معرفی تئاتر هنرهای دیجیتال دبی (TODA)

جاذبه‌های گردشگری دبی
معرفی تئاتر هنرهای دیجیتال دبی (TODA)

علاقه‌مندان به هنر و اجرای نمایش و موسیقی زنده، در تور دبی با انتخاب‌های بسیار زیادی مواجه هستند و می‌توانند مراکز مختلفی را برای رفتن انتخاب کنند. بعضی جاها همچون سالن‌های بزرگ کنسرت یا گالری‌های هنری، انتخاب‌هایی واضح هستند اما بعضی مراکز هنری دیگر هستند که ممکن است درباره آن‌ها نشنیده باشید اما برای آن‌ها که اهل هنر هستند، انتخابی فوق‌العاده برای بازدید در این سفر به حساب می‌آیند. یکی از این مراکز، تئاتر هنرهای دیجیتال (Theatre of Digital Art) است که با نام اختصاری TODA معروف بوده و کارهای هنری جذابی در آن به نمایش در می‌آید. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه، در ادامه‌ی نوشته‌ی امروزمان در مقتدرسیر تابان، همراه ما باشید.

 

کوتاه درباره تئاتر هنرهای دیجیتال دبی

تئاتر هنرهای دیجیتال یکی از جدیدترین مراکز فرهنگی و هنری در دبی است که در منطقه مدینه جمیرا آغاز به کار کرده است و به وسیله‌ی تکنولوژی مدرن و به روز، شکلی جدید از نمایش هنرهای تجسمی و همچنین اجرای زنده‌ی موسیقی را به نمایش می‌گذارد. این مجموعه از سه بخش تشکیل شده که شامل نمایشگاه‌های چند رسانه‌ای، تجهیزات نمایش همه جانبه آثار هنری و همچنین هنر در واقعیت مجازی می‌شود. مساحت کلی تئاتر هنرهای دیجیتال در دبی به ۱۸۰۰ متر مربع می‌رسد و هر کدام از قسمت‌ها و نمایشگاه‌های آن، فضایی بزرگ را در اختیار مراجعه کنندگان می‌گذارد.

 

راهنمای کامل گردش در سواحل دبی

TODA اولین در نوع خود در دبی به حساب می‌آید و نه تنها در برخی مواقع، آثار شاخص کلاسیک همچون کارهای ونگوک را به این شیوه‌ی مدرن به نمایش می‌گذارد. در تمامی بخش‌های مجموعه‌ی تئاتر هنرهای دیجیتال، از مدرن‌ترین تجهیزات ممکن در زمینه‌ی نمایش و صدا استفاده شده است. به همین دلیل آثار هنری در شکل‌های فراگیر به شکلی خارق العاده نمایش داده می‌شوند و صدای موسیقی و افکت‌های تصویری نیز به شکلی عالی در سالن‌ها میپیچد.

با توجه به گفته‌های مسئولان TODA، هدف‌گذاری این مکان بر اساس نمایش و الهام بخشی در زمینه هنر بوده و سعی کرده‌اند در همین راه، سرگرم کننده هم باشند. البته در این محل کنسرت‌های زنده، مستر کلاس‌های نقاشی و نمایش‌های مختلف نیز اجرا می‌شود که البته برای اطلاع از تاریخ این برنامه‌های خاص، حتما باید به سایت تئاتر هنرهای دیجیتال دبی مراجعه کنید.

 ToDA توسط یک شرکت اروپایی تهیه دیده شده که در ۱۱ شهر دیگر جهان نیز چنین مراکزی را طراحی و اجرا کرده‌اند. سال ۲۰۱۴ اولین مجموعه تئاتر دیجیتال در مسکو و سنت پترزبورگ گشوده شد و سپس در سال‌های بعد برلین، بانکوک و حتی کشورهایی مثل سوییس و عربستان سعودی نیز صاحب چنین جایی شدند.

نمایشگاه چند رسانه‌ای

مهم‌ترین بخش از تئاتر هنر دیجیتال دبی، همین بخش نمایشگاه چند رسانه‌ای است که در آن آثار هنری به شکلی خارق العاده و فراگیر به نمایش گذاشته می‌شوند. در حال حاضر چند نمایشگاه به صورت دائم در آن‌جاست که اولی با نام رویاها (Dreams) شما را وارد دنیایی از رنگ‌ها و طرح‌هایی دلپذیر می‌کند. این نمایشگاه با کمک Generative Gallery ساخته شده و شامل ۷ اثر هنری دیجیتال خارق العاده بوده که شما به صورت ۳۶۰ درجه در اطراف شما به نمایش در خواهد آمد.

در دیگر نمایشگاه این محل، شما به دیدن تاریخی از امارات مدرن و بالخص دبی خواهید رفت و در نمایشی ۳۶۰ درجه، تبدیل شدن این منطقه از یک منطقه‌ی صحرایی به یکی از مقاصد گردشگری و گذرگاه‌های تجاری دنیا را می‌بینید.

 

۱۲ تم پارک مشهور دبی را بشناسید

برای دوست داران هنر، احتمالا "هنر انقلابی" (Revolutionary Art) نمایشگاه مورد نظرشان در این محل باشد. در این نمایشگاه آثاری از مونه، کاندینسکی، ونگوک، گریس، سروت، کلی و ... که همگی به روش خود انقلابی در هنر به وجود آورده‌اند به شکلی نو و مدرن به نمایش گذاشته شده است به گونه‌ای که انگار در میان نقاشی‌های این بزرگان قدم می‌زنید و دنیای آن‌ها را تجربه خواهید کرد. در واقع این محل شما را به سیر به وجود آمدن سبک‌های مختلف نقاشی از امپرسیونیسم تا کوبیسم و پست امپرسیونیسم می‌برد و تجسم هنری این استادان را به شکلی رویایی برایتان به تصویر می‌کشد.

البته برای ونگوک یک نمایشگاه اختصاصی نیز ترتیب داده شده با نام "ونگوک بودن" که چندین اثر از او به همان شیوه‌ی خاصی که قبل‌تر برایتان ذکر کرده‌ایم به نمایش گذاشته شده است. او که معروف‌ترین و تاثیر گذارترین هنرمند اروپایی در زمینه‌ی نقاشی مدرن به حساب می‌آمد، داستان زندگی خاصی داشته که بخش‌هایی از آن، در همین محل به وسیله‌ی بازیگران روایت می‌شود. بودن در این نمایشگاه ۳۶۰، دیدن آثار ونگوک در نمایشگرهایی بسیار بزرگ، افکت‌های صوتی و روایت داستان او، خود یک ماجراجویی خیال انگیز به دنیای این هنرمند خواهد بود.

سالن کنرست‌های موسیقی

کنسرت‌های موسیقی زنده هم که در این محل برگزار می‌شوند، از بسیاری لحاظ شبیه به دیگر اجراهای موسیقی زنده در جاهای دیگر نیستند و نمایشگرهای بسیار بزرگ و جلوه‌های بصری، این اجراها را نیز به نمایشی بزرگ بدل می‌کند. برای مثال، در حال حاضر برای چند ماه، یک شب در هفته اجرای موسیقی کلاسیک را به همراه سورن لینگ هانسن و نمایش آثار هنری مونه و کاندینسکی تماشا خواهید کرد.

شب‌های موسیقی جاز یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های که در این محل برگزار می‌شود و برای مدتی هم، آرش بهزادی به نواختن پیانو با تصویر سازی بی‌نظیر تئاتر هنرهای دیجیتال دبی خواهد پرداخت. همچنین اگر در برنامه‌های هنری از جمله کارگاه نقاشی شرکت می‌کنید، این را هم در نظر بگیرید که حتی در چنین برنامه‌هایی هم شاهد اجرای زنده‌ی هنرمندان با تمی آرامش بخش خواهید بود.

در نهایت یکی دیگر از برنامه‌های پرطرفدار در سالن کنسرت‌های مجموعه TODA کانسپ خواب است که تلفیقی از نمایش دیجیتال، افکت‌های صوتی و موسیقی بوده و برای ۶۰ دقیقه یک اجرای آرامش بخش را برای مهمانان خود به همراه خواهد داشت. این اجرای یک ساعته ترکیبی از چندین صحنه‌ی متفاوت خواهد بود و در این میان از شما با دمنوش طبیعی و چند هدیه خاص پذیرایی خواهد شد.

 

فعالیت‌های سرگرم کننده در دبی

سالن اجرای خصوصی

بخشی از این مجموعه را می‌توانید در روزهایی مشخص برای برنامه‌های خصوصی نیز رزرو کنید که البته هزینه‌ی بسیار سنگینی دارد. اما این مهم می‌تواند برای اجرای برنامه‌های مد، معرفی برند، جلسات، کنفرانس مطبوعاتی، معرفی نمایش، فیلم و یا سریال‌های تلوزیونی، اجراهای هنری و خیلی چیزهای دیگر انجام شود. البته روند آماده سازی محتوای مورد نظر برای چنین برنامه‌هایی و به کار گیری از بخش اعظمی از امکانات تئاتر هنرهای دیجیتال، خود زمان بر بوده و اگر قرار باشد چنین کاری کنید، نیاز به برنامه‌ ریزی بلند مدت و البته مقدار زیادی پول خواهید داشت.

کلاس‌های آمادگی بدنی

شاید باورش سخت باشد اما هر روز در TODA برنامه‌ی کلاس فیتنس یک ساعته بوده که همراه با موسیقی بسیار جذاب و نمایش تصویری ۳۶۰ درجه و به صورت گروهی انجام می‌شود. البته این کلاس‌های یک ساعته ۱۵۰ درهم برای هر جلسه قیمت دارند و شما باید از قبل جا رزرو کنید تا بتوانید وارد آن‌جا شوید چون این برنامه به شدت پرطرفدار است و خیلی روزها، ظرفیت آن‌جا پر خواهد شد. البته بعد از شیوع کرونا و سپس باز شدن دوباره درهای این محل، همه‌ی کسانی که قصد ورود به آن‌جا را دارند، باید تشک یوگای شخصی و بطری آب همراه داشته باشند.

 

معرفی ۹ هتل مناسب کودکان در دبی

کارگاه نقاشی

کارگاه‌های نقاشی سه ساعته به صورت دوره‌ای در این محل انجام می‌شود که برای مدتی، استاد آن نقاش معروف جوان نورا ماریس بوده و تم آن نیز برگرفته از آثار کلود مونه خواهد بود. این کارگاه‌های آموزشی حدود ۳۵۰ درهم برایتان هزینه در پی خواهد داشت و در زمان آموزش از شما با نوشیدنی پذیرایی شده و تمامی تجهیزات مورد نیاز نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد. این کارگاه‌های آموزشی، مفاهیم پایه نقاشی رنگ روقن را آموزش داده و اگر چه گفته می‌شود که شما بدون هیچ آموزشی در زمینه‌ی نقاشی نیز می‌توانید در آن کارگاه شرکت کنید، اما دانش حداقلی از اصول طراحی به نظر برای ورود به این کارگاه، نیاز باشد.

TODA برای بچه‌ها

برای کودکان و نوجوانان نیز برنامه‌ای مناسب در زمینه‌ی معماری در نظر گرفته شده و بچه‌ها در این کارگاه، تجربه‌ای منحصر به فرد از ساخت ماکت‌های مختلف و آشنایی با اصول کلی معماری و ابنیه مهم دنیا، خواهند داشت. استاد این کارگاه، لیلیا گِربنوا بوده که ۱۶ سال تجربه در این زمین دارد و با تعامل بسیار عالی با بچه‌ها، محیطی گرم و دوست داشتنی به وجود آورده و کودکان و نوجوانان را به این رشته‌ی مهم مشتاق خواهد کرد. همچنین بچه‌ها می‌توانند کارهایی که ساخته‌اند را با خود به خانه ببرند. کارگاه معماری بچه‌ها برای افراد ۷ تا ۱۲ سال بوده و ۲ ساعت به طول خواهد انجامید. البته با توجه به این که تنها ۱۲ نفر گنجایش کارگاه است، حتما از قبل برای خود جا رزرو کنید.

بازدید از تئاتر هنرهای دیجیتال دبی

این مجموعه در مدینه جمیرا و بعد از ورودی دروازه‌ی مدینه جمیرا قرار دارد و به راحتی می‌توانید، آن‌جا را پیدا کنید.  مترو مرکز خرید امارات نزدیک‌تین ایستگاه به محل TODA بوده هم می‌توانید مسیر حدود یک ربعه را پیدا بروید و با یک تاکسی در خیابان مستقیم به آن‌جا برسید.

هزینه بلیط ورودی به نمایشگاه‌های مختلف بین ۷۵ تا ۱۵۰ درهم بوده که این قیمت برای کودکان و نوجوانان متفاوت است. بلیط کنسرت‌ها نیز متفاوت است و از ۱۵۰ تا ۲۰۰ درهم متغیر خواهد بود. در نهایت هر کدام از نمایشگاه‌ها را باید به صورت جداگانه حساب کنید.

 

Autodrome، رانندگی با ماشین‌های فرمول در دبی

نکات پایانی درباره تئاتر هنرهای دیجیتال دبی

  • این مکان برای کسانی که مشکلات عصبی دارند، توصیه نمی‌شود
  • امکان بردن خوراکی و نوشیدنی به داخل نمایشگاه‌ها را نخواهید داشت
  • در حوالی DOTA چندین مرکز خرید و تفریحی متعدد است که بعد از بازدید از این محل، می‌توانید به آن‌جاها نیز مراجعه کنید

آدرس: Souk Madinat Jumeirah

شماره تماس: 0097142774044

۰۹ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران