بازدید از دریاچه سالدا در نزدیکی آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
بازدید از دریاچه سالدا در نزدیکی آنتالیا

یکی از چیزهایی که همیشه برای آن‌ها که اولین بار است به تور آنتالیا می‌روند پیشنهاد می‌کنیم، این بوده که حتما یک یا دو روز از از سفر خود را برای رفتن به اطراف این شهر صرف کنند. بسیاری از زیبایی‌های شگفت انگیز ترکیه در اطراف آنتالیا واقع شده است که شامل نقاط تاریخی، آبشارها و جاهای منحصر به فرد است. یکی از این محل‌ها، دریاچه سالداست که تنها دو ساعت از آنتالیا فاصله داشته و یک روز عالی را برای شما خواهد ساخت.

 

دریاچه سالدا (Salda)

سالدا دریاچه‌ای آتشفشانی با اندازه‌ای متوسط است که مساحتی در حدود ۴۳۷۰ متر را در بر گرفته و عمق آن در بعضی نقاط حتی به ۱۹۶ متر نیز می‌رسد که به این ترتیب، عمیق‌ترین دریاچه‌ی ترکیه محسوب می‌شود. این مکان یکی از محل‌های بسیار محبوب برای گردش نزد مردم محلی ترکیه است که البته وجود هیدرومنیزیت‌ در آن که خیلی‌ها بر این باورند باعث رفع مشکلات پوستی می‌شود نیز بی‌تاثیر نیست.

این دریاچه فوق‌العاده زیبا، طبیعتی صخره‌ای در اطرافش دارد که منزلگاه تنوعی چشم‌گیر از جانواران و گیاهان مختلف است. بخش زیادی از درختان اطراف دریاچه کج‌های سیاه هستند و جدا از پرندگان متنوع که بر بالای دریاچه و در میان درختان می‌بینید و ماهی‌هایی که در خود آب زیست می‌کنند، روباه، خرس، خرگوش و چندین حیوان دیگر نیز در آن محل به زندگی مشغولند.

 

گشتی خاطره‌انگیز در آکواریوم آنتالیا

سواحل دریاچه سالدا

بخش زیادی از سواحل سالدا به صورت صخره‌ای بوده و اگر چه برای آبتنی مناسب نیست، اما جاهایی عالی برای پیک نیک محسوب می‌شوند که سایه درختان کاج را نیز در تمام طول سال بالای سر خود می‌بینند. اما از این بخش‌های صخره‌ای که گذر کنید، سواحلی  با شن‌های سفید را پیدا خواهید کرد که در طول تابستان با آبی شفاف و زلال و هوایی عالی، حتی شما را به یاد جاهایی مثل مالدیو می‌اندازد. تصویر این دریاچه در نقاط ساحلی بسیار زیباست و به همین دلیل است که خیلی از ترک‌ها برای حتی برای گرفتن عکس‌های عروسی به این منطقه می‌آیند.

در مجموع ۴ ساحل اصلی در این دریاچه وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها ساحل عمومی Yeşiolva است. ساحل جنگلی، ساحل سالدا و ساحل Doğanbaba دیگر جاهایی هستند که با وجود بودن در اطراف یک دریاچه نه چندان بزرگ، از هم متفاوت بوده و هر کدام زیبایی منحصر به فردی دارند. البته اگر برای شنا وارد آب می‌شوید، نگذارید این آب زلال شما را گول بزند و نزدیک ساحل بمانید، چون آب خیلی زود عمیق می‌شود و برای آن‌ها که شنا بلد نیستند، مشکل ساز خواهد بود.

 

سفری به یادماندنی به شهر ساحلی آنتالیا

دریاچه‌ای برای شناخت بهتر مریخ!

دریاچه زیبای سالدا برای مدت‌ها جایی برای توریست‌ها بوده تا در آن‌جا به تفریح مشغول شوند. اما شباهت عجیب این دریاچه به دهانه جیزرو در مریخ باعث شده تا ناسا تحقیقات گسترده‌ای در این منطقه برای شناخت بهتر از مریخ انجام دهد. محققان می‌گویند که مواد معدنی یافت شده در دریاچه سالدا، نزدیک‌ترین شکل به موادی دارد که در سیاره سرخ پیدا می‌شود.

بازدید از بوردور (Burdur)

تا این جای ترکیه که آمده‌اید، حتما از بوردور نیز دیدن نمایید. شهری زیبا که جاذبه‌های تاریخی متعددی دارد و تاریخ آن به دوران باستان و ۱۲ هزار سال قبل باز می‌گردد.  بوردور اصلا از دریاچه دور نیست و اساسا مسیر رفت و آمد شما از آن‌جا می‌گذرد.

 

بهترین خوردنی‌های لذیذ در آنتالیا

مشکلات زیست محیطی و تغییرات اقلیمی

یکی از مشکلاتی که متاسفانه دریاچه سالدا به شدت از آن رنج می‌برد، رسیدگی نکردن به آن و البته شرایط بدی است که گردشگران برایش به وجود آورده‌اند. در بخش‌هایی از طبیعت این دریاچه می‌بینید که گردشگران زباله‌های زیادی را رها کرده‌اند و جلوه‌ی بدی به آن‌جا داده‌اند. این مهم بیشتر خارج از محیط سواحل اصلی دیده می‌شود. همچنین تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر باعث شده تا کمی از عمق دریاچه کم شود و پیش بینی می‌شود، این روند ضربات جبران ناپذیری را به سالدا وارد کند. به تمام این‌ها، ساخت و سازهای بی رویه به خاطر وجود گردشگران را نیز اضافه کنید.

نکاتی که در زمان بازدید از دریاچه سالدا باید در نظر بگیرید

  • تنها به بازدید از دریاچه خود را محدود نکرده و حتما از طبیعت اطراف سالدا نیز بازدید نمایید
  • تا جای ممکن با خودتان خوراکی و نوشیدنی بیاورید، چون فروشگاه‌های اطراف قیمت‌های بسیار بالایی دارند و اصلا به صرفه نیستند
  • در طول تابستان حتما لباس شنا همراه داشته باشید
  • آوردن دمپایی الزامی است چون از ساحل که دور می‌شوید، بخش‌های صخره‌ای و سنگی برایتان آزار دهنده خواهد بود

 

۱۰ جاذبه گردشگری برتر سیده در آنتالیا

۱۰ مرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران