واحد پول رایج در کشور آذربایجان

جاذبه‌های گردشگری آذربایجان
واحد پول رایج در کشور آذربایجان

آشنایی با واحد پول هر کشوری قبل از سفر به آن جز واجبات است. زیرا بدون آشنایی با واحد پول نمی‌توان از پس بسیاری از کارهای خود برآمد. از آنجایی که این روزها تور باکو به یکی از پرطرفدارترین تورهای خارجی در بین گردشگران تبدیل شده قصد معرفی واحد پول رایج در کشور آذربایجان را داریم. اگر شما نیز جز دسته‌ای از افراد هستید که فکر سفر به این کشور همسایه را دارید با ما باشید تا مانات (واحد پول آذربایجان) را بیشتر بشناسید.

 

معرفی مانات واحد پول رایج در کشور آذربایجان

مانات (Manat) نامی است که بر روی پول ملی آذربایجان گذاشته شده است. شما این واحد پول را می‌توانید با علامت اختصاری AZN در بازارهای جهانی بشناسید. امروزه تمامی داد و ستدهای مردم آذربایجان با این پول انجام می‌شود. در نتیجه مسافران تور باکو باید در سفر خود مانات به همراه داشته باشند. در ادامه به معرفی جزئیات بیشتر این واحد پولی پرداخته‌ایم.

 

باکو بهترین مقصد برای عاشقان خرید

تاریخچه مانات، واحد پول رایج در کشور آذربایجان

نام مانات از یک کلمه روسی به معنای سکه گرفته شده است. در ایام قدیم مردم روسی در معامله‌های خود از سکه‌هایی به نام مانات استفاده می‌کردند. وارد شدن این کلمه را در زبان و فرهنگ مردم آذربایجان می‌توان به تاریخچه این کشور نسبت داد. زیرا آذربایجان در گذشته جزیی از خاک شوروی سابق محسوب میشد. بعدها با فروپاشی شوروی و تبدیل آذربایجان به یک کشور مستقل دولت واحد پول مستقلی را نیز برای خود طراحی و معرفی کردند. انتخاب نام مانات به عنوان واحد پول رسمی در کشور آذربایجان در قرن بیستم اتفاق افتاد. به طوری که اولین بار در دوران ریاست جمهوری ایاز مطلب اف که اولین رئیس‌جمهوری این کشور محسوب میشد، مانات توسط شخصی به نام الدار میکاییل زاده چاپ شد. سپس در سال ۱۹۹۲ که ابوالفضل ایلچی‌بیگ به ریاست نشسته بود پول‌های چاپ شده در بازار آذربایجان پخش شده و در اختیار مردم قرار گرفت.

بعدها در سال ۲۰۰۵ رئیس جمهور وقت آذربایجان لایحه‌ای با عنوان مورد تغییر بهای پولی و مقیاس ارزها در جمهوری آذربایجان را اعلام کرد. طبق این لایحه ۱ سال بعد بانک مرکزی آذربایجان شروع به چاپ پول‌های نسل جدید کرد. بر اساس این طرح جدید هر ۵۰۰۰ منات قدیم ارزشی معادل ۱ مانات جدید را داشت.

معرفی انواع مانات موجود در بازار آذربایجان

مانات نیز مثل اکثر واحدهای پولی رایج در کشورها دارای زیرمجموعه‌های خاص خود است. به این صورت که مانات واحد پول اصلی حساب شده و به پول‌ کمتر از یک مانات قپیک گفته می‌شود. از لحاظ ارزشی یک قپیک یک صدم منات است. یعنی شما اگر صد قپیک در دست داشته باشید می‌توانید چیزی به ارزش یک مانات را خریداری کنید. قپیک در آذربایجان به شکل سکه تولید می‌شود و اسکناس این واحد پولی در بازار وجود ندارد. برای آشنایی بیشتر در زیر به معرفی انواع اسکناس‌ها و سکه‌های رایج در کشور آذربایجان پرداخته‌ایم.

 

۵ سوغاتی جذاب که باید از باکو بخرید

انواع اسکناس‌های رایج در کشور آذربایجان

در بازار آذربایجان اسکناس‌هایی با طرح‌ها و ارزش‌های مختلف را می‌توان مشاهده کرد. ارزش هر یک از این اسکناس‌ها را می‌توان با توجه به عدد نوشته شده بر روی آن و رنگ آن‌ها تشخیص داد. اسکناس‌های موجود در آذربایجان عبارتند از:

  • اسکناس‌ ۱ مانات به رنگ توسی
  • اسکناس‌ ۵ مانات به رنگ خردلی
  • اسکناس‌ ۱۰ مانات به رنگ آبی
  • اسکناس‌ ۲۰ مانات به رنگ سبز
  • اسکناس‌ ۵۰ مانات به رنگ زرد
  • اسکناس‌ ۱۰۰ مانات به رنگ بنفش
  • اسکناس‌ ۲۰۰ مانات به رنگ سرمه‌ای
  • اسکناس‌ ۵۰۰ مانات به رنگ صورتی

انواع سکه‌های رایج در بازار آذربایجان

تمامی سکه‌‌های موجود در بازار آذربایجان ارزشی کمتر از یک مانات را دارند. این سکه‌ها عبارتند از:

  • سکه ۱ قپیک
  • سکه ۳ قپیک
  • سکه ۵ قپیک
  • سکه ۱۰ قپیک
  • سکه ۲۰ قپیک
  • سکه ۵۰ قپیک 

در حال حاضر به تاریخ شهریور سال ۱۳۹۹ یک مانات آذربایجان ارزشی معادل ۱۵۷۰۰تومان را دارد. شما می‌توانید قبل از سفر خود دلار تهیه کرده و به محض ورود به خاک آذربایجان در صرافی‌های باکو ارز خود را تبدیل کنید. همچنین برای راحتی کار شما مسافران عزیز توصیه می‌کنیم تا در روز پایانی سفر اگر مانات اضافی داشتید آن‌ها را همان جا به دلار تبدیل کرده و به ایران بازگردانید. زیرا خرید و فروش دلار در مقایسه با خرید و فروش مانات خیلی رایج‌تر است. در نتیجه بدون دردسری می‌توانید بقیه پول خود را به ریال بازگردانید.

 

معرفی ۱۰ مرکز خرید معتبر باکو

۱۷ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران