آشنایی با بندر قدیمی آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
آشنایی با بندر قدیمی آنتالیا

هر چند که اکثر گردشگران تور آنتالیا را به دلیل سواحل زیبا و تفریحات آبی آن انتخاب می‌کنند اما باید بگوییم که این شهر زیبای ترکیه دارای جاذبه‌های تاریخی و دیدنی متعددی نیز است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آنتالیا، بندر قدیمی آن است. به طوری که گردشگران می‌توانند حین گشت و گذار در این مکان از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گوناگونی دیدن کرده و خاطره‌ای به یاد ماندنی و متفاوت از خود در این سفر به جای بگذارند. پس اگر دوست دارید تا در کنار زیبایی‌های طبیعی و سواحل جذاب این شهر با تاریخ و فرهنگ قدیمی آن نیز آشنا شده و روزی خاطره‌انگیز از خود به جای بگذارید، توصیه می‌کنیم هرگز فرصت بازدید از بندر قدیمی آنتالیا را از دست ندهید. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با هر آنچه که باید قبل از بازدید در مورد این مکان جذاب و دیدنی بدانید، آشنا کنیم.

 

معرفی بندر قدیمی آنتالیا

بندر قدیمی آنتالیا از لحاظ موقعیتی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این شهر می‌باشد و به همین دلیل در تمامی دوره‌های تاریخ از ارزش و اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. قبل از هر چیزی بهتر است بگوییم که شهر آنتالیا در کنار سواحل و طبیعت زیبایی که دارد به دلیل موقعیت بی‌نظیر خود نیز معروف است. به طوری که از جمله دلایل تبدیل این مکان به شهر آنتالیا و بندر موقعیت جغرافیایی آن است. این شهر زیبای ترکیه در قسمت آسیای صغیر واقع در دریای مدیترانه قرار دارد. به همین دلیل پادشاهان رومی در دوران حکومت خود در منطقه ارزش بسیاری به آنتالیا قائل بودند. این موضوع در خصوص دیگر دوره‌های سلطنت از جمله سلجوقیان و امپراتوری عثمانی نیز صادق بوده است. به همین دلیل همواره تحت رسیدگی‌های اساسی توسط حاکمان قرار می‌گرفت. از جمله این موارد می‌توان به ساخت موج شکن عظیم برای جلوگیری از ورود آب به شهر و دیگر موارد از این قبیل اشاره کرد.

با توجه به آثار تاریخی به جا مانده از دوران قدیم گفته می‌شود که بندر قدیمی آنتالیا (Old Harbor) از جمله بندرگاه‌های مهم در گذشته بوده است. این بندر به خصوص در قرن‌های ۲ الی ۲۰ میلادی از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است. البته به مرور زمان تعداد کشتی‌های باربری این منطقه کاهش یافته و امروزه بیشتر به بندری تفریحی و توریستی تبدیل شده است. به طوری که دیگر اثری از کشتی‌های باربری نبوده و گردشگران شاهد قایق‌ها و کشتی‌های تفریحی در این محدوده خواهند بود. همچنین بندر قدیمی آنتالیا مکانی محبوب برای برخی از تفریحات دریایی نظیر ماهیگیری است که علاقه‌مندان می‌توانند اکثر زمان خود را صرف فعالیت‌های هیجان‌انگیز آبی بکنند.

 

فعالیت‌های مناسب کودکان در سفر به آنتالیا

 

تاریخچه بندر قدیمی آنتالیا

تاریخ تبدیل شدن این بخش از شهر ساحلی آنتالیا به بندر، پیشینه‌ای طولانی دارد. به طوری که شواهد حاکی از آن هستند که بندر قدیمی آنتالیا به صورت تقریبا در ۲۰۰۰ سال پیش تاسیس شده است. انتخاب صحیح این مکان به عنوان بندر سبب شد تا در کوتاه مدت شهرت جهانی پیدا کند و به یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی ترکیه با دیگر کشورها تبدیل گردد. با رونق گرفتن این بندرگاه به مرور مغازه‌های متعددی در همین حوالی شکل گرفتند و با جمع شدن مردم به سمت آن شهری به نام آنتالیا شکل گرفت. این شهر ارزش و اهمیت بسیاری داشته و همواره مورد توجه حکومت‌های قدرتمند از قبیل رومی‌ها، بیزانس، عثمانی، سلجوقیان و ... واقع شده است.

در این میان اوج شکوه آنتالیا و شکل گرفتن بندر قدیمی آن به دوران حکومت رومیان باز می‌گردد. چرا که رومیان استحکامات شهر آنتالیا را تقویت کرده و بندر قدیمی آنتالیا به عنوان یکی از اصلی‌ترین بندهای آسیای صغیر به جهان معرفی شد. در آن دوران بندر قدیمی آنتالیا نقض کلیدی را در حوزه تجاری و اقتصادی منطقه ایفا می‌کرد. به طوری که هر روز کشتی‌های باربری بزرگی در آن لنگر انداخته و منبع درآمد قوی برای تاجران منطقه بود.

 

برترین مراکز خرید آنتالیا برای خرید و تفریح

 

ساخت بندر جدید در کنار بندر قدیم آنتالیا

بعد از گذشت سال‌ها بندر دیگری در کنار بندر قدیمی آنتالیا تاسیس شد و تمامی فعالیت‌های تجاری منطقه به آنجا منتقل گردید. بنابراین دیگر هیچ کشتی باربری در بندر قدیمی لنگر ننداخته و در عوض کشتی‌های تفریحی و قایق‌های بادبانی جای آن را گرفتند. این موضوع سبب شد تا مغازه‌ها، مراکز خرید گوناگون، رستوران‌ها، کافه‌ها و مکان‌های تفریحی گوناگونی در همین حوالی تعبیه شده و به مرور زمان مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار بگیرد. پس می‌توان گفت که هم اکنون بندر قدیمی آنتالیا از یک بندر تجاری به یک بندر توریستی و تفریحی تغییر کاربری داده است. به طوری که بازدید از آن به یکی از کارهای مهم توریست‌ها در سفر به آنتالیا تبدیل شده است.

 

جاذبه‌های گردشگری بندر قدیمی آنتالیا

با توجه به اهمیتی که بندر قدیمی آنتالیا دارد، جای هیچ تعجبی نخواهد بود اگر آن را به عنوان یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های این شهر معرفی کنیم. از طرفی دیگر قدمت طولانی این بندر سبب شده تا جاذبه‌های گردشگری و تاریخی متعددی در این محدوده وجود داشته باشد و در نتیجه این مکان به یکی از جاذبه‌های گردشگری و توریستی منطقه تبدیل گردد. در کل بندر قدیمی آنتالیا در محدوده ساحلی کالیچی (Kaleici) قرار دارد. در نتیجه علاقه‌مندان می‌توانند به گشت و گذار در محدوده کالیچی پرداخته و از بناهای تاریخی و قدیمی آن دیدن کنند. در کنار این موضوع بندر قدیمی آنتالیا منظره‌ای بسیار زیبا و دیدنی از طبیعت اطراف از جمله آبشارهای معروف آنتالیا نظیر دودون و ... را ارائه می‌دهد. همچنین در محدوده ساحلی این بندر شاهد قایق‌هایی خواهید بود که در صورت تمایل دسترسی شما به آبشارها را ممکن خواهند ساخت.

 

روش‌های حمل و نقل عمومی در آنتالیا

مورد بعدی از جاذبه‌های گردشگری که در بندر قدیمی آنتالیا با آن روبرو خواهید شد، مراکز خرید و بازارهای متنوع هستند. این بازارها از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و اجناس متعددی را با قیمت مناسب به خریداران عرضه می‌کنند. بنابراین برای کسانی که قصد خرید سوغاتی‌های محلی و قیمت مناسب را دارند، رفتن به مغازه‌های واقع در بندر قدیمی آنتالیا پیشنهاد می‌شود.

همه چیز در بندر قدیمی آنتالیا محدود به این موارد نبوده و گردشگران بعد از ساعت‌ها گشت و گذار و خستگی می‌توانند به یکی از کافه‌ها یا رستوران‌های همین حوالی رفته و از خوردن غذاهای خوشمزه محلی و ترکی نهایت لذت را ببرند. از جمله اصلی‌ترین غذاهایی که خوردن آن در رستوران‌های بندر قدیمی توصیه می‌شود، غذاهای دریایی است. در پایان روز نیز در بندر قدیمی آنتالیا شما را به تماشای غروب زیبای خورشید دعوت می‌کنیم که چشم‌اندازی فوق‌العاده از دریای نیلگون مدیترانه را به نمایش می گذارد. ناگفته نماند که علاقه‌مندان به تفریحات هیجان‌انگیز دریایی می‌توانند در طول روز از فعالیت‌هایی نظیر حمام آفتاب، شنا، غواصی، ماهیگیری، قایق‌سواری و ... نیز بهره ببرند.

 

در آنتالیا، چه غذایی را کجا بخوریم؟

 

در بازدید از بندر قدیمی آنتالیا کجا اقامت کنیم؟

چنانچه در بازدید از بندر قدیمی آنتالیا مبهوت آن شده و قصد اقامت در همین محدوده را در طول سفر خود دارید، با گزینه‌های متعددی روبرو خواهید شد. چرا که بندر قدیمی آنتالیا واقع در کالیچی لوکس‌ترین و گران‌ترین هتل‌های آنتالیا را در خود جای داده است. چرا که این مکان در بین توریست‌ها محبوبیت بالایی داشته و همین موضوع سبب شده تا هتل‌های مختلفی در آن تاسیس شوند. پس قبل از هر چیزی بررسی در مورد بودجه خود و قیمت‌ هتل‌ها انجام داده و در مرحله بعدی مناسب‌ترین گزینه‌ را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید تا اقامتی خاطره‌انگیز را برای خود در تور آنتالیا رقم بزنید. از جمله مزایای اقامت در هتل‌های محدوده بندر قدیمی آنتالیا می‌توان به دسترسی اسان و سریع به جاذبه‌های تاریخی آن و همچنین سواحل زیبای این بندر اشاره کرد. 

 

نکات جالب در مورد بندر قدیمی آنتالیا

چنانچه تا این بخش از مقاله ما را همراهی کرده باشید با بندر قدیمی آنتالیا به عنوان یکی از تاریخ‌ترین قسمت‌های این شهر آشنا شده‌اید. با این حال در زیر خلاصه‌ای از دانستنی‌های جالب در مورد این بندر قدیمی را آورده‌ایم تا در یک نگاه بتوانید به اطلاعات جامع از این بندر دست یابید:

  • بندر قدیمی آنتالیا همان طور که از نام آن پیدا است دارای قدمت طولانی بوده و ساخت آن به حدود ۲۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد.
  • بندر قدیمی آنتالیا در محدوده شهر تاریخی کالیچی قرار دارد. این محدوده قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین قسمت آنتالیا است که گردشگران می‌توانند در سفر خود از آن بازدید کنند.
  • بازدید از بندر قدیمی آنتالیا در کنار جاذبه‌های تاریخی و دیدنی امکان لذت بردن از تفریحات آبی و ساحلی را نیز برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند.
  • توصیه می‌کنیم در بازدید از این بندر تاریخی حتما دوربین عکاسی خود را به همراه داشته باشید تا از مناظر تاریخی زیبا از قبیل موج شکن عظیم به جا مانده از دوره سلجوقیان عکس‌های زیبایی به یادگار بگذارید.
  • در محدوده بندر قدیمی آنتالیا با امکانات متعددی از قبیل رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز خرید آنتالیا، بازارهای محلی و ... روبرو خواهید شد. همچنین می‌توان نهایت استفاده را از تفریحاتی نظیر قایق سواری، شنا، ماهیگیری و ... کرد.

در حالت کلی این بندر زیبا و دوست داشتی که زمانی قطب تجاری منطقه به شمار می‌آمد امروزه به یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های توریستی و تفریحی آنتالیا تبدیل شده است. در بازدید از این بندر تمامی انتظارات شما از قبیل تفریحات آبی و ساحلی، خرید، بازدید از بناهای تاریخی، گشف فرهنگ و گذشته منطقه و غیره را به صورت یکجا به دست خواهید آورد.

۰۶ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران