میراث جهانی یونسکو در کشور آذربایجان

جاذبه‌های گردشگری آذربایجان
میراث جهانی یونسکو در کشور آذربایجان

خیلی از کسانی که به تور باکو می‌روند یا از دیگر نقاط آذربایجان دیدن می‌کنند، با خود فکر خواهند کرد که این کشور چه جاذبه‌هایی در خود دارد؟ از کجاها باید بازدید کنند و کدام گوشه این سرزمین را برای یک دیدنی جذاب بگردند. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که گردشگران در سفرهایشان به دنبال آن خواهند بود، بناها و محل‌هایی است که به عنوان میراث جهانی یونسکو انتخاب شده‌اند.

کشور آذربایجان تنها ۳ میراث ثبت شده دارد و چند محل نیز به صورت آزمایشی ثبت شده‌اند و ما سعی داریم در این نوشته، در کنار سه میراث اصلی یونسکو در آذربایجان، بعضی از مهم‌ترین موارد آزمایشی را نیز به شما معرفی کنیم.

 

۳ میراث جهانی یونسکو در آذربایجان

 

قلعه باکو، کاخ شیروان‌شاه و قلعه دختر

این مجموعه از بناهای تاریخی بسیار ارزشمند، به عنوان نمادی درخشان از تاریخ معماری در آذربایجان شناخته می‌شود و یکی از بهترین بخش‌های آن این است که در پایتخت واقع شده و شما به راحتی در تور باکو می‌توانید از آن بازدید کنید. کاخ شیروان شاه باکو که از جمله مهم‌ترین دلایل ثبت این مجموعه به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود، یک بنای چند بخشی فوق‌العاده زیباست که شامل ساختمان اصلی قصر، دیوان خانه، مقبره سید یحیی و ... می‌شود.

 

معرفی غذاهای کلاسیک آذری در باکو

از طرفی وقتی به قلعه دختر در باکو یا قیز قالاسی می‌روید، یک بنای باستانی ۲۹.۵ متری را می‌بینید که از قرن ۱۲ میلادی به جا مانده و از نظر تاریخی برای مردم ایران و همچنین زرتشتیان، از اهمیت بالای برخوردار بوده است. شما نه تنها از کلیات بنا، بلکه از داخل آن‌ها نیز می‌توانید دیدن کرده و وقتی به بالای برج می‌روید، حتما نمایی از دریای خزر را نیز مشاهده خواهید کرد.

پارک ملی قبوستان

پارک ملی قبوستان حدود ۶۴ کیلومتر از باکو فاصله دارد و از جمله یکی از مهم‌ترین مکان‌های باستانی در منطقه محسوب می‌شود که بسیاری از گردشگران یک روز را برای بازدید از این محل کنار گذاشته و در تورهای گردشی باکو به این منطقه شرکت می‌کنند.

 

معرفی بهترین هتل‌های ۴ ستاره باکو

اما چه چیزی قبوستان را تا این حد خاص کرده؟ این مکان سنگ‌نگاره‌هایی در خود دارد که قدمت آن‌ها به ۴۰ هزار سال پیش می‌رسد. این مکان که در سال ۱۹۳۰ کشف شده است، حالا یک منطقه محافظت شده در نظر گرفته شده و شما می‌توانید از طراحی‌هایی که مردم در زمان‌های بسیار دور ایجاد کرده‌اند، بازدید نمایید.

کاخ خانان شکی

شهر شکی در شمال غربی کشور واقع شده و مهم‌ترین دیدنی آن، کاخ خان‌های شکی است که بنایی زیبا به سبک پارسی است و آن را می‌توان یک نمونه‌ی درخشان از معماری قفقازی با المان‌های ایرانی به حساب آورد.

محمد حسن خان این بنا را در سال ۱۷۹۷ میلادی و در دو طبقه ساخته بود که دارای اتاق‌های بزرگ با سقف‌های بلند است و در همه جا از شیشه‌های رنگی و آینه‌کاری زیبا استفاده شده و دیوارها و سقف‌های نیز نقاشی‌هایی درخشان را به خود می‌بینند که همگی بر اساس اشعار نظامی گنجوی ترسیم گشته‌اند.

 

باکو بهترین مقصد برای عاشقان خرید

دیگر بناها و مکان‌هایی که در فهرست آزمایشی قرار دارند

اگر به تور باکو بروید، هنوز هم می‌توانید چند جای مهم از شهر را ببینید که شاید در حال حاضر جزو لیست اصلی میراث جهانی یونسکو نیستند، اما احتمالا در آینده به آن اضافه خواهند شد. آن‌ها شامل کوه باکو استیج، دریاچه قیر بیناگادی و گل‌فشان‌های لوکباتان می‌شوند. گل‌فشان‌های لوکباتان یا همان آتشفشان‌های گلی، یکی از جاهایی است که همین حالا نیز خیلی از گردشگران برای دیدن این پدیده عجیب، به آن‌جا می‌روند، اما پیشنهاد می‌کنیم در سفر به آذربایجان، حتما از کوه باکو استیج، نگاهی به نمای شهر انداخته یا به دریاچه قیر بیناگادی بروید و از بقایای استخوان حیواناتی که از دیرباز در آن‌جا زندگی می‌کردند، بازدید به عمل آورید.

اما جاهای دیگر آذربایجان نیز چندین مورد در لیست آزمایشی دارند که از زیباترین آن‌ها می‌توان به مقبره‌های نخجوان اشاره کرد که شامل ۴ آرامگاه و بنایی زیبا و فیروزه‌ای اشاره کرد. شهر تاریخی اردوباد در نخجوان نیز، دیگر مورد این بخش از آذربایجان در لیست آزمایشی محسوب می‌شود. در استان قره‌باغ نیز منطقه‌ای وجود دارد با عنوان شوشی که اگر مسیرتان به این بخش از کشور افتاد، حتما از آن بازدید به عمل آورید. در نهایت روستای کوهستانی خینالیق در شهرستان قوبا، یکی از خاص‌ترین گزینه‌های شما در لیست امروز ماست که از جمله دیدنی‌ترین‌ مکان‌های مسکونی در آذربایجان نیز محسوب می‌شود.

 

معرفی اینستاگرامی‌ترین نقاط باکو

۱۹ فروردین ۱۴۰۰

نظرات کاربران