ماه عسلی خاطره انگیز در آذربایجان

جاذبه‌های گردشگری آذربایجان
ماه عسلی خاطره انگیز در آذربایجان

آذربایجان و پایتخت آن باکو، مقصدی جذاب و رو به پیشرفت با خاطرات قرون وسطایی و نزدیکی به شگفتی‌های طبیعی، یکی از آن جاهای دیرآشنا برای ما به عنوان همسایه مرزی این کشور است که با تمام پتانسیلی که دارد آنقدرها که باید در دنیا شناخته نشده است. یکی از مواری که می‌توان به راحتی، برای سفر به آذربایجان اطمینان کرد برای سفرهای عاشقانه و ماه عسل است! چراکه خیلی از مقاصد دیگر هزینه گزافی برای شما می‌تراشند در حالی که آذربایجان به پشتوانه فرهنگ و تمدن و طبیعتی که دارد سفری خاطره انگیز را برای شما رقم می‌زند.

 

ماه عسل در آذربایجان

آذربایجان بین آسیای مرکزی و اروپا واقع شده و فرهنگ‌های مختلفی را در خود جای داده است. به همین دلیل بهترین مقاصد ماه عسل منطقه در آذربایجان است. در اینجا می‌توانید آثاری از فرهنگ‌های ترکی، روسی، گرجی، ارمنی و ایرانی را بیابید. برای کسانی که عاشق تعطیلات فرهنگی هستند، ماه عسل در آذربایجان به خصوص در سفر با تور باکو به شما این امکان را می‌دهد که تجربه‌های متفاوتی داشته باشید.

 

هتل ۵ ستاره و بزرگ رامادا در باکو

برج‌های شعله در باکو (Flame Towers)

برج‌های شعله باکو، بلندترین ساختمان آذربایجان، در واقع از سه برج تشکیل شده است که شامل هتل‌ها، آپارتمان‌ها و ادارات می‌شود. این سازه به شکل شعله به یک سیستم روشنایی متحرک مجهز شده است که نمادی از "شعله ابدی باکو"، نماد دولتی آذربایجان را به نمایش می‌گذارد. این برج‌ها در شب نمای بسیار فریبنده‌ای داشته و منظره‌ای رمانتیک مخصوصا در افق تاریک شب در شهر به وجود می‌آورد.

برج مایدن در باکو (Qiz Qalası)

این قلعه که در بخش ایچری‌شهیر قرار دارد و همراه با کاخ شیروانشاهان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، بدون شک یکی از شناخته شده‌ترین نمادهای آذربایجان است. فضای داخلی آن به هشت طبقه تقسیم شده و هر طبقه با سنگ‌های تراشیده ساخته شده و با سقفی گنبدی شکل پوشیده شده است. در وسط سقف بنایی سنگی سوراخ‌هایی مدور وجود دارد. با نگاهی به سوراخ وسط سقف طبقه هشتم، کف طبقه اول را می‌بینید. علاوه بر این، جشن نوروز هر ساله در قلعه و میدان اطراف آن برگزار می‌شود.

 

۷ رودخانه و دریاچه زیبا در آذربایجان

کاخ شیروانشاهان در باکو (Palace of the Shirvanshahs)

کاخ شیروانشاهان که باشکوه‌ترین اثر معماری خاور نزدیک به شمار می‌رود، در سال ۲ هزار توسط یونسکو در فهرست میراث فرهنگی جهانی قرار گرفت. این کاخ در قرن پانزدهم و در زمان سلطنت ابراهیم حلیل الله، پادشاه یونسکو ساخته شد. کاخ شیروانشاهان دارای پنجاه و دو اتاق است و یک مقبره و یک حمام کاخ در داخل دیوار برای خانواده شاه در نظر گرفته شده بود. طبقه بالا برای خانواده خاندان و طبقه پایین برای مهمانانی که برای امور دولتی می‌آمدند استفاده می‌شد. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه مخزن آب زیرزمینی با سی و چهار پله است. این انبار به تنهایی نیاز آبی کاخ را تامین می‌کرد. برای آموزش کودکان ساخته شده است. در این کاخ دارای بخش‌های مسجد کیکوباب و مسجد شاه بوده، و بخش مراد دروازه که به دروازه بزرگ معروف است مربوط به دوره عثمانی است.

بلوار باکو در باکو (Baku Boulevard)

بلوار باکو که به موازات نوار ساحلی دریا باکو ساخته شده بود تحت عنوان پارک ملی ساحلی شروع به فعالیت کرد. این بلوار که پس از ساخت با مرمت‌های فراوان به سمت غرب و شرق گسترش یافته است، دارای تالار کریستال باکو، ساختمان جدید موزه فرش آذربایجان، مرکز تجاری، چرخ و فلک باکو، سینما، باشگاه قایق بادبانی، موزیکال، فواره و بناهای تاریخی و مجسمه‌های مختلف است. شما در این نوار گسترده ساحلی فعالیت‌های زیادی برای انجام دارید و احتمالا باید یک روز کامل را صرف کنید تا جاذبه‌های آن را زیر و رو کنید!

یانار داغ در باکو (Yanar Dag)

یانار داغ یا کوه آتش در باکو، در واقع آتشگاهی طبیعی است که به خاطر وجود گازهای طبیعی زیر زمینی همیشه می‌سوزد و هرگز خاموش نمی‌شود. یانار داغ از جمله جاهایی در آذربایجان است که باید بازدید کرد و از نزدیک شاهد این پدیده طبیعی شگفت انگیز بود.

 

۶ تفریح هنرمندانه در سفر به باکو

مسجد بی بی هیبت، باکو (Bibi-Heybat Mosque)

مسجد بی‌بی هیبت، مسجد تاریخی و یکی از زیباترین مسجد‌های باکو، یکی از مهم‌ترین بازتاب‌های معماری اسلامی است. این مسجد که شامل مقبره اوکیما هانوم است، امروز به مرکز معنوی مسلمانان این منطقه تبدیل شده است. الکساندر دوما، نویسنده مشهور فرانسوی، که در دهه ۱۸۴۰ از این مسجد دیدن کرد، در کتاب خود به نام «دنیا» نوشت: «مسجد محل عبادت زنانی است که ناباروری را تجربه می‌کنند. آنها پیاده به اینجا می آیند، نماز می‌خوانند و در عرض یک سال توانایی باردار شدن را پیدا می‌کنند.» تعبیر «مسجد فاطمه» که دوما پس از زیارت خود برای مسجد به کار برد، مورد استفاده مردم محلی نیز قرار گرفت و از آن زمان به این شکل گفته شد. همچنین نام مسجد در آثار کاشفان و سیاحان محلی و اروپایی مانند عباسگولو باکیخانوف، ایلیا برزین، یوهانس آلبرشت برنهارد دورن، نیکلاس خانیکوف و یوگنی پاخوموف پس از کتاب دوما نیز دیده می‌شود.

آتشفشان‌های گلی در باکو (Mud Volcanoes)

آتشفشان‌های گلی که حتی ظاهری هیجان انگیز دارند، یکی از مکان‌هایی هستند که گردشگران را به خود جذب می‌کنند. آذربایجان دارای یک سوم آتشفشان‌های گلی جهان است و در این مناطق توده‌های گلی پراکنده ایجاد می‌کند، اما با این وجود مورد کنجکاوی محققان و بازدیدکنندگان توریستی است. خبر خوب برای شما اینکه می‌توانید گل را به عنوان یک حمام طبیعی مانند ماسک گل طبیعی هم برای مراقبت و هم برای سلامت پوست، روی بدن خود بمالید و چه چیزی بهتر از این می‌تواند باشد؟

 

۶ تفریح شبانه که در سفر به باکو می‌توانید تجربه کنید

خیابان ترگوی در باکو (Targovi Street)

خیابان زیبای ترگوی که تقریبا همان خیابان استقلال در استانبول است بر روی ترافیک و ورود ماشین‌ها بسته و پر از ساختمان‌هایی با معماری زیبا است و یکی از خیابان‌های توریستی باکو شناخته می‌شود. مکان‌های زیادی برای خوردن، نوشیدن و خرید در خیابان وجود دارد که آذری‌ها از نام تارگوو استفاده می‌کنند و با دکوراسیون آن فضای خوبی ایجاد می‌کند. در حین قدم زدن ممکن است با تزئینات و مجسمه‌های کوچک استخر مواجه شوید که حس هنر مدرن را القا می‌کند، پس آماده باشید. البته در بین کافه‌ها و رستوران‌ها، رستوران‌های ترکی محبوب در باکو را می‌بینید، که جایی عالی برای استراحت و رفع خستگی هستند. توصیه ما دیدن خیابان ترگوی با نورپردازی شبانه است. با نگاهی به عکس‌های گرفته شده در شب، تجمل، ظرافت، مدرنیته، هنرمندی و حیا در کنار هم خودنمایی می‌کنند و مردم واقعا شگفت زده می‌شوند!

میدان آزادی در باکو (Freedom Square)

نام میدان که قبلا "میدان لنین" بود، در دهه ۱۹۹۰ به میدان آزادی یا آزادلیق میدانی در ترکی، تغییر یافت. به دنبال این تحول، مجسمه لنین در میدان برداشته شد. درست در پشت مقبره، ساختمان «Dom Soviet»  قرار دارد که به اندازه‌ای بزرگ است که از بسیاری از نقاط شهر قابل مشاهده باشد. برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با اقتصاد در این ساختمان مستقر هستند. در سال ۲۰۰۸، اولین رژه نظامی کشور در اینجا برگزار شد. همچین روز نیروهای مسلح آذربایجان و نودمین سالگرد تأسیس ارتش آذربایجان با برگزاری رژه رسمی با شور و شوق زیاد مردم این در همین محل برگزار شد.

بهترین زمان سفر به آذربایجان

از لحاظ آب و هوایی شاید بتوان باکو را با تهران مقایسه کرد! این شهر ساحلی اگرچه تحت تاثیر رطوبت دریا قرار دار اما تابستان‌های آن گرم و آفتابی و زمستان‌های سخت و تقریبا خشنی دارد که مجبورید چند لایه لباس گرم بپوشید و از خودتان محافظت کنید. به همین دلیل هم هست بهار و پاییز محبوب‌ترین فصل‌ها سفر به باکو هستند!  پاییز هزار رنگ افسونگر با رنگ‌های گرم و اخرایی یا بهار درخشان و سرسبز با عطر جوانه‌ها و شکوفه‌ها غرق در نور و زیبایی هستند اما با این همه باید ببینید شما خودتان چه چیزی دوست دارید و انتظارتان از سفر چیست. شاید لمیدن در سواحل ماسه سیاه کاسپین و شنا بین موج‌های آرام آن شما را راضی کند و هیچ مهم نباشد که چقدر چوستتان آفتاب گرفته یا شاید برف و سرما و نوشیدن قهوه در کافه‌های دنج شهر در حالی که ساختمان‌های نوستالژیک زیر نور چراغ‌ها می‌درخشند برای شما جذاب‌تر باشد. این سفر شماست و بای همانطوری که می‌خواهید برنامه ریزی‌اش کنید!

 

بازدید فرهنگی از ۶ گالری هنری باکو

بهترین هتل‌های آذربایجان

آذربایجان بعد از جدا از روسیه، تمام تلاش و سرعتی که می‌توانست را به کار گرفت تا راه پیشرفت را هرچه زودتر بپیماید و در منطقه سری بالا کند که این باعث شده تا توسعه‌ای یکپارچه و مدرن برای کشور ایجاد شود. در سال‌های اخیر، رشد جدی در زمینه‌های معماری مدرن، اقتصاد و گردشگری وجود داشته که باعث شده هماهنگی معماری تاریخی و مدرن، بازدیدکنندگان این کشور را مجذوب خود کند.

بهترین هتل‌های آذربایجان برای ماه عسل را در مقاله جداگانه‌ای بررسی خواهیم کرد اما اگر به طور مختصر بگوییم، احتمالا بیشترین هتل‌های لاکچری آذربایجان را در باکو پیدا خواهی کرد! یکی از این هتل‌های ۵ ستاره باکو ALBA HOTEL & SPA است که در فاصله ۳ دقیقه‌ای از مرکز شهر با ماشین واقع شده و امکانات بی‌نظیری ارائه می‌دهد. هم رده این هتا نام‌های دیگری همچون Promenade Hotel Baku با ساختاری کلاسیک،FLY INN BAKU  با نمایی بسیار مجلل و شیک و Baku Marriott Hotel Boulevard و دیگر رقیبان آن‌ها به چشم می‌خورد. شما با اقامت در هر کدام یک از این هتل‌ها به امکانات بی‌نظیری همچون دسترسی به استخر و اسپا، ماساژ، حمام ترکی، باشگاه بدنسازی و سالن‌های غذاخوری مجلل با منوهای متنوع دسترسی خواهید داشت!

باکو شهری هزار رنگ و آذربایجان کشوری هزار و یک داستان است هر کجای این مرز و بوم که سرک بکشید ماه عسلی شیرین و به یادماندنی را تجربه خواهید کرد و با هر بودجه‌ای می‌توانید اقامتگاه مناسب پیدا کنید.

منبع

 

۲۰ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران