بلندترین برج های آذربایجان

جاذبه‌های گردشگری آذربایجان
بلندترین برج های آذربایجان

بر خلاف چیزی که خیلی از افراد به آن اعتقاد به آن اعتقاد دارند، بلندترین برج آذربایجان، یکی از برج‌های شعله نیست. در واقع این برج‌ها حتی جزو سه برج بلند باکو نیز محسوب نمی‌شوند. اما آن‌ها به عنوان نمادهایی مهم برای پایتخت، اهمیت بالایی دارند. اگر می‌خواهید با ۱۰ برج بلند آذربایجان که همگی در باکو قرار گرفته‌اند، آشنا شوید در ادامه‌ی این نوشته همراه ما باشید.

 

برج باکو

بلند‌ترین برجی که در تور آذربایجان امکان دیدنش را دارید، برج باکو (Baku Tower) است که با ارتفاع ۲۷۷ متر و در ۵۲ طبقه در سال ۲۰۲۰ ساخته شد و با اختلاف بسیار زیاد نسبت به برج‌های دیگر، به چنین افتخاری دست پیدا کرد. طراحی برج باکو به جذابیت و زیبایی برج‌های شعله نیست اما شمایل خاص خود را دارد که آن را کاملا با دیگر برج‌های این چنینی متمایز می‌کند. بیشتر واحدهای بلندترین برج آذربایجان، کاربرد اداری داشته و امکان بازدید از آن برای گردشگران نیز مهیا شده است.

عکس: smts.az

 

برج کرسنت

برج کرسنت یا خلیج کرسنت (The Crescent Bay) که در ابتدای ساخت پروژه با نام کاسپین پلاس شناخته می‌شود، دومین برج بلند آذربایجان و البته یکی از متفاوت‌ترین برج‌های بلند جهان است که با ارتفاع ۲۱۰ متری، چسبیده به دریای خزر درست شده. این بنا دارای ۴۳ طبقه بوده و کار ساخت آن بعد از ۱۴ سال در سال ۲۰۲۲ به پایان رسید. البته دلایل زیادی برای طولانی شدن زمان ساخت برج کرسنت وجود دارد که بازبینی در پروژه، تغییر کلی طراحی بنا و چیزهایی از این دست، بخشی از ان به حساب می‌آیند. حالا برج کرسنت به عنوان یک برج تجاری شناخته شده و دارای مرکز خرید، مراکز اداری، هتل و همچنین آپارتمان‌ است. اگر در تور باکو به بلوار باکو یا مناطق ساحلی بروید، به راحتی می‌توانید این برج را مشاهده کنید.

 

معرفی هتل آستین باکو

عکس: reddit.com

 

برج SOCAR

برج SOCAR در سال ۲۰۱۶ به عنوان بلندترین برج باکو ساخته شده بود اما بعدتر برج‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره داشتیم، این رکورد را از این بنای زیبا و جذاب گرفتند. یکی از اولین چیزهایی که درباره برج SOCAR‌ به چشم می‌آید، حالت پیچ خورده‌ای‌ست که باعث شده، طراحان آن جوایز زیادی را به دست بیاورند. این برج ۲۰۹ متری دارای ۴۲ طبقه است و یک شرکت کره‌ای طراحی و اجارای آن را به عهده داشته و بخش زیادی از فضای طبقات آن نیز به مراکز اداری اختصاص داشته. البته برج SOCAR دارای آپارتمان‌های اقامتی، تعداد کمی فروشگاه و رستوران نیز هست.‌

عکس: heerim.com

 

برج شعله یک

تمامی برج‌های شعله (Flame Towers) در سال ۲۰۱۳ به بهره برداری رسیدند و هر کدام بخشی از یک مجموعه‌ی زیبا بودند که همان طور که از اسمشان پیداست، به شکل شعله‌های آتش ساخته شده‌اند. البته کوتا‌ه‌ترین و بلندترین برج‌های شعله، حدود ۱۱ متر با هم تفاوت دارند و بلندترین برج شعله با ۱۸۲ متر و ۳۹ طبقه، در جایگاه چهارم لیست بلندترین برج آذربایجان قرار می‌گیرد. این برج دارای مرکز خرید، هتل، مراکز اداری، آپارتمان‌های اقامتی و بخش‌هایی دیگر است و همچون دیگر برج‌های این مجموعه، دارای نمایی‌ست که از چراغ‌های LED پر شده و شب‌ها، نمایشی دیدنی را در شهر به اجرا می‌گذارد.

 

بهترین هتل‌های دارای پارک آبی در باکو

عکس: wernersobek.com

 

کرسنت پالاس

کرسنت پالاس (Crescent Place) یکی دیگر از مجموعه برج‌های خلیج کرسنت به حساب می‌آید. دومین بنای بلند در این مجموعه که دارای ۳۵ طبقه است که بخش زیادی از آن به مرکز خرید و مراکز اداری اختصاص داده شده. ارتفاع این بنای زیبا به ۱۷۰ متر بوده و کار ساخت آن نیز در سال ۲۰۱۹ به پایان رسیده است.

عکس: koltayfacades.com

 

برج وزارت اقتصاد

برج وزارت اقتصاد (Ministry of Economy Tower) ششمین رتبه در لیست بلندترین برج آذربایجان را دراختیار داشته و با ارتفاع ۱۶۸ متر و ۳۱ طبقه، بخشی مهم از منظره‌ی شهری پایتخت به حساب می‌آید. همچون دیگر برج‌های بلند شهر باکو، این بنا نیز دارای طراحی به خصوصی است و گویی چند مکعب است که روی هم کار گذاشته. این بنای حیرت انگیز، چسبیده به برج باکو قرار گرفته و حتما توصیه می‌کنیم در سفر به باکو، سری به آن منطقه زده و از این ابنیه جذاب که نمونه‌اش در هیچ کجای منطقه وجود ندارد، دیدن نمایید.

 

محله‌های مختلف باکو برای اقامت گردشگران

عکس: thorntontomasetti.com

 

برج بندر باکو دو

برج بندر باکو دو (Port Baku Tower 2) با ارتفاع ۱۶۶ متر در سال ۲۰۲۲ ساخته شده و دارای ۳۳ طبقه است. بنایی که به شکل بادبان ساخته شده اما جزییات طراحی آن به هیچ وجه به شکل برج العرب معروف در دبی نیست. نمای این بنا کاملا شیشه‌ای بوده و منظره‌ی ساختمان‌های اطراف خود را به صورت آینه وار به نمایش می‌گذارد.

عکس: nwconstruction.com

 

هتل کرسنت باکو

مجموعه برج‌های کرسنت با هتل کرسنت باکو (Crescent Hotel) است که زیبایی خود را به دست می‌آورد. بنایی که به صورت دایره‌ای چسبیده به دریای خزر درست شده و ۳۳ طبقه آن، هتلی باشکوه و پنج ستاره است که مهمانانش می‌توانند، نمای دریا را از آن‌جا تماشا کنند. هتل کرسنت باکو نه تنها هشتمین رتبه در لیست بلندترین برج آذربایجان را به خود اختصاص داده، بلکه یکی از خاص‌ترینِ آن‌ها نیز هست و به نمادی مهم در ساحل دریای خزر برای باکو بدل شده.

عکس: gillespies.co.uk

 

برج شعله دو

برج شعله دو نیز همچون دیگر برج‌ها دارای کاربردهای اقامتی و تجاری است و ارتفاع نیز ۱۶۵ متر بوده، دارای ۳۶ طبقه است. همچون دو برج دیگر، این بنا نیز دارای نمایی‌ست که با چراغ‌های LED پر شده‌اند.

برج شعله سه

همچون دو برج دیگر، برج سوم نیز تماما ویژگی‌های مشترکی با دو گزینه دیگر دارد و تنها تفاوت آن، ارتفاع ۱۶۱ متری آن است که باعث شده تنها ۲۸ طبقه داشته باشد و کوتاه‌ترین در میان برج‌های شعله به حساب بیاید.

 

راهنمای سفر زمینی به شهر باکو

عکس: archdaily.com

 

دیگر برج‌های بلند آذربایجان

همچون بلندترین برج آذربایجان، دیگر برج‌های بلند این کشور نیز همگی در باکو قرار دارند. برج‌های زیادی با ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر در این شهر ساخته شده که بعضی از آن‌ها را در ادامه برایتان لیست می‌کنیم:

  • برج چینار پلازا (۱۳۲ متر – ۳۴ طبقه)
  • هتل ریتز کارلتون باکو (۱۳۰ متر – ۳۳ طبقه)
  • برج پاپرتی (۱۲۶ متر – ۳۲ طبقه)
  • برج آزوره (۱۱۵ متر – ۳۰ طبقه)

البته بد نیست در سفر به باکو نگاهی به برج ۱۲۴ متری آزورس نیز بندازید که نمایی زیبا دارد و اگر چه به بلندی دیگر برج‌های شهر نیست اما بسیار زیباست و حتما ارزش دیدن دارد.

عکس: skyscrapercity.com

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

نظرات کاربران