برترین میراث جهانی یونسکو در روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
برترین میراث جهانی یونسکو در روسیه

روسیه کشوری پهناور و فوق‌العاده زیبا است که منحصر به فردترین جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی را در خود جای داده است. به طوری که این کشور به عنوان خانه ۲۶ مکان میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود. همچنین روسیه از نظر تعداد سایت‌های میراث جهانی در رتبه‌ نهم جهان قرار گرفته و همین موضوع آن را به یکی از بایدهای هر گردشگری تبدیل کرده است. متاسفانه بسیاری از گردشگران از این میراث جهانی بی‌خبر بوده و تور روسیه خود را تنها محدود بازدید از مسکو و سن پترزبورگ می‌کنند. در نتیجه مکان‌های جذاب بسیاری را از دست می‌دهند. برای اینکه شما نیز جز این دسته از افراد نبوده و بتوانید حداکثر استفاده را از هزینه و زمان خود در سفر به این کشور داشته باشید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید. چرا که این بار قصد داریم تا شما را با برترین میراث جهانی یونسکو در روسیه آشنا کنیم.

 

کرملین و میدان سرخ مسکو، روسیه(Kremlin & Red Square Moscow, Russia)

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری روسیه که امروزه به نمادی از این کشور تبدیل شده، ساختمان کرملین و میدان سرخ مسکو است. به طوری که اهمیت این دو مکان را از قرار گرفتن نام آن در لیست میراث جهانی یونسکو می‌توان متوجه شد. میدان سرخ و کرملین مسکو در روسیه دارای ظاهری فوق‌العاده زیبا و باشکوه هستند که هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کنند. نکته قابل توجه اینکه این دو مکان با رویدادهای سیاسی و تاریخی روسیه پیوند خورده و از همین رو اهمیت دوچندانی پیدا کرده‌اند.

کرملین مسکو بین قرن‌های ۱۴ و ۱۷ توسط معماران شناخته شده‌ خارجی و روسی ساخته شد. به طوری که کرملین مسکو در طول سال‌ها با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله مهم‌ترین رویدادهای این کرملین می‌توان به بهره‌برداری از آن به عنوان محل تجمع برای فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و همچنین اقامت خانواده‌‌های سلطنتی اشاره کرد. از طرفی میدان سرخ بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین میدان مسکو است که در امتداد ضلع شرقی دیوارهای کرملین قرار دارد. در حین گشت و گذار در این مکان پیشنهاد می‌کنیم فرصت بازدید از کلیسای سنت باسیل (St Basil’s) را که یکی از بناهای مذهبی معروف و نمونه‌ واقعی معماری تاریخ روسیه است را نیز از دست ندهید.

 

معروف‌ترین سوغاتی‌های روسیه

 

شهر سنت پترزبورگ، روسیه (Sent Petersburg City, Russia)

شاید عجیب به نظر برسد اما شهر سنت پترزبورگ به عنوان معروف‌ترین شهر این کشور موفق شده نام خود را در فهرست میراث جهانی یونسکو بگنجاند. شهر سنت پترزبورگ که با نام "ونیز شمالی" یا "پتربورگ" نیز شناخته می‌شود، توسط پتر کبیر در سال ۱۷۰۳ تأسیس شد و از آن زمان تا ۱۹۱۸ پایتخت روسیه بود. سنت پترزبورگ در کناره‌های رود نوا در شرق خلیج فنلاند در دریای بالتیک قرار گرفته و در کنار بناهای تاریخی مهم و ارزشمند فرصت لذت بردن از چشم‌اندازهای زیبایی را نیز برای گردشگران ممکن می‌سازد. اطمینان داریم که این شهر شما را با طرح‌های معماری، پل‌ها، کانال‌ها، میادین، باغ‌ها و پارک‌های متنوع و دیدنی مجذوب خود خواهد کرد.

 این شهر دارای بیش از ۴۰۰ پل و کانال آب بوده و از لحاظ طراحی شهری یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در دنیا محسوب می‌شود. از جمله جاذبه‌های گردشگری سنت پترزبورگ که در سفر فرصت بازدید از آن‌ها را خواهید داشت، عبارتند از: میدان مرمر (Marble Square) ، موزه ارمیتاژ (Hermitage Museum) و کاخ زمستانی (Winter Palace).

 

گلدن رینگ، روسیه (Golden Ring, Russia)

حلقه طلایی روسیه که به گلدن رینگ شهرت دارد، مجموعه‌ای از سه شهر تاریخی و دیدنی این کشور است که گردشگران برای بازدید از آن‌ها باید مسیری دایره‌ای شکل را طی کنند. از همین رو با نام حلقه طلایی شناخته شده و یک تور تاریخی در سه شهر مهم روسیه است. این شهرها شامل یاروسلاول (Yaroslavl) ، ترینیتی سرگیوس لاورا (Trinity Sergius Lavra)  و ولادیمیر و سوزدال  (Vladimir and Suzdal) هستند که تجربه منحصر به فردی را برای شما رقم خواهند زد.  

 

بازدید از کاخ‌های رویایی مسکو

 شهر یاروسلاول یکی از بهترین شهرهای قرون وسطی در روسیه است که مملو از موزه‌های فضای باز بوده و در حاشیه‌ی رودخانه ولگا (Volga River) قرار دارد. البته توجه داشته باشید که امروزه این شهر بازسازی شده و دارای پارک‌ها، کلیساها و میدان‌های زیبای متعددی است که در سفر به آن فرصت بازدید و تفریح در تک تک آن‌ها را خواهید داشت. شهر Trinity Sergius Layra یک شهر کاملا متفاوت و زیبا است که اغلب بخش‌های آن با گنبد طلایی و آبی رنگ کلیساها تزیین شده‌اند. این شهر در قرن پانزدهم تأسیس شده و تا به امروز از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار بوده است. در اینجا مکان‌های معنوی و مذهبی زیادی را برای بازدید خواهید یافت. به طوری که امروزه این شهر خانه بیش از ۴۰۰ راهب است.

شهرهای سوزدال و ولادیمیر در مجموع دارای هشت بنای تاریخی با معماری زیبا و باشکوهی هستند. نکته بسیار جالب اینکه تمام ساختمان‌ها، بناهای تاریخی و سایت‌های معماری در این دو مکان با سنگ‌های سفید طراحی شده‌ و جلوه ویژه‌ای به شهر داده‌اند. برخی از مکان‌های معروف که در سفر به گلدن رینگ روسیه فرصت بازدید از آن‌ها را خواهید داشت، عبارتند از: کلیسای جامع آسومپشن (Assumption)، دروازه‌های طلایی در ولادیمیر (Golden Gates) ، کلیسای بوریس و گلب (church of Boris and Gleb)، کرملین سوزدال (Kremlin Suzdal) و صومعه نجات‌دهنده سنت اوتیمیوس (The Saviour Monastery of Saint Euthymius)

 

دریاچه بایکال، روسیه (Lake Baikal, Russia)

یکی از برترین میراث جهانی یونسکو در روسیه که جنبه طبیعت‌گردی دارد، دریاچه بایکال است. این عمیق ترین دریاچه جهان بوده و قطها بازدید از آن لحظات به یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد. این دریاچه در قسمت جنوبی سیبری قرار گرفته و گردشگران در هر دو فصل تابستان و زمستان فرصت بازدید و لذت بردن از آن را دارند. از دیگر ویژگی‌های قابل توجه دریاچه بایکال می‌توان به آب فوق‌العاده تمیز و زلال آن اشاره کرد. به طوری که آن را تمیزترین دریاچه‌ جهان نیز می‌نامند و از طرفی اینجا یکی از زیباترین دریاچه‌های دنیا است. برخی از حقایق جالب در مورد دریاچه‌ بایکال عبارتند از:

  • این دریاچه ۳۰ میلیون سال پیش تشکیل شده است.
  • این دریاچه تمیزترین، عمیق‌ترین و بزرگترین دریاچه‌ جهان به شمار می‌رود.
  • در بازدید از دریاچه بایکال روسیه امکان تماشای برخی از گونه‌های گیاهی و جانوری عجیب و غریب مانند چندین گونه‌ نادر ماهی، نرپاها و فوک‌های آب شیرین را خواهید داشت.
  • ساکنان عمده‌ اینجا مردم بومی بوریات (Buryat) در سواحل شرقی و جنوبی دریاچه هستند که در حین گشت و گذار در مناطق اطراف فرصت معاشرت و گفت و گو با آن‌ها را نیز می‌توانید داشته باشید.

 

تماشای شفق قطبی در سفر به روسیه

 

کلیسای معراج کولومنسکویه مسکو، روسیه (Church of the Ascension Kolomenskoye Moscow, Russia)

از دیگر مکان‌های میراث جهانی روسیه می‌توان به کلیسای معراج اشاره کرد. این کلیسای زیبا و دیدنی در سال ۱۵۳۲ ساخته شده و در ملک سلطنتی کولومنسکویه واقع در جنوب مرکز شهر مسکو قرار دارد. دلیل ساخت این کلیسا تولد تزار ایوان چهارم بود که امروزه به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در مسکو تبدیل شده است. در بازدید از این کلیسا شاهد سبک معماری سنتی روسی خواهید بود. به طور یکه قسمت‌های اعظم آن از چوب طراحی شده و جلوه‌ای بسیار زیبا و دیدنی دارد.

 

مجموعه تاریخی کیژی پوگوست، روسیه (Kizhi Pogost Historical Site, Russia)

Kizhi pogost یک مجموعه تاریخی بی‌نظیر در روسیه است که به قرن ۱۷ تعلق داشته و در جزیره‌‌ای با همین نام قرار دارد. این مجموعه شامل دو کلیسای چوبی است که یکی از آن‌ها با نام کلیسای ۹ گنبدی شفاعت و دیگری با نام کلیسای ۲۲ گنبدی شناخته می‌شوند. هر دو این کلیساها قدمتی در حدود ۱۵۰ سال دارند. البته که بازدید از این منطقه تنها محدود به بناهای تاریخی نبوده و گردشگران وقتی به آنجا می‌روند فرصت بازدید از دیدنی‌ترین مناظر دریاچه‌ی اونگا (Onega) را نیز خواهند داشت. چنانچه قصد بازدید از این مکان را در تور روسیه کرده باشید می‌توانید از سنت پترزبورگ سوار قطار شبانه شده و به پتروزاوودسک بروید. همچنین می‌توانید مسیر دریایی را برای این منظور انتخاب کرده و از سنت پترزبورگ یا مسکو بلیط کروز رودخانه ولگا را رزرو کنید.

 

بهترین جاذبه‌های طبیعی روسیه

 

جزایر سولووتسکی، روسیه  (Solovetsky Islands, Russia)

جزایر سولووتسکی یکی دیگر از دیدنی‌ترین مکان‌ها در کشور روسیه است که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این جزایر در کرانه‌های دریای سفید در شمال روسیه قرار گرفته و تنها ۱۶۵ کیلومتر با قطب شمال فاصله دارد. جزایر سولووتسکی ترکیبی از شش جزیره هستند که در قرن پانزدهم تأسیس شده‌اند. صومعه‌ معروف روسی به نام صومعه‌ سولووتسکی (Solovetsky Monastery) در اینجا قرار دارد. علاوه بر آن کلیساهای باستانی متعدد دیگری نیز در آن واقع شده که بازدید از آن برای هر گردشگری در سفر با تور روسیه بسیار سرگرم‌کننده و جذاب خواهد بود. از جمله بهترین مکان‌ها برای بازدید در جزایر سولووتسکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوه سکیرنایا (Sekirnaya Mountain)
  • هزارتوهای جزیره بزرگ زایاتسکی (Labyrinths of Big Zayatskiy)
  • کانال دریاچه‌ بولشویه سولوتسکی (Lake-Channel System of Bolshoye Solovetskoye Lake)
  • باغ گیاه‌شناسی موزه سولووتسکی (Botanical Garden of Solovetsky Museum-Preserve)

 

صومعه‌ فراپونتوف، روسیه (Ferapontov Monastery, Russia)

صومعه‌‌ Ferapontov در قرون ۱۵- ۱۷ ساخته شده و یک نمونه‌ کلاسیک از هنر قرون وسطایی روسیه است. فضای داخلی این صومعه در طول سال‌ها به خوبی نگهداری شده و با سبک معماری بسیار زیبا و دیدنی هر بازدیدکننده‌ای را شیفته خود می‌کند. این بنای تاریخی که نمونه‌هایی از هنر قرون وسطی روسیه را به نمایش می‌گذارد از شش جذاب و دیدنی تشکیل شده است: کلیسای بشارت و سفره خانه، اتاق خزانه داری، کلیسای جامع ولادت باکره، کلیساهای دروازه عیسی، کلیسای سنت مارتینیان و سنت فراپونت و همچنین برج ناقوس.

 

آشنایی با ۱۱ آبشار زیبای روسیه

 

کاخ کاترین پوشکین، روسیه (Catherine Palace Pushkin, Russia)

کاخ کاترین در پوشکین روسیه قرار گرفته و تنها ۳۰ کیلومتر با سنت پترزبورگ فاصله دارد. این کاخ تا سال ۱۹۱۰ به عنوان Tsarskoye Selo بزرگ شناخته می‌شد و یک پارک قصر تاریخی محبوب در این کشور است که تزارهای روسیه در طول فصل تابستان به اینجا می‌آمدند. این کاخ به نام کاترین اول همسر پتر کبیر نامگذاری شده است. شما می‌توانید پرتره‌ی الیزابت و کاترین را در تالار پرتره بیابید که یکی از برترین جاذبه‌های این کاخ به شمار می‌آید. نمای بیرونی کاخ به سبک کاملا کلاسیک طراحی شده و سقف آن با ۱۰۰ کیلوگرم طلا تزئین گردیده است. این کاخ با رنگ‌های روشن و مساحتی بزرگ، یکی از پربازدیدترین مکان‌های روسیه است.

 

جزیره‌ رانگل، روسیه(Wrangel Island, Russia)

آخرین مورد از برترین میراث جهانی یونسکو در روسیه که بازدید از آن برای هر گردشگری جذاب و دیدنی خواهد بود، جزیره‌ رانگل است. این مکان یک منطقه طبیعی محافظت شده است که در سال ۲۰۰۴ نام خود را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رساند. این ذخیره‌گاه در بالای دایره‌ قطب شمال قرار گرفته و از سه بخش اصلی (جزیره‌ کوهستانی Wrangel، جزیره هرالد (Herald) و آب‌های اطراف هر دو جزیره) تشکیل شده است. طبق گفته زمین شناسان این منطقه در عصر یخبندان، یخ‌بسته نبوده و به همین دلیل امروزه زیستگاه حیوانات عجیب و غریب بسیار زیادی است.

اکثریت حیوانات این منطقه شامل خرس‌های قطبی بوده و همچنین انواع مختلفی از گونه‌های پرندگان مهاجر را نیز در خود جای داده است. علاوه بر تمامی این موارد آب‌های جزیره رانگل برای تغذیه‌‌‌ نهنگ‌های خاکستری بسیار مناسب بوده و اگر خوش شانس باشید در این مکان فرصت تماشای آن‌ها را خواهید داشت.

 

بهترین مراکز خرید مسکو

 

منبع

 

۲۲ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران