میراث جهانی یونسکو فیلیپین

جاذبه‌های گردشگری فیلیپین
میراث جهانی یونسکو فیلیپین

همه ما دوست داریم تا در طول سفر خود به مقاصد گردشگری از معروف‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های جهانی دیدن کنیم. یکی از معیارهای انتخاب برترین جاذبه‌های گردشگری در هر سفری لیست میراث جهانی یونسکو است. چرا که سایت‌های میراث جهانی یونسکو با در نظر گرفتن تمامی جوانب تاریخی، فرهنگی، معماری و ... جاذبه‌ها را تحت حمایت خود درمی‌آورند. با توجه به این گفته‌ها سعی کرده‌ایم تا مقاله‌ای ترتیب داده و در آن میراث جهانی یونسکو برای بازدید در تور فیلیپین را برای علاقه‌مندان معرفی کنیم. از زمان گنجاندن فیلیپین در کنوانسیون در سال ۱۹۸۵، یونسکو شش مکان را در این کشور تعیین کرده است. در ادامه به معرفی تک تک این موارد می‌پردازیم.

 

۱. کلیساهای باروک فیلیپین (The Baroque Churches of the Philippines)

کلیساها در کشور فیلیپین اهمیت بسیار بالایی دارند. به طوری که برخی از این بناها دارای تاریخچه قدیمی بوده و از جذابیت تاریخی و البته فرهنگی بسیار بالایی برخوردار هستند. به خصوص کلیساهای باروک بیش از دیگر بناها توانسته‌اند مورد توجه گردشگران در تور فیلیپین قرار بگیرند. این کلیساها به عنوان بخشی از هدف اسپانیایی‌ها برای گسترش مسیحیت در قرن شانزدهم، در شهرها، شهرک‌ها و استان‌های مختلف ساخته شدند. در این میان چهار موردی که در زیر به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم، جزو اولین بناهای مذهبی در فیلیپین بودند و از طریق سبک معماری منحصر به فرد اروپایی خود توانسته‌اند توجه بسیاری از توریست‌ها را به خود جلب کرده و در لیست میراث جهانی یونسکو قرار بگیرند.

 

گردش در جزیره بوراکای، فیلیپین

  • کلیسای سن آگوستین اینتراموروس، مانیل (San Agustin Church Intramuros, Manila)

کلیسای سن آگوستین فیلیپین که بین سال‌های ۱۵۸۷ تا ۱۶۰۶ ساخته شده قدیمی‌ترین کلیسای باروک در کل این کشور به شمار می‌آید که دوره ساخت طولانی نیز داشته است. این کلیسا تنها ساختاری بود که در طول جنگ جهانی دوم دست نخورده باقی مانده و به همین دلیل از اهمیت دوچندانی برخوردار است. چنانچه قصد بازدید از این کلیسای جذاب را دارید باید خود را به NAIA رسانده و از آنجا با رانندگی در حدود ۴۰ دقیقه با ماشین به این بنای تاریخی ثبت شده در یونسکو دسترسی پیدا کنید.

  • کلیسای بی. لا نوسترا سنورا د لا آسونسیون (B. La Nuestra Señora de la Asuncion Church (Ilocos Sur))

مورد بعدی از کلیساهای ثبت یونسکو که در تور فیلیپین فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، کلیسای B. La Nuestra Señora de la Asuncion است. این بنای زیبا و خیره‌کننده در سال ۱۷۶۵ در شهر استا ساخته شد. این بنا کلیسایی به سبک دژ بوده و دارای نمای آجری و دیوارهای تقویت شده برای محافظت از آن در برابر زلزله است. از جمله ویژگی‌های کلیدی آن می‌توان به یک پلکان ۸۵ پله‌ای که به حکاکی از مریم مقدس بر فراز درخت منتهی می‌شود اشاره کرد. همچنین یک برج ناقوس نیز در بالای آن به چشم می‌خورد که در سال ۱۸۱۰ به آن اضافه گردیده است. برای دسترسی به این کلیسا باید از مانیل، با اتوبوس به مقصد Ilocos Sur بروید. هنگامی که به آنجا رسیدید، سوار اتوبوسی شوید که به سمت یکی از شهرهای جنوبی حرکت می‌کند. توجه داشته باشید که این کلیسا از جاده اصلی کمی فاصله دارد. بنابراین قبل از سوار شدن به اتوبوس از راننده در مورد مسیر حرکت آن و اینکه در کنار کلیسا نگه می‌دارد یا نه سوال بپرسید.

 

۷ هتل جذاب روی آب در فیلیپین

  • کلیسای سی. پائوئای (Paoay Church (Ilocos Norte))

از دیگر کلیساهای باروک ثبت یونسکو در فیلیپین، کلیسای سی. پائوئای نام دارد. این بنای زیبا و دیدنی که با نام کلیسای سن آگوستین نیز شناخته می‌شود از جمله مکان‌هایی است که بازدید از آن باید در الویت هر گردشگری در این کشور قرار بگیرد. این کلیسا به‌خاطر تکیه‌گاه‌های فوق‌العاده‌ای از جنس بلوک‌های مرجانی و پایانه‌های سنگی تزیین شده‌ معروف بوده و امکان ندارد توجه بازدیدکننده‌ای را به خود جذب نکند. گفته می‌شود که برج ناقوس این کلیسا به عنوان برج مراقبت فیلیپینی در قیام ۱۸۹۸ علیه اسپانیایی‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. توجه داشته باشید که سریعترین راه برای رسیدن به کلیسای پائوآی این است که از مانیل به Laoag پرواز کنید. سپس از فرودگاه بین‌المللی لائواگ، سوار جیپنی شده و به سمت Paoay Ilocos Norte حرکت کنید. در این منطقه با کمی پرس و جو از افراد محلی می‌توانید کلیسا را پیدا کنید.

  • کلیسای دی. میاگائو ( Miagao Church (Iloilo))

چهارمین مورد از کلیسای باروک واقع در فیلیپین که نام آن در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، کلیسای دی. میاگائو نام دارد. گفته می‌شود بنای این کلیسا در سال ۱۸۷۱ تحت حمایت شخصی مهم به نام سنت توماس دی ویلانوا تأسیس شد. برای این منظور بالاترین نقطه شهر برای محافظت در برابر مهاجمان انتخاب گردید. بعدا به منظور حفظ سازه، مرمت‌های گسترده‌ای در سال ۱۹۶۲ انجام شد و امروزه درهای آن به روی اغلب بازدیدکنندگان باز است. میاگائو تقریباً یک ساعت و ۳۰ دقیقه با فرودگاه بین‌المللی ایلویلو فاصله دارد. بنابراین به منظور رفتن به آنجا از مانیل باید یک پرواز به ایلویلو رزرو کنید. سپس، از ترمینال موهون یا بازار پایانه ایلویلو با یک جیپنی به سمت میاگائو بروید.

 

بهترین مکان‌ها برای خرید در فیلیپین

۲. پارک طبیعی صخره‌های توباتاها فیلیپین (Tubbataha Reefs Natural Park Philippines)

صخره توباتاها با بیش از ۴۰۰ گونه ماهی و ۳۰۰ گونه مرجانی دارای بالاترین تنوع زیستی در دنیا بوده و از همین رو توانسته شهرت جهانی پیدا کند و نام خود را در لیست میراث جهانی یونسکو بگنجاند. سال ثبت این جاذبه طبیعی فیلیپین در یونسکو به ۱۹۹۳ برمی‌گردد. این صخره منطقه حفاظت شده دریایی با مساحتی در حدود ۹۷۰۳۰ هکتار بوده و از دو جزیره مرجانی عظیم و یک ساختار مرجانی کوچکتر تشکیل شده است. صخره زیبا و دیدنی توباتاها در منطقه پالاوان، فیلیپین قرار گرفته و از آنجایی که این سایت بیش از ۱۰ ساعت با Puerto Princesa  فاصله دارد، فقط از طریق سفر دریایی قابل دسترسی خواهد بود. پس اگر اهل سفر دریایی هستید بلیط خود را رزرو کرده و آماده چند روز استراحت بر روی آب دریا باشید.

۳. تراس‌های برنج بانائو فیلیپین (The Banaue Rice Terraces Philippines)

بدن شک یکی از زیباترین مناظری که می‌توانید در سفر با تور فیلیپین مشاهده کنید، تراس‌های برنج بانائو هستند. تراس‌های برنج بانائو در ایفوگائو قرار گرفته و در سال۱۹۹۵ به ثبت یونسکو رسیده‌اند. این مکان منحصر به فرد نمونه‌ای بارز از یک منظر فرهنگی و طبیعی است که و یک سیستم کشاورزی سنتی را که تاریخچه‌ای بیش از ۲۰۰۰ سال دارد، به نمایش می‌گذارد. این محدوده مساحتی در حدود ۱۰۳۶۰ کیلومتر مربع داشته و یک سیستم آبیاری پیشرفته دارد که برای مدت طولانی یک چهره مهم در اقتصاد آنها بوده است. چنانچه تصمیم به بازدید از این مکان زیبا را دارید باید سوار بر اتوبوس‌هایی به مقصد Banaue شده و از مانیل مسافتی در حدود ۹ الی ۱۰ ساعت را پشت سر بگذارید که قطعا ارزش آن را خواهد داشت. همچنین می‌توانید سوار بر اتوبوس ترانزیت اوهایامی که ایستگاهی در سامپالوک مانیل دارد، شوید. این اتوبوس‌ها معمولاً ساعت ۱۰ شب حرکت می‌کنند.

 

مهم‌ترین جزایر توریستی فیلیپین

۴. شهر تاریخی ویگان فیلیپین (Historic City of Vigan Philippines)

مورد بعدی از جاذبه‌های گردشگری در فیلیپین که ارزش بازدید دارد، شهر تاریخی ویگان است. این مکان در سال ۱۹۹۹ به ثبت یونسکو رسیده و در منطقه Ilocos Sur قرار گرفته است. شهر ویگان در فیلیپین که به دلیل خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده و ساختمان‌های به سبک استعماری شهرت دارد، بهترین نمونه از یک شهر حفاظت‌شده اسپانیایی در کل آسیا محسوب می‌شود. این تنها شهر فیلیپین است که از بمباران جنگ جهانی دوم در امان مانده است. ویگان ۸ تا ۱۰ ساعت با ماشین از مترو مانیل از طریق بزرگراه مک آرتور فاصله دارد و مسافران می‌توانند به فرودگاه بین‌المللی لائواگ که یک ساعت پرواز با مانیل فاصله دارد، پرواز کنند.

۵. پارک ملی رودخانه زیرزمینی پورتو پرینسسا فیلیپین (Puerto Princesa Subterranean River National Park Philippines)

اگر عاشق طبیعت هستید و از طرفی دوست دارید تا از یکی از جاذبه‌های گردشگری ثبت یونسکو در فیلیپین دیدن کنید، توجه شما را به پارک ملی رودخانه زیرزمینی پورتو پرینسسا واقع در منطقه پالاوان جلب می‌کنیم. پارک ملی رودخانه زیرزمینی پورتو پرینسسا با صخره‌های کارست آهکی بلند و رودخانه زیرزمینی هشت کیلومتری موفق شده نام خود را در سال ۱۹۹۹ در فهرست جهانی یونسکو بگنجاند. این منطقه یکی از غنی‌ترین اکوسیستم‌های کشور فیلیپین را دارا بوده و یکی از با ارزش‌ترین جنگل‌های آسیا به شمار می‌آید. چنانچه ایده بازدید از این اکوسیستم برای شما جذاب است، برای دسترسی به آن باید پروازی به پورتو پرینسسا داشته باشید. سپس مسیری دو ساعته با رانندگی را از شهر تا ساحل سابانگ طی کنید. در نهایت نیز از آنجا، سوار قایق شده و در عرض چند دقیقه به پارک ملی رودخانه زیرزمینی پورتو پرینسسا دست یابید.

 

۲۰ عکسی که شما را عاشق فیلیپین می‌کند

۶. پناهگاه حیات وحش کوه هامیگوتیان فیلیپین (Mount Hamiguitan Range Wildlife Sanctuary Philippines)

ششمین مورد از میراث جهانی یونسکو فیلیپین، پناهگاه حیات وحش کوه هامیگوتیان نام دارد. این جواهر طبیعی در منطقه داوائو اورینتال قرار گرفته و در سال ۲۰۱۴ به ثبت یونسکو رسیده است. گفته می‌شود این پناهگاه تنها سایت میراثی در منطقه و آخرین افزوده شده فیلیپین پس از یک خشکسالی پنج ساله است. تعداد متنوع گونه‌های بومی پناهگاه حیات وحش و تعداد زیاد گیاهان و جانوران از جمله دلایل اصلی گنجاندن این مجموعه در فهرست یونسکو است. چنانچه علاقه داشته باشید که از این پناهگاه حیات وحش در فیلیپین دیدن کنید، رزرو یک پرواز به داوائو از مانیل است. همچنین می‌توانید از پایانه اتوبوس Ecoland در شهر داوائو، به شهرداری فرماندار Generoso بروید. این سفر تقریباً ۳.۵ ساعت طول خواهد کشید.

 

منبع

 

۱۶ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران