راهنمای کامل بازدید از شهر باستانی ترمسوس

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
راهنمای کامل بازدید از شهر باستانی ترمسوس

وقتی تور آنتالیا را برای سفر خود انتخاب می‌کنید، این تنها سواحل زیبای شهر و مراکر تفریحی آن نیستند که باید آن‌ها را تجربه کنید بلکه در اطراف آنتالیا، شهرهای باستانی و جاذبه‌های تارخی متعدد و بسیار با اهمیتی وجود دارند که بازدید از آن‌ها نیز مطمئنا باید در برنامه‌ی سفر شما باشد. بعضی از این مراکز خیلی به مرکز شهر نزدیکند و برای دیدن بعضی دیگر، باید مدتی در جاده باشید. اما شهر باستانی ترمسوس که امروز قصد معرفی آن را به شما داریم، آنقدرها از آنتالیا دور نیست و زیبایی‌های دارد که امروز قصد معرفی آن‌ها را به شما داریم.

 

درباره شهر باستانی ترمسوس

داستان ترمسوس به هزاران سال قبل بر می‌گردد. شهری که در ارتفاع هزار متری از سطح دریا ساخته شده بود و حتی زمانی که اسکندر آن را در سال ۳۳۳ قبل از میلاد مسیح محاصره کرد هم در نهایت موفق به فتحش نشد. در واقع موقعیت جغرافیایی شهر ترمسوس همچون لانه‌ی عقاب بود و یکی از تاریخ نگارانِ بنام رومی، این مکان را به گونه‌ای به تصویر کشیده بود که تنها سپاهی کوچک نیز می‌توانست به راحتی از آن‌جا، مقابل تهاجمات سنگین دفاع کند.

 

راهنمای گردش در آلانیا، آنتالیا

ترمسوس در ۱۷ کیلومتری شمال غربی آنتالیا و درست در بالای کوه دولوک داغی واقع شده و در بلندترین نقطه به ۱۶۶۵ متر می‌رسد. البته فاصله‌ی کم این محل تا آنتالیا و مسیرهای مناسبی که برای رفتن به آن‌جا تهیه دیده شده، بازدید از ترمسوس را ساده کرده است و خیلی از گردشگران در طول سفر خود، از آن‌جا بازدید به عمل می‌آورند. زیبایی‌های ترمسوس نیز تنها به ویرانه‌های تاریخی به جا مانده نیست و طبیعتی دست نخورده و فوق‌العاده زیبا آن‌جا را احاطه کرده است.

ترمسوس در طول تاریخ خود به نام‌های مختلفی خوانده می‌شد. زمانی آن را سولیمی می‌نامیدند. سولیموس نام یکی از خدایان آناتولی بود که بعدها آن را به زئوس نسبت دادند و هر دو را یکی دانستند. در مجموع ترمسوس تاریخچه‌ای بسیار غنی دارد و بعد از جنگ‌های فراوان در سال ۷۱ قبل از میلاد مسیح به یکی از همپیمانان رم بدل شد و به عنوان یک ایالت خود مختار در سنای روم نیز نماینده داشت اما بعدها شهری که به دست هیچ سپاهی به آتش کشیده نشده بود، نهایتا به خاطر یک زلزله‌ی شدید از بین رفت و تنها ویرانه‌های آن به جا مانده که می‌توان امروزه از آن‌ها بازدید نمود.

بازدید از ترمسوس

همانطور که پیش‌تر گفتیم، ترمسوس در گولوگ داغی واقع شده و حدودا ۱۷ کیلومتر از آنتالیا فاصله دارد. شما این امکان را خواهید داشت که با وسایل نقلیه عمومی به این محل بروید اما این کار هم نیاز به چند بار تغییر ماشین و هم بلد بودن بعضی از مسیرها دارد، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از تاکسی برای رفتن به آن‌جا استفاده کنید که البته با توجه به دوری، خیلی این راه ارزان نخواهد بود و چیزی حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ لیر برای رسیدن به ترمسوس باید پرداخت کنید. ماشین تا نزدیکی ترمسوس رفته و برای این که شهر و طبیعت اطرافش آسیب نبیند، شما حدودا از محل پیاده شدن از ماشین تا خود شهر، ۴۵ دقیقه پیاده روی در پیش خواهید داشت که البته این مسیر در طبیعتی فوق‌العاده زیبا خواهد بود.

برای بازدید از این محل چیزی حدود ۵ ساعت را باید در نظر بگیرید که شامل ۱ ساعت و نیم پیاده روی رفت و برگشت و ۳ ساعت و نیم گشت و گذار در ترمسوس می‌شود. بازدید از این محل نیز بین ساعات ۸:۳۰ تا ۵:۳۰ بعد از ظهر ممکن خواهد بود اما پیشنهاد ما این است که اول صبح به آن‌جا بروید تا هم هوایی مطبوع را تجربه کنید، هم این محل خلوت‌تر باشد و هم این که آفتاب مستقیم به شما نتابد. ورودی این مکان نیز تنها ۵ لیر است که هزینه‌ی بسیار کمی به حساب می‌آید. نکته دیگر این که حتما با خودتان آب آشامیدنی و کمی خوراکی همراه داشته باشید.

 

تجربه پاراگلایدر سواری در آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری شهر تاریخی شهر ترمسوس

وقتی به دیدن شهر می‌روید، اولین چیزی که برایتان جلب توجه خواهد کرد، عملکرد ضعیف کشور ترکیه در نگهداری از این شهر ازشمند است. جز چند حفاظ فلزی برای این که گردشگران به داخل حفره‌ها نیفتند، کم‌ترین تلاش ممکن برای حفظ و مرمرت این مکان صورت گرفته و به همین دلیل هم هست که شهر باستانی ترمسوس، مدت‌هاست در لیست آزمایشی میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و هنوز وارد لیست اصلی نشده است.

اولین تجربه شما از حضور در این مکان، مسیری است که به سمت ترمسوس در پیش خواهید داشت. وقتی در این راه هستید، باید با خود فکر کنید که سپاه اسکندر نیز پا به این راه گذاشت و در نهایت پشت دیوارهای شهر ماند و مجبور به عقب نشینی شد. همانطور که گفتیم، بهترین زمان برای بازدید از این محل صبح زود است و وقتی ساعت ۸ و نیم یا ۹ صبح وارد مسیر می‌شوید، نور خورشید به گونه‌ای زیبا از میان کوه‌ها به دیوارهای شهر می‌یفتد به زیبای‌های آن‌جا می‌افزاید. متاسفانه تابلوهای اطلاعاتی کمی هم در جا وجود دارد پس بهتر است از نقشه‌ای که در ابتدای راه می‌بینید یک عکس گرفته و از روی آن، از جاهای مختلف دیدن نمایید.

یکی از بهترین چیزها درباره‌ی ترمسوس، طبیعت دست نخورده‌ی اطراف این جاده‌ی خاکی است که به شهر می‌رسد و سپس ویرانه‌های این مکان تاریخی را در بر گرفته است. شاید برخی مواقع مسیرها را اشتباه بروید و مجبور به برگشت از راه خود شوید اما همین اشتباه رفتن نیز در نهایت به جذابیت بازدید شما از ترمسوس می‌افزاید. اگر در روزهای گرم سال به ترمسوس بروید، باید مطمئن شوید که قبل از ساعت ۱۱ به بخش‌های اصلی می‌رسید چون بعد از این ساعت گرمای هوا ممکن است برای خیلی‌ها آزار دهنده باشد.

ترمسوس از دو بخش تشکیل شده. دیوارهای پایینی شهر اولین نشانه‌های شهر هستند که مشاهده خواهید کرد. دقیقا همین جا است که متوجه خواهید شد که چطور در دوران باستان از این مکان محافظت می‌شده است. برای ورود از این بخش باید از تکه‌ سنگ‌هایی عبور کنید و سپس دره‌ی سرسبز و زیبایی را پیش روی خواهید دید.

سپس باید به بازدید از آمفی تئاتر زیبای ترمسوس بروید. شلوغ ترین نسخه از ترمسوس که همه‌ی گردشگران ابتدا برای دیدن این مکان اقدام خواهند کرد. بخش‌هایی از این تئاتر بزرگ هنوز سالم است اما سن اجرا تقریبا از بین رفته و چیزی از آن باقی نمانده است. وقتی به آن‌جا می‌روید، تصور کنید که نمایشی در سبک روم باستان در حال اجراست و در پشت آن، منظره‌ی کم‌نظیر از کوهستان نیز قابل مشاهده است. بدون شک آمفی تئاتر ترمسوس، جذاب‌ترین بخش از این شهر باستانی به شمار می‌رود.

 

۷ فعالیت‌ خانوادگی جذاب در آنتالیا

گنجایش این سالن بزرگ چیزی حدود ۴ تا ۵ هزار نفر بوده است و در آن‌جا هم نمایش‌های داستانی برگزار می‌شود و هم نبرد گلادیاتورها و حیوانات را در آن‌جا برگزار می‌کردند.

خیابان‌های تخریب شده‌ی شهر، هنوز مسیر جاده‌ای میان خانه‌ها و مراکز شهری را به خوبی نشان می‌دهند، هر چند گیاهان راه خود را از میان سنگ‌ها باز کرده و همه جا سبز است. از مسیر همین خیابان‌ها و گذرگاه‌ها می‌توانید به حمام‌های شهری ورزشگاه بروید. بازدید از جاهای مختلف شهر بسیار ساده بوده و بعد از این که مسیر نسبتا سخت رسیدن به ترمسوس را طی کنید، از آن جا به بعد همه چیز ساده خواهد شد و به خیل راحت می‌تواند از جاهای مختلف دیدن کرده و به عکاسی در این شهر تاریخی بپردازید.

یکی از بخش‌های خاص شهر، دروازه‌ی هادریان و معبد آرتمیس است. این مکان در محوطه‌ی بالادست شهر واقع شده و در واقع تنها دروازه است که استوار باقی مانده و همه چیز در دور آن، به سنگ‌های در هم تنیده تبدیل شده‌اند. البته پشت این تکه سنگ‌ها شما می‌توانید، چیزی که از معبد آرتمیس باقی مانده را نیز تماشا نمایید.

در پشت دروازه‌ی هادریان و معبد آرتمیس، گورستان غربی واقع شده که چندین مقبره‌ی فوق‌العاده زیبا در آن‌جا وجود دارد که بعضی‌هایشان در دل کوه کنده شده‌اند. با اختلاف زیاد، زیباترینِ این مقبره‌ها متعلق به آلکتاس است که در واقع یکی از ژنرال‌های جنگلی به نام شهر بوده. کنده‌کاری‌های زیبایی برای این مقبره در نظر گرفته شده که وی را در حال سواری بر اسبش نشان می‌دهد، هر چند تمامی این کنده‌کاری سالم باقی نمانده.

در ادامه‌ی حضور خود در ترمسوس، در دالان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر بگردید و چیزهای مختلفی که در آن‌جا وجود دارد را ببینید. هر کدام از این بخش‌ها زمانی بازار و خانه و محل‌های عمومی بوده‌اند. البته مهم‌ترین این بناها معابدی هستند که در گوشه و کنار شهر وجود دارند. در حال حاضر نمی‌توان به قطعیت معابد را به خدایان خاصی نسبت داد اما یکی از این محل‌ها به نظر می‌رسد به پاس زئوس بنا شده است.

 

بهترین حمام‌های ترکی در آنتالیا

نکاتی که در زمان بازدید از ترمسوس باید به خاطر بسپارید

  • این محل را برای کسانی که حداقل آمادگی بدنی دارند پیشنهاد می‌کنیم. کسانی که وزن زیاد دارند یا نمی‌توانند، پیاده روی طولانی مدت را تحمل کنند، در بازدید از ترمسوس به مشکل می‌خورند.
  • حتما کلاه آفتاب گیر و کرم ضد آفتاب را مد نظر داشته باشید چون زمان ظهر آفتاب مستقیم به شما خواهد تابید.
  • نیازی به شرکت در تورهای گردشگری نیست و شما خودتان خیلی راحت می‌توانید از این مکان بازدید کنید.
  • این مکان خیلی برای بچه‌های کم سن و سال مناسب نیست.

۰۱ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران