۹ پارک ملی برتر آذربایجان را بشناسیم

جاذبه‌های گردشگری آذربایجان
۹ پارک ملی برتر آذربایجان را بشناسیم

کشور آذربایجان تلفیقی زیبا از بناهای مدرن، تاریخی و طبیعی است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید در کنار بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این کشور، جنبه‌های طبیعی آن را نیز کشف کنید حتما از پارک‌های ملی آذربایجان دیدن کنید. از گردشگران گرفته تا مردم محلی، همه از این پارک ها دیدن می‌کنند و لحظات خوبی را برای خود رقم می‌زنند. به خصوص اگر قصد سفر خانوادگی با تور باکو را دارید بازدید از این پارک‌ها گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. پارک‌های ملی آذربایجان خانه بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری هستند که کشف آن‌ها تعطیلات شما را هیجان انگیزتر و سرگرم کننده‌تر خواهند کرد. در اینجا لیستی از بهترین پارک‌های ملی آذربایجان را گردآوری کرده‌ایم. اگر ایده بازدید از این پارک‌ها برای شما جذاب است حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

۱. پارک ملی زنگزور (Zangezur National Park)

پارک ملی زنگزور که در گذشته اردوباد نامیده می‌شد از سال ۲۰۰۹ به این اسم تغییر پیدا کرد. این تغییر نام بعد از اعمال برخی تغییرات و گسترش‌ها در آن اتفاق افتاد. این پارک ملی دارای تنوع زیستی بسیار غنی از گیاهان و حیوانات است. به طوری که در بازدید از آن شاهد ۵۸ گونه جانوری و ۳۹ گونه گیاهی خواهید بود. ارزش این پارک ملی به قدری بالا است که موفق شده نام خود را در لیست کتاب سرخ آذربایجان ثبت کند. از جمله گونه‌های حیوانی موجود در این پارک ملی می‌توان به موارد کمیاب و در معرض خطر انقراض مثل پلنگ ایرانی، موفلون گوسفند کوهی، بز بزآر، عقاب دریایی دم سفید، عقاب طلایی و عقاب کوچک اشاره کرد.

 

۲. پارک ملی شیروان (Shirvan National Park)

از دیگر پارک‌های ملی آذربایجان که قطعا ارزش بازدید در این سفر را دارد می‌توان به پارک ملی شیروان اشاره کرد. این پارک دارای چشم انداز نیمه بیابانی و حجم آبی به وسعت تقریبی ۴۰ کیلومتر مربع است. این پارک ملی دارای جانوران مختلفی به خصوص از دسته پرنده است. از جمله این موارد می‌توان گونه‌های کمیاب و ارزشمند پرندگان نظیر توراج، بوستار، قو، فلامینگو و ... را نام برد. از دیگر موارد بسیار جذاب این مجموعه می‌توان به غزال‌های پراکنده در آن اشاره کرد.

 

پارک واقعیت مجازی Phobia VR در باکو

 

۳. پارک ملی آغ گل (Ag-Gol National Park)

نمی‌توان در مورد برترین پارک‌های ملی آذربایجان صحبت کرد اما نامی از پارک آغ گل نبرد. آغ در زبان ترکی به معنای سفید و گل به معنای تالاب است. پارک ملی آغ گل در دشت میل و در سمت کورآراز واقع شده و دارای چشم‌اندازهای نیمه بیابانی است. این پارک زیبا به عنوان یکی از مهمترین مکان‌ها برای زندگی انواع گونه‌های حیوانی لانه پرندگان در آذربایجان شناخته می‌شود. اغلب افرادی که قصد مطالعه بر روی گونه‌های پرندگان را دارند می‌توانند در این مکان اطلاعات بسیار غنی را کسب کنند. به طوری که بیش از ۱۴۰ گونه پرنده در این مکان یافت می‌شوند کبک، نوک قاشقی، قو، سبزه و غیره از جمله گونه‌های دوست داشتنی پرندگان هستند که قطعا شانس پیدا کردن آن‌ها را در این مکان خواهید داشت. پارک ملی آغ گل برای حفاظت از سیستم‌های اکولوژیکی باتلاقی به عنوان محل لانه سازی و زندگی پرندگان مهاجر و آبزی طراحی شده است. آغ گل موفق شده نام خود را در فهرست کنوانسیون یونسکو "در خصوص مناطق باتلاقی مهم بین المللی به عنوان محل سکونت پرندگان" بگنجاند.

 

۴. پارک ملی هیرکان (Hirkan National Park)

پارک ملی هیرکان آذربایجان در دشت لنکوران و کوه‌های تالش قرار دارد و در منطقه‌ای عمدتاً کوهستانی به شمار می‌رود. حدود ۹۹ درصد پارک ملی هیرکان پوشیده از جنگل بوده و به دلیل اهمیت بسیار بالایی که دارد به شدت تحت حفاظت دولت آذربایجان است. پارک ملی هیرکان گونه‌های گیاهی متنوعی را در خود جای داده که اغلب آن‌ها درختان بومی کشور آذربایجان هستند. جنگل‌های هیرکان از مجموع ۴۳۵ نوع درخت و ۱۵۰ نوع بوته تشکیل شده‌اند. به طوری که برخی از این درخت‌ها موفق شده‌اند نام خود را در لیست کتاب سرخ آذربایجان بگنجانند. درخت جعبه هیرکان، درخت آهن، بلوط برگ شاه، انجیر، گلابی هیرکان، اقاقیا ابریشم، نخل قفقاز، گلدیسیای خزری، قصابی، جارو، درخت توسکا، حیواناتی مانند پلنگ ایرانی، قرقاول تالشی، عقاب طلایی و غیره تنها گوشه‌ای از گونه‌های گیاهی و حیوانی هستند که در بازدید از پارک ملی هیرکان امکان کشف آن‌ها را خواهید داشت.

 

گشتی خاطره انگیز در پارک مفاخر باکو

 

۵. پارک ملی آلتی آغاچ (Alty Aghach National Park)

منطقه آلتی آغاچ دارای پوشش گیاهی بسیار فشرده و گسترده‌ای است. به صوری که حدود ۹۰ درصد آن از درختان با برگ‌های پهن پوشیده شده است. انواع عمده درختان در این پارک ملی عبارتند از: درختان آهنی، ممرز قفقازی، راش شرقی، کاد، درخت توس و غیره. این پارک ملی خانه برخی حیوانات کمیاب و نوعی بز کوهی است که مخصوص مناطق کوهستانی بوده و فقط در نیمه شرقی کشور یافت می‌شود. همچنین می‌توان حیوانات مربوط به محدوده رشته کوه‌های قفقاز مانند آهو، خرس، گراز وحشی، سیاه گوش، روباه، خرگوش، سنجاب، گرگ و ... را در قلمرو این پارک یافت.

 

۶. پارک ملی آبشرون (Absheron National Park)

پارک ملی آبشرون در زمان اتحاد جماهیر شوروی، حفاظتگاه طبیعی دولتی آبشرون بود که در سال ۱۹۶۹ به منظور حفاظت از برخی گونه‌های حیوانی از قبیل غزال، فوک خزری و پرندگان آبی ساکن در این قلمرو به پارک ملی تبدیل شد. آب و هوای منطقه پارک ملی آبشرون معتدل و گرم بوده و در برخی از قسمت‌ها حالتی نیمه بیابانی و خشک دارد. آنچه پارک ملی آبشرون را جالب کرده متغیر بودن گونه‌های گیاهی واقع در آن است. به این صورت که انواع و توده گیاهی این مکان بسیار ضعیف بوده و به نسبت آب و هوای منطقه تغییر می‌کنند.

گیاهان واقع در محدوده شنی ساحلی دریا به صورت ۴۲/۶ درصد، علفزارهایی با چمن جیگیلگامیش و پاز ۱۳.۲ درصد، علف‌های شور یک ساله به صورت ۵.۲ درصد و مابقی به صورت گیاهان متفرقه بافت این پارک ملی را تشکیل داده‌اند. در نواحی خشک پارک شاهد زندگی غزال، شغال، روباه، خرگوش و گورکن خواهید بود. در قسمت نزدیک به آب‌های دریای خزر نیز گونه‌هایی مثل فوک و ماهیان مختلف، پرندگانی مانند مرغ دریایی نقره‌ای، قو خس خس سینه، سیاه سر خاکستری و سر قرمز، اردک سیاه چشم، اردک سفید درشت، بلیباگلی مردابی، بوزچای دریایی و سایر پرندگان مهاجر را پیدا خواهید کرد. حیوانات و پرندگانی که پارک ملی شیروان زیستگاه‌ آن‌ها بوده و نامشان در کتاب سرخ آمده در پارک ملی آبشرون نیز وجود دارند.

 

گردش یک روزه از باکو به پارک ملی گوبوستان

 

۷. پارک ملی شاه داغ (Shahdag National Park)

پارک ملی شاه داغ به معنای پادشاه کوه‌ها اولین بار در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و امروزه به عنوان بزرگترین پارک ملی در آذربایجان و همچنین در کل ناحیه قفقاز تبدیل گردیده است. پارک ملی شاه داغ در شمال آذربایجان و در مرز روسیه و گرجستان در رشته کوه‌های قفقاز بزرگ قرار دارد. بانک جهانی ۱۷ میلیون دلار وام و ۸ میلیون دلار کمک بلاعوض برای ایجاد این پارک ملی اختصاص داده است. همچنین دولت ژاپن مبلغ ۸ میلیون دلار به عنوان کمک مالی برای اجرای پروژه پرداخت کرده که تمامی این موارد گواهی بر ارزش و اهمیت این و پارک ملی آذربایجان دارند.

 

۸. پارک ملی گوی گل (Göygöl National Park)

گوی در زبان ترکی به معنای سبز و گل همان طور که گفته شد به معنای دریاچه یا تالاب است. پارک ملی گوی گل در سال ۲۰۰۸ ایجاد شده و از همان توانسته توجه بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت را به سمت خود جلب کند. محدوده پارک ملی گوی گل در زمان اتحاد جماهیر شوروی به عنوان منطقه حفاظت شده دولتی گوی گل که در سال ۱۹۲۵ تأسیس گردید، انتخاب شده بود. پارک ملی گوی گل در آذربایجان شرقی، در دامنه شمالی قفقاز کوچک واقع شده و شامل دریاچه‌ای به همین نام است. منطقه گوی گل تقریباً به طور کامل توسط جنگل پوشانده شده و دارای پوشش گیاهی غنی با بیش از ۴۲۰ گونه می‌باشد که ۲۰ گونه آن بومی این منطقه هستند. همچنین دارای جانوران متعددی است که از این میان می‌توان به پستاندارانی مانند خرس قهوه‌ای، گوزن قرمز قفقازی، آهو، سیاهگوش و غیره و پرندگانی مانند لمرجیر، زاغ و کبک کوهی اشاره کرد.

 

باکو، شهر پارک‌های سرسبز و زیبا

 

۹. پارک ملی سامور یالاما (Samur-Yalama National Park)

آخرین مورد از پارک‌های ملی آذربایجان که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، پارک ملی سامور یالاما است. پارک ملی سامور یالاما در سال ۲۰۱۲ ایجاد شد و در حال حاضر جدیدترین پارک ملی آذربایجان به شمار می‌رود. بخش عمده‌ای از این پارک ملی در ناحیه ساحلی خزر قرار داشته و با انبوهی از انواع درختان حالتی جنگلی دارد. از جمله انواع زیستگاه‌هایی که در این پارک می‌توان پیدا کرد پهنه ساحلی، جنگلی و بوته‌ای هستند. برخی از گونه‌های بارز آن که در بازدید از این پارک قطعا با آن‌ها روبرو خواهید شد عبارتند از: بادبادک سیاه، عقاب شاهنشاهی شرقی، سمور، گربه نی، سیاهگوش، بابونه، گوزن قرمز خزری و خرس قهوه‌ای. در آب‌های ساحلی متعلق به پارک ملی نیز ماهیان خاویاری، قزل‌آلای قهوه‌ای، مارماهی، سوف و کوتوم خزری را می‌توان یافت.

 

آشنایی با پارک فیلارمونیک باکو

 

چنانچه تا این بخش از مقاله همراه ما بوده باشید با ۹ مورد از برترین پارک‌های ملی آذربایجان آشنا شده‌اید. به عنوان نکته آخر جالب است بدانید که مساحت کل پارک‌های ملی نام برده شده در بالا ۳۱۰۱۳۶۵ هکتار است. این مساحت حدود ۳.۵۸ درصد از کل کشور آذربایجان را شامل می‌شود که تحت حفاظت دولت به عنوان منابع با ارزش طبیعی ملی هستند.

۱۸ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران