بازدید از شهر باستانی المپوس، آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
بازدید از شهر باستانی المپوس، آنتالیا

تور آنتالیا در کنار مراکز تفریحی متعدد، هتل‌های بزرگ، تفریحات شبانه و سواحل زیبایش، جاذبه‌های تاریخی متعددی دارد که در طول تور آنتالیا، حتما باید از آن‌ها نیز بازدید به عمل آورید. بعضی از این جاذبه‌های تاریخی همچون دروازه هادریان در خود شهر هستند و بعضی دیگر از مرکز شهر فاصله داشته و باید یک نیم روز خود را برای دیدنشان خالی کنید. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی در اطراف آنتالیا، شهر باستانی المپوس است که دیدنی‌های بسیاری در اطراف خود دارد. ما هم در نوشته امروز هم درباره این شهر باستانی هم دیدنی‌های اطرافش و هم نکاتی که باید مد نظر داشته باشید، صحبت خواهیم کرد.

 

درباره شهر باستانی المپوس

بسیاری از ویرانه‌های باقی مانده از شهر باستانی المپوس با سبزه‌ها و درختان پوشیده شده‌اند. ویرانه‌هایی که به دوران هلنی و بیزانتین بر می‌گردند. المپوس زمانی یک بندرگاه بسیار مهم در منطقه به حساب می‌آمد و یکی از ۶ شهری است که بر روی سکه‌های اتحادیه لیکیا نقش بسته است. شهری بسیار بزرگ در زمان خودش که تمدنی باستانی و بسیار ارزشمند را در خود جای داده بود.

المپوس به معنی "بلندی‌های کوهستان" بوده و در بسیاری از داستان‌های اساطیری به آن اشاره شده است. شهری که گفته می‌شود، خدایان باستان در آن‌جا زندگی می‌کرده‌اند و مردمش در رفاه و آرامش زندگی می‌کردند. ابنیه زیادی در این محل دیده می‌شود که بعضی از آن‌ها هنوز هم به شکلی مطلوب حفظ شده‌اند. همچنین شما می‌توانید، بیشتر یافته‌های مهم از این محل را در موزه آنتالیا ببینید که یکی دیگر از جاهای ارزشمندی است که در سفر به این شهر، حتما باید از آن‌جا نیز دیدن نمایید.

وقتی وارد شهر می‌شوید و دیوارهای سنگی خانه‌هایی که حالا فرو ریخته‌اند را مشاهده می‌کنید، باید در نظر بگیرید که این جا در زمان امپراطوری روم باستان بسیار مهم بوده و حتی بعد از آن و با ورود مسیحیت به منطقه نیز، بارها دچار تحولات سیاسی مختلف شده است. در این جا دیدنی‌های زیادی همچون تئاتر بزرگ شهر، حمام‌ها، معابد باستانی و البته کلیساهایی است که بعد از ورود مسیحیت به المپوس ساخته شده‌اند. با این حال هنوز خیلی چیزها در المپوس ناشناخته مانده و با توجه به آسیبی که به بعضی از بناها وارد شده است، ماهیت آن‌ها شناخته شده نیست.

برای بازدید از شهر باستانی المپوس، بین ۸ صبح تا ۷ بعد از ظهر زمان خواهید داشت. این مکان در تمام روزهای هفته برای بازدید عموم باز است.

 

معرفی بهترین سواحل کاس در آنتالیا

چرا باید از شهر باستانی المپوس بازدید کنیم؟

همانطور که گفتیم، در داستان‌های اساطیری، بارها به المپوس اشاره شده و بازدید از واقعیت این شهر برای اهل ادب، یک اتفاق جذاب به شمار می‌آید. با این حال رفتن به المپوس، تنها بازدید از خود شهر باستانی نبوده و جاذبه‌های بسیار بیشتری در آن اطراف است که همه در کنار هم، یک روز جذاب و به یادماندنی را در این محل برایتان خواهند ساخت. جاذبه‌های طبیعی متعددی همچون سواحلی بی‌نظیر و بسیار خلوت‌تر از مرکز آنتالیا، دیدنی‌های تاریخی دیگر غیر از خود شهر و گشت‌های دریایی و بازدید از شعله‌های ابدی، بعضی دیگر از زیبایی‌های این منطقه به شمار می‌روند.

دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه

خیلی از کسانی که به دیدن شهر باستانی المپوس می‌روند، برنامه‌ی بازدید از مناطق تفریحی این خطه را نیز دارند. در واقع همانطور که گفتیم، یکی از دلایل رفتن به این شهر باستانی، لذت بردن از سواحل آن‌جا و انجام فعالیت‌های مختلف تفریحی است. در ادامه با هم به بررسی برترین جاذبه‌های گردشگری در المپوس بپردازیم:

 

بهترین تورهای ماجراجویانه در آنتالیا

ساحل المپوس

المپوس شهری بندری بود که سواحل بی‌نظیری را در نزدیکی خود می‌دید. مهم‌ترین ساحل این منطقه ساحل المپوس است که آبی کریستالی و بسیار شفاف دارد. ساحلی که نمونه‌اش را در خود آنتالیا نخواهید دید. این ساحل به خاطر حضور لاکپشت‌های دریایی معروف بوده که در مقاطعی از سال برای تخم گذری به آن‌جا می‌آیند. این مکان محافظت شده بوده و باید نکاتی را در زمان بازدید از این محل رعایت کنید. شما می‌توانید به راحتی در آن‌جا آبتنی کرده و از فضای ساحل لذت ببرید، اما اجازه‌ی ساخت مراکز مختلف به کسی داده نشده و هیچ گونه صندلی یا آفتابگیری در آن محل وجود ندارد. البته با توجه به نزدیکی پارکینگ عمومی به ساحل، اگر تنها برای دیدن ساحل المپوس به این مکان می‌آیید، تاکسی شما را تا دم این محل می‌رساند.

کانو سواری

یکی از فعالیت‌های بسیار جذابی که در ساحل المپوس می‌توانید تجربه کنید، کرایه کردن کانو و گردش در دریا است. اجاره کانو در این محل حدود ۲۰ لیر برایتان هزینه در پی خواهد داشت و خیلی راحت با آن می‌توانید در آب آرام پیش رفته و از فضا لذت ببرید. فقط قبل از رفتن به المپوس، کرم ضد آفتاب، کلاه و همچنین عینک آفتابی را فراموش نکنید.

بازدید از شعله‌های ابدی یانارتاش

یکی از چیزهای بسیار جالبی که در المپوس می‌توانید ببینید، شعله‌های ابدی یانارتاش است. این پدیده به خاطر نشت گاز طبیعی به وجود آمده و این منظره جدید را ساخته است اما در گذشته یک داستان جالب درباره این مکان نقل می‌شد. گفته می‌شود پادشاه لیکیا، بِلرفونتس هیولایی را در این محل کشته. هیولایی که از دهانش آتش بیرون می‌آمد. بعد از این که بلرفونتس آن را در زیر خاک دفن کرد، هنوز هم آتش از دهان او خارج می‌شود و این آتش ابدی را پدید آورده است. این محل تنها ۴ کیلومتر از ساحل المپوس فاصله دارد اما مسیر آن کمی سخت است و بیشتر از حالت معمول طول می‌کشد تا به آن‌جا برسید. همچنین برای این محل ورودی ۳۰ لیری در نظر گرفته شده است. این را هم در نظر بگیرید که بهترین زمان برای بازدید از یانارتاش هنگام غروب آفتاب است که نمای آن‌جا بسیار زیباتر می‌شود.

 

آشنایی با سواحل عمومی آنتالیا

تورهای قایق سواری

تورهای متنوعی از المپوس به جاهای مختلف برگزار می‌شود که می‌توانی در این سفرهای دریایی شرکت کنید. اکثر این سفرها تفریحی بوده و چند ساعتی بیشتر طول نمی‌کشند. همچنین شما می‌توانید وارد قایق‌هایی شوید که مقاصد خاص دارند. برای مثال به آدراسان بروید و از ساحل فوق‌العاده زیبای آن محل دیدن کنید یا به خلیج آکسکی یا خلیج سازاک بروید که هر دو از زیباترین نقاط ترکیه به حساب می‌آیند.

بازار المپوس

در دهکده‌ای که نزدیک المپوس وجود دارد، چند فروشگاه کوچک هستند که صنایع دستی به فروش می‌رسانند. چیزهایی مثل دستبند، گردنبند یا حتی دکورهای کوچک. اجناسی نسبتا ارزان که می‌توانند یک سوغات عالی از المپوس باشند که با خود به خانه می‌برید. در همان نزدیکی یکی دو کافه هم دیده می‌شود که برای نشویدن قهوه یا سفارش چای و خوراکی می‌توانید به آن‌جاها مراجعه نمایید.

طبیعت گردی در المپوس

مسیرهای پیاده روی در طبیعت زیادی وجود دارد که البته پیشنهاد می‌کنیم در طول تابستان به سراغشان نروید، چون گرمای هوا شما را از پا خواهد انداخت. اما اگر در بهار یا پاییز به تور آنتالیا می‌روید، مسیر آدراسان به المپوس، یکی از بهترین گزینه‌ها برای طبیعت گردی خواهد بود. مسیری که ۱۳ کیلومتر طول دارد و یکی از دیدنی‌ترین مسیرهای طبیعت گردی در تمام ترکیه است. جایی که هم دشت‌های سبز، هم محیط‌های جنگلی و هم جاذبه‌های تاریخی را یکی پس از دیگری رد کرده و در بیشتر طول مسیر، منظره‌ی زیبای دریا را نیز خواهید دید.

 

برترین مراکز خرید آنتالیا برای خرید و تفریح

غواصی

اگر وقت کافی برای گردش در المپوس کنار گذاشته‌اید و اهل ماجراجویی هستید، بد نیست برای غواصی نیز وارد تورهای مخصوص شوید. این تورها را می‌توانید در Tree Houses که در واقع یک مرکز گردشگری در المپوس به شمار می‌رود رزرو کنید و برای شرکت در آن نیز نیاز به هیچ دانش خاصی از غواصی ندارید. با توجه به شفافیت آب و جاهای خاصی که برای غواصی برده می‌شوید، منظره‌ای بسیار زیبا از زیر آب را مشاهده خواهید کرد که واقعا دلپذیر است. البته این فعالیت در المپوس کمی گران‌تر از جاهای دیگر ترکیه خواهد بود.

کرایه دوچرخه

خیلی از مسیرهایی که به شما معرفی کردیم را می‌توانید پیاده بروید، اما اجرا‌ه‌ی دوچرخه نیز در این محل ایده‌ی خوبی است. دوچرخه‌ها برای هر یک ساعت و نیم ۱۰ لیر و برای ۳ ساعت ۱۵ لیر کرایه داده می‌شوند و اگر یک روز کامل آن‌ها را در اختیار بگیرید، باید ۳۰ لیر پرداخت کنید. با این دوچرخه‌ها هم می‌توانید در خط ساحلی حرکت کرده و هم به جاهای دورتر بروید. همچنین اگر اهل ATV باشید هم می‌توانید آن‌ها را در این محل کرایه کنید. قیمت آن‌ها برای ۲ ساعت ۹۰ لیر بوده که دو نفر می‌توانند سوار آن‌ها شوند. هر چند خیلی‌ها از حضور ATVها در این منطقه شاکی بوده و عقیده دارند، صدای این موتورها آرامش منطقه را به هم زده‌اند.

پاراگلایدر سواری در کوه تاهاتالی

در ادامه دو فعالیت دیگر در کوه تاهتالی را به شما معرفی می‌کنیم که در همان منطقه واقع شده و به راحتی می‌توانید به آن‌جا دسترسی پیدا کنید. اولی پاراگلایدر سواری است شما با یک مربی از بالای یکی از تپه‌ها با چتر به پرواز خواهید در آمد و از آن بالا می‌توانید منظره‌ی زیبای کوهستان و همچنین شهر المپوس و سواحل آن‌جا را مشاهده کنید. البته تنها افراد زیر ۹۰ کیلو می‌توانند این فعالیت را تجربه کنند.

 

مرکز اسکی هیپ ناتیک آنتالیا

تله کابین کوه تاهتالی

و در پایان، اگر خیلی پارگلایدر برایتان مناسب نیست، می‌توانید سوار بر تله کابین این کوه، همان منظره‌ی زیبا را تماشا کنید. سواری بر این تله کابین ۶۵ لیر هزینه دارد و مسیری طولانی را نیز طی می‌کند.

در نزدیکی المپوس هم چندین مکان دیدنی وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و در طول این سفر، به آن‌جاها نیز سر بزنید. جاهایی مثل شهر باستانی فاسلیس که فاصله‌ی چندانی تا المپوس ندارد، رودخانه اولوپینار که آب سرد و رستوران‌هایی که در اطرافش هستند، حسابی حال شما را جا خواهد آورد یا کِکوا که هم از طریق دریا و هم از طریق خشکی می‌توانید به آن‌جا بروید. این منطقه پر است از سواحل زیبا و بکر، مراکز طبیعی و جاذبه‌های تاریخی متعدد که در تور آنتالیا می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

۰۵ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران