بازدید از ویرانه‌های باستانی آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
بازدید از ویرانه‌های باستانی آنتالیا

آنتالیا دومین مقصد گردشگری پرطرفدار در ترکیه به حساب می‌آید که شمار گردشگران خارجی آن بسیار بالا بوده و خیلی‌ها برای لذت بردن از سواحل شگفت‌انگیز، طبیعت شگفت‌انگیز و مراکز تفریحی متعددش، به این شهر سفر می‌کنند. با این حال، این منطقه تاریخی غنی و پربار بوده و امپراطوری‌های بزرگی را به خود دیده است. این را می‌توان از ویرانه‌های باستانی مهمی که از گذشته به جا مانده مشاهده کنید. ویرانه‌هایی که از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی در تور آنتالیا به حساب آمده و ما قصد داریم ۷ مورد از مهم‌ترین‌هایشان را در این نوشته به شما معرفی نماییم.

 

آسپندوس (Aspendos)

آسپندوس شهری یونانی-رومی است که حدودا ۷ کیلومتر از شمال شرقی "سریک" و ۴۰ کیلومتر از مرکز شهر آنتالیا فاصله دارد. شهری که عمده دلیل بازدید گردشگران در تور ترکیه از آن‌، سالن تئاتر بزرگی در آن‌جاست که هنوز به شکل شگفت‌انگیزی سالم باقی مانده است. قدمت این بنای سنگی بزرگ به سال ۸۰ میلادی برگشته و جالب است بدانید که ۱۵ هزار نفر گنجایش دارد. در این مکان به جز نمایش‌های بزرگ، مبارزات گلادیاتورها نیز در قرن سوم میلادی برگزار می‌شده و حتی نمایش‌هایی با حیوانات نیز در این دوره در این جا برای حضار اجرا می‌گشته است.

 

معرفی ۱۱ رستوران منحصر به فرد آنتالیا

ساخت این بنا به شکلی استثنایی انجام شده تا جایی که حتی انداختن سکه‌ای روی زمین را در دورترین نقطه می‌توانید بشنوید. با توجه به سلامت بنا و ویژگی که ازآن یاد کردیم، هر ساله فستیوال بین‌المللی و بزرگ نمایش باله و اوپرا نیز در این محل برگزار می‌شود. در این محل دیدنی‌های دیگری نیز وجود دارد، شامل چند پیکر تراشی بزرگ که کاملا سالم مانده و چند بنای دیگر که البته ابنیه‌ای که در آسپندوس آنتالیا می‌بینید، به غیر از تئاتر این شهر، باقی تقریبا از بین رفته‌اند و تنها نشانه‌هایی از آن باقی مانده.

پرگ (Perge)

پرگ یکی از مهم‌ترین سایت‌های تاریخی در اطراف آنتالیا است که ۱۹ کیلومتر از این شهر فاصله داشته است. یکی از مهم‌ترین شهرها در پامفیلیه باستانی که زادگاه ریاضیدان مهم تاریخ، آپولونیوس است که در قرن سوم در این شهر زندگی می‌کرده و کسی‌ست که هندسه یونانی را بعد از اقلیدس و ارشمیدس، تکمیل کرده است. در دوران باستان و پیش از مسیحیت، پرگ جایگاه مقدس یکی از الهه‌گان به نام آرتمیس بود و در کتب تاریخی از بنای بسیار زیبایی در بالای تپه به پاس این الهه یاد شده که متاسفانه با تمام کاوش‌هایی که صورت گرفته، نشانه‌ای از آن پیدا نشده است.

 

برترین فعالیت‌های تفریحی در آنتالیا

تاریخ پرگ از ۱۳۰۰ سال قبل از مسیح آغاز می‌شود و در دوران مختلفی که این محل به خودش دیده، نشانه‌های زیادی نیز به جا گذاشته است. از ستون‌‌های سنگی مربوط به بنایی بسیار بزرگ تا چیزهایی که از استادیوم بزرگ پرگ و تئاتر این شهر به جا مانده که هر کدام به دوره‌ای متفاوت از تاریخ باستان مربوط است.  یافته‌های مهمی نیز از این منطقه به دست آمده که می‌توانید آن‌ها را در موزه باستان شناسی معروف آنتالیا ببینید. از دیگر بناهای مهم که در بازدید از پرگ باید به سراغشان بروید، می‌توان به برج‌های دروازه‌ی هلنیستی، حمام شهر و آگورا مربوط به قرن چهارم میلادی اشاره کرد.

ترمسوس (Termessos)

این شهر مهم دوران پیسیدیان در کوه‌ گولوک و در ارتفاع ۱۶۶۵ متری از سطح دریا واقع شده است. از همین رو بازدید از ترمسوس نه تنها دیدن ویرانه‌های یک شهر باستانی را برایتان به ارمغان خواهد آورد، بلکه مناظر کوهستانی فوق‌العاده زیبایی از کوه‌های اطراف آنتالیا نصیبتان خواهد شد. اساسا به خاطر ارتفاعی که ترمسوس داشت و شکل قرار گیری‌اش، حتی اسکندر کبیر هم نتوانست آن را فتح کند اما در نهایت زلزله‌ای بزرگ به شکوه ترمسوس پایان داد و تنها ویرانه‌هایی از آن‌جا را برجا گذاشت.

 

آشنایی با سواحل عمومی آنتالیا

مثل دیگر شهرهای باستانی آن اطراف، از جمله بناهایی که هنوز بخش زیادی از آن در ترمسوس باقی مانده، سالن بزرگ تئاترش است که گنجایش تا ۴ هزار نفر را دارد و دور تا دور آن را فضای سبز دربرگرفته است. در ترمسوس می‌توانید مسیر خیابان‌ها را به خوبی ببینید، ۶ معبد هستند که امکان بازدید از آن‌ها وجود دارد و یک آگورا و چندین بنای دیگر نیز هنوز به جا مانده‌اند. از جمله جاذبه‌های ترمسوس در آنتالیا، معابدی هستند که ورودی آن‌ها با کنده‌کاری در سنگ‌های کوهستان ساخته شده و تصویری جذاب را شکل داده‌اند.

فاسلیس (Phaselis)

فاسلیس اگر چه از دیگر شهرهای باستانی منطقه کوچک‌تر است اما به خاطر وجود سواحلی زیبا در اطرافش و پوشش جنگلی که آن‌جا را دربرگرفته، یکی از زیباترین ویرانه‌های تاریخی در اطراف آنتالیا به حساب می‌آید. فاسلیس بین جنگل پارک ملی اولیمپوس و خلیج کوهستان واقع شده و رفتن به آن‌جا خیلی ساده خواهد بود چون مسیر جاده‌ای شما را تا پای این شهر خواهد برد. فاسلیس بیش از ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح پایه‌گذاری شده بود و در زمان خود بندری بسیار مهم برای منطقه به حساب می‌آمد و کشتی‌های از نقاط مختلف آسیا، مصر و یونان در آن‌جا پهلو می‌گرفتند. جالب است بدانید که بعد از مرگ اسکندر، برای دوره‌ای کوتاه، این شهر حتی به دست مصری‌ها اداره می‌شد.

 

برترین مراکز خرید آنتالیا برای خرید و تفریح

جاذبه‌های ریز و درشتی در فاسلیس هستند که برای طرفداران نقاط تاریخی عالی به نظر می‌آید. جایی که خیابان‌های باستانی در آن‌جا کاملا پیداست و شما می‌توانید در آن‌ها قدم بزنید، از چند معبد، خانه‌های معمولی، حمام شهری و البته تئاتر نسبتا کوچک شهر بازدید کنید. همچنین فراموش نکنید که در بخش‌هایی که نزدیک ساحل هستند نیز بازدید نمایید که هنوز بخش‌هایی از بندرگاه قدیمی آن، برجا مانده است.

سیده (Side)

سیده محلی خاص در اطراف آنتالیا است که شدیدا بازدید آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. شهری مدرن و بسیار زیبا که امکانات گردشگری زیادی در خود داشته و از طرفی ویرانه‌های باستانی متعددی را نیز در خود نگهداری می‌کند. البته سیده حدود ۷۰ کیلومتر از آنتالیا دور است و ممکن است کمی طول بکشد تا به آن‌جا برسید، اما کاملا ارزش یک روز وقتی که در تور آنتالیا برای رفتن به آن‌جا می‌گذارید را خواهد داشت. چون هم در آن‌جا می‌توانید، تفریح کرده و از زیبایی‌هایش لذت ببرید و هم از بناهای تاریخی به جا مانده و جاذبه‌های گردشگری سیده در آنتالیا بازدید کنید.

 

با ۷ آبشار دیدنی آنتالیا آشنا شوید

به طور کلی به خاطر ساخت شهر در اطراف ابنیه تاریخی، بازدید از سیده کمی متفاوت‌تر از بناهایی است که در دیگر جاهای ترکیه به جا مانده. شما برای ورود به سایت تاریخی از دروازه‌ای باستانی می‌گذرید و سپس معبد آپلولو را خواهید دید که از در پس زمینه‌ی دریا را داشته و یکی از زیباترین تصاویر ممکن را رقم می‌زند. در ادامه این امکان را خواهید داشت که از معابد تیچه و فورتونا بازدید کنید و در نهایت به بازدید از دیگر ویرانه‌های به جا مانده باستانی برسید. در مجموع، همانطور که گفتیم، سیده یکی از جذاب‌ترین نقاط تاریخی در اطراف آنتالیا است که از طرفی یک مرکز تفریحی بسیار عالی نیز به حساب می‌آید، پس دیدنش را به هیچ وجه از دست ندهید.

اولیمپوس (Olympos)

اولیمپوس نیز شرایطی همچون سیده دارد و به خاطر این که پارک ملی بزرگی اطراف آن واقع شده و چند مورد از زیباترین سواحل ترکیه در آن‌جاست، سالانه گردشگران بسیار زیادی در تور ترکیه از آن‌جا دیدن می‌کنند. خود شهر باستانی اولیپوس، در میان جنگلی پر پشت واقع شده و وقتی به ویرانه‌های تاریخی آن‌جا می‌رسید، یک حس و حال جادویی و متفاوت شما را دربرخواهد گرفت. زیبایی معماری رومی کاملا در باقی مانده‌ی بناهای این شهر پیداست و می‌توان دقت به جزییات را در تک تک آن‌ها مشاهده کرد.

 

سواحل منطقه کمر آنتالیا: بخش اول

جاذبه‌های متعددی در اولیمپوس وجود دارد که به صورت کلی می‌توان به ویرانه‌های باقی مانده از معابد این شهر و همچنین مقبره کاپیتان ادوموس اشاره کرد. همچنین بخشی از خیابان‌های شهر نیز به خوبی قابل شناسایی بوده و حصارهای سنگی در دو طرف آن‌ها سالم مانده است. با این حال اگر به المپوس آنتالیا رفتید و از جاذبه‌های تاریخی آن بازدید کردید، حتما سری به ساحل بی‌نظیر المپوس زده، تفریحات آبی آن جا را امتحان کنید و سپس برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی این پارک ملی، به طبیعت گردی در آن‌جا بپردازید.

میرا (Myra)

 به سمت مرزهای استان آنتالیا که پیش بروید، می‌توانید جاهای زیبا و سایت‌های تاریخی متعددی را ببینید که یکی از آن‌ها میرا محسوب می‌شود. این شهر باستانی در دوره‌های تاریخی متعددی باقی مانده بود و امپراطوری‌های مختلفی را به خود دیده است. اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های این محل، کلیسای بزرگی است که در دل کوه ایجاد شده و تا سال ۱۹۲۳ هم راهبان زیادی در آن زندگی می‌کردند تا این که با توافق بین ترکیه و یونان، آن‌جا کاملا تخلیه شد و از آن به بعد دیگر کسی در این منطقه زندگی نمی‌کند.

 

بازدید از دریاچه سالدا در نزدیکی آنتالیا

مردم لیکیه به طور سنتی، عقیده داشتند که مرده‌های خود را در ارتفاع دفن کنند به همین خاطر مقبره‌های متعددی در آن‌جا وجود دارد که با کنده‌کاری‌های زیبا، جذابیتی مضاعف به این محل داده‌اند. بعدها با ورود مسیحیت، کلیساهایی در دل این کوه ساخته شد و به تدریج کارهایی هنری به سمت کنده‌کاری‌هایی رفت که داستان‌های انجیل را روایت می‌کردند. در مجموع این مکان، جایی باور نکردنی و بسیار زیباست اما متاسفانه از آنتالیا دور است و همانطور که گفتیم، درست در مرز استان آنتالیا واقع شده و به همین دلیل خیلی‌ها قید دیدنش را می‌زنند. اما اگر در تور آنتالیا فرصتش را داشتید و از دیدن جاذبه‌های تاریخی نیز لذت می‌برید، دیدن میرا را از دست ندهید.

۰۶ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران