم در این شهر وجود دارد که قدیمی‌ترین آن‌ها به قرن ۴ میلادی بر می‌گردد. جدا از خود این ابنیه، در داخل هر کدام می‌توانید آثار هنری مختلف و اشیا به جا مانده از دورهای تاریخی متفاوت را مشاهده کنید. اگر به تور تفلیس می‌روید، حتما از متسختا دیدن کنید، زیرا این شهر جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که تنها به اماکن تاریخی آن محدود نشده و شامل طبیعت زیبا، فروشگاه‌های صنایع دستی متنوع و خیلی چیزهای دیگر نیز می‌شود. بسیاری از کسانیکه به خوبی گرجستان را می‌شناسند، به گردشگرانی که تنها یک گردش خارج از شهر از تفلیس را می‌توانند تجربه کنند، متسختا را برای بازدید پیشنهاد می‌کنند. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای تفریح‌ها در متسختا را حتما مطالعه فرمایید.

 

گردشی جذاب در زوگدیدی، گرجستان

ارتفاعات سوانتی

ارتفاعات سوانتی در گرجستان منطقه‌ای خاص و جدا افتاده در کوهستان است که برج‌های باستانی و دهکده‌هایی در آن‌ها باقی مانده که همگی از قرون وسطا در این محل ساخته شده‌اند و این را به راحتی می‌توان از معماری‌شان فهمید. یکی از جذاب‌ترینِ این دهکده‌ها، Chazhashi نام دارد که بیش از ۲۰۰ مورد از این خانه‌ها را در خود داشته و شما می‌توانید و در واقع این فرصت را به شما می‌دهند تا دقیقا قدم زدن در یک مکان باستانی و قرون وسطایی را تجربه کرده و عکس‌هایی عالی بگیرید.

در مجموع این منطقه از سوانتی، طبیعت اطرافش و برج‌های جذابی که چند متر ارتفاع دارند، شما را در یک فضای غیر واقعی همچون نقاشی‌های دوران رونسانس قرار می‌دهند. بهتر است در فصول بهار و تابستان یا نهایتا اوایل پاییز از این منطقه دیدن کنید تا به راحتی و در هوایی مطلوب به گشت و گذار در این نقاط کوهستانی بپردازید.

 

۸ مکان جذاب در اطراف کوتایسی

۰۴ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران