پرگ و ترمسوس، دو شهر باستانی آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
پرگ و ترمسوس، دو شهر باستانی آنتالیا

تور آنتالیا بیشتر به خاطر سواحل ماسه سفید و امکانات تفریحی آبی‌اش محبوب و شناخته شده است و به همین دلیل مسافران آن بیشتر در نیمه اول سال و مخصوصا فصل تابستان که آب گرم و مناسب بازی و شنا است، به آن سفر می‌کنند. در حالی که آنتالیا موهبت‌های طبیعی فراوان و خرابه‌های تاریخی بی‌مانندی دارد. از جنگل و کوه تا مسیرهای پیاده‌روی و خرابه‌های تاریخی اینجا تنوع زیادی وجود دارد که نباید آن‌ها را پشت شهرت سواحل پودری‌اش نادیده گرفت. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در اینجا انجام دهید سفر به دل تاریخی کهن و شگفت‌انگیز است. در این مقاله ما به معرفی دو شهر تاریخی و دیدنی پرگ و ترمسوس می‌پردازیم در ادامه همراه ما باشید.

 

گشت و گذار در شهر تاریخی ترمسوس

ترمسوس شهری باستانی در ۱۷ کیلومتری شمال غربی آنتالیا است که در پارک ملی کوه گلوک-ترمسوس واقع شده است. این شهرک تاریخی که در ارتفاع ۱۰۵۰ متری از سطح دریا ساخته شده و در منطقه وسیعی گسترش یافته یکی از بهترین مناطق تاریخی حفظ شده در ترکیه محسوب می‌شود. ترمسوس از مکان‌های تاریخی بسیار چشمگیر و مهم برای بازدید در تور ترکیه است.

 

۱۳ تفریح جذاب همراه فرزندان در آنتالیا

چه کارهایی می‌توان در ترمسوس انجام داد؟

شهر ترمسوس آنتالیا در کوه گولوک که به عنوان پارک ملی ترمسوس هم شناخته می‌شود، سرشار از پوشش گیاهی بوده و محل زندگی حیوانات بسیار و گونه‌های در حال انقراض است. در نزدیکی دروازه پارک ملی، موزه کوچکی خواهید دید که حیوانات و گیاهان منحصر به فرد در این محیط را به نمایش گذاشته است. در اینجا طبیعتی آرام را خواهید دید که در حین انجام اکتشافات خود به دور از مناطق شلوغ توریستی پذیرای شماست. در حین گشت و گذار متوجه می‌شوید که ترمسوس فضای بسیار چشمگیرتری نسبت به بسیاری از شهرهای باستانی دیگر دارد. در میان خرابه‌های باقی مانده می‌توان به دیوارهای شهر، طاق پیروزی هادریان، آب انبارها، تئاتر، سالن ورزشی، آگورا، اودئون و هیروون اشاره کرد به علاوه طرح کلی شهر را می‌توانید در قسمت پارکینگ پیدا کنید. در ادامه به معرفی نقاط مختلف ترمسوس می‌پردازیم.

نکروپلیس (گورستان)

در شهر باستانی ترمسوس، معابد زیادی و دو محوطه دفن بزرگ (نکروپلیس) با تعداد زیادی مقبره و تابوت‌ها وجود دارد. در موزه آنتالیا، سالن خاصی وجود دارد که تابوت‌های به دست آمده از ترمسوس را به نمایش می‌گذارد.

 

بازدید از شهر باستانی المپوس، آنتالیا

مقبره آلستاس

در گورستان فوقانی مقبره مهمی متعلق به الکتاس قرار دارد که یکی از فرماندهان اسکندر مقدونی بوده است. او پس از مرگ اسکندر قصد داشت کنترل ترمسوس را در دست بگیرد. جوانان ترمسوس برای او مقبره‌ای قهرمانانه ساختند. مرگ اسکندر مقدونی باعث درگیری بین آنتیگونوس و آلکتاس، دو تن از فرماندهان او شد. آلستاس توسط آنتیگونوس شکست خورد. اما مردم ترمسوس از آلکتاس دفاع کردند و شهر بار دیگر به همین دلیل محاصره شد. در پایان این همه سردرگمی، آلکتاس خود را کشت. مدافعان آلستاس این بنای یادبود را به یاد او ساختند، جایی که او در حال مبارزه بر روی اسبش به تصویر کشیده شده است.

تئاتر

این سالن تئاتر با نمای صخره‌ای یکی از جالب‌ترین سازه‌های روی زمین است. این تئاتر ۴۲۰۰ صندلی دارد و ویژگی‌های تئاتر رومی را نشان می‌دهد، اگرچه طراحی نیمه‌دایره‌ای خود را از دوره هلنیستی دارد.

 

برگزاری مراسم عروسی در ۱۱ مکان عالی در آنتالیا

اودئون

مانند سایر شهرهای کلاسیک، یک اودئون در حدود ۱۰۰ متری تئاتر قرار داشت. قدمت این بنا که شبیه یک تئاتر کوچک بود به قرن اول قبل از میلاد برمی گردد. این سازه در تمام قسمت‌ها به خوبی حفظ شده که نشان دهنده ساخت و ساز سنگی با کیفیت بالای آن است.

معبد آرتمیس

هم معبد و هم مجسمه فرقه داخل آن توسط زنی به نام «اورلیا آرماستا» و همسرش ساخته شده است. با بررسی سبک سازه تصور می‌شود که تاریخچه معبد به اواخر قرن دوم میلادی باز می‌گردد.

 

برترین فعالیت‌های تفریحی در آنتالیا

معبد زئوس سولیمئوس

این معبد به خدای حامی شهر زئوس سولیمئوس تقدیم شد. متأسفانه از معبد فقط یک دیوار پنج متری باقی مانده و چیز دیگری برای مشاهده بیشتر وجود ندارد. باقی اطلاعات تاریخی آن نیز با بررسی سنگ‌های ترسیم نقشه فرضی به دست آمده است.

ورودی، بلیط و تور

  • ساعت کار: ترمسوس در فصل تابستان بین ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۶:۰۰ و در فصل زمستان بین ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ قابل بازدید است. باجه‌های بلیط یک ساعت قبل از تعطیلی مجموعه، بسته می‌شوند.
  • بلیط: بلیط‌های شهر باستانی ترمسوس را می‌توان در محل خریداری کرد که هزینه آن ۱۰ لیر است.
  • کارت موزه: اگر دارای کارت موزه هستید، می‌توانید به صورت رایگان از این شهر باستانی تاریخی بازدید کنید.

 

هتل‌های ساحلی آنتالیا (قسمت اول)

چگونه به ترمسوس برسیم

پس از طی ۶.۵ کیلومتری از آنتالیا به سمت کورکوتلی، در سمت راست تقاطع غار کاراین و در سمت چپ تابلویی به سمت پارک ملی کوهستان گولوک-ترمسوس را خواهید دید. غار کاراین در ۱۱ کیلومتری این تلاقی قرار گرفته که در صورت تمایل می‌توانید یک تور ترکیبی با ترمسوس انجام دهید. پس از ورود به دروازه پارک ملی باید حدود ۸.۵ کیلومتر در جاده پر پیچ و خم آسفالته طی کرد تا به محوطه پارکینگ رسید. شما می‌توانید به دو طریق ماشین شخصی یا مینی بوس به این پارک برسید.

گشت و گذار در شهر تاریخی پرگ

اگر زمانی را در آنتالیا می‌گذرانید، بازدید از خرابه‌های شهر باستانی پرگه یا پرگا را از دست ندهید. این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای باستانی ترکیه و یکی از غنی‌ترین شهرهای دوران باستان است که پایتخت منطقه پامفیلیا بوده و شما را به ۳ هزار سال پیش منتقل خواهد کرد. در ادامه به معرفی جزئیات این شهر خواهیم پرداخت.

 

بهترین زمان برای سفر به آنتالیا

 چه کارهایی می‌توان در پرگ انجام داد؟

شهر باستانی پرگ یکی از سازمان یافته‌ترین شهرهای رومی است که در میان بقایای مهم، مجموعه‌های حمام، چهار فواره، خیابان‌های ستون‌دار، آگورا، دو کلیسا، برج‌های هلنیستی، پالسترا، تئاتر، استادیوم و معبدی که به الهه آتنا اختصاص یافته را در خود جای داده که دیوارهای استحکامات هنوز قابل مشاهده است. این شهر منحصر به فرد هم با معماری و هم با هنر مجسمه سازی مرمری خود شناخته شده و متمایز است. تازه این شهر زادگاه چندین دانشمند و فیلسوف بود که مشهورترین آن‌ها آپولونیوس ریاضیدان و ستاره شناس چیره دست بوده است.

تئاتر

در ورودی، تئاتری به سبک یونانی-رومی را خواهید دید که به کناره تپه تکیه داده و می‌تواند تا ۱۵۰۰۰ نفر را در خود جای دهد. نمای تئاتر دارای پنج دروازه است که تزئینات فراوانی داشت. صحنه همچنین با نقش برجسته‌های مرمر تزئین شده بود که امروزه برخی از آن‌ها را می‌توانید در موزه آنتالیا ببینید.

 

برترین مراکز خرید آنتالیا برای خرید و تفریح

استادیوم

استادیوم پرگ یکی از بهترین استادیوم‌هایی است که از دنیای باستان باقی مانده. مساحت آن ۳۴ متر مربع با ۱۳ ردیف صندلی در بالای طاق‌ها است و توان جای دادن ۱۲ هزار نفر را یک جا در خود داشته است.

آبنما

همچنین یک فواره به یاد ماندنی (nymphaeum)  که به امپراتور Septimius Severus تقدیم شده نیز در نزدیکی ورودی قرار دارد. برخی از مجسمه‌ها و تندیس‌های این شهرک باستانی در موزه آنتالیا به نمایش گذاشته شده است.

 

۷ رستوران‌ فضای بازی برای کودکان در آنتالیا

دیوارها و برج‌های شهر

قدمت دیوارهای شهر به دوره‌های هلنیستی و رومی برمی‌گردد. دو برج در ورودی سایت در وضعیت خوبی باقی مانده است که توجه بازدیدکنندگان تور آنتالیا را در همان دم به خودشان معطوف می‌کنند به علاوه اگر اهل عکاسی هستید این برج‌های حفظ شده سوژه‌های خوبی برای عکس برداری خواهند بود.

حمام‌های حرارتی

قدمت حمام‌های حرارتی به قرن دوم می‌رسد. آن‌ها اتاق‌های مختلفی داشتند که با مجسمه‌ها تزئین شده بود و شامل حیاطی با ستون و نقش برجسته می‌شدند. خوشبختانه امروزه سیستم گرمایش زیر زمینی آن‌ها قابل مشاهده است که اطلاعات خوبی در اختیار ما قرار می‌دهند.

 

با ۷ آبشار دیدنی آنتالیا آشنا شوید

آگورا

آگورا مرکز تجاری و سیاسی شهر بود که دور تا دور حیاط مرکزی آن را مغازه‌ها پر کرده بودند. کف برخی مغازه‌ها با موزاییک پوشیده شده بود که برخی از آن‌ها هنوز قابل اکتشاف و مشاهده‌اند. بازدید از اینجا نه تنها شما را به دل تاریخ می‌برد بلکه قوه تخیل شما را هم تقویت می‌کند.

فواره یادبود (Nymphaeum)

در انتهای خیابان ستوندار، یک فواره به یاد ماندنی وجود دارد که به امپراتور هادریان اختصاص یافته است. همچنین مجسمه ای از Kaystros (خدای رودخانه) در مرکز آن در حالت درازکش قرار دارد که نمایی تاثیر گذار نیز به وجود آورده است.

 

۵ تا از بهترین پارک‌های آبی آنتالیا

ورودی، بلیط و تور

اگر کارت پاس موزه دارید، می‌توانید از این شهر باستانی تاریخی به صورت رایگان بازدید کنید.

  • زمان بازدید: شهر باستانی پرگ هر روز از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ در فصل پرآب (از آوریل تا اکتبر) و از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰ در فصل کم (نوامبر تا مارس) باز است.
  • کارت پاس: کارت پاس موزه را می‌توانید از سایت‌های فروش آنلاین به راحتی خریداری نمایید.
  • بلیط: بلیط‌ها به دو صورت حضوری و آنلاین به فروش می‌رسند که به راحتی می‌توانید آن‌ها تهیه نمایید.

نکته: برای رزرو پارک‌های تفریحی، موزه‌ها و بلیط‌های تور قبل از سفر به منطقه آنتالیا، در سایت‌های فروش جستجو کنید و با مقایسه قیمت‌ها بهترین خرید را انجام دهید.

چگونه از آنتالیا به پرگ برویم

پرگ ۱۷ کیلومتر از مرکز آنتالیا فاصله دارد که به وسیله اتوبوس و وسیله نقلیه شخصی قابل دسترسی است. شما می‌توانید از مرکز آنتالیا، با اتوبوس شماره AC03 به منطقه آکسو بروید. با این اتوبوس حدود ۱ ساعت طول می‌کشد تا به سایت برسید. درصورت استفاده از وسیله نقلیه شخصی، پس از رسیدن به آکسو به دنبال تابلوی "پرگ"، جاده را در مقابل واحد ژاندارمری به مدت ۲ کیلومتر ادامه دهید. ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا با ماشین به سایت برسید.

 

بهترین هتل‌های ۵ ستاره در کمر آنتالیا

۲۸ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران