آشنایی با شهرهای باستانی آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
آشنایی با شهرهای باستانی آنتالیا

برخلاف تصور عموم مردم تنها تفریح تور آنتالیا تفریحات ساحلی آن نیست. چرا که در این شهر قدیمی می‌توان با تفریحات متنوع دیگری از جمله بازدید از جاذبه‌های گردشگری تاریخی خود را سرگرم کرد. به طوری که در شهر آنتالیا جاذبه‌هایی با قدمت هزاران سال وجود دارد و این می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ بسیار جذاب باشد. از جمله این موارد فرصت بازدید از شهرهای باستانی آنتالیا است. اگر شما نیز به بازدید از شهرهای باستانی علاقه دارید سفر به آنتالیا تصمیم کاملا درسته بوده و در این مقاله می‌توانید اطلاعات لازم را قبل از سفر خود کسب کنید.

 

شهر باستانی پرگا در آنتالیا

یکی از مهم‌ترین شهرهای باستانی که سفر به آنتالیا بدون بازدید از آن بی‌معنی خواهد بود، شهر باستانی پرگا (Perge) نام دارد. این شهر قدیمی در فاصله ۱۸ کیلومتری از شرق آنتالیا قرار گرفته است. طبق گفته تاریخ شناسان این شهر متعلق به دوران مختلفی از عصر فلز و سنگ بوده است. با رفتن به سمت این شهر باستانی گردشگران می‌توانند از خرابه‌های ارزشمند دوران یونان باستان نیز دیدن کنند. در این شهر مجسمه‌های و ستون‌های باشکوه قدیمی خودنمایی می‌کنند.

طبق تاریخ شهر باستانی پرگا در سال ۱۳۳ قبل از میلاد مسیح، رومی‌ها اشغال می‌شود. همچنین در کتیبه‌های بازمانده شهر می‌توان شاهد اولین سازمان‌های دولتی بود که متعلق به دوران امپراتوری روم است. بعدها این شهر از سلطه رومیان رها شده و به ترتیب سلجوقیان، هامیدگولاری، و عثمانی‌ها بر آن حکومت کردند. گفته می‌شود که در دوران حکومت یونانی‌ها بر پرگا این شهر عنوان یکی از زیباترین شهرهای جهان را به خود گرفته بود. علاوه بر بافت شهری قدیمی و مجسمه‌های منحصر به فرد می‌توان بنای مذهبی آرتمیس و خانه ریاضیدان معروف یونانی به نام آپولونیوس را به عنوان جاذبه‌های گردشگری آن نام برد.  

 

یک روز خاطره‌انگیز در پارک کارالیوگلوی آنتالیا،

 

شهر باستانی آسپندوس در آنتالیا

از دیگر شهرهای باستانی آنتالیا که در این سفر فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، شهر باستانی آسپندوس نام دارد. این شهر باستانی در فاصله ۵۰ کیلومتری از شرق آنتالیا واقع شده است. امروزه این شهر باستانی به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری برای توریست‌های آنتالیا تبدیل شده است. طبق گفته باستان‌شناسان شهر آسپندوس متعلق به چند صد سال قبل از میلاد مسیح است. به طوری که از قدیمی‌ترین شهرهای آنتالیا محسوب می‌شود. طبق سکه‌های بازمانده از آن دوران می‌توان متوجه شد که سیستم ضرب سکه در آن رونق داشته و قدمت بعضی از سکه‌های باقی مانده به ۵۰۰ سال قبل از میلاد نیز برمی‌گردد.

پررونق‌ترین دوران شهر باستانی آسپندوس به رمان امپراتوری روم برمی‌گردد. در این دوران شهر آسپندوس باشکوه‌ترین سال‌های خود را گذرانده است. اما سال‌ها بعد امپراتوری سقوط کرده و شهر تحت حکومت سلجوقیان در می‌آید. پس از آن نیز حکومت عثمانی بر آن حکومت می‌کند. در سفر به آنتالیا و بازدید از آسپندوس توصیه می‌شود تا از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی آن دیدن شود. از جمله این جاذبه‌های گردشگری می‌توان به آمفی‌تئاتر آسپندوس، آکروپلیس، قنات باشکوه باستانی اشاره کرد.

 

شهر باستانی میرا در آنتالیا

میرا از جمله شهرهای باستانی آنتالیا است که این روزها توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. البته نام این شهر بعدها به کاله و سپس دمره تغییر پیدا کرد. با توجه به آثار به جا مانده در این شهر قدمت آن حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده می‌شود. اغلب آثار باستانی موجود در میرا متعلق به دوران روم باستان است. در بازدید از این شهر باستانی متوجه خواهید شد که کل شهر بر روی یک صخره کاملا صاف قرار گرفته است.

در شهر باستانی میرا می‌توان از مقبره‌های قدیمی و قلعه‌های ویران شده بر روی صخره که در دوران بیزانس ساخته شده‌اند دیدن کرد. امروزه بر روی بخش‌های سالم قلعه پرچم ترکیه افراشته شده است. از جمله جاذبه‌های گردشگری جذابی که در بازدید از این شهر باستانی می‌توان دیدن کرد، عبارتند از: آمفی‌تئاتر لیکیا، مقبره‌های سنگی(Nycropolis Lycian)، کلیسای سنت نیکلاس.

 

بهترین شهرهای ساحلی تور آنتالیا

 

شهر باستانی ترمسوس در آنتالیا

اگر به بازدید از شهرهای باستانی و جاذبه‌های گردشگری تاریخی علاقه دارید در سفر خود به آنتالیا بازدید از شهر باستانی ترمسوس را از دست ندهید. این شهر چندی هزار سال قبل در ارتفاع بیش از ۱۰۰۰ متر از سطح دریا توسط یونانیان بنا شده است. برای دستیابی به این مکان باید حدود ۳۰ کیلوکتر از شهر آنتالیا به سمت شمال غرب حرکت کنید. هنوز محققان موفق نشده‌اند به علت تاسیس شهر ترموس و این که چه کسی آن را ساخته است پی ببرند. اما به قدری مهم بوده که نام آن بارها در کتاب ایلیاد هومر تکرار شده است. برخلاف سایر شهرهای باستانی آنتالیا که محدود به آثار تاریخی هستند در این شهر می‌توان از چشم‌انداز و طبیعت زیبای شهر نیز لذت برد.

۰۹ شهریور ۱۴۰۰

نظرات کاربران