آشنایی با نقاط تاریخی منحصر به فرد ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
آشنایی با نقاط تاریخی منحصر به فرد ایران

ایران که به لحاظ تاریخی از کهن‌ترین کشورهای دنیا بوده، دارای تمدنی به شدت کهن و نقاط باستانی و تاریخی فراوانی است که در گوشه و کنار مملکت پراکنده شده‌اند. به علاوه وجود موارد تاریخی زیادی که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده و ایران را در رده هفتم دنیا قرار داده نیز دلیلی بر این ادعاست. آیا شما از علاقه‌مندان به تاریخ و تمدن هستید و از بازدید جاهای دیدنی و سفر به روزگاران گذشته لذت می‌برید؟ اصلا چند مورد از نقاط تاریخی ایران را می‌شناسید؟ اگر دوست دارید با تورهای داخلی سفر کنید و به جایی تاریخی بروید اما هیچ ایده‌ای ندارید در ادامه با ما باشید.

 

پرسپولیس

پرسپولیس یا همان تخت جمشید که از قدیمی‌ترین نقاط باستانی ایران و به عنوان نماد ایران در دنیا شناخته می‌شود در زمان داریوش اول پایه گذاری شد و تا دو پادشاه بعدی یعنی خشایارشاه و اردشیر اول هم ادامه پیدا کرد. تخت جمشید حدود ۵۱۲ قبل از میلاد ساخته شد ولی هرگز در دوره داریوش اول تکمیل نشد. پرسپولیس با آن ستون‌های سنگی غول پیکر و سنگ تراشه‌های حیرت انگیز نماد غرور و عظمت ملی ایران کهن است که متاسفانه بیشتر آن در طول بیش از ۳ هزار سال از بین رفته است. گفته می‌شود بنای اصلی پرسپولیس با آن ستون‌های مرتفع و عظیم محل برگزاری برنامه‌های ملی و جشن‌های مختلف بوده اگرچه هنوز درباره کاربرد آن اطمینانی وجود نداشته و کمی مبهم به نظر می‌رسد. شما می‌توانید این نقطه را در ۱۰ کیلومتری شمال شهر مرودشت و در ۵۷ کیلومتری شیراز پیدا کنید.

 

جذاب‌ترین مقاصد گردشگری ایران در نوروز ۱۴۰۱

شهر حریره کیش

شهر حریره کیش که در حدود ۸۰۰ سال پیش منطقه‌ای مسکونی بوده با معماری منحصر به فرد و خیره کننده‌اش از جاذبه‌های تاریخی بسیار دیدنی کشورمان محسوب می‌شود و در جزیره کیش واقع شده است. این شهر تاریخی که در ۱۲۰ هکتار گسترده شده دارای پستی و بلندی‌های فراوان و ویرانه‌های تاریخی است که روزگاری شهری بزرگ و پر رونق بوده است. حریره با داشتن اسکله‌های تجاری همواره مورد توجه بازرگانان قرار داشت و در دوره ایلخانی‌ها نیز بارها مورد بازسازی قرار گرفت. این شهر باستانی مورد توجه توریست‌های تور کیش قرار دارد و به خاطر تاریخ غنی و یافته‌های باستانی نظیر سکه‌های طلا و ظروف چینی به ثبت میراث ملی رسیده است.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان آنقدر از اهمیت تاریخی برخوردار است و شکوه و عظمت دوران گذشته خود را به دوش می‌کشد که زمانی آن را اصفهان نصف جهان می‌خواندند. از جمله نقاط دور میدان نقش جهان می‌توان به کاخ عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و بازار بزرگ اشاره کرد. این میدان بسیار دیدنی که همچون شهر فرنگ پر از دیدنی‌ها مختلف است به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده و یکی از نام‌های بسیار ارزشمند و باشکوه این فهرست محسوب می‌شود. شکوه میدان نقش جهان به دوره شاه عباس صفوی برمی‌گردد که پایتخت را از قزوین به اصفهان منتقل کرد و شروع به ساخت بناهای دور میدان کرد. همچنین کار تزئین بناها و مساجد از سال ۱۰۲۵  قمری آغاز شد و تا دو پادشاه بعدی هم ادامه یافت.

 

بهترین نقاط غواصی در ایران (بخش اول)

باغ ارم

باغ ارم را می‌توان از لحاظ زیبایی با باغ‌های چشمگیر اروپایی قیاس کرد. قدمت این باغ به طور دقیق مشخص نیست اما از یافته‌های تاریخی آنطور که بر میاید قدمت آن به قرن ۱۰ هجری بازمی‌گردد و در دوره زندیه نیز مورد بازسازی قرار گرفته است. از وصف زیبایی این باغ هرچه بگوییم کم گفته‌ایم تنها راه درست درک آن رفتن به شیراز و کاوش در این باغ است. این باغ که نمونه‌ای از باغ کوشک شناخته می‌شود با درختان مرکبات و سروهای سبز و بلند محاصره شده و جایی دنج، دیدنی و با طراوت ایجاد کرده که بازدیدکنندگان را از دنیا و هرچه در آن است آزاد می‌سازد. باغ ارم شیراز با مساحتی بیش از ۱۱۰,۳۸۰ متر مربع در سال ۱۳۵۳ به ثبت آثار ملی ایران رسید.

چغازنبیل

چغازنبیل که در استان خوزستان واقع شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران ثبت گردیده یکی از دیدنی‌ترین، بهترین، باستانی‌ترین و ارزشمندترین نقاط باستانی ایران است که در حدود ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده و به ضم خاورشناسان اولین سازه مذهبی ایرانیان محسوب می‌شود. در حکاکی‌های این سازه ۳ هزار ساله می‌توان هنر و معماری ایلامی را به وضوح دید. چغازنیبل که در شوش در استان ایلام واقع شده از نقاط معروف ایران در دنیا و مایه غرور و افتخار ملی است.

 

هیجان‌ در پارک آبی ایرانیان مشهد

بیستون

بیستون که شهرت و آوازه آن زبانزد دنیاست و داستان‌های زیادی درباره آن روایت می‌شود که معروف‌ترین آن داستان فرهاد کوه کن است، بزرگ‌ترین سنگ نوشته جهان متعلق به دوره پرافتخار هخامنشی است که در استان کرمانشاه واقع شده و به عنوان نخستین نوشته ایرانی شناخته می‌شود. متن این سنگ نوشته به شرح پیروزی داریوش بزرگ بر گوماته مغ و سرکوب یاغیان می‌پردازد و اطلاعات جالبی در اختیار ما قرار می‌دهد. بیستون در سال ۱۳۸۵ به عنوان هشتمین اثر باستانی ارزشمند ایران به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید.

۱۹ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران